By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 89 Bilag 2
Offentligt
1435584_0001.png
NOTAT
Dato: 9.12 2014
Kontor: Almene Boliger
Sagsnr.: 2014-3030
Sagsbehandler: pel
Dok id:
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om
ændring af lov om almene boliger m.v. (Blandet boligsammensætning), L 89.
1. Indledning
Lovforslaget har været sendt i høring i to dele. Forslag til lov om ændring af lov om planlægning
(Planlægning for almene boliger i nye boligområder) har været sendt i høring i perioden 17. til 24.
november 2014. Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Grundkøbslån og blandet
boligsammensætning) har været sendt i høring i perioden 19. til 25. november 2014.
De to lovforslag er efterfølgende skrevet sammen og fremsat som ét lovforslag. Nedenfor gennemgås
høringssvarene samt bemærkninger hertil.
2. Planlægning for almene boliger
Denne del af lovforslaget har været tilgængeligt på høringsportalen og er udsendt til en bred kreds af
offentlige myndigheder, branche- og interesseorganisationer m.v.
Naturstyrelsen har modtaget i alt 21 høringssvar fra ikke-ministerielle høringsparter, hvoraf 7
høringsparter oplyser, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget, mens 10 høringsparter har
bemærkninger til lovforslaget fordelt med 6 fra kommuner, 5 fra interesseorganisationer og private
erhverv. 2 høringsparter har ikke ønsket at blive hørt.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar og Naturstyrelsens kommentarer hertil.
Ønskes detaljerede oplysninger om høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsendte
høringssvar.
I forhold til høringsversionen af lovforslaget er der udover en række ændringer i lovforslaget af teknisk
karakter, herunder i forhold til ikrafttrædelsesbestemmelsen, foreslået en ændring, hvorefter
bestemmelserne i overtagelsesreglen i planlovens § 48, stk. 1-3, også skal finde anvendelse ved
lokalplanlægning for almene boliger. Det indebærer, at en ejer, når en lokalplan har forbeholdt en
ejendom til almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v., vil kunne forlange ejendommen overtaget af
kommunen mod erstatning. Der henvises til lovforslagets bemærkninger for en uddybning heraf.
2.1. Generelle bemærkninger
Frederiksberg Kommune, Guldborgssund Kommune, Københavns Kommune, Aarhus Kommune,
Aalborg Kommune, KL, Arkitektforeningen, Forsikring & Pension og Lejernes LO
erklærer sig positivt
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0002.png
indstillet overfor forslagets formål om, at kommunerne skal have bedre mulighed for at udvikle byer
med en blandet beboersammensætning.
BL - Danmarks Almene Boliger
hilser forslaget velkommen
og mener, at det sammen med lovforslag om ændring af lov om almene boliger vil have stor betydning
for den fortsatte byudvikling.
Aarhus Kommune
mener overordnet, at forslaget har den begrænsning, at det ikke bliver muligt at
tvinge en grundejer til at sælge den del af grunden, der er udlagt til almene boliger, og at der således
ikke umiddelbart er en sikkerhed for, at der opføres almene boliger i området.
Ejendomsforeningen Danmark
er kritisk over for forslaget og foreslår, at man i stedet gør det billigere
og nemmere for ejendomsudviklere at udvikle nye boligområder og de enkelte ejendomme dér.
Der er 2 høringsparter, der udtrykker kritik overfor den korte høringsfrist.
Frederiksberg Kommune
henviser til, at det har været svært politisk at behandle deres høringssvar inden fristens udløb.
Arkitektforeningen
mener overordnet, at høringsperioder af én uges varighed er alt for kort til at sikre,
at høringsparterne har tid og mulighed for at udarbejde et fyldestgørende og gennemarbejdet
høringssvar. Dette vil i sidste ende uundgåeligt have en negativ indflydelse på lovkvaliteten..
Kommentar
I forhold til Aarhus Kommunes bemærkning om den overordnede begrænsning ved lovforslaget,
bemærkes, at hensigten med lovforslaget er at give kommunerne mulighed for at stille krav i
planlægningen til almene boliger, og ikke at gennemtvinge dette ved salg og køb af ejendomme.
Lovforslaget gør det således planlægningsmæssigt muligt at sikre realisering af almene boliger på et
givent område. Naturstyrelsen går ud fra, at kommunerne i praksis ikke vil planlægge for almene
boliger uden at have en forventning om, at der også vil blive opført sådanne boliger.
Der henvises i øvrigt til gennemgangen af høringssvarene nedenfor.
