Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 81 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 81
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 10. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel
boligstøtte og kildeskatteloven
(Ophævelse af gensidig forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere boligsikring til unge par
med børn, særlig støtte for unge under 30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i egen bolig m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 10 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2014 og var
til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring, og be-
skæftigelsesministeren sendte den 19. november 2014 dette
udkast og en ligestillingsvurdering til udvalget, jf. bilag 1 og
2. Den 28. november 2014 sendte beskæftigelsesministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at DF
i forbindelse med forhandlingerne om kontanthjælpsrefor-
men ikke var begejstret for den måde, hvorpå regeringen vil-
le gennemføre den gensidige forsørgerpligt. Regeringen sag-
de, at der var tale om en ligestilling af samlevende med æg-
tepar, men regeringen ville ikke give de samlevende samme
fordele som ægtepar, så man f.eks. kan udnytte partnerens
skattefradrag. Dermed blev samlevende stillet dårligere end
ægtepar. Desuden kom det til at betyde, at det ikke kunne
betale sig for en samboende kontanthjælpsmodtager at tage
et job. Dermed kom denne del af kontanthjælpsreformen til
at virke modsat hensigten. Der blev desuden ved civilt søgs-
mål rejst tvivl om, hvorvidt reglen var i strid med grundlo-
ven. Dansk Folkeparti sagde dengang ja til kontanthjælpsre-
formen på grund af de forbedringer, som DF fik igennem i
forhold til regeringens udspil. Det er dog efter Dansk Folke-
partis mening ikke rimeligt, at regeringen først vil lade lov-
forslaget træde i kraft fuldt ud den 1. januar 2016. Dermed
bliver ikrafttrædelsen først efter et folketingsvalg.
Dansk Folkeparti mener, at det skulle træde i kraft fuldt
ud den 1. januar 2015, men vi accepterer selvfølgelig, at det
er en del af finansloven, og respekterer, at regeringen erken-
der, at det var en stor fejl at gennemføre gensidig forsørger-
pligt på den måde, som det blev gennemført.
Mange af de problemer, der har vist sig, kunne være und-
gået, hvis regeringen havde været mere lydhør over for,
hvad der blev sagt om de problemer, der kunne opstå.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX016744