By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 89 Bilag 2
Offentligt
1435587_0001.png
Lejernes Landsorganisation
Sekretariatet
Deres ref.
Vor ref.
Dato
d. 26. november 2014
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
[email protected]
Naturstyrelsen
[email protected]
[email protected]
Vedrørende høring af lovforslag om ændring af planloven og almenboligloven – en
blandet boligsammensætning
Hermed fremsendes Lejernes LO’s høringssvar til ovennævnte. Vi beklager forsinkelsen
og den korte høringsfrist på kun 5 dage.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Naturstyrelsen har sendt udkast til to
lovforslag i høring. Forslagene udmønter aftalen mellem regeringen, SF og Enhedslisten
om en blandet boligsammensætning.
Det ene lovforslag ændrer planloven, så kommunerne får mulighed for at fastsætte krav
om op til 25 pct. almene boliger i forbindelse med lokalplanlægningen for nye
boligområder.
Det andet forslag ændrer almenboligloven, så de store bykommuner med en markant
befolkningstilvækst får mulighed for at yde et ekstra grundkøbslån i allerede lokalplanlagte
boligområder, hvor grundprisen ikke muliggør alment byggeri inden for maksimumbeløbet.
Grundkøbslånet ydes i en periode på 10 år inden for en ramme på 500 mio. kr.
Lejernes LO finder, at Ministerens forslag på en god måde fremmer, at der kan opføres
mere betalelige boliger i storbyerne. Forslaget vil styrke kommunernes redskaber og
dermed den samfundsmæssige interesse i arealanvendelsen.
Desværre er det slet ikke nok til at kunne tilfredsstille ministerens ønske om at øge
”sammenhængskraften”, og skabe en ”varieret og alsidig beboersammensætning” i
byerne.
København, Frederiksberg og Aarhus kommune har i de sidste femten år mistet
tusindevis af betalelige boliger, fordi både andelsboligerne og de privat ejede
udlejningsboliger er steget voldsomt i pris.
De private udlejningsboliger er steget i pris, fordi de bliver gennemgribende moderniseret
ved genudlejning. Ministeriet har tidligere anslået at ca. 2000 boliger pr. år bliver
moderniseret på denne måde, på landsplan. Moderniseringerne sker primært i de større
byer, hvor der er den største økonomiske gevinst forbundet hermed.
Adresse
Telefon
Bank
Telefax
Email
Reventlowsgade 14
4
1651 København V
33 86 09 10
5301 0381423
33 86 09 20
[email protected]
www.lejerneslo.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Vi mener at 2000 årlige moderniseringer er lavt sat, men selv hvis det er rigtigt, er der
altså 2000 færre betalelige boliger hvert år, som forsvinder af denne årsag. Skulle man
bare holde sammenhængskraften på status quo, skal der således bygges mere end 2000
betalelige boliger hvert år. Det skal i den forbindelse bemærkes at en nybygget almen
bolig har en årsleje på omkring 1100 kr. pr. kvadratmeter, og at en nybygget almen bolig
på 85 kvadratmeter vil koste næsten 7.800 kr. måned (uden forbrug).
Der er med lovforslaget ikke givet et skøn over hvor mange boliger, der vil blive opført på
grund af ændringerne, men det bliver efter al sandsynlighed ikke mere end 2000 årligt.
Andelsboligerne er steget i pris, fordi de private udlejningsejendomme er steget i værdi
netop på grund af det højere afkast som følger af at flere og flere lejeboliger
gennemgribende moderniseres ved genudlejning.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at i de sidste to kommunalvalgsperioder, nærmere 2006
til og med 2013, har de private bygherrer i Københavns kommune fået lov til påbegynde
byggeri af i gennemsnit 1.421 boliger årligt. Almene bygherrer har kun påbegyndt 82
boliger årligt i samme periode. Der er ikke bygget almene kollegier og fra 1995 til 2011
havde Københavns kommune sat stop for byggeri af almene ungdomsboliger.
I Aarhus kommune har private bygherrer i samme periode påbegyndt 1.314 boliger årligt.
Almene bygherrer har kun påbegyndt 333 boliger årligt.
Ministerens forslag rækker derfor ikke til at dæmme op for en udvikling, hvor netop
sammenhængskraften i storbykommunerne er alvorligt truet, fordi boligmassen bliver
domineret af dyre ejerboliger, dyre andelsboliger og dyre privatejede udlejningsboliger,
som enten er moderniserede eller som udlejes med fri markedsleje, fordi de er opført efter
1991.
Lejernes LO opfordrer derfor ministeren til at stoppe moderniseringerne af privatejede
udlejningsboliger ved genudlejning, sikre at andelsboligernes prisudvikling ikke løber løbsk
