Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 93 Bilag 9
Offentligt
1510763_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 19. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om fremtidsfuldmagter
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2
til lovforslaget og Dansk Folkepartis medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 3-6 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2014 og var
til 1. behandling den 23. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 27. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 24.
Den 10. december 2014 sendte justitsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Ældre Sagen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Retsudvalget noterer sig følgende udtalelse fra Sundheds-
og Forebyggelsesudvalget:
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har drøftet lovfor-
slaget om fremtidsfuldmagter og har bl.a. haft ministeren for
sundhed og forebyggelse i lukket samråd om emnet den 19.
februar 2015. Det er Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets
opfattelse, at der i forlængelse af lovforslaget er behov for at
styrke retten til selvbestemmelse på sundhedsområdet.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget vil derfor arbejde mål-
rettet videre for at sikre, at borgernes ønsker til fremtidig be-
handling som udtrykt i eksempelvis livstestamenter og do-
norkort respekteres uafhængigt af de pårørende og sund-
hedspersonalet.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget hilser lovforslaget sær-
deles velkommen.
Lovforslaget sikrer, at den usikkerhed, der i dag eksiste-
rer vedrørende brug af generalfuldmagter, erstattes af en sik-
ker og formaliseret ordning. Lovforslaget sikrer endvidere,
at den raske fuldmagtsgiver får mulighed for selv at vælge
den person, der skal forvalte de personlige og økonomiske
forhold hos fuldmagtsgiver, såfremt denne måtte komme i
en situation, hvor vedkommende ikke kan varetage egne for-
hold.
Lovforslaget må endvidere forventes at medføre, at den
formaliserede udpegning af værger i henhold til den derom
gældende lovgivning, ikke længere vil være så udpræget,
hvilket også hilses med glæde, idet omkostninger og admi-
nistrativt arbejde herved bliver mindre.
Lovforslaget lider imidlertid af den mangel, at der ikke er
nogen sikring af, at fuldmagtsgiver på tidspunktet for fuld-
magtens oprettelse er i en mental tilstand, hvor
vedkommende kan overskue egne handlinger. Således kan
der være en risiko for, at fuldmagtsgiver udnyttes af en uve-
derhæftig fuldmagtsmodtager. For – i videst muligt omfang
– at undgå en sådan situation foreslår V i ændringsforslaget,
at de samme gyldighedsbetingelser som ved testamenteso-
prettelse skal være gældende ved fuldmagtsoprettelse. Det
foreslås derfor, at fuldmagten skal oprettes enten for to fuld-
magtsvidner eller for en notar, der bevidner, at fuldmagtsgi-
AX017195
L 93 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2015
1510763_0002.png
2
ver er i stand til fornuftsmæssigt at oprette en fremtidsfuld-
magt, egenhændigt har underskrevet den og har erklæret sig
bekendt med dens indhold.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget glæder sig
over forslaget, som vil være til gavn for svækkede ældre og
inhabile personer, som med dette forslag kan få større ind-
flydelse på, hvordan deres forhold skal varetages, hvis de på
et tidspunkt ikke længere evner at varetage forholdene selv.
Loven giver en god mulighed for, at man selv kan udpege
den fuldmægtige, som skal tage sig af ens økonomiske og
personlige relationer, når eller hvis man kommer til et tids-
punkt, hvor man ikke selv kan.
DF vil med denne lovgivning sikre, at pårørende ikke
skal kæmpe med generalfuldmagter og værgemål, som tager
tid, og som ikke altid respekteres de pågældende steder.
DF er som Venstre bekymrede over, at lovgivningen kan
udnyttes af personer, som er uvederhæftige. Derfor støtter
DF Venstres ændringsforslag om, at der enten skal være to
vidner til stede eller ske oprettelse hos en notar.
DF har noteret sig, at justitsministeren skal fastsætte reg-
ler om, i hvilke tilfælde oprettelse af fremtidsfuldmagter kan
ske uden anvendelse af den digitale løsning, som stilles til
rådighed efter § 3, stk. 1, og om, hvordan oprettelsen i disse
tilfælde foretages. Det er vigtigt for DF, at der skabes en
god løsning, som er brugbar og anvendelig for de personer,
som ikke har adgang til en computer eller ressourcer til at
anvende den digitale løsning, som er udgangspunktet for re-
gistrering af en fremtidsfuldmagt.