2.2. Forslaget om muligheden for planlægning for krav om almene boliger
Frederiksberg Kommune
ønsker, at en lovændring tillige åbner mulighed for i lokalplanlægningen at
fastlægge ejer- og brugerforhold til boliger ud over boligtyper omfattet af lov om almene boliger –
eksempelvis studieboliger - og at en lovændring sikrer, at der også er mulighed for at fastlægge ejer-
og brugerforhold til forskellige boligtyper i byomdannelses-/byudviklingsområder beliggende i byzone
og udlagt til forskellige byformål.
Guldborgssund Kommune
mener, at det forhold, at muligheden for at fastsætte krav om almene
boliger kun gælder ved lokalplanlægning for nye boligområder, fratager kommunerne muligheden for
løbende at tilpasse byerne til udviklingen. Kommunen foreslår derfor, at bestemmelsen skal udvides til
også at kunne anvendes på eksisterende boligområder. Kommunen mener endvidere, at det kan
medføre øget administrativt arbejde for kommunerne, hvis der stilles krav om, at almene boliger skal
fremgå af kommuneplanen. Kommunen mener, at der kan opstå situationer, hvor der udarbejdes
kommuneplantillæg, blot for at kravet kan medtages. Kommunen foreslår derfor, at bestemmelsen der
giver mulighed for at stille krav om almene boliger kan medtages i lokalplaner uden de er nævnt i
kommuneplanrammen.
Kommentar
Naturstyrelsen bemærker, at lovforslaget udmønter en delaftale om Finansloven for 2015, som
regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti er blevet enige om. Det er aftalt at give
kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte krav om op til 25 pct. almene boliger i forbindelse med
2
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0003.png
lokalplanlægningen for nye boligområder – og dermed ikke for eksisterende boligområder. Det ligger
derfor ikke indenfor rammerne af den politiske aftale at udvide planlovens anvendelsesområde
yderligere, herunder for andre boligformer.
Det er Naturstyrelsens vurdering, at den mulighed, der gives med ændringen af planlovens § 15, stk.
2, for at fastsætte krav om op til 25 pct. almene boliger i forbindelse med lokalplanlægningen for nye
boligområder også kræver en ændring af planlovens bestemmelse om kommuneplanramme, da det
ellers ikke vil være muligt at lokalplanlægge for en sådan anvendelse.
Naturstyrelsen finder derfor ikke anledning til på baggrund af bemærkningerne at foretage ændringer i
lovforslaget på disse punkter.
Københavns Kommune og KL
ønsker, at bestemmelsen i planlovens § 15, stk. 2 (muligheden for krav
om almene boliger) udformes, så det er muligt at dispensere fra den, f.eks. i den situation, hvor det
ikke længere er nødvendigt eller hensigtsmæssigt at opretholde kravet. Det bør desuden præciseres i
bemærkningerne, at der kan differentieres, og at der dermed kan angives hvilke specifikke almene
boligtyper, der planlægges for.
Københavns Kommune
ønsker, at det præciseres i selve lovteksten til ændringen af planlovens § 11b,
at det først er med en byggeretsgivende lokalplan, at området anses for at være planlagt til
boligformål. Kommunen mener endeligt, at det er uklart om den faktiske anvendelse af
enkeltejendomme eller enklaver til bolig i et område, der i øvrigt anvendes til erhverv eller andet, vil
udelukke muligheden for at planlægge for almene boliger.
Kommentar
I forhold til en dispensationsmulighed, bemærker Naturstyrelsen, at dette ville være i strid med
planlovens § 19, hvorefter der ikke kan dispenseres fra principperne (dvs. formål- og
anvendelsesbestemmelse) i en lokalplan. Der må således ske en ændring af planlægningen, hvor
kravet om almene boliger ikke længere er hensigtsmæssigt eller nødvendigt. Ønsket om en
dispensationsmulighed er dog noteret, og det kan oplyses, at dette aspekt indgår i det udvalgsarbejde
om fysisk planlægning, som KL er en del af
Det bemærkes i forhold til differentiering af de forskellige typer af almene boliger, at lovforslaget netop
er formuleret med henvisning til almenboligloven og de deri fastsatte boligtyper med henblik på at give
kommunalbestyrelsen fleksibilitet og mulighed for at vælge mellem disse typer af almene boliger.
I forhold til forslaget om at indsætte ”byggeretsgivende lokalplan” i forslaget til ændring af planlovens §
11 b, bemærkes, at Naturstyrelsen finder, at det er tilstrækkeligt, at præciseringen står i
bemærkningerne. Begrebet ”byggeretsgivende lokalplan” anvendes i øvrigt ikke i planloven.