og at indføre en højere huslejestøtte til almene boliger, sådan at boligomkostningerne i en
almen bolig i byen bliver et attraktivt alternativ for mellemindkomsterne sammenlignet med
boligomkostningerne i en skattesubsidieret ejerlejlighed.
Derudover bør lovgivningen ændres, således at staten skal udarbejde vejledende kvoter
for almene boliger i alle kommuner ud fra en målsætning om et blandet og socialt
ansvarligt boligudbud til borgerne i kommunerne. Hermed vil staten bidrage til en
kvalificeret boligpolitisk debat i kommunerne.
På den måde fremmes effektivt sammenhængskraften i byerne.
Med venlig hilsen
Helene Toxværd
Formand, Lejernes LO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0003.png
Click here to enter text.
Notat vedr. Hasseris Boligselskab, afd. 2, Bundgårdsvej
Til
Kopi til
Fra
Sagsnr./Dok.nr.
Modtager
Indtast Kopi til
Kim G. Pedersen
Dato xx.xx 2014
Init.: KGP
Overskrift
Formålet med lovændringen er at give kommunerne et redskab, der gør det muligt at opføre almene boli-
ger i områder med høj markedspris på grundene og således sikre en alsidig boligsammensætning i alle
områder.
Lovforslaget skal give mulighed for, at kommunen kan yde et ekstra rente- og afdragsfrit lån til finansie-
ring af en del af grundkøbsudgiften. Lånet ydes på samme vilkår som det kommunale grundkapitallån og
påvirker således ikke huslejen – i de første 50 år.
Muligheden skal kunne anvendes, der hvor den reelle grundpris overstiger, det der svarer til 20% af mak-
simumsbeløbet.
Forslaget giver således mulighed for, at en almen boligorganisation kan købe en (dyr) grund, men det
sikrer ikke, at der opføres almene boliger, da det fortsat er grundejeren, der afgør hvem grunden sælges
til.
Det er et krav, at grundprisen skal overstige 20% af maksimumsbeløbet, men det forekommer uklart, om
det er en betingelse, at byggeriets anskaffelsessum således skal matche maksimumsbeløbet. Spørgsmå-
let stilles, fordi det er et mål for kommunen at tilvejebringe boliger med en konkurrencedygtig husleje,
således at alle befolkningsgrupper er i stand til at leje en almen bolig. Der er i disse år et stigende pres på
billige boliger, hvorfor Aalborg Kommune forsøger at få gennemført byggerier, hvor den samlede anskaf-
felsessum ligger under maksimumsbeløbet.
I lovteksten opereres der med begreberne ”grundkøbslån”, ”grundpris” og i bemærkningerne bruges be-
grebet ”byggeretspris”. I de konkrete sager – og i skemaerne A, B og C – bruges begreberne ”grundkø-
besum” og ”de samlede grundudgifter”. Der er ved boligselskabernes køb af grunde forskelle på, i hvor
høj grad og i hvilket omfang byggemodningsarbejderne indgår i købet. I byudviklingsområder, hvor en
boligorganisation f.eks. erhverver en byggeret ovenpå en privatejet stueetage, der skal anvendes til bu-
tiksformål, vil en stor del af ”øvrige grundudgifter” være en del af købssummen, til forskel fra en situation,
hvor der erhverves råjord til opførelse af en tæt lav bebyggelse. Det kan derfor være vanskeligt at håndte-
re en betingelse, der siger 20%.
Da kommunen bærer hele udgiften, er det således op til kommunen selv at afgøre i hvilke tilfælde, mulig-
heden for at yde lån skal anvendes. Uanset muligheden for at yde lån, er det fortsat kommunen, der afgør
i hvilke områder, der ønskes opført almene boliger.
Kim G. Pedersen
Plan og Byg
Stigsborg Brygge 5, Boks 219
9400 Nørresundby
9931 2000
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0004.png
Alment Byggeri
Kalkværksvej 10, 8000 Aarhus C
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Gammel Mønt 4
1117 København K
Danmark
Sendt pr. mail: [email protected]
26. november 2014
Side 1 af 2
Høringssvar fra Aarhus Kommune vedrørende forslag til lov om æn-
dring af lov om almene boliger m.v. (Grundkøbslån og blandet bolig-
sammensætning)
Aarhus Kommune har den 19. november 2014 modtaget udkast til ændring
af almenboligloven vedrørende mulighederne for at udvikle byer med en
blandet boligsammensætning.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med forslag om ændring af planloven i
forhold til planlægning af almene boliger i nye boligområder. Aarhus Kom-
munes høringssvar omfatter alene ændringen af almenboligloven.
Generelle bemærkninger
Aarhus Kommune er meget positiv over for formålet med lovforslaget, som
er at give de store bykommuner med en markant befolkningstilvækst en
