Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 8
Offentligt
1420127_0001.png
13. november 2014
J.nr. 10-0214295
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mel-
lem Danmark og Ghana.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 3. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Frank Aaen (EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Benny Engelbrecht
/ Ivar Nordland
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1420127_0002.png
Spørgsmål
I praksis flytter den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Ghana en
række beskatningsrettigheder fra Ghana til Danmark. Vil ministeren redegøre for bevæg-
grundene for dette? Hvad er f.eks. bevæggrundene for, at man har valgt at fastsætte græn-
sen om fast driftssted til 9 måneder, jf. artikel 5 i dobbeltbeskatningsaftalen med Ghana,
når man i andre dobbeltbeskatningsoverenskomster med ulande har sat grænsen ved 6
måneder? Hvorfor har man valgt, at udbytte beskattes med 5 pct., når man i Ghana be-
skatter med 8 pct., jf. artikel 10 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Ghana? Hvor-
for har man valgt, at renter beskattes med 8 pct., når man i Ghana beskatter udbytte [ren-
ter?] med 10 pct., jf. artikel 11. Hvorfor har man valgt, at royalties og honorarer for tek-
nisk bistand beskattes med 8 pct., når Ghana beskatter udbytte [royalties og honorarer for
teknisk bistand?] med 15 pct., jf. artikel 12?
Svar
Den dansk-ghanesiske dobbeltbeskatningsoverenskomst er som alle andre dobbeltbe-
skatningsoverenskomster resultat af en forhandling mellem to parter, hvis interesser ikke i
enhver henseende er sammenfaldende. Danmark har ikke kunnet diktere Ghana bestemte
løsninger, lige så lidt som det modsatte har været tilfældet.
Bestemmelsen i artikel 5 om beskatning af bygge- og anlægsvirksomhed, som nævnes i
spørgsmålet, er et illustrativt eksempel. Efter bestemmelsen i artikel 5, stykke 3, udgør en
byggeplads eller et anlægs-. monterings- eller samlearbejde eller dertil knyttet tilsynsvirk-
somhed kun et fast driftssted, hvis arbejdet varer mere end 9 måneder.
Danmark følger i meget vid udstrækning OECD’s model for dobbeltbeskatningsoverens-
komster. Efter OECD-modellen er der fast driftssted efter 12 måneder, og tilsynsvirk-
somhed er ikke omfattet af bestemmelserne. Heri ligger således allerede to danske ind-
rømmelser, som er givet for at opnå et resultat.
Hvad angår kildeskattesatserne, er der ligeledes tale om kompromiser. Danmark har ingen
interesse i at kunne beskatte renter og honorarer for teknisk bistand, al den stund at så-
danne betalinger ikke er omfattet af begrænset skattepligt til Danmark, bortset fra renter i
ganske særlige tilfælde. Men Danmark har alligevel accepteret en sådan kildestatsbeskat-
ning.
Det skal tilføjes, at indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster er offentligt tilgængelige.
Forhandlinger om dobbeltbeskatningsoverenskomster foregår derfor i praksis på bag-
grund af viden om, hvad modparten har aftalt med andre lande. Hver part har hermed
mulighed for at sikre sig lige vilkår i forhold til andre.
Side 2 af 2