I forhold til den faktiske anvendelse af enkeltejendomme eller enklaver, vil det afgørende være,
hvorvidt der sker lovlig anvendelse af ejendommene til - eller er lokalplanlagt til - boligformål. Det
indebærer, at der ikke kan planlægges for almene boliger på de specifikke arealer indenfor et givent
lokalplanområde med blandet bolig og erhverv, hvor der allerede er lovligt eksisterende boliger eller
planlagt herfor. Dette er nu præciseret i lovbemærkningerne.
Herudover har Naturstyrelsen ikke fundet anledning til på baggrund af bemærkningerne at foretage
ændringer i lovforslaget.
3
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0004.png
Aarhus Kommune
mener ikke, at det kan forudsættes, at der skal være fastlagt retningslinjer i
kommuneplanens hovedstruktur eller kommuneplanrammer, før der udarbejdes en lokalplan for
almene boliger. Efter kommunens opfattelse er der alene tale om en mulighed for at indføre
retningslinjer og rammer og ikke et krav. Hvis denne opfattelse ikke er korrekt, vil det efter
kommunens vurdering medføre en væsentlig og uhensigtsmæssig tidsmæssig forskydning i forhold til
mulighederne at anvende forslagets muligheder.
Aarhus Kommune
ønsker herudover afklaret hvad lovforslagets udfasning betyder for de vedtagne
retningslinjer og rammer.
Aarhus Kommune
antager, at almenboliglovens bestemmelser om beslutning om boligtyper og valg af
den almene boligorganisation som bygherre, vil være gældende uden ændringer, og anbefaler, at det
fastlægges, hvorledes grundprisen fastsættes i dette tilfælde, og om kommunens mulighed for at give
tilsagn til andre end højstbydende kan medføre en erstatningsretlig problemstilling.
Aarhus Kommune
påpeger endeligt, at der vil være afledte økonomiske konsekvenser for
kommunerne, hvis de vælger at bringe lovforslagets muligheder i anvendelse. Udnyttelse af
lovforslagets muligheder medfører, at der vil være behov for et øget omfang af nybyggeri af almene
boliger, da det må forventes, at der skal være en sammenhæng mellem kommunens beslutning om at
stille krav om almene boliger i byudviklingsområder og en tilsvarende udvidelse af kommunens ramme
for almene boliger til disse arealer. Dette vil medføre øget behov for kommunale medfinansiering af
almene boliger. Aarhus Kommune anbefaler derfor, at den kommunale medfinansiering (kommunal
grundkapital) af almene boliger lempes i forsøgsperioden.
Kommentar
Naturstyrelsen skal bemærke, at der efter planlovens § 11 a skal udarbejdes retningslinjer for en
række planemner, herunder boligformål. Ved at udvide bestemmelsen til også at omfatte boligformål til
almene boliger, vil der også blive en forpligtelse til at indsætte retningslinjer herfor, men vel at mærke
kun, hvis kommunen ønsker at anvende planlægningsmuligheden. Det bemærkes desuden, at
kommunerne ofte i forbindelse med lokalplanlægningen må ændre kommuneplanen ved et
kommuneplantillæg for at overholde rammestyringsprincippet i planloven.
I forhold til udfasning af lovændringen og dens betydning for vedtagne planer, bemærkes, at vedtagne
planer, der indeholder planlægning for almene boliger, og som er endeligt vedtaget i henhold til loven,
fortsat vil fortsat have retsvirkning efter deres indhold og består til de eventuelt ophæves efter
kommunalbestyrelsens skøn og afgørelse efter planlovens almindelige regler herom.
I forhold til bemærkningerne om de økonomiske konsekvenser ved lovforslaget, bemærkes det, at der
alene er tale om en mulighed for kommunerne til at planlægge for almene boliger. Det er således op til
den enkelte kommunalbestyrelsen at vurdere om muligheden skal anvendes, og om der er rum for at
give tilsagn mv. efter almenboligloven.
I forhold til bemærkningerne om almenboliglovens bestemmelser og forhold til en evt. lempelse af den
kommunale medfinansiering af almene boliger, går dette udover rammerne for dette lovforslag.
Naturstyrelsen finder derfor ikke anledning til på baggrund af bemærkningerne at foretage ændringer i
lovforslaget på disse punkter.
4
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0005.png
Aalborg Kommune
anfører, at hvis et område udlægges til 25% almene boliger, vil dette udelukkende
kunne afhændes til en almen boligorganisation, og at det må antages, at kommunen ikke udlægger
arealer til almene boliger med mindre, kommunen har konkrete planer om opførelse af almene boliger
og dermed er indstillet på at fremme et alment byggeri gennem tilsagn om støtte. Der kan dog opstå
en situation, hvor kommunen af forskellige årsager må disponere anderledes.