bedre mulighed for – med det formål at opnå en alsidig boligsammensæt-
ning – at yde et ekstra grundkøbslån med henblik på opførelse af alment
nybyggeri i lokalplanlagte boligområder, hvor grundprisen ikke muliggør
byggeri af almene boliger inden for maksimumbeløbet.
På samme måde som med forslaget om ændring af planloven giver dette
lovforslag mulighed for at tage hånd den segregering på boligmarkedet,
som specielt i de større byer er et stigende problem. For at modvirke den
stigende segregering og opfylde målsætningen for byudviklingen er det et
vigtigt politisk og planlægningsmæssigt redskab, at kommunen har mulighed
for at sikre opførelse af almene boliger i nye byudviklingsområder i kommu-
nen også i de områder, hvor der allerede er lokalplanlagt.
Lovforslaget indebærer dog også en væsentlig begrænsning, da der alene
er tale om en mulighed for at indgå frivillige aftaler om nybyggeri af almene
boliger i allerede lokalplanlagte byudviklingsområder.
Beregning af normal grundpris
Ifølge lovforslaget skal grundkøbslånet dække den del af grundudgiften, som
ligger ud over, hvad der normalt medtages i anskaffelsesudgiften og således
normalt muliggør byggeri inden for maksimumbeløbet. Det ekstra grund-
købslån skal derfor alene kunne dække forskelle mellem en ”normal” bygge-
retspris for alment byggeri og markedsprisen for den pågældende aktuelle
byggeret. En ”normal” pris for byggeret foreslås i forlængelse heraf defineret
som 20 % af maksimumsbeløbet for alment nybyggeri, inkl. energitillægget.
Det svarer til den andel, som maksimumbeløbet reduceres med, når der
bygges på lejet grund.
TEKNIK OG MILJØ
Center for Byudvikling og Mobilitet
Aarhus Kommune
Alment Byggeri
Kalkværksvej 10
8000 Aarhus C
Telefon: 89 40 23 60
Direkte telefon: 89 40 24 89
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sag: 14/033370-2
Sagsbehandler:
Jørn Hedeby Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Aarhus Kommune udgør maksimumbeløbet i 2014 for familieboliger 19.900
2
2
kr./m og for ungdomsboliger 23.960 kr./m , begge beløb inkl. miljøtillæg.
2
Grundprisen skal således overstige 3.980 kr./m for familieboliger og 4.792
2
kr./m for ungdomsboliger for at lånerammen kan udnyttes. Dette kan sær-
skilt blive en udfordring i forhold til udnyttelse af ordningen, da realiseringen
af alment byggeri i Aarhus normalt har en øvre grænse for den rene grund-
2
2
pris på ca. 3.200 kr./m for familieboliger og ca. 4.000 kr./m for ungdomsbo-
liger. Selv hvis energitillæg ikke skulle medregnes ville den ”normale” grund-
pris overstige det realiserbare i Aarhus.
Ifølge vejledning om offentlig støtte almene boliger m.v. bør overdragelses-
summen for ubebyggede grunde, inklusive sædvanlige modningsudgifter,
tilslutningsudgifter m.v., som vejledende udgangspunkt ikke overstige 20 %
af den samlede anskaffelsessum for projektet.
På baggrund af dette skal Aarhus Kommune anbefale, at den ”normale”
grundpris fastsættes til en lavere procentsats end i lovforslaget, idet der
tages højde for, at sædvanlige modningsudgifter, tilslutningsudgifter m.v.
sammen med den rene grundpris normalt ikke bør overstige 20 %. Det fore-
slås, at den rene grundpris i lovforslaget fastsættes til 16 % af maksimumbe-
løbet, inkl. energitillæg.
Økonomi
Det er frivilligt om kommunerne ønsker at benytte sig af de muligheder lov-
forslaget giver, men såfremt mulighederne udnyttes vil der være en kommu-
nal merudgift for Aarhus Kommune på 90 mio. kr. over 10 år, hertil kommer
afledte økonomiske konsekvenser for kommunerne, i forhold til den normale
kommunale medfinansiering af almene boliger. Udnyttelse af lovforslagets
muligheder medfører, at der vil være behov for et øget omfang af nybyggeri
af almene boliger.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at de økonomiske konsekvenser
vil blive forhandlet med KL i forhold til kommuner med stor befolkningstil-
vækst. Aarhus Kommune vil samtidig anbefale, at den kommunale medfi-
nansiering (kommunal grundkapital) af almene boliger generelt lempes i
forsøgsperioden.
26. november 2014
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Kristian Würtz
/
Erik Jespersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0006.png
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,
Kontor: Almene Boliger, Sagsnr.: 2014-3414
Svar på høring vedr. lov om ændring af lov om almene
boliger m.v.
(Grundkøbslån og blandet boligsammensætning)
