Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 80 Bilag 2
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Enlig-forsørgersats til unge med anbragte børn og mu-
lighed for arbejdsindtægter på op til 24.000 kr. årligt
uden fradrag for unge på særlig tilrettelagt ungdoms-
uddannelse)
)
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1. januar 2015.
Birgitte S. Staffeldt/Tina Holgaard Madsen
72 14 21 15/ 72 14 21 36
J.nr. 2014-0034709
Arbejdsmarkedsydelser/bst
Viden og Analyse/haw
Baggrund for loven
Lovforslaget indeholder den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen,
som er indgået mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Venstre,
Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance om satspuljen for 2015
på beskæftigelsesområdet.
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at sikre:
at unge på uddannelseshjælp, som deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsud-
dannelse (STU) kan tjene op til 24.000 kr. (før skat) pr. år, uden at der foretages
fradrag i personens uddannelseshjælp.
at unge enlige forsørgere (under 30 år) med et anbragt barn fremover får
ret til enlig-forsørgersatsen på uddannelses- og kontanthjælp eller enlig-
forsørgertillæg i SU-systemet.
Dette lovforslag udmønter de dele af aftalen, der vedrører Beskæftigelses-
ministeriets område.
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget består af to dele, og der er to primære målgrupper. Den første
målgruppe er unge på uddannelseshjælp, som deltager i en særligt tilrette-
lagt ungdomsuddannelse (STU), Den anden er enlige forsørgere på kontant-
hjælp/uddannelseshjælp eller SU, der har fået anbragte børn.
I nedenstående tabel fremgår kønsfordelingen for deltagere på STU og enli-
ge uddannelses-/kontanthjælps- og SU modtagere med anbragte børn.