Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 80 Bilag 1
Offentligt
1422623_0001.png
Lovforslag nr.
L 80
Folketinget 2014-15
Fremsat den 19. november 2014 af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Enlig-forsørgersats til unge med anbragte børn og mulighed for arbejdsindtægter på op til 24.000 kr. årligt uden fradrag for
unge på særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr.
1193 af 13. november 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder for en enlig forsørger, der ikke har
erhvervet ret til ekstra børnetilskud som følge af, at barnet er
anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, jf. § 5,
stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag.«
2.
I
§ 25, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder for en enlig forsørger, der ikke har
erhvervet ret til ekstra børnetilskud som følge af, at barnet er
anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, jf. § 5,
stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag.«
3.
I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »pr. udført arbejdsti-
me«: », jf. dog stk. 3.«
4.
I
§ 31
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov, fradrages indtægter fra arbejde på
op til 24.000 kr. pr. år ikke i hjælpen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
BE005994
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j. nr. 2014-0034709
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422623_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter dele af aftalen, som er indgået
mellem Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance om satspuljen for 2015 på be-
skæftigelsesområdet.
Aftalekredsen er enig om at afsætte 5 mio. kr. årligt i
2015-2018 til at sikre, at unge på uddannelseshjælp, som
deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
kan tjene op til 24.000 kr. (før skat) pr. år, uden at der fore-
tages fradrag i personens uddannelseshjælp. Ved satspulje-
bevillingens udløb skal der tages fornyet stilling til initiati-
vets videreførelse.
Endvidere er aftalekredsen enig om at afsætte 15 mio. kr.
årligt i 2015-2018 (ved bevillingens udløb skal der tages
fornyet stilling til initiativet) til at sikre, at unge enlige for-
sørgere under 30 år med et anbragt barn fremover får ret til
enlig-forsørgersatsen på uddannelses- og kontanthjælp eller
enlig-forsørgertillæg i SU-systemet. Dette lovforslag ud-
mønter de dele af aftalen, der vedrører Beskæftigelsesmini-
steriets område.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Bevarelse af enlig-forsørgersatsen selvom barnet
anbringes uden for hjemmet
2.1.1. Gældende ret
Med kontanthjælpsreformen, der trådte i kraft ved lov nr.
894 af 4. juli 2013 den 1. januar 2014, blev kontanthjælpen
for alle unge under 30 år uden erhvervskompetencegivende
uddannelse afskaffet, og i stedet fik de ret til uddannelses-
hjælp. Grundydelsen for uddannelseshjælp blev fastsat på
niveau med SU-satsen. Unge under 30 år med en erhvervs-
kompetencegivende uddannelse fik ret til kontanthjælp med
en ungesats. Samtidig blev SU-systemets definition af en
enlig forsørger under 30 år indført i kontanthjælpssystemet.
En enlig forsørger i kontanthjælpssystemet er herefter en
person under 30 år, der forsørger eget barn i hjemmet og har
erhvervet ret til ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven.
En person, hvis barn er anbragt uden for hjemmet, har ik-
ke barnet hos sig og modtager ikke ekstra børnetilskud, når
barnet er anbragt. En enlig forsørger under 30 år, der modta-
ger uddannelses- eller kontanthjælp, og hvis barn bliver an-
bragt uden for hjemmet efter lov om social service, opfylder
derfor ikke længere uddannelses- og kontanthjælpsreglernes
definition af en enlig forsørger.
I kontanthjælpssystemet i øvrigt - det vil sige såvel enlige
forsørgere, der er fyldt 30 år, som alle samlevende/gifte for-
sørgere under 30 år - er en forsørger alene defineret på bag-
grund af, om en person har forsørgelsespligt for et hjemme-
boende barn efter de familieretlige (privatretlige) regler. Det
bliver betragtet som forsørgelse af eget barn i hjemmet, hvis
en person har fået anbragt et barn uden for hjemmet, hvis
barnet ellers skulle have opholdt sig hos den pågældende.
Det indebærer, at disse modtagere af uddannelseshjælp og
kontanthjælp også modtager forsørgersats i de tilfælde, hvor
et barn er anbragt uden for hjemmet.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at en ung enlig forsørger under 30 år, hvis
barn bliver anbragt uden for hjemmet, fremover skal kunne
modtage uddannelses- eller kontanthjælp som enlig forsør-
ger, selvom forælderen under anbringelsen ikke modtager
ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven. Reglerne æn-
dres alene for den relevante målgruppe, således at børnetil-
skuddet bortfalder ved anbringelsen, mens personen bevarer
forsørgersatsen ved modtagelse af uddannelses- og kontant-
hjælp. Reglerne for modtagelse af tillæg som enlig forsøger
i SU-systemet ændres tilsvarende.