DF mener dog, at lovforslaget har en mangel i forhold til
ikke at sikre muligheden for at lave en fremtidsfuldmagt i
forbindelse med stillingtagen til behandling. DF stiller der-
for ændringsforslag, som gør det muligt at give en fremtids-
fuldmægtig samme rettigheder, som en værge har i dag.
Det optimale må være, at man som person selv kan be-
stemme, hvem der har denne ret, og at man kan gøre det,
mens man evner det.
I dag ser vi i flere forhold svækkede ældre eller personer
med demens, som ville have haft glæde af, at en fuldmægtig
kunne tage stilling til valgte behandlinger, overvågning eller
anden sundhedsfaglig behandling. Vi mener, at det er det
mest værdige for den enkelte borger.
DF vil samtidig opfordre regeringen til at sikre, at der
skabes mulighed for, at dem, der har adgang til registeret,
kan slå op i et samlet register, således at donorregister, cpr-
register, livstestamente, fremtidsfuldmagter m.m. figurerer
samme sted.
Et
andet mindretal
i udvalget (S, RV, SF og SIU) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse,
men vil stemme imod de stil-
lede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af Dansk Folkeparti stillede ændrings-
forslag. Mindretallet vil stemme imod de af Venstre stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser frem til indfø-
relsen af fremtidsfuldmagter til gavn for personer med f.eks.
Alzheimers. EL er desuden positive over for ændringsfor-
slag om at give indehavere af fremtidsfuldmagter samme
mulighed som værger eller pårørende i forhold til sundheds-
lovens bestemmelser om behandling af varigt inhabile de-
menspatienter, såfremt dette udtrykkeligt fremgår af frem-
tidsfuldmagten. Formålet med en fremtidsfuldmagt er jo net-
op at give personen, mens vedkommende stadig kan over-
skue konsekvenser af sine handlinger, bedre mulighed for at
sikre sine økonomiske og personlige interesser og forhold,
hvis eller når f.eks. en demenssygdom bliver så fremskre-
den, at vedkommende ikke selv er i stand til at gøre det på
betryggende vis, hvorfor ændringsforslaget giver god me-
ning og forbedrer det samlede forslag.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, LA og KF):
Til § 3
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3.
En fremtidsfuldmagt skal for at være gyldig
1) oprettes skriftligt og underskrives eller vedkendes for
en notar eller under samtidig tilstedeværelse af to vid-
ner og
2) registreres digitalt i Fremtidsfuldmagtsregisteret ved
anvendelse af den digitale løsning, som stilles til rådig-
hed herfor, jf. dog stk. 3, 2. pkt.
Stk. 2.
For hver fuldmagtsgiver kan der alene være opret-
tet én fremtidsfuldmagt i Fremtidsfuldmagtsregisteret.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
Fremtidsfuldmagtsregisteret, herunder om, hvem der har ad-
gang til registeret, og om oprettelse og registrering af frem-
tidsfuldmagter, herunder hvordan oprettelsen nærmere fore-
tages. Justitsministeren fastsætter endvidere regler om, i
hvilke tilfælde oprettelse af fremtidsfuldmagter kan ske
uden anvendelse af den digitale løsning, som stilles til rådig-
hed efter stk. 1, og om, hvordan oprettelsen i disse tilfælde
foretages. Endelig kan Justitsministeren fastsætte nærmere
regler om notarens virksomhed og opbevaring af en kopi af
fremtidsfuldmagten.
Stk. 4.
Oprettelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal ske i over-
ensstemmelse med arvelovens § 63, stk. 2, og § 64, stk. 1 og
2, stk. 3, nr. 3, og stk. 5.«
[Tilføjelse af betingelser for, at en fremtidsfuldmagt er gyl-
dig]
Til § 4
2)
I
stk. 4
ændres i
1. pkt.
»i Fremtidsfuldmagtsregisteret
jf. § 3« til: »i overensstemmelse med reglerne om oprettelse
af fremtidsfuldmagter jf. § 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V, EL, LA og
KF):
L 93 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2015
1510763_0003.png
3
Til kapitel 9
3)
I overskriften indsættes efter »ikrafttræden«: »og æn-
dring af anden lovgivning«.