Aalborg Kommune
går ud fra, at kommunen i sådanne tilfælde ikke vil være forpligtet til at overtage
grunden eller til at yde erstatning. Aalborg Kommune nævner, at grundprisen aftales mellem sælger
og køber, mens kommunen gennem sin støttesagsbehandling skal godkende alle byggeriets
omkostninger, herunder grundkøbesummen. Aalborg Kommune konstaterer, at kommunen ikke i
henhold til forslaget om ændring af almenboligloven yde et ”grundkøbslån” i dette tilfælde. Man kan
derfor komme i den situation, hvor byggeriet ikke kan gennemføres, hvis ikke sælger får den pris, han
forlanger.
Kommentar
Naturstyrelsen bemærker, at styrelsen går ud fra, at kommunerne i praksis ikke vil planlægge for
almene boliger uden at have en forventning om, at der også vil blive opført sådanne boliger. Viser det
sig af forskellige årsager, at det ikke er muligt at realisere lokalplanen, kan kommunalbestyrelsen -
som ved anden planlægning - ændre lokalplanen til en anden anvendelse. Dette er taget med i
bemærkningerne. Der henvises desuden til, at lovforslaget nu er blevet udbygget med et forslag om,
at planlovens § 48, der indeholder en overtagelsesregel ved planlægning for offentlige formål, også
skal finde anvendelse ved planlægning for almene boliger.
I forhold til overtagelse af en grund og spørgsmålet om erstatning, bemærkes det, at lovforslaget ikke
ændrer de gældende regler i lovgivningen herom. I forhold til muligheden for at yde ”grundkøbslån”
efter forslaget til ændring af almenboligloven, bemærkes, at denne mulighed alene kan anvendes ved
eksisterende boligområder i de største byer.
Naturstyrelsen finder ikke anledning til på baggrund af disse bemærkninger at foretage yderligere
ændringer i lovforslaget.
Arkitektforeningen
er ked af, at lovforslaget først kommer nu efter store byudviklingsprojekter i f.eks.
Århus Havn og Nordhavn er dækket af lokalplaner. Foreningen mener desuden, at miljømæssig
bæredygtighed skal prioriteres højt i de almene boligbyggerier, som forslaget må afstedkomme, så
boligerne opnår højst mulige miljø- og energistandarder og henviser til Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikters konkurrence om fremtidens bæredygtige almene bolig.
Kommentar
Naturstyrelsen skal i forhold til spørgsmålet om miljømæssig bæredygtighed bemærke, at dette ønske
går ud over rammerne for lovforslaget, der udmønter Finansloven for 2015.
Naturstyrelsen finder ikke anledning til på baggrund af bemærkningerne at foretage ændringer i
lovforslaget på disse punkter.
Dansk Ejendomsmæglerforening
bemærker, at det med lovforslaget må forventes, at antallet af
nybyggede ejendomme vil falde, eftersom mange projekter ikke længere kan hænge økonomiske
sammen. Foreningen mener, at dette formentlig ikke vil gøre sig gældende i de dyreste områder, som
5
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0006.png
f.eks. nord for København, eftersom kvadratmeterprisen på grundene i disse områder vil være så
høje, at udgifterne forbundet med lovforslaget kan finansieres herigennem. Men i områder med lave
eller gennemsnitlige grundkvadratmeterpriser mener foreningen, at der uden tvivl vil konstateres et
fald i nye boliger.
Ejendomsforeningen Danmark
oplyser, at flere af de største ejendomsejere, der for tiden bygger i
Danmark, giver udtryk for, at lovforslaget vil have en væsentlig negativ betydning for udviklingen af
nye private boligområder, da grundejere ikke kan opnå fuld markedspris for hele det nye boligområde,
idet en væsentlig del af området udelukkende kan sælges til brug for almene boliger. Det vil således
forhindre, at ejendomsudviklere kan tilpasse projekterne efter markedsforholdene med negative
konsekvenser for såvel ejendomsudviklerne som forbrugerne.
For ejendomsudviklere betyder det, at de ikke kan opnå et konkurrencedygtigt afkast af deres
investeringer i udviklingen af nye boligområder, og at de derfor sandsynligvis vil afholde sig fra
udvikling af nye boligområder. Dette medfører så, at udbuddet af nye boligområder vil blive reduceret,
og at priserne for de privatejede- /udlejede boliger i de nye boligområder vil stige.