Personer under 30 år, der får et barn anbragt uden for
hjemmet, vil dermed ikke opleve en ydelsesnedgang ved
overgang fra uddannelseshjælp til SU, og hensigten med
kontanthjælpsreformens parallelisering af ydelsesniveauerne
fastholdes. Forslaget regulerer alene hovedforsørgelses-
grundlaget og ændrer ikke ved betingelserne for ret til øvri-
ge sociale ydelser som enlig forsørger.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
2.2. Mulighed for arbejde i forbindelse med særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik §§
30-33 fratrækkes indtægter, som ansøgeren eller en eventuel
ægtefælle/samlever har, i uddannelses- eller kontanthjælpen
som hovedregel krone for krone. Dette er en konsekvens af,
at uddannelses- eller kontanthjælp udgør det underste øko-
nomiske sikkerhedsnet for enhver, som ikke har anden for-
sørgelsesmulighed. Det betyder, at egne og eventuel ægte-
fælles/samlevers indtægter skal anvendes, før det offentlige
kan træde til med hjælp. Dette gælder som udgangspunkt
uanset, hvor indtægten hidrører fra.
Efter de gældende regler i lovens § 31 ses der dog ved be-
regningen af uddannelses- eller kontanthjælp bort fra 25 kr.
pr. udført arbejdstime, hvis ansøgeren eller dennes eventuel-
le ægtefælle/samlever har arbejdsindtægter eller indtægter
som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrations-
loven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.
Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på
grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.
Gældende regler indeholder en udtømmende opgørelse af,
hvilke indtægter, der ikke foretages fradrag i hjælpen for.
Det gælder bl.a. invaliditetsbeløb, invaliditetsydelse og er-
statning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422623_0003.png
3
personskade efter lov om erstatningsansvar, jf. lov om aktiv
socialpolitik § 33.
Ud over de indtægter, der udtrykkeligt er nævnt i loven,
har kommunen ikke mulighed for at se bort fra andre ind-
tægter ved udmåling af hjælpen.
Det indebærer, at de indtægter, som unge, der deltager i en
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge med særlige
behov (STU), har fra et arbejde, medfører fradrag i hjælpen,
idet der dog ses bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime.
Det fremgår af § 1 i lov om ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov, at formålet med en særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse er, at unge udviklingshæmmede og an-
dre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og
faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse
i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse
og beskæftigelse. Ungdomsuddannelsen for unge med særli-
ge behov retter sig mod unge, der ikke har mulighed for at
gennemføre en anden ungdomsuddannelse.
2.2.2. Den foreslåede ordning
For de udsatte unge, der deltager i en særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU), kan
et arbejde i form af et fritidsjob - udover den praktikperiode,
der indgår i uddannelsen - bidrage til den unges personlige,
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser
Mio. kr. 2015-priser
Samlede direkte konsekvenser af lovforslaget
Lovforslagets økonomiske konsekvenser efter
skat og tilbageløb
Der er foretaget afrundinger.
2015
31,7
15,0
sociale og faglige udvikling ved at give den unge yderligere
nyttige erfaringer fra arbejdsmarkedet, som den unge kan
bruge ved jobsøgning efter endt uddannelse.
Det foreslås derfor, at unge, der deltager i en særligt tilret-
telagt ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov, får mulighed for at tjene op til
24.000 kr. (før skat) om året ved arbejde, uden at indtægten
fra arbejdet medfører fradrag i hjælpen.
For indtægter fra arbejde, der overstiger 24.000 kr. om år-
et, finder reglerne i lov om aktiv socialpolitik § 31, stk. 1,
om fradrag af arbejdsindtægter m.v., herunder reglerne om,
at der ses bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime, anvendelse.
Fra det tidspunkt, hvor den unge afslutter eller afbryder en
særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), vil den unges
indtægter fra arbejde blive omfattet af de almindelige regler
om helt eller delvist fradrag for indtægter i loven.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
I nedenstående tabel ses de samlede økonomiske og admi-
nistrative konsekvenser af lovforslaget i 2015-2018.
Tabellen viser de direkte konsekvenser af lovforslaget og in-
deholder ikke de øgede udgifter til SU.
2016
31,7
15,0
2017
31,7
15,0
2018
31,7
15,0
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for kommunerne
er omfattet af budgetgarantien og skal forhandles med de
kommunale parter.
