Tak.
Der er jo tale om en pose blandede bolsjer her på arbejdsmiljøområdet.
Lad mig starte i den mest positive ende.
Om det med fritagelse fra visse af de her forpligtelser med bl.a.
arbejdspladsvurdering for de frivillige vil jeg sige, at begge parter i en frivillig organisation, der har frivillige hjælpere, altså både arbejdsgiver- og arbejdstagerside, om jeg så må sige, tit er frivillige kræfter.
Lad os da for alt i verden gøre, hvad vi kan, for at man undgår en masse administrativt bøvl i de situationer, hvor mennesker netop bidrager til at gøre livet lidt sjovere, lidt lettere og lidt nemmere, eller hvad det nu måtte være, for andre mennesker i deres lokalsamfund.
Foreningsdanmark er noget af det, der binder os sammen.
Det er nødvendigt løbende at kigge på de regler, der er på det her område, som gør mange ting unødigt besværligt for de her mennesker, som gerne vil gøre en frivillig indsats.
Så er der den her frist for opfyldelse af påbud fra Arbejdstilsynets side.
Det er helt rimeligt.
Det bakker vi op om.
Det er jo også hensigtsmæssigt at fjerne underretningspligten om fuldtidsbeskæftigede under 18 år, når nu kommunen allerede får indretningen fra SKAT.
Så det er udmærket.
Det giver mindre administration.
Det kan vi kun bakke op om.
Om offentliggørelse af oplysninger om sikkerhedsforanstaltninger for risikovirksomheder mener vi, at det er helt ret og rimeligt, at vi som borgere og samfund har oplysninger om de sikkerhedsforanstaltninger, man træffer, på virksomheder, som f.eks.
risikerer, at der sker farlige udslip.
Så på en masse områder er der en række gode og fornuftige forslag, der mindsker de administrative byrder.
Så er der det her med vold, trusler og krænkelse uden for arbejdspladsen.
Der er ikke nogen af os, der kan være uenige i, at det er vigtigt at tage hånd om det.
Vi har en vis bekymring for det her med, at virksomheden får ansvar for noget, der foregår uden for virksomheden, men jeg har indtryk af, at det, der bliver lovfæstet her, i virkeligheden er det, som virksomhederne i stort omfang allerede gør i dag.
Derfor er det min umiddelbare vurdering, at der er fundet en efterhånden nogenlunde fornuftig balance her mellem på den ene side at afhjælpe et ganske, ganske alvorligt problem og på den anden side, at man skal passe på med at give mennesker ansvar for noget, de overhovedet ikke har nogen indflydelse på, nemlig f.eks.
hvad der foregår, når nogle af deres medarbejdere er ude at købe ind.
Men noget kan gøres på virksomheden eller arbejdspladsen, skulle man måske hellere kalde det, for det er jo nok i virkeligheden et langt stykke hen ad vejen mange offentligt ansatte, som er i de her frygtelige situationer.
Det er klart, at det skal man arbejde på, og det er også mit indtryk, af det sker mange steder.
Så er der endelig forslaget om adgang til alle de her mange oplysninger.
Jeg må indrømme, at vi fra konservativ side stiller os noget skeptiske over for, hvad de her oplysninger skal bruges til.
Vi er glade for, at det med løn er kommet ud.
Jeg har meget svært ved at se, hvad de ansattes løn har med virksomhedens evner til at bevare et godt arbejdsmiljø at gøre.
Jeg må indrømme, at jeg tilsvarende har meget, meget svært ved at se, hvad statsborgerskab og ens rejsedato måtte have med det at gøre.
Man forestiller sig en virksomhed med en lang række virkelig højt specialiserede medarbejdere, som man har været nødt til at rekruttere i udlandet, fordi vi simpelt hen ikke har den slags specialiserede medarbejdere på dansk jord, og så kommer Arbejdstilsynet stormende, fordi de her virkelig, virkelig dygtige og højt specialiserede ingeniører, eller hvad det måtte være, sikkert er udtryk for, at der er et dårligt arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Det tror jeg simpelt hen ikke på.
Jeg har meget, meget svært ved at se den sammenhæng, og jeg undrer mig egentlig lidt over, at det skal med.
Så hvis vi skulle have lavet det her, ville vi nok have lavet det på lidt anden måde, og vi kommer nok til at stille lidt spørgsmål til brugen af den her del, som vi er noget skeptiske over for.
Det er vigtigt for os, at der vil være løbende opfølgning på, hvad man opnår ved at indhente de her data, og ikke mindst på, hvad man anvender dem til, for vi er, som bl.a.
Enhedslisten også var inde på, temmelig bekymrede for, hvad al den her indsamling af information om borgerne kan ende med at betyde for vores samfund, hvis alle skal gå og være offentligt tilgængelige på samtlige parametre af alle mulige gode årsager.
Så det kommer vi til at bekymre os lidt for med henblik på at lave revision af de to ting, jeg netop har nævnt jeg var mest bekymret for.
Så jeg kan naturligvis kun bakke op om, at vi får det sat ind.
Tak.