Ejendomsforeningen Danmark
mener herudover ikke, at almene boliger nødvendigvis er lig med billige
boliger og henviser generelt til undersøgelser, der viser, at lejen er næsten den samme som ved
privatudlejning. Ejendomsforeningen Danmark foreslår at man i stedet gør det billigere og nemmere
for ejendomsudviklere at udvikle nye boligområder og de enkelte ejendomme der, fx ved øget
samarbejde mellem kommunerne og ejendomsudviklere i lokalplanarbejdet, en mere effektiv
byggesagsbehandling, fjernelse af moms på byggegrunde, nedsættelse af grundskylden, sænkning af
ejendomsskatter samt fjerne eller væsentlig reducering af byggesagsgebyrer.
Ejendomsforeningen Danmark
mener desuden, at de 25 pct. bør sættes ned, da der ikke er rationale
for at det er det tal og at andele er disproportionel i forhold til behovet for almene boliger.
Ejendomsforeningen Danmark mener i den forbindelse af mange kommuner opererer med en meget
lavere målsætning.
Ejendomsforeningen Danmark
ønsker herudover, at begrebet ”boligmassen” er forbundet med
betydelig usikkerhed og bør fastsættes i reelt samarbejde mellem kommunerne og ejendomsudviklere
og at det ikke ensidigt må bestemmes af de enkelte kommuner.
Endelig mener
Ejendomsforeningen Danmark,
at lovændringen, af hensyn til igangsatte
lokalplanprocedurer og allerede planlagte udviklingsprojekter kan afsluttes, først skal træde i kraft om
nogle år.
Kommentar
Naturstyrelsen bemærker i forhold til udviklingen af nybyggede private ejendomme og muligheden for
at planlægge for op til 25 pct. almene boliger, at lovforslaget udmønter en delaftale om Finansloven for
2015, som regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti er blevet enige om. Det bemærkes, at
det her også er aftalt, at planlægningsmuligheden skal gælde i 10 år som en forsøgsordning. Det
bemærkes herudover, at det er kommunerne, som har muligheden for at kunne planlægge, om der på
et givet område skal være boliger, genbrugspladser, parker, eller andre formål. Dette ændrer denne
planlægningsmulighed ikke på.
6
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0007.png
Det skal samtidig bemærkes, at byggeri af almene boliger ved siden af private boliger ofte har fundet
sted i Danmark, f.eks. i Ørestad, i Sluseholmen og i Aarhus, uden at det umiddelbart har haft negative
følger for det private byggeri.
I forhold til begrebet ”boligmasse” bemærkes, at dette er valgt ud fra et hensyn om at muliggøre en
fleksibel planlægning, som forudsættes fastsat i samarbejde med grundejere, ejendomsudviklere,
almene boligselskaber, m.v. Dette er nu præciseret i bemærkningerne.
I forhold til ikrafttræden af lovforslaget bemærkes, at det er ønsket fra aftaleparterne bag delaftalen til
Finansloven for 2015, at kommunerne kan anvende planlægningsmuligheden hurtigst muligt.
Herudover har Naturstyrelsen ikke fundet anledning til på baggrund af bemærkningerne at foretage
ændringer i lovforslaget.
DI
finder, at den foreslåede ændring af planloven vil lægge et uforholdsmæssigt og uacceptabelt pres
på områder med 'blandet bolig og erhverv'-anvendelse og på erhvervsområder, som af kommunerne
betegnes som nedslidte, da det alene er disse arealer, som kan inddrages under den forsøgsordning,
som ændringsforslaget vil etablere. Det undrer DI, at arealer, som i dag er udlagt som boligarealer
ikke kan indgå i ordningen, da disse arealer specifikt er planlagt til boliganvendelse. Erhvervsområder
er netop udlagt til erhverv. Ordningen bør derfor udvides til at gælde alle byzoneområder, som ikke er
havne- og erhvervsområder.
DI
finder, at der i dag er enighed om, at en række af de miljøbelastningsudfordringer, som opleves i
grænseområderne mellem bolig og erhverv løses ved, at der holdes afstand mellem boliger og
erhvervsvirksomheder. Det kan resultere i, at der etableres (almennyttige) boliger med en lavere
'livskvalitet', fordi de placeres ind i et erhvervsaktivitetsmiljø. Bosætningen i almennyttige boliger er
ikke nødvendigvis frivillig for de beboere, som har fået en bolig stillet til rådighed af den pågældende
kommune. Det kan næppe være finanslovsaftaleparternes intention at etablere bolig i Danmark med
en lavere bo-kvalitet end normalt i boligområder. Man kan forudse en række klagesager, typisk om
støj, støv, lugt, fra beboere i de nye boliger over miljøforhold, som er lovlige for de eksisterende
erhvervsvirksomheder. Denne problemstilling bør løses, så det ikke stiller eksisterende virksomheder
ringere.