3.1. Bevarelse af enlig-forsørgersatsen når barnet anbringes
uden for hjemmet
Det foreslås, at en ung enlig forsørger under 30 år, hvis
barn bliver anbragt uden for hjemmet, fortsat skal kunne
modtage uddannelses- eller kontanthjælp som enlig forsør-
ger. Forslaget medfører øgede udgifter til kontant- og ud-
dannelseshjælp.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekven-
ser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel 2. Bevarelse af enlig-forsørgersatsen når barnet anbringes uden for hjemmet
Mio. kr. 2015-priser
Stat
Kontant- og uddannelseshjælp
Kommune
Kontant- og uddannelseshjælp (Budgetgaranti)
I alt, før skat og tilbageløb
Der er foretaget afrundinger.
2015
7,1
7,1
14,9
14,9
22,0
2016
7,1
7,1
14,9
14,9
22,0
2017
7,1
7,1
14,9
14,9
22,0
2018
7,1
7,1
14,9
14,9
22,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422623_0004.png
4
3.2. Mulighed for arbejde i forbindelse med særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
Det foreslås, at unge, der deltager i en særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov, får mulighed for at tjene op til
24.000 kr. (før skat) om året ved et arbejde, uden at indtæg-
ten fra arbejdet medfører fradrag i hjælpen. Forslaget med-
fører øgede udgifter til uddannelseshjælp.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske konsekven-
ser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel 3. Mulighed for arbejde i forbindelse med særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU)
Mio. kr. 2015-priser
Stat
Uddannelseshjælp
Kommune
Uddannelseshjælp (Budgetgaranti)
I alt, før skat og tilbageløb
Der er foretaget afrundinger.
2015
2,9
2,9
6,8
6,8
9,7
2016
2,9
2,9
6,8
6,8
9,7
2017
2,9
2,9
6,8
6,8
9,7
2018
2,9
2,9
6,8
6,8
9,7
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har ikke inden fremsættelse været
sendt i høring, da det ikke har været muligt af hensyn til lov-
9. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
forslagets ikrafttrædelsestidspunkt. Lovforslaget vil blive
sendt i høring samtidig med fremsættelsen med frist for be-
mærkninger onsdag den 26. november 2014 hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension, Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater, Danske
Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgi-
verforening, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, FOA –
Foreningen af Offentligt Ansatte, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, For-
eningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Stats-
forvaltningsjurister, Frivilligrådet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes
Landsforening, Kommunernes Revision, Landsforeningen
Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Produk-
tionsskoleforeningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisio-
nen, Rådet for Socialt Udsatte og Udbetaling Danmark.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Staten:
2015: 10,0 mio. kr.
2016: 10,0 mio. kr.
2017: 10,0 mio. kr.
2018: 10,0 mio. kr.
Kommunerne:
2015: 21,7 mio. kr.
2016: 21,7 mio. kr.
2017: 21,7 mio. kr.
2018: 21,7 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422623_0005.png
5
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende bestemmelser i lovens § 23, stk. 2, nr.
1, og § 25, stk. 3, nr. 1, er det en betingelse for at modtage
uddannelseshjælp eller kontanthjælp for personer under 30
år med satsen som enlig forsørger, at personen har erhvervet
ret til ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og for-
skudsvis udbetaling af børnebidrag, med undtagelse af de
enlige forsørgere der ikke har erhvervet ret til ekstra børne-
tilskud som følge af, at betingelserne i § 5, stk. 1, nr. 1, eller
§ 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af bør-
nebidrag ikke er opfyldt, jf. lovens § 23, stk. 5 og § 25, stk.
6.
Med forslaget indføres endnu en undtagelse til betingelsen
om, at enlige forsørgere skal have erhvervet ret til ekstra
børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbe-
taling af børnebidrag, idet enlige forsørgere, der ikke opfyl-
der betingelsen i § 5, stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, efter forslagets ind-
hold skal modtage uddannelseshjælp eller kontanthjælp for
personer under 30 år med satsen for enlige forsørgere, såle-
des at de har mulighed for at opretholde en egnet bolig til
samvær og evt. senere hjemgivelse af barnet.
Det fremgår af § 5, stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, at børnetilskud kun
kan udbetales, hvis barnet ikke er anbragt uden for hjemmet
efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver
af forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning
efter lov om social service eller i øvrigt forsørges af offentli-
ge midler.
De foreslåede bestemmelser vedrører alene modtagelse af
uddannelses- eller kontanthjælp som enlig forsørger, selvom
barnet er anbragt uden for hjemmet efter lov om sociale ser-
vice. Barnets anbringelse i en døgnforanstaltning sammen
med forældremyndighedsindehaveren samt barnets forsør-
gelse af øvrige offentlige midler er dermed ikke situationer,
der er omfattet af de foreslåede bestemmelser.