[Ændring af overskrift]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V, EL, LA og
KF)
Ny paragraf
4)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14.
november 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1536 af 27.
december 2014 og lov nr. 1537 af 27. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 14
ændres »§§ 15-51« til: »loven«.
2.
I
§ 15, stk. 1,
indsættes efter »eller af«: »denne lovs«.
3.
I
§ 18, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »dog«.
4.
I
§ 18, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»I de tilfælde, hvor en patient har afgivet en fremtidsfuld-
magt, der omfatter personlige forhold, herunder helbredsfor-
hold, kan informeret samtykke gives af den fremtidsfuld-
mægtige, i det omfang fremtidsfuldmagten bemyndiger
fremtidsfuldmægtigen dertil.«
5.
I
§ 18, stk. 2,
ændres »ingen nærmeste pårørende eller
værge« til: »ingen nærmeste pårørende, værge eller frem-
tidsfuldmægtig, der kan repræsentere patienten i personlige
forhold, herunder helbredsforhold«.
6.
I
§ 18, stk. 4,
ændres »de nærmeste pårørende eller vær-
gen« til: »de nærmeste pårørende, værgen eller fremtidsfuld-
mægtigen«.
7.
I
§ 19
ændres »nærmeste pårørende eller værge« til:
»nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig«.
8.
I
§ 22
indsættes efter 1. pkt.:
»§§ 18 og 19 finder ikke anvendelse for bestemmelserne
i dette kapitel.«
9.
§ 22, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., affattes således:
»§ 17 om mindreårige finder ikke anvendelse for § 26 om
livstestamenter.«
10.
§ 52, stk. 2, 3. pkt.,
affattes således:
»For en person, som er under 15 år, kan samtykket gives
af forældremyndighedens indehaver, når betingelserne i stk.
3 er opfyldt.«
11.
I
§ 52, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt.:
»For en person, der mangler evnen til selv at give sam-
tykke, kan samtykket gives af værgen, når betingelserne i
stk. 3 er opfyldt. I de tilfælde, hvor en patient har afgivet en
fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige forhold, herunder
helbredsforhold, kan samtykke for en person, der mangler
evnen til selv at give samtykke, gives af den fremtidsfuld-
mægtige, i det omfang fremtidsfuldmagten bemyndiger
fremtidsfuldmægtigen dertil, og når betingelserne i stk. 3 er
opfyldt.««
[Udvidelse af anvendelsesområdet for fremtidsfuldmægti-
gens beføjelser]
Til § 33
5)
I
stk. 2
ændres »Loven« til: »§§ 1-32 og § 01, nr. 11,«.
[Territorialbestemmelse]
6)
I
stk. 3
indsættes efter »§ 32«: »og § 01«.
[Territorialbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at fuldmagtsgi-
veren – på tidspunktet for fuldmagtsoprettelsen – er i stand
til fornuftsmæssigt at oprette en fremtidsfuldmagt, ganske
som forholdet er ved et testamente, jf. arvelovens §§ 63 og
64.
Ændringsforslaget medfører, at det er en yderligere betin-
gelse for en fremtidsfuldmagts gyldighed, at den er oprettet
skriftligt og underskrevet eller vedkendt for en notar eller
under samtidig tilstedeværelse af to vidner. Fremtidsfuld-
magten og påtegningen fra notar eller vidner skal herefter
registreres digitalt i Fuldmagtsregisteret i overensstemmelse
med de regler, der fastsættes af Justitsministeren.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 3
Med ændringen af overskriften tydeliggøres det, at æn-
dringsforslaget medfører ændringer i anden lovgivning.
Til nr. 4
Ændringsforslaget medfører en udvidelse af patientens
selvbestemmelsesret og muligheder for at lade sig repræsen-
tere i sundhedsvæsenet, idet en fremtidsfuldmægtig – inden
for rammerne af fremtidsfuldmagten – fremover får de
samme beføjelser, som en værge har efter gældende ret.