Som beskrevet ovenfor, lægger
DI
vægt på, at ordningen vil lægge et betydeligt pres på eksisterende
erhvervsarealer, især i byer, som ikke råder over landområder, som kan unddrages i byzonen.
Erhvervsarealer bør bevares til virksomheders erhvervsaktiviteter - også i de større byer.
Kommentar
Naturstyrelsen bemærker, at lovforslaget udmønter en delaftale om Finansloven for 2015, som
regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti er blevet enige om. Det er aftalt at give
kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte krav om op til 25 pct. almene boliger i forbindelse med
lokalplanlægningen for nye boligområder – og dermed ikke for eksisterende boligområder.
Baggrunden for dette er hensynet til de berettigede forventninger, som grundejere af allerede
lokalplanlagte områder har. Der henvises i øvrigt forslaget til ændring af almenboligloven, der giver
store bykommuner med en markant befolkningstilvækst mulighed for at yde et ekstra grundkøbslån
med henblik på opførelse af alment nybyggeri i lokalplanlagte boligområder, og hvor grundprisen ikke
muliggør byggeri inden for maksimumsbeløbet. Planlægningsmuligheden ændrer ikke ved, at der –
7
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0008.png
som i anden planlægning - skal ske den nødvendige afvejning af de forskellige interesser med henblik
på at undgå konflikter mellem bolig og erhverv.
Naturstyrelsen finder derfor ikke anledning til på baggrund af bemærkningerne at foretage ændringer i
lovforslaget på disse punkter.
Lejernes LO
finder, at forslaget på en god måde fremmer, at der kan opføres mere betalelige boliger i
storbyerne, men finder også, at det ikke rækker til at dæmme op for en udvikling, hvor netop
sammenhængskraften i storbykommunerne er alvorligt truet, fordi boligmassen bliver domineret af
dyre ejerboliger, dyre andelsboliger og dyre privatejede udlejningsboliger, som enten er
moderniserede eller som udlejes med fri markedsleje, fordi de er opført efter 1991.
Lejernes LO
har
herudover forskellige generelle betragtninger, som ikke vedrører lovforslaget.
Kommentar
Naturstyrelsen bemærker, at lovforslaget udmønter en delaftale om Finansloven for 2015, som
regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti er blevet enige om, og som har til formål at
medvirke til en blandet boligsammensætning.
2.3. Øvrige bemærkninger
Svendborg Kommune
henviser til et citat fra BBC-News og oplyser, at det ser ud til, at der i England
allerede er en lov som i princippet ligner den foreslåede ændring.
Kommunen mener, at det at have mange enkelte boliger, spredt omkring i et område også må være
besværligt for boligforeningerne, ligesom det må være en vis udfordring for developere. Samtidig vil
det give bedre mulighed for at sikre forskellige fælles faciliteter og investeringer i området.
Naturstyrelsen har noteret sig bemærkningerne.
3. Ekstra grundkøbslån til almene boliger
Denne del af lovforslaget har været tilgængeligt på høringsportalen og har været sendt i høring hos en
bred kreds af offentlige myndigheder, branche- og interesseorganisationer m.v.
Ministeriet har modtaget 14 høringssvar. Nedenfor gennemgås høringssvarene. Udover de
præciseringer, som svarene har givet anledning til, er der foretaget ændringer af lovteknisk karakter i
lovforslaget, herunder indsat en revisionsbestemmelse.
3.1. Bemærkninger
Københavns Kommune, Århus Kommune, Dansk Byggeri, BL, Danske Ældreråd, Arkitektforeningen
er positive over for forslaget.
Københavns Kommune
har en række bemærkninger til forslaget. For det første finder kommunen, at
forslaget om, at grundkøbslånet højst kan udgøre forskellen mellem 20 pct. af maksimumsbeløbet inkl.
energitillæg og den aktuelle grundpris, medfører et prisniveau, som vil gøre det vanskeligt at etablere
almene boliger i de pågældende områder, herunder især vanskeligt i forhold til ældre- og
ungdomsboliger. Kommunen finder, at de højere maksimumsbeløb for ældre- og ungdomsboliger er
en følge af højere byggeomkostninger og ikke af højere grundudgifter for disse boligtyper. Tilsvarende
gælder for energitillægget, som er indført for at kunne leve op til bygningsreglementets energikrav.