Til nr. 3
I hovedreglen om fradrag af arbejdsindtægter, indsættes
der en henvisning til den foreslåede bestemmelse om mulig-
hed for arbejdsindtægter op til 24.000 kr. årligt for deltagere
i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, således at det frem-
går, at den foreslåede bestemmelse er en undtagelse til den-
ne hovedregel.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende regel i lov om aktiv social-
politik § 30, stk. 1, at har ansøgeren og ægtefællen/samleve-
ren indtægter, trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog lovens §§
31-33.
Det fremgår af lovens § 31, stk. 1, at har ansøgeren eller
dennes ægtefælle/samlever arbejdsindtægter eller indtægter
som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrations-
loven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger,
ses der ved beregningen af uddannelses- eller kontanthjælp
efter §§ 23-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejdstime. Det be-
løb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes på grund-
lag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.
Som en undtagelse fra hovedreglen om, at arbejdsindtæg-
ter fradrages i hjælpen, foreslås det, at personer, der deltager
i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) efter lov
om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, ikke
får fradraget indtægter fra arbejde på op til 24.000 kr. (før
skat) pr. år i hjælpen, da et fritidsjob kan give den unge erfa-
ringer, som den unge kan bruge ved jobsøgning efter endt
uddannelse.
Med forslaget får unge, der deltager i en særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse, dermed mulighed for at beholde et vist
beløb om året af lønindtægt fra et arbejde, før der skal ske
fradrag i hjælpen. Forslaget indebærer, at indtægter fra ar-
bejde, der overstiger 24.000 kr. om året, medfører fradrag
efter lovens §§ 30 og 31 i den unges hjælp.
De 24.000 kr. opgøres pr. kalenderår. Ved fradrag regnes
med bruttoindtægter, dvs. indtægten før der betales skat og
arbejdsmarkedsbidrag.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Unge enlige forsørgere, der har barnet anbragt uden for
hjemmet, vil efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2015 få
ret til uddannelses- eller kontanthjælpssats som enlig forsør-
ger, jf. lovens § 23, stk. 2, nr. 1, og § 25, stk. 3, nr. 1.
Unge, der deltager i en særlig tilrettelagt ungdomsuddan-
nelse (STU), vil fra den 1. januar 2015 ikke længere få fra-
drag for arbejdsindtægter, der ikke overstiger 24.000 kr. om
året før skat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422623_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1193
af 13. november 2014, foretages følgende ændringer:
§ 23.
Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under
30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse mod-
tager uddannelseshjælp.
Stk. 2-4....
Stk. 5.
For en enlig forsørger, der ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud som følge af betingelserne i § 5, stk. 1, nr.
1, eller § 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag, ydes uddannelseshjælpen med den sats, som
den enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne i
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
var opfyldt.
§ 25.
Personer, som er fyldt 30 år, og jobparate og aktivi-
tetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetence-
givende uddannelse modtager kontanthjælp. Personer, som er
omfattet af et integrationsprogram efter integrationsloven,
modtager kontanthjælp.
Stk. 2-5....
Stk. 6.
For en enlig forsørger, der ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud som følge af betingelserne i § 5, stk. 1, nr.
1, eller § 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag, ydes kontanthjælpen med den sats, som den
enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne i lov
om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag var
opfyldt.
Stk. 7....
§ 31.
Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller
indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter
integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foran-
staltninger, ses der ved beregningen af uddannelses- eller
kontanthjælp efter §§ 23-25 bort fra 25 kr. pr. udført arbejds-
time. Det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke bereg-
nes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person.
1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse for samlevende, jf.
§§ 2 a og 2 b.
Stk. 2.
For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid, be-
regnes timetallet ud fra indtægten divideret med den omreg-
ningsfaktor, som er fastsat efter lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for om-
regningen.
1.
I
§ 23, stk. 5,
indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder for en enlig forsørger, der ikke har er-
hvervet ret til ekstra børnetilskud som følge af, at barnet er
anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, jf. § 5,
stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag.«
2.
I
§ 25, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder for en enlig forsørger, der ikke har er-
hvervet ret til ekstra børnetilskud som følge af, at barnet er
anbragt uden for hjemmet efter lov om social service, jf. § 5,
stk. 1, nr. 4, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag.«
3
I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »pr. udført arbejdsti-
me«: », jf. dog stk. 3«
4.
I
§ 31
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
For personer, der deltager i en særligt tilrettelagt
ungdomsuddannelse efter lov om ungdomsuddannelse for un-
ge med særlige behov, fradrages indtægter fra arbejde på op
til 24.000 kr. pr. år ikke i hjælpen.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422623_0007.png
7
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.