Akademisk Arkitektforening takker for det fremsendte
høringsmateriale.
Materialet er af ministeriet dateret 19. november 2014 og fristen for
bemærkninger er 25. november 2014. Det giver en høringsperiode på
under en uge, hvilket er alt for kort til at sikre, at høringsparterne har
tid og mulighed for at udarbejde et fyldestgørende og gennemarbejdet
høringssvar. Dette kan få negativ indflydelse på lovkvaliteten.
Generelle bemærkninger
Arkitektforeningen bifalder forslagets hensigt om at opnå en alsidig
boligsammensætning, da dette bidrager til at sikre levende byer og
bydele, som alle kan bo i. Fællesskab på tværs af sociale skel er en
unik kvalitet i danske bykvarterer og noget vi som samfund skal
værne om, da det er det der gør vores større byer attraktive og
spændende at bo og leve i.
Arkitektforeningen er i forlængelse heraf positiv over for den
foreslåede lovændring, der giver kommunerne mulighed for at yde et
ekstra grundkøbslån med henblik på opførelse af alment nybyggeri i
lokalplanlagte boligområder, hvor grundprisen ikke muliggør byggeri
af almene boliger inden for maksimumsbeløbet.
Arkitektforeningen har ikke forudsætninger for at vurdere om
lånerammen på 500 mio. kr. over 10 år er tilstrækkeligt, men mener,
at det må bero på en evaluering ved periodens udløb.
Arkitektforeningen forstår og deler ønsket om at målrette
lånemuligheden til de kommuner, hvor behovet er størst. Til dette
formål har ministeren foreslået et kriterium om befolkningstilvækst
på mindst 10.000 personer frem til 2025. Dette kriterium kan være
udmærket, men det kunne have været overvejet blot at lade
lånemuligheden tilfalde kommuner med befolkningstilvækst, ud fra
de samme kriterier om grundkøb, hvor markedsprisen er for høj i
forhold til det tilladte maksimumsbeløb for anskaffelse af grunde til
alment byggeri. Herved kunne andre kommuner komme i
betragtning, såfremt det her heller ikke ville være muligt at bygge nye
almene boliger, trods et behov herfor.
25. november 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0007.png
Arkitektforeningen finder det fornuftigt at der stilles som betingelse,
at andelen af ledige almene boliger ikke overstiger 2 % i en kommune,
der ønsker at benytte denne nye lånemulighed.
Hvorvidt lånegrænsen på højst 20 % af maksimumsbeløbet er
hensigtsmæssig, kan Arkitektforeningen ikke vurdere præcist, men er
af den opfattelse, at det skal kunne lade sig gøre at bygge almene
boliger i alle bykvarterer, for at sikre en socialt blandet
beboersammensætning.
Arkitektforeningen finder det rimeligt, at kommunen skal
dokumentere, at prisen på en byggegrund ikke overstiger
markedsprisen. Hvordan denne dokumentation, samt kontrol af
denne, skal tilvejebringes, nævnes imidlertid ikke i forslaget.
Et overordnet perspektiv, der bør holdes for øje, er hvorvidt dette
lovforslag medvirker til at øge den urbanisering, der allerede finder
sted. En udvikling, regeringens landdistriktspolitik sigter på at afbøde
konsekvenserne af. Dette betyder ikke, at Arkitektforeningen ikke,
som allerede nævnt, bifalder hensigten om at tilvejebringe
muligheden for mere socialt blandede bykvarterer, men det
understreger behovet for en balanceret udviklingspolitik for hele
landet, så fremskridt for landdistrikterne ikke modvirkes af
fremskridt for byerne.
I øvrigt mener Arkitektforeningen, at miljømæssig bæredygtighed
skal prioriteres højt i de almene boligbyggerier, som denne
lovændring måtte afstedkomme, så boligerne opnår højest mulige
miljø- og energistandarder.
Der kan med fordel hentes inspiration i Ministeriet for By-, Bolig- og
Landdistrikters konkurrence om fremtidens bæredygtige almene
bolig, som Arkitektforeningen hjalp med at afholde. Her kom
deltagerne på baggrund af høje krav om fællesskab, boformer,
funktionalitet og fysiske rammer med innovative bud på fremtidens
almene boliger, som opfylder alle krav til attraktive og prismæssigt
konkurrencedygtige boliger med innovative løsninger på
energieffektivitet, klimatilpasning og åbenhed i forhold til det
omgivende bysamfund.
Den udvidede lånemulighed, der følger af dette lovforslag vil således
både kunne føre til alsidig boligsammensætning og dermed socialt
bredt favnende bydele, såvel som klimamæssige fremskridt, hvis der
bygges mest muligt bæredygtigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0008.png
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Gammel Mønt 4
1117 København K
24. november 2014
Høring af forslag til lov forslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Grundkøbs-
lån og blandet boligsammensætning)
Dansk Byggeri takker for det fremsendte lovforslag og invitationen til at afgive høringssvar.
Lovforslaget lægger op til at København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksbeg kommu-
ner får mulighed for at benytte en samlet ramme på 500 mio. kr., ved at trække på egne kas-
sebeholdninger, til det formål at yde ekstra grundkøbslån med henblik på opførelse af alment
nybyggeri i tætbefolkede områder.
Dansk Byggeri støtter forslaget, der overordnet har som formål at skabe bedre muligheder for
at udvikle byer med en mere blandet boligsammensætning end tilfældet er i dag.
Dansk Byggeri vurderer i denne sammenhæng, at det samtidigt er nødvendigt at holde sig for
øje, at nuværende grundejere, der på et tidligere tidspunkt har investeret i grunde, ikke lider
tab som følge af dette initiativ. Som konsekvens af, at der fremover kan stilles krav fra kom-
munernes side om, at op til 25 % af boligmassen i områder skal være almene boliger, kan der
forekomme et nedadgående pres på grundpriserne i forhold til den ellers formodede prisud-
vikling. Nuværende grundejere bør være sikret, at de ved salg af deres grunde som minimum
modtager anskaffelsesprisen for grunden samt en reel forrentning heraf.
Endelig finder Dansk Byggeri, at det i arbejdet med udarbejdelse af lokalplaner og opkøb af
byggegrunde er vigtigt at udføre processen i den rigtige rækkefølge. Det vil sige, at lokalpla-
ner netop udarbejdes, før der indgås aftaler om grundpriser. Denne rækkefølge sikrer, at afta-
ler om grundpriser kan indgås på fuldt oplyst grundlag.
Med venlig hilsen
Dansk Byggeri
Michael Riff Alexandersen
Erhvervspolitisk konsulent
Nørre Voldgade 106
Postbox 2125
1015 København K
Telefon 72 16 00 00
Telefax 72 16 00 10
www.danskbyggeri.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0009.png
Advokatrådet
Ministeriet For By, Bolig og Landdistrikter
Holmens Kanal 22
1060 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
FAX
33 96 97 98
33 36 97 50
DATO: 24. november 2014
SAGSNR.: 2014 - 3609
[email protected]
ID NR.: 322219
Høring - over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger mv.
(Grundkøbslån og blandet boligsammensætning)
Ved e-mail af 19-11-2014 har Ministeriet For By, Bolig og Landdistrikter anmodet
om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet finder ikke grundlag for at udtale sig i sagen.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0010.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
den 24. november 2014
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
[email protected]
Og
Naturstyrelsen
[email protected]
[email protected]
Vedrørende høring af lovforslag om ændring af planloven og almenboligloven – en
blandet boligsammensætning
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og Naturstyrelsen har sendt udkast til to lovforslag i
høring, som tilsammen udmønter aftalen mellem regeringen, SF og Enhedslisten om en blandet
boligsammensætning.
Med det ene lovforslag ændres planloven, så kommunerne får mulighed for at fastsætte krav
om op til 25 pct. almene boliger i forbindelse med lokalplanlægningen for nye boligområder.
Med det andet forslag ændres almenboligloven, så de store bykommuner med en markant be-
folkningstilvækst får mulighed for at yde et ekstra grundkøbslån i allerede lokalplanlagte bolig-
områder, hvor grundprisen ikke muliggør alment byggeri inden for maksimumbeløbet. Grund-
købslånet ydes i en periode på 10 år inden for en ramme på 500 mio. kr.
Det er BL’s opfattelse, at forslagene på afgørende måde styrker kommunernes muligheder for at
sikre velfungerende og rummelige byer med blandede boligformer og plads til alle befolknings-
grupper.
Forslaget vil dermed have stor betydning for den fortsatte byudvikling, og vi hilser forslaget vel-
komment.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0011.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0015.png
Til:
Fra:
Titel:
Landsbyggefonden ([email protected]), Almene boliger ([email protected])
Birger Kristensen, Landsbyggefonden ([email protected]) ([email protected])
SV: Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (grundkøbslån og blandet 
boligsammensætning)
Sendt:
25-11-2014 11:00:23
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
 
Landsbyggefonden har med undtagelse af et enkelt forhold ikke bemærkninger  l lovforslaget.
 
Det ene forhold gælder ”Stk.
6.
Lån efter stk. 1 ydes som et særskilt lån.” I praksis bør der af administrative 
forenklingshensyn være tale om ét grundkapitallån. I opgørelsen af den anskaffelsessum, som lægges til grund, anføres 
de nævnte særlige grundkøbsudgifter og den fastsatte andel af de almindelige opførelsesudgifter. Fonden vil i givet fald 
sørge for nødvendig opgørelse af de 2 former for anlægsudgifter.
 
Med venlig hilsen
Birger R. Kristensen
Sekretariatschef
Direktion
Landsbyggefonden
Studiestræde 50
1554 København V
Telefon: 3376 2000
Telefax: 3376 2005
Direkte telefon: 3376 2112
Mail: [email protected]
Landsbyggefonden er en selvejende institution, der er oprettet ved lov. Læs mere på www.lbf.dk
 
 
Fra:
Per Larsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. november 2014 14:30
Til:
Per Larsen
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (grundkøbslån og blandet 
boligsammensætning)
 
 
Til parterne på vedlagte høringsliste
 
Hermed fremsendes forslag  l lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (grundkøbslån og blandet 
boligsammensætning) i høring, jf. vedhæ ede høringsbrev.
 
Med venlig hilsen
 
 
Per Larsen
Chefkonsulent
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0016.png
 
Gammel Mønt 4
1117 København K
 
Tlf:       33 92 29 00
Dir:      41 71 77 82
E-mail:
[email protected]
Web:   www.mbbl.dk
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0017.png
Til:
Fra:
Titel:
Almene boliger ([email protected])
Nina Svaneberg ([email protected])
KL -
Høringssvar vedr. forslag til lov forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Grundkøbslån og 
blandet boligsam-mensætning)
E-mailtitel:
KL høringssvar vedr. forslag til lov forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Grundkøbslån og 
blandet boligsam-mensætning)
Sendt:
25-11-2014 09:26:51
KL høringssvar vedr. forslag  l lov forslag  l lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Grundkøbslån og 
blandet boligsammensætning)
 
Helhedsindtryk
 
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget om ændring af planloven om at kunne sikre 25% almene boliger i 
nyplanlagte områder. Formålet med de e forslag er at give kommunerne et redskab  l at kunne sikre alsidighed i 
boligsammensætningen. Forslaget skal give mulighed for at yde lån  l nedbringelse af grundprisen, således at der 
kan opføres almene boliger i områder med en høj markedspris på grundene.
 
