Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 93 Bilag 8
Offentligt
1509079_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 10. marts 2015
3. udkast (ændringsforslag fra DF)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om fremtidsfuldmagter
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2
til lovforslaget og Dansk Folkepartis medlemmer af udval-
get har stillet ændringsforslag nr. 4 - 5 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december 2014 og var
til 1. behandling den 23. januar 2015. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 27. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 24.
Den 10. december 2014 sendte justitsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Ældresagen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Venstres medlemmer af udvalget hilser lovforslaget sær-
deles velkommen.
Lovforslaget sikrer, at den usikkerhed, der i dag eksiste-
rer vedrørende brug af generalfuldmagter, erstattes af en sik-
ker og formaliseret ordning. Lovforslaget sikrer endvidere,
at den raske fuldmagtsgiver får mulighed for selv at vælge
den person, der skal forvalte de personlige og økonomiske
forhold hos fuldmagtsgiver, såfremt denne måtte komme i
en situation, hvor vedkommende ikke kan varetage egne for-
hold.
Lovforslaget må endvidere forventes at medføre, at den
formaliserede udpegning af værger i henhold til den derom
gældende lovgivning, ikke længere vil være så udpræget,
hvilket også hilses med glæde, idet omkostninger og admi-
nistrativt arbejde herved bliver mindre.
Lovforslaget lider imidlertid af den mangel, at der ikke er
nogen sikring af, at fuldmagtsgiver på tidspunktet for fuld-
magtens oprettelse er i en mental tilstand, hvor
vedkommende kan overskue egne handlinger. Således kan
der være en risiko for, at fuldmagtsgiver udnyttes af en uve-
derhæftig fuldmagtsmodtager. For – i videst muligt omfang
– at undgå en sådan situation, foreslår V i ændringsforslaget,
at de samme gyldighedsbetingelser som ved testamentsop-
rettelse skal være gældende ved fuldmagtsoprettelse. Det
foreslås derfor, at fuldmagten skal oprettes enten for to fuld-
magtsvidner eller for en notar, der bevidner, at fuldmagtsgi-
ver er i stand til fornuftsmæssigt at oprette en fremtidsfuld-
magt, egenhændigt har underskrevet den og har erklæret sig
bekendt med dens indhold.
[Retsudvalget noterer sig følgende udtalelse fra Sund-
heds- og Forebyggelsesudvalget:
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509079_0002.png
2
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har drøftet lovfor-
slaget om fremtidsfuldmagter, og har bl.a. haft ministeren
for sundhed og forebyggelse i lukket samråd om emnet den
19. februar 2015. Det er udvalgets opfattelse, at der i forlæn-
gelse af lovforslaget er behov for at styrke retten til selvbe-
stemmelse på sundhedsområdet. Sundheds- og Forebyggel-
sesudvalget vil derfor arbejde målrettet videre for at sikre, at
borgernes ønsker for fremtidig behandling, som udtrykt i ek-
sempelvis livstestamenter og donorkort, respekteres uafhæn-
gigt af de pårørende og sundhedspersonalet. ]
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
et mindretal
(V), tiltrådt af <>
Til § 3
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3.
En fremtidsfuldmagt skal for at være gyldig:
1) oprettes skriftligt og underskrives eller vedkendes for
en notar eller under samtidig tilstedeværelse af to vid-
ner, og
2) registreres digitalt i Fremtidsfuldmagtsregistret ved an-
vendelse af den digitale løsning, som stilles til rådighed
herfor, jf. dog stk. 3, 2. pkt.
Stk. 2.
For hver fuldmagtsgiver kan der alene være opret-
tet én fremtidsfuldmagt i Fremtidsfuldmagtsregistret.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
Fremtidsfuldmagtsregistret, herunder om hvem der har ad-
gang til registret, og om oprettelse og registrering af frem-
tidsfuldmagter, herunder hvordan oprettelsen nærmere fore-
tages. Justitsministeren fastsætter endvidere regler om, i
hvilke tilfælde oprettelse af fremtidsfuldmagter kan ske
uden anvendelse af den digitale løsning, som stilles til rådig-
hed efter stk. 1, og om, hvordan oprettelsen i disse tilfælde
foretages. Endelig kan Justitsministeren fastsætte nærmere
regler om notarens virksomhed og opbevaring af en kopi af
fremtidsfuldmagten.
