Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 88
Offentligt
1504424_0001.png
9. marts 2015
J.nr. 14-5164043
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 88 - Forslag til Lov om ændring af lov om kildeskatteloven og selskabs-
skatteloven. (Indførelse af skattepligt for udenlandske deltagere i danske kommanditsel-
skaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 23. februar 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504424_0002.png
Spørgsmål
Under 1. behandling af L 88 nævnte ministeren, at lovforslag L 88 vil ramme for bredt.
Vil ministeren oplyse, hvem der utilsigtet vil blive ramt, såfremt der indføres dansk skat-
tepligt for udenlandske deltagere i danske kommanditselskaber?
Svar
SF’s lovforslag vil betyde, at alle udenlandske deltagere i danske kommanditselskaber
bliver skattepligtige til Danmark – også udenlandske deltagere, som er hjemmehørende i
lande, der har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og som beskattes i
deres hjemland. Disse deltagere deltager således ikke i skattespekulation, men har blot
fortaget deres investering via et dansk kommanditselskab.
Det er korrekt – som beskrevet af SF i lovforslagets bemærkninger – at dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsterne vil medføre, at de udenlandske deltageres bopælsland har beskat-
ningsretten, når der ikke er et fast driftssted i Danmark. Udenlandske deltagere, der er
hjemmehørende i lande, der har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, vil
derfor ikke skulle beskattes i Danmark. Det ændrer imidlertid ikke på, at de er skatteplig-
tige til Danmark, hvilket vil medføre selvangivelsespligt med opgørelse af den skatteplig-
tige indkomst. Dette kan være administrativt bebyrdende og vil kunne medføre udgifter
for både den udenlandske deltager og SKAT.
Jeg mener derfor, at SF’s forslag rammer for bredt og ufokuseret. Lovforslaget tager fx
ikke hånd om de problemer, der er belyst i pressen vedrørende russiske og ukrainske ejere
af danske kommanditselskaber, idet Danmark har dobbeltbeskatningsoverenskomster
med begge lande.
Jeg mener derfor, at det er mere målrettet at skabe åbenhed om ejerskabet af kommandit-
selskaber i Danmark. Dette vil give skattemyndighederne i fx Rusland og Ukraine mulig-
hed for at beskatte indkomsten efter deres regler i overensstemmelse med dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsterne, som Danmark har med de pågældende lande.
Det skal dog understreges, at jeg er enig i, at der er behov for en særlig bevågenhed i for-
hold til kommanditselskaberne. Skattelyaftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti, SF
og Enhedslisten har derfor også fokus på kommanditselskaber.
Det undersøges som led i Projekt Skattely, hvorvidt danske regler om kommanditselska-
ber anvendes til brug for skattely over for andre lande. Kontrollen har både fokus på
manglende danske skatteindtægter og på strukturelle forhold i dansk skattetænkning i
forhold til udlandet.
Endvidere skal det nedsatte erhvervsbeskatningsudvalg bl.a. belyse eventuelle uhensigts-
mæssigheder ved det nuværende regelsæt for beskatning af erhvervsindkomst og det af-
kast af investeringer, som erhvervsdrivende foretager i egne virksomheder.
Side 2 af 2