8
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0009.png
Kommunen foreslår derfor, at det er maksimumsbeløbet for familieboliger eksklusiv energitillæg, der
skal anvendes ved beregning af ’normal’ udgiften for samtlige boligtyper.
Kommentar.
Det vil blive præciseret i lovforslaget, at ’normal’ udgiften i forbindelse med både familieboliger,
ungdomsboliger og ældreboliger opgøres som 20 pct. af det maksimumsbeløb eksklusiv energitillæg,
som på byggeriets påbegyndelsestidspunkt er gældende for familieboliger.
For det andet finder
Københavns Kommune,
at det bør præciseres, at grundkøbslån kan ydes til alle
tilsagn efter almenboliglovens § 115, dvs. både ombygning, nybyggeri mv.
Kommentar
Det vil blive præciseret i lovforslaget, at der vil kunne ydes grundkøbslån til de etableringsmuligheder,
der er omfattet af lovens § 115 og § 117. Det vil sige etablering af almene boliger ved nybyggeri, ved
ombygning til andre typer almene boliger og ved erhvervelse med efterfølgende ombygning af
eksisterende ejendomme. Der kan ydes lån til etablering af familieboliger, ældreboliger og
ungdomsboliger efter § 115 samt til selvejende ungdomsboliger efter § 117.
For det tredje ønsker
Københavns Kommune og Arkitektforeningen
afklaret, hvordan kommunen efter
forslagets stk. 4 skal kunne dokumentere, at prisen er rimelig set i forhold til priserne i det på
gældende område og at der ikke hensigtsmæssigt kan bygges på andre arealer.
Kommentar
Der er lagt vægt på at etablere en ordning, som er så lidt administrativ krævende som muligt, samtidig
med, at centrale hensyn bliver varetaget. Kravet om dokumentation for en rimelig pris set ift.
markedsprisen i det pågældende område handler om, at der ikke sker en opadgående prisglidning for
de grunde, hvortil der ydes et ekstra grundkøbslån. Ydelse af en grundkøbslån skal ikke godkendes af
anden myndighed, men kommunen skal i givet fald over for ministeren for by, bolig og landdistrikter
kunne dokumentere prisoverensstemmelsen på en måde, som kommunen finder hensigtsmæssig og
tilstrækkelig. Tilsvarende gælder for kravet om dokumentation for, at en alsidig boligsammensætning
ikke hensigtsmæssigt kan opnås på andre og billigere arealer i det pågældende område.
Endelig efterspørger
Københavns Kommune
en afklaring af, om det foreslåede § 119 a, stk. 5,
udtømmende opregner de situationer, hvor grundkøbslånet holdes uden for opgørelsen af
anskaffelsessummen.
Kommentar
Der er tale om en udtømmende liste.
Aarhus Kommune, Aalborg Kommune og KL
finder, at der hersker uklarhed vedr. definitionen af
grundudgiften, idet der indgår forskellige begreber i lovforslaget.
Kommentar
Det vil blive præciseret i lovforslaget, at grundkøbslånet udgør forskellen mellem 20 pct. af
maksimumsbeløbet og de samlede grundudgifter. Med de samlede grundudgifter forstås
grundkøbesummen, sædvanlige modningsudgifter, tilslutningsudgifter, andre omkostninger og skatter
mv.
9
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0010.png
Århus Kommune
finder, at udnyttelse af lovforslaget muligheder vil medføre, at der er behov for øget
byggeri af almene boliger og foreslår derfor, at den kommunale grundkapital lempes i forsøgsperioden
på 10 år.
Kommentar
Det er op til kommunen at beslutte, om mulighederne i forslaget skal anvendes, herunder om
byggeriet af almene boliger skal øges, omfordeles geografisk eller på anden måde skal ændres. Det
er samtidig kommunen, som inden for de givne rammer selv skal udrede grundkøbslånet. På den
baggrund ses der ikke at være grundlag for yderligere at lempe kommunernes medfinansiering.
KL
undrer sig over, at der dels er fastlagt en ramme for det samlede grundkøbslån dels, at muligheden
at yde en sådant lån begrænses til bestemte kommuner, da der er tale om en rent kommunal udgift.
Kommentar
Hensigten med forslaget er at understøtte byudviklingen i byer med stort pres på boligmarkedet. På
den baggrund er det foreslået, at muligheden for at yde grundkøbslån begrænses til kommuner med
en forventet befolkningstilvækst på mindst 10.000 personer inden 2025 (ifølge Danmarks Statistiks
befolkningsprognose). Herved afgrænses muligheden til de største byområder – nemlig København,
Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.