Formålet med lovændringen er at give kommunerne et redskab, der gør det muligt at opføre almene boliger i 
områder med høj markedspris på grundene og således sikre en alsidig boligsammensætning i alle områder. 
Lovforslaget skal give mulighed for, at kommunen kan yde et ekstra rente-
og afdragsfrit lån  l finansiering af en 
del af grundkøbsudgi en. Lånet ydes på samme vilkår som det kommunale grundkapitallån og påvirker således 
ikke huslejen
– i de første 50 år.
 
Muligheden skal kunne anvendes, der hvor den reelle grundpris overstiger, det der svarer til 20% af
maksimumsbeløbet. Forslaget giver således mulighed for, at en almen boligorganisa on kan købe en (dyr) grund, 
men det sikrer ikke, at der opføres almene boliger, da det fortsat er grundejeren, der afgør hvem grunden sælges 
til.
 
Det er et krav, at grundprisen skal overs ge 20% af maksimumsbeløbet, men det forekommer uklart, om det er en 
be ngelse, at byggeriets anskaffelsessum således skal matche maksimumsbeløbet. Spørgsmålet s lles, fordi det 
er et mål for kommunen at  lvejebringe boliger med en konkurrencedyg g husleje, således at alle 
befolkningsgrupper er i stand  l at leje en almen bolig. Der er i disse år et s gende pres på billige boliger, hvorfor 
kommunerne forsøger at få gennemført byggerier, hvor den samlede anskaffelsessum ligger under 
maksimumsbeløbet.
 
I lovteksten opereres der med begreberne
”grundkøbslån”, ”grundpris” og i bemærkningerne bruges begrebet 
”byggeretspris”.
I de konkrete sager
og i skemaerne A, B og C
bruges begreberne
”grundkøbesum” og ”de
samlede grundudgifter”.
Der er ved boligselskabernes køb af grunde forskelle på, i hvor høj grad og i hvilket 
omfang byggemodningsarbejderne indgår i købet. I byudviklingsområder, hvor en boligorganisa on f.eks. 
erhverver en byggeret ovenpå en privatejet stueetage, der skal anvendes  l bu ksformål, vil en stor del af 
”øvrige grundudgi er
” være en del af købssummen,  l forskel fra en situa on, hvor der erhverves råjord  l 
opførelse af en tæt lav bebyggelse. Det kan derfor være vanskeligt at håndtere en be ngelse, der siger 20%.
 
Da kommunen bærer hele udgi en, er det således op  l kommunen selv at afgøre i hvilke  lfælde, muligheden 
for at yde lån skal anvendes. Uanset muligheden for at yde lån, er det fortsat kommunen, der afgør i hvilke 
områder, der ønskes opført almene boliger.
 
 
Detaljerede bemærkninger
 
Vedr. hvornår det må ydes  llægslån
 
Som vi forstår det, så må der kun ydes  llægslån, hvis grundkøbesummen overs ger 20 % af maksimumbeløbet. 
Det almindelige udgangspunkt er dog, at det er de samlede grundudgi er incl. ekstraordinære udgi er  l 
fundering og forurening og  lslutningsafgi er, der helst ikke må overs ge 20 %. Det virker ulogisk ikke at 
medtage disse udgi er.  
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0018.png
 
 
Vedr. 119a stk. 3.
 
Der lægges op  l, at der er tale om en rent kommunal udgi . Derfor kan det undre, hvorfor der lægges en ramme 
ned over, hvordan kommunerne vælger at prioriterer.
 
Ligeledes kan det undre at ordningen skal begrænses  l bestemte kommuner. 
 
