Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 80 Bilag 4
Offentligt
1427308_0001.png
NOTAT
27. november 2014
Høringsnotat vedrørende lovforslag L 80 om ændring af lov
om aktiv socialpolitik (Enlig-forsørgersats til unge med an-
bragte børn og mulighed for arbejdsindtægter på op til
24.000 kr. årligt uden fradrag for unge på særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse)
Indledning
J.nr. 2014-0034709
Arbejdsmarkedsydelser/THM
Udkast til lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik (Enlig-forsørgersats
til unge med anbragte børn og mulighed for arbejdsindtægter på op til 24.000 kr.
årligt uden fradrag for unge på særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse) blev sendt i
høring til organisationer m.v., jf. bilag 1
1
, samtidig med fremsættelsen i Folketinget
onsdag den 19. november 2014 med frist til onsdag den 26. november 2014 kl. 12.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), FTF, Jobrådgi-
vernes Brancheforening, KOMBIT og Udbetaling Danmark.
Følgende har ikke haft bemærkninger til lovforslaget: Advokatrådet, Ankestyrel-
sen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Danske Advokater, Danske Regioner,
Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Cen-
trale Handicapråd, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmar-
kedschefer i Danmark, FOA – Foreningen af Offentligt Ansatte, Frivilligrådet, In-
stitut for Menneskerettigheder, KL (Kommunernes Landsforening), Kommunernes
revision, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Pro-
duktionsskoleforeningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen og Rådet for soci-
alt udsatte.
FTF er alene kommet med overordnede bemærkninger til lovforslaget, jf. nedenfor.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt på emner med angivelse af
afgivne hovedsynspunkter med et kort referat af høringssvarene og kommentar her-
til.
1
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører og Foreningen af Statsforvaltningsjurister er -
uanset at dette er anført i lovforslaget - ikke hørt, idet Ankestyrelsen nu er klageinstans på
kontanthjælpsområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427308_0002.png
Overordnede bemærkninger
FTF bemærker, at det er positivt, at modtagere af uddannelseshjælp får en højere
forsørgersats, og at muligheden for at tage arbejde med en indtægt op til 24.000 kr.
årligt uden fradrag i hjælpen, vil øge incitamentet hos den enkelte til at tilegne sig
relevante erhvervsmæssige kompetencer, som på sigt vil styrke mulighederne for
selvforsørgelse på arbejdsmarkedet.
Jobrådgivernes Brancheforening bemærker, at de generelt er positive over for initi-
ativer, der kan styrke svage unges muligheder for at tage en uddannelse, herunder
også svage unge med anbragte børn.
Kommentar:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen, som er indgået mellem Socialdemokraterne,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konser-
vative Folkeparti og Liberal Alliance om satspuljen for 2015 på beskæftigelsesom-
rådet.
Enlig-forsørgersats til unge med anbragte børn
DA bemærker, at det er ulogisk at give forsørgerydelse til personer, der ikke er for-
sørgere, og at den høje forsørgersats svækker incitamentet til at arbejde i stedet for
at modtage offentlige ydelser, hvorfor forslaget ikke bør gennemføres.
Kommentar:
Efter de familieretlige regler har forældre forsørgelsespligt over for deres børn,
uagtet hvor børnene bor. De unge enlige forsørgere har været stillet ringere end
andre forsørgere i kontanthjælpssystemet i øvrigt - det vil sige såvel enlige forsør-
gere, der er fyldt 30 år, som alle samlevende/gifte forsørgere under 30 år - da disse
forsørgere alene er defineret på baggrund af, om de har forsørgelsespligt efter de
familieretlige regler for et hjemmeboende barn. Det bliver betragtet som forsørgel-
se af eget barn i hjemmet, hvis en person har fået anbragt et barn uden for hjem-
met, hvis barnet ellers skulle have opholdt sig hos den pågældende. Den betydelige
ydelsesnedgang for de unge enlige forsørgere ved barnets anbringelse uden for
hjemmet kan desuden påvirke forælderens ønske om at samtykke til en anbringelse,
idet anbringelsen kan få stor betydning for familiens samlede økonomi og herunder
særligt forælderens mulighed for at opretholde en egnet bolig med henblik på sam-
vær og senere hjemgivelse. Samtidig påvirker de ændrede ydelsesregler forælde-
rens mulighed for at bidrage til barnets forsørgelse under anbringelsen. Lovforsla-
get udmønter dele af aftalen, som er indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Fol-
keparti og Liberal Alliance om satspuljen for 2015 på beskæftigelsesområdet.
Udbetaling Danmark bemærker, at lovforslaget må forudsætte, at der skal foretages
en vurdering af, hvorvidt vedkommende ville kunne modtage ekstra børnetilskud,
hvis barnet ikke var anbragt, at der ikke i lovforslaget ses at være hjemmel til, at
Udbetaling Danmark skal træffe denne afgørelse, og at det af lovforslaget ikke
fremgår, hvordan der følges op på og føres kontrol med, hvorvidt vedkommende
efter en periode fortsat er enlig forsørger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427308_0003.png
Kommentar:
Det er i lovforslaget forudsat, at det er den typiske situation, at den unge enlige
forsørger forud for anbringelsen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter lov
om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag(børnetilskudsloven), og
at denne ret er bortfaldet efter børnetilskudslovens § 5, stk. 1, nr. 4, som følge af
barnets anbringelse uden for hjemmet. Denne afgørelse træffer Udbetaling Dan-
mark allerede i dag og kræver ikke særskilt hjemmel i lov om aktiv socialpolitik. I
de tilfælde, hvor Udbetaling Danmark ikke forud for anbringelsen har truffet afgø-
relse om, hvorvidt forælderen har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, vil kommu-
nen på samme måde, som kommunen træffer afgørelse efter lov om aktiv socialpo-
litik § 89, stk. 3, kunne udbetale enlig-forsørgersatsen under anbringelsen, jf. de
foreslåede ændringer i §§ 23 og 25, hvis det er sandsynligt, at Udbetaling Dan-
mark inden anbringelsen ville have truffet afgørelse om, at den pågældende havde
erhvervet ret til ekstra børnetilskud. Den løbende kontrol på opfyldelse af betingel-
serne for at modtage hjælp efter lov om aktiv socialpolitik påhviler kommunerne, jf.
lov om aktiv socialpolitik § 10.
Mulighed for arbejdsindtægter på op til 24.000 kr. årligt uden fradrag for unge
på særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse
Jobrådgivernes brancheforening bemærker, at forslaget ikke menes at få nævne-
værdig betydning, da målgruppen for STU traditionelt ikke har ret stor tilknytning
til arbejdsmarkedet.
Kommentar:
Det fremgår af § 1 i lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, at
formålet med en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse er, at unge udviklings-
hæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige
kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og
eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. For de udsatte unge, der deltager
i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU), kan
et arbejde i form af et fritidsjob - udover den praktikperiode, der indgår i uddan-
nelsen - bidrage til den unges personlige, sociale og faglige udvikling ved at give
den unge yderligere nyttige erfaringer fra arbejdsmarkedet, som den unge kan
bruge ved jobsøgning efter endt uddannelse. Aftalepartierne bag aftalen om sats-
puljen for 2015 er derfor blevet enige om, at give unge på særlig tilrettelagt ung-
domsuddannelse mulighed for at arbejde uden fradrag i hjælpen.
KOMBIT bemærker, at det i den foreslåede bestemmelse bør præciseres, at der er
tale om 24.000 kr. pr. kalenderår, beløbet ikke er omfattet af reguleringsbestem-
melsen i lov om aktiv socialpolitik § 109.
Kommentar:
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, at der
er tale om et kalenderår. Lovforslaget udmønter dele af aftalen om satspuljen for
2015 på beskæftigelsesområdet, hvor der ikke er indsat mulighed for regulering ef-
ter lov om aktiv socialpolitik § 109.
3