En fremtidsfuldmægtig kan med ændringen af sundheds-
lovens § 18, stk. 1, inden for rammerne af fremtidsfuldmag-
ten herefter give stedfortrædende informeret samtykke til
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på vegne af en patient,
der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke.
Uanset en fremtidsfuldmagts gyldighed og ikrafttræden vil
en fremtidsfuldmægtig således – i lighed med værger eller
andre, der kan give stedfortrædende samtykke – ikke kunne
L 93 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2015
1510763_0004.png
4
give samtykke til behandling på vegne af midlertidigt inha-
bile personer.
Med ændringen af sundhedslovens § 18, stk. 4, præcise-
res det, at en sundhedsperson kan gennemføre behandlingen
med tilslutning fra Sundhedsstyrelsen, såfremt fremtidsfuld-
mægtigen forvalter samtykket på en måde, der åbenbart vil
skade patienten eller behandlingsresultatet.
I forhold til patienter med et øjeblikkeligt behandlingsbe-
hov præciseres det med ændringen til § 19 i sundhedsloven,
at behandling kan gennemføres uden samtykke fra en frem-
tidsfuldmægtig.
Med ændringen af sundhedslovens § 22 præciseres det, at
sundhedslovens §§ 18 og 19 ikke finder anvendelse for de
rettigheder, der er omfattet af sundhedslovens kapitel 6. Det
præciseres således, at nærmeste pårørende, værger og frem-
tidsfuldmægtige ikke kan give stedfortrædende samtykke på
vegne af personer, der varigt mangler evnen til at give infor-
meret samtykke i forhold til sultestrejke, modtagelse af blod,
behandling af uafvendeligt døende m.v. Tilsvarende kan dis-
se personer ikke tilbagekalde et livstestamente.
Med indsættelsen af det nye 4. pkt. i sundhedslovens §
52, stk. 2, sikres det, at en fremtidsfuldmægtig i samme om-
fang og under samme betingelser som en værge kan give
samtykke til transplantation af gendanneligt væv fra en le-
vende donor.
For så vidt angår stillingtagen til andet end behandling,
jf. ovenfor, vil en fremtidsfuldmægtig i samme omfang som
en værge kunne udøve partsrettigheder efter sundhedsloven
på vegne af en patient, herunder f.eks. anmode om aktind-
sigt (egenacces), give samtykke til videregivelse af oplys-
ninger, modtage tolkebistand og vejledning fra de regionale
patientkontorer, vælge sygesikringsgruppe og læge, udøve
retten til frit og udvidet frit sygehusvalg m.v.
Til nr. 5 og 6
Med ændringsforslaget fastsættes, at lovforslagets æn-
dringer i sundhedslovens §§ 14, 15, 18, 19 og 22 ved konge-
lig anordning kan sættes i kraft for Færøerne. Tilsvarende
fastsættes, at ændringerne af sundhedslovens § 52 ved kon-
gelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Dette sikrer, at der ikke sker afvigelser i forhold til territo-
rialbestemmelsen i § 278 i sundhedsloven.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Søren Pind (V)
Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Liselott Blixt (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Mai Mercado (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 93 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2015
1510763_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 93
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 26/1-15 fra Ældre Sagen om fremtidsfuldmagter
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Samrådsspørgsmål AB i Sundhedsudvalget om redegørelse for, om der
med lovforslag nr. L 93 om fremtidsfuldmagter kan skabes mulighed
for at gøre den enkelte borgers skriftlige fremtidige behandlingsønsker
bindende, så de hverken kan ændres eller ignoreres af familie eller
sundhedspersonale
Udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at yde teknisk bistand og redegøre for sin holdning til et æn-
dringsforslag, der sikrer, at der ved selve oprettelsen af en fremtids-
fuldmagt skal være samme »sikkerhedsforanstaltninger« som ved op-
rettelsen af et testamente, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om kommentar til henvendelse af 26/1-15 fra Ældre Sagen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. taget tilbage
MFU spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer,
at fuldmagtsgiver kan lave en fremtidsfuldmagt, der vedrører stilling-
tagen og samtykke til behandling, således at man i det væsentligste si-
destiller de forhold, som en fremtidsfuldmagt kan omfatte, med de for-
hold, som der kan fastsættes værgemål for, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
6
7
8
2
3
4