Stk. 4.
Stk. 4. Oprettelse i medfør af stk. 1, nr. 1, skal ske i
overensstemmelse med arvelovens § 63, stk. 2, og § 64, stk.
1 og 2, stk. 3, nr. 3, og stk. 5.«
[Tilføjelse af betingelser for at en fremtidsfuldmagt er gyl-
dig]
Til § 4
2)
I
stk. 4
ændres i
1. pkt.
»i Fremtidsfuldmagtsregistret jf.
§ 3« til: »i overensstemmelse med reglerne om oprettelse af
fremtidsfuldmagter jf. § 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>
Til kapitel 9
3)
I overskriften til kapitel 9 indsættes efter »ikrafttræ-
den«: »og ændring af anden lovgivning«.
[Ændring af overskrift]
Ny paragraf
4)
Efter § 32 indsættes i
kapitel 9
som ny paragraf:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1202 af 14.
november 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1536 af 27.
december 2014 og lov nr. 1537 af 27. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14
ændres »§§ 15-51« til: »loven«.
2. I
§ 15, stk. 1,
indsættes efter »eller af«: »denne lovs«.
3. I §
18, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »dog«.
4. I
§ 18, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.:
I de tilfælde, hvor en patient har afgivet en fremtids-
fuldmagt, der omfatter person-lige forhold, herunder
helbredsforhold, kan informeret samtykke gives af den
frem-tidsfuldmægtige, i det omfang fremtidsfuldmag-
ten bemyndiger fremtidsfuldmægti-gen dertil.«
5. I
§ 18, stk. 2,
ændres: »ingen nærmeste pårørende eller
værge« til: »ingen nærmeste pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig, der kan repræsentere patienten i
per-sonlige forhold, herunder helbredsforhold«.
6. I
§ 18, stk. 4,
ændres »de nærmeste pårørende eller
værgen« til: »de nærmeste på-rørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen«.
7. I
§ 19
ændres »nærmeste pårørende eller værge« til:
»nærmeste pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig«
8. I
§ 22
indsættes efter 1. pkt.:
»§§ 18 og 19 finder ikke anvendelse for bestemmelser-
ne i dette kapitel.«
9.
§ 22, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., affattes således:
»§ 17 om mindreårige finder ikke anvendelse for § 26
om livstestamenter.«
10.
§ 52, stk. 2, 3. pkt.
affattes således:
»For en person, som er under 15 år, kan samtykket gi-
ves af forældremyndighedens indehaver, når betingel-
serne i stk. 3 er opfyldt.«
11. I
§ 52, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt.:
»For en person, der mangler evnen til selv at give sam-
tykke, kan samtykket gives af værgen, når betingelser-
ne i stk. 3 er opfyldt. I de tilfælde, hvor en patient har
afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige
forhold, herunder helbredsforhold, kan samtykke for en
person, der mangler evnen til selv at give samtykke, gi-
ves af den fremtidsfuldmægtige, i det omfang fremtids-
fuldmagten bemyndiger fremtidsfuld-mægtigen dertil,
og når betingelserne i stk. 3 er opfyldt.««
[Udvidelse af anvendelsesområdet for fremtidsfuldmægti-
gens beføjelser]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509079_0003.png
3
Til § 33
5)
Efter stk. 3 indsættes som nye stykker:
»Stk. 4.
Stk. 4. § 01, nr. 1-10, kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændrin-
ger, som de færøske forhold tilsiger.
Stk. 5.
Stk. 5. § 01, nr. 11-12, kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.«
[Territorialbestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget medfører, at det er en yderligere betin-
gelse for en fremtidsfuldmagts gyldighed, at den er oprettet
skriftligt og underskrevet eller vedkendt for en notar eller
under samtidig tilstedeværelse af to vidner. Fremtidsfuld-
magten og påtegningen fra notar eller vidner skal herefter
registreres digitalt i Fuldmagtsregistret i overensstemmelse
med de regler, der fastsættes af Justitsministeren.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 1.
Til nr. 3
Med ændringen af overskriften tydeliggøres det, at æn-
dringsforslaget medfører ændringer i anden lovgivning.
Til nr. 4
Ændringsforslaget medfører en udvidelse af patientens
selvbestemmelsesret og muligheder for til at lade sig repræ-
sentere i sundhedsvæsenet, idet en fremtidsfuldmægtig – in-
den for rammerne af fremtidsfuldmagten – fremover får de
samme beføjelser, som en værge har efter gældende ret.
En fremtidsfuldmægtig kan med ændringen af sundheds-
lovens § 18, stk. 1, inden for rammerne af fremtidsfuldmag-
ten herefter give stedfortrædende informeret samtykke til
behandling, jf. sundhedslovens § 5, på vegne af en patient,
der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke.
Uanset en fremtidsfuldmagts gyldighed og ikrafttræden vil
en fremtidsfuldmægtig således – i lighed med værger eller
andre, der kan give stedfortrædende samtykke – ikke kunne
give samtykke til behandling på vegne af midlertidigt inha-
bile pårsoner.
Med ændringen af stk. 4 præciseres det, at en sundheds-
person kan gennemføre behandlingen med tilslutning fra
Sundhedsstyrelsen, såfremt fremtidsfuldmægtigen forvalter
samtykket på en måde, der åbenbart vil skade patienten eller
behandlingsresultatet.
I forhold til patienter med et øjeblikkeligt behandlingsbe-
hov præciseres det med ændringen til § 19 i sundhedsloven,
at behandling kan gennemføres uden samtykke fra en frem-
tidsfuldmægtig.
Med ændringen af sundhedslovens § 22 præciseres det, at
sundhedslovens §§ 18 og 19 ikke finder anvendelse for de
rettigheder, der er omfattet af sundhedslovens kapitel 6. Det
præciseres således, at nærmeste pårørende, værger og frem-
tidsfuldmægtige ikke kan give stedfortrædende samtykke på
vegne af personer, der varigt mangler evnen til at give infor-
meret samtykke i forhold til sultestrejke, modtagelse af blod,
behandling af uafvendeligt døende m.v. Tilsvarende kan dis-
se personer ikke tilbagekalde et livstestamente.
Med indsættelsen af det nye 4. pkt. i sundhedslovens §
52, stk. 2, sikres det, at en fremtids-fuldmægtig i samme
omfang og under samme betingelser som en værge kan give
samtykke til transplantation af gendanneligt væv fra en le-
vende donor.
For så vidt angår stillingtagen til andet end behandling,
jf. ovenfor, vil en fremtidsfuldmægtig i samme omfang som
en værge kunne udøve partsrettigheder efter sundhedsloven
på vegne af en patient, herunder f.eks. anmode om aktind-
sigt (egenacces), give samtykke til videregivelse af oplys-
ninger, modtage tolkebistand og vejledning fra de regionale
patientkontorer, vælge sygesikringsgruppe og læge, udøve
retten til frit og udvidet frit sygehusvalg m.v.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget fastsættes, at lovforslagets æn-
dringer i sundhedslovens §§ 14-15, §§ 18-19, § 20 og § 26
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne. Til-
svarende fast-sættes, at ændringerne af sundhedslovens § 52
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland. Dette sikrer, at der ikke sker afvigelser i forhold
til territorialbestemmelsen i § 278 i sundhedsloven.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Nick Nielsen ()
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Martin Geertsen (V) Søren Pind (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Liselott Blixt (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Mai Mercado (KF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509079_0004.png
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509079_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 93
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 26/1-15 fra Ældresagen om fremtidsfuldmagter
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Samrådsspørgsmål AB i Sundhedsudvalget om redegørelse for, om der
med lovforslaget L 93 om fremtidsfuldmagter kan skabes mulighed for
at gøre den enkelte borgers skriftlige fremtidige behandlingsønsker
bindende, så de hverken kan ændres eller ignoreres af familie eller
sundhedspersonale
Udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at yde teknisk bistand og redegøre for sin holdning til et æn-
dringsforslag, der sikrer, at der ved selve oprettelsen af en fremtids-
fuldmagt skal være samme »sikkerhedsforanstaltninger« som ved op-
rettelsen af et testamente, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om kommentar til henvendelse af 26/1-15 fra Ældre Sagen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. taget tilbage
MFU spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer,
at fuldmagtsgiver kan lave en fremtidsfuldmagt, der vedrører stilling-
tagen og samtykke til behandling, således man i det væsentligste side-
stiller de forhold, som en fremtidsfuldmagt kan omfatte, med de for-
hold som der kan fastsættes værgemål for, til justitsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
6
7
2
3
4