Da almene boliger i forvejen får en betydelig offentlig støtte, er det fundet hensigtsmæssigt at sætte
grænser for, hvor stor en yderligere støtte der kan gives. På den baggrund er der fastsat en ramme på
500 mio. kr.
KL
undrer sig endelig over forslaget om, at der ikke kan meddeles tilsagn til grundkøbslån, hvis
lejeledigheden overstiger 2 pct., idet reglen generelt blev blødt op ved lovændring foråret 2013.
Kommentar
Det er rigtigt, at reglen er blødt op, således at kommunen skal underrette ministeriet i de tilfælde, hvor
kommunen ønsker at bygge nye almene boliger samtidig med, at der er mange ledige almene boliger i
kommunen. Den regel ændres der ikke på med forslaget, men det er fundet uhensigtsmæssigt at
tillade en betydelig ekstrastøtte samtidig med, at der er en væsentlig boligledighed i kommunen.
Landsbyggefonden
anfører, at grundkøbslånet ikke bør være et særskilt lån, men bør af administrative
grunde lægges sammen med det almindelige grundkapitallån og behandles som ét lån.
Kommentar
Lovforslaget ændres, således at grundkapitallån og grundkøbslån ydes som ét lån og således – som
foreslået i lovforslaget – følger de regler, der gælder for grundkapitallån.
Lejernes Landsorganisation
finder, at forslaget på en god måde fremmer, at der kan opføres betalelige
boliger i storbyerne, men finder samtidig, at forslaget ikke er nok til skabe en blandet
boligsammensætning i byerne. Landsorganisationen mener, at boligmassen bliver domineret af dyre
ejerboliger, dyre andelsboliger og dyre privatejede udlejningsboliger, som enten er moderniserede
eller som udlejes med fri markedsleje, fordi de er opført efter 1991. I forlængelse heraf opfordres
ministeren til at indføre en højere huslejestøtte til almene boliger, sådan at boligomkostningerne i en
almen bolig i byen bliver et attraktivt alternativ for mellemindkomsterne sammenlignet med
boligomkostningerne i en skattesubsidieret ejerlejlighed.
10
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435584_0011.png
Lejernes LO
har herudover forskellige generelle betragtninger, som ikke vedrører lovforslaget.
Kommentar
Med lovforslaget gives der mulighed for at yde en ekstra støtte til byggeri af almene boliger med
henblik på at skabe en blandet boligsammensætning.
Ejendomsforeningen Danmark
kan ikke støtte forslaget. Foreningen finder for det første, at forslaget
ikke opfylder formålet om en alsidig boligsammensætning, idet det er foreningens opfattelse, at lejen
for en nybygget almen bolig er for høj til at tiltrække en væsentlig bredere kreds af beboere end i de
private udlejningsejendomme.
Hertil kommer, at forslaget om et ekstra grundkøbslån vil medføre en konkurrenceforvridning, idet
private virksomheder ikke vil kunne købe de pågældende grunde på samme favorable vilkår.
Kommentar
Den offentlige støtte til alment boligbyggeri skal ses i sammenhæng med de forpligtigelser som følger
med for de almene boligorganisationer til at stille boliger til rådighed for alle. Familieboliger skal
således udlejes efter venteliste, hvor alle har ret til at lade sig opskrive, ligesom kommunalbestyrelsen
har ret til at få stillet hver fjerde ledige bolig til rådighed til løsning af boligsociale problemer i
kommunen. Almene ungdomsboliger og almene ældreboliger skal udlejes til særlige
befolkningsgrupper, som ellers kan have vanskeligt ved at finde en passende bolig på boligmarkedet.
Det er et krav efter loven, at alment byggeri skal være udstyret og indrettet således, at det opfylder de
boligsøgendes rimelige krav uden at have luksuspræg. Støtten til alment boligbyggeri går til at
nedbringe lejen for boligerne.
Det er et krav, at grundkøbslån ikke må føre til højere grundudgifter, men at grundkøbene skal ske til
markedspris, jf. forslagets § 119 a, stk. 4. Forslaget ændrer således ikke på private bygherrers
mulighed for at erhverve byggegrunde.
Danmarks Lejerforeninger
finder ikke at kunne svare på høringen på grund af den urimeligt korte frist
på 6 dage, men vil eventuelt kommentere det over for Folketingets Boligudvalg, når lovforslaget er
fremsat.
Advokatrådet
samt
Forsikring & Pension
har ikke bemærkninger til forslaget.
11
af
11
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk