Det lovforslag, vi nu skal behandle, har som sit overordnede formål at styrke indsatsen mod piratkopiering, og så lægger forslaget i øvrigt op til at forenkle visse regler i patentloven.
Vi er i Venstre positive over for de intentioner.
Vi vil gerne medvirke til at styrke en indsats mod piratkopiering, og det er jo det, der lægges op til.
Det er for os afgørende, at vi lovmæssigt giver virksomheder og private bedre muligheder for at beskytte deres immaterielle rettigheder.
En bedre beskyttelse skaber nemlig grundlag for mere innovation og videreudvikling, og det kommer hele samfundet til gode, og det sikrer jo så i øvrigt også, at de mennesker, der udvikler produkterne og retteligen har rettighederne, også får en bedre chance for at sikre sig værdien af dem.
Hvem nyder ikke godt af, at kreative mennesker og virksomheder udvikler, udtænker og nyskaber kunst, billeder, litteratur, opfindelser og design?
Og hvor mange danske virksomheder og jobs er ikke grundlagt på baggrund af netop en god idé eller for den sags skyld en skør tanke, som siden hen blev nedfældet på et stykke papir, videreudviklet og gjort til et produkt?
Ved at beskytte de gode ideer bedst muligt bliver vi som samfund rigere, og vi honorerer de virksomheder og personer, som har lagt penge, tid og kræfter i at forfølge en drøm.
Det er rimeligt.
En styrket indsats mod piratkopiering er ikke kun en god forretning, det giver også en styrkelse af forbrugerbeskyttelsen.
Med en bedre beskyttelse af de immaterielle rettigheder mindskes også risikoen for, at udbredelsen af produkter, der på grund af paratkopiering ikke lever op til diverse lovbestemte produktkrav, reduceres.
Vi er også positive over for etablering af den særskilte håndhævelsesenhed i Patent- og Varemærkestyrelsen, som er en del af erhvervsministerens lovforslag.
En sådan enhed vil gøre indsatsen mod piratkopiering mere sammenhængende, mere kompetent og effektiv, og vi er også positive over for vejledning i konkrete sager.
I modsætning til den generelle vejledning, Patent- og Varemærkestyrelsen kan give i dag, giver en konkret rådgivning forbrugere og virksomheder et bedre udgangspunkt for eventuel retsforfølgelse eller efterfølgende privat rådgivning.
Samtidig må det forventes, at navnlig små og mellemstore virksomheder vil få lettere ved at håndhæve og retsforfølge deres rettigheder.
Vi har også noteret os, at der selvfølgelig, som der jo er og skal være mulighed for, er nogle kritiske høringssvar, nogle, der anser styrelsens skriftlige vejledning for at kunne være konkurrenceforvridende.
De synspunkter skal naturligvis tages seriøst, og det skal følges, hvordan det udvikler sig, og om der er tale om konkurrenceforvridning.
Men det er i lovforslaget præciseret, at styrelsens vejledning netop
er
vejledende.
Og så tror vi faktisk, at styrelsens vejledende, men konkrete rådgivning kan betyde, at flere sager vil blive ført ved domstolene, ganske enkelt fordi mange små og mellemstore virksomheder med lovforslaget uden de store økonomiske omkostninger kan få vished for, om der er tale om reel krænkelse af deres immaterielle rettigheder eller ej.
Dermed har de også det bedst mulige udgangspunkt for at gå videre med deres sag, og det vil i sidste ende også komme de private rådgivere til gode.
Altså står både private rådgivere og de små og mellemstore virksomheder til at vinde på lovforslaget, så vidt vi kan se det, og taberne er dem, som forsøger sig med piratkopiering.
Og det mener vi sådan set er ganske godt.
Så er der nogle administrative og økonomiske lettelser for patenthavere med en forenkling af reglerne i patentloven som følge.
Det er også positivt.
Vi er også glade for, at der i lovforslaget er taget initiativ til at reducere det administrative bøvl for panthaverne, ved at Patent- og Varemærkestyrelsen nu selv indhenter beskrivelser og tegninger direkte fra Den Europæiske Patentmyndighed.
Endelig skal det nævnes, at det jo er naturligt at forenkle og reducere gebyrer på patentskrifter, når disse fremover kan fremstilles og publiceres elektronisk.
Det er alt sammen yderst fornuftigt og positivt.
Og vi ser frem til at kunne støtte forslaget efter en positiv behandling i Folketingets udvalg.