Vedr. 2 % reglen
 
Så sent som i foråret 2013 blev der blødt op på 2 % reglen i almenboliglovens § 115. stk. 7. Derfor undrer det, at 
man nu her genindfører en strengere udgave af reglen med de e lovforslag. Desuden giver reglen ikke mening i 
de e  lfælde, da ingen af de kommune der er omfa et af reglen, har nogen væsentlig risiko for at komme over 2 
% ledige almene boliger.
 
 
Følgevirkninger
Ordningen indebærer en væsentlig risiko for s gende priser på storparceljord.
 
 
Med venlig hilsen,
 
Nina Svaneberg
KL Teknik og Miljø
Weidekampsgade 10, 2300 København S
Direkte 33 70 34 08 [email protected] I www.kl.dk/teknikogmiljo
 
 
          
 
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0019.png
Til:
Fra:
Titel:
Almene boliger ([email protected])
Tine Aabye ([email protected])
Forsikring & Pension -
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om almene boliger mv. 
(Grundkøbslån og blandet boligsammensætning)
E-mailtitel:
Høringsvar fra Forsikring & Pension vedr. forslag til lov om ændring af lov om almene boliger mv. 
(Grundkøbslån og blandet boligsammensætning)
Sendt:
24-11-2014 16:58:23
Høring over forslag  l lov om ændring af lov om almene boliger mv. (Grundkøbslån og blandet 
boligsammensætning)
 
Forsikring & Pension har ingen bemærkninger  l det fremsendte forslag.
 
Med venlig hilsen
Tine Aabye
 
 
Forsikring & Pension
Skadesforsikring
 
Tine Aabye
Ingeniør
Tlf. direkte 41 91 91 51
[email protected]
 
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf. 41 91 91 91
Fax 41 91 91 92
www.forsikringogpension.dk
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0020.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Almene boliger ([email protected])
Dorthe Neergaard ([email protected])
Høringssvar - Grundkøbslån og blandet boligsammensætning
24-11-2014 14:48:04
Til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Ministeriets sagsnr. 2014-3414
 
DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovennævnte lovforslag.
DANSKE ÆLDRERÅD anbefaler lovforslaget, fordi det er positivt, at der i tætbefolkede kommuner 
bygges flere boliger med en rimelig husleje, som også pensionister har råd til. 
Derudover lægger DANSKE ÆLDRERÅD vægt på, at det er kommunerne selv, der afgør, om lånet og 
bebyggelsesmuligheden bliver benyttet.
 
Med venlig hilsen
 
Dorthe Neergaard
Ældrepolitisk konsulent
 
 
DANSKE ÆLDRERÅD
Jernbane Allé 54, 3. th.
2720 Vanløse
 
Tlf.:             3877 0160
Direkte nr.: 3877 0163
 
Hvis du vil vide mere om DANSKE ÆLDRERÅD se www.danske-aeldreraad.dk
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
04-12-2014
Danmarks Lejerforeninger ([email protected])
Per Larsen (Sagsbehandler, Almene boliger)
Re: Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger 
m.v. (grundkøbslån og blandet boligsammensætning)
566827
1
Re Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger 
m.v. (grundkøbslån og blandet boligsammensætning)
08-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435587_0022.png
-- AKT 566827 -- BILAG 1 -- [ Re Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (grundkøbslå… ] --
Til:
Fra:
Titel:
Per Larsen ([email protected])
Danmarks Lejerforeninger ([email protected])
Re: Høring over forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (grundkøbslån og blandet 
boligsammensætning)
Sendt:
04-12-2014 14:11:50
Danmarks Lejerforeninger kan på grund af den urimeligt korte frist på 6 dage ikke nå at svare ministeriet på denne 
høring. Vi vil studere lovforslaget og eventuelt kommentere det over for Folketingets Boligudvalg, når det er fremsat. 
Med venlig hilsen,
for organisationen
Jakob Lindberg
Den 19-11-2014 kl. 14:29 skrev Per Larsen:
 
Til parterne på vedlagte høringsliste
 
Hermed fremsendes forslag  l lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (grundkøbslån og 
blandet boligsammensætning) i høring, jf. vedhæ ede høringsbrev.
 
Med venlig hilsen
 
 
Per Larsen
Chefkonsulent
 
Gammel Mønt 4
1117 København K
 
Tlf:       33 92 29 00
Dir:      41 71 77 82
E-mail:
[email protected]
Web:   www.mbbl.dk