Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
L 79 Bilag 1
Offentligt
1422602_0001.png
Lovforslag nr.
L 79
Folketinget 2014-15
Fremsat den 19. november 2014 af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Genindførelse af tidligere gældende regler for optjening af ret til folkepension for flygtninge)
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1137 af
20. oktober 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 574 af 10.
juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
§ 9
affattes således:
Ȥ 9.
Ved opgørelse af bopælstid for en person omfattet
af § 2, stk. 2, nr. 2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med
bopæl her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den
pågældende har haft bopæl på et grundlag svarende til det,
der er nævnt i § 7 i udlændingeloven.
Stk. 2.
Stk. 1 finder anvendelse, uanset om den pågælden-
de opnår dansk indfødsret.
Stk. 3.
Stk. 1 anvendes kun så længe, den pågældende har
fast bopæl her i riget.
Stk. 4.
Stk. 1 anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til
pension fra oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i
stk. 1.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden
fra den 1. januar 2011 til den 31. december 2014, som er
meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 el-
ler 8, og som inden lovens ikrafttræden er tilkendt folkepen-
sion, har uden ansøgning med virkning fra 1. januar 2015 ret
til at få fastsat den tilkendte folkepension på baggrund af en
opgørelse af bopælstid efter lovens § 1, nr. 1.
CF000445
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, j.nr.
2014-10208
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422602_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forslaget har til formål at sikre udlændinge med opholdstil-
ladelse efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven, og som har nået
folkepensionsalderen en mere ligelig behandling sammen-
lignet med andre, da disse flygtninge ikke kan antages at ha-
ve supplerende pension fra hjemlandet.
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af finans-
lovsaftalen for 2015 mellem regeringen (Socialdemokrater-
ne og Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti og Enheds-
listen.
Efter forslaget skal alle udlændinge med opholdstilladelse i
Danmark efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven, som har nået
folkepensionsalderen, med virkning fra 1. januar 2015 stilles
på samme måde, som inden reglerne blev ændret ved lov nr.
1603 af 22. december 2010 om ændring af lov om social
pension (Harmonisering af regler om opgørelse af bopælstid
for ret til folkepension).
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.2. Generelle betingelser for ret til folkepension
Efter de gældende regler er retten til dansk social pension
som hovedregel betinget af, at modtageren har dansk ind-
fødsret, fast bopæl her i riget samt har haft mindst 3 års fast
bopæl her i riget mellem det fyldte 15. år og folkepensions-
alderen.
Bopælskravet betyder, at man som hovedregel skal have fast
bopæl i Danmark både på det tidspunkt, hvor der tilkendes
pension og ved udbetaling af pensionen. Herudover er der
som udgangspunkt et krav om mindst 3 års fast bopæl her i
riget mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.
Pensionens størrelse afhænger af bopælstiden, det vil sige
antallet af år med fast bopæl her i riget i optjeningsperioden.
Retten til fuld førtidspension er betinget af, at bopælstiden
udgør mindst 4/5 af årene mellem det fyldte 15. år til det
tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Er betingelsen for fuld
førtidspension ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter for-
holdet mellem bopælstiden og 4/5 af tiden fra det fyldte 15.
år og til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. For folke-
pensionister er optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til
folkepensionsalderen. Hvis bopælstiden udgør 40 år, kan der
udbetales fuld folkepension. Hvis bopælstiden er mindre,
fastsættes en brøkpension svarende til forholdet mellem bo-
pælstiden og 40 år.
Ved opgørelse af den optjente bopælstid for ret til pension,
blev bopælstid i oprindelseslandet sidestillet med bopæl her
i riget. Det samme gjorde sig gældende for bopælstid i andre
lande, hvori den pågældende havde haft bopæl på et grund-
lag svarende til udlændingelovens § 7. Bopælstid i oprindel-
seslandet m.v. blev også medregnet i forhold til kravet om
en mindstebopælstid på 3 år, jf. § 4 i lov om social pension.
2.1.4. Optjeningsregler for ret til folkepension for flygtninge
gældende regler fra 1. januar 2011
Ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 om ændring af lov
om social pension (Harmonisering af regler om opgørelse af
bopælstid for ret til folkepension), der trådte i kraft 1. januar
2011, blev flygtninge med opholdstilladelse efter §§ 7 eller
8 i udlændingeloven omfattet af de samme optjeningsprin-
cipper for ret til folkepension, som gælder for andre, det vil
sige både andre udlændinge og danskere, der har haft ophold
i andre lande.
For flygtninge kan bopælstid i oprindelseslandet eller andre
lande, hvori den pågældende har haft bopæl på et grundlag
svarende til det, der er nævnt i § 7 i udlændingeloven, ikke
længere sidestilles med bopæl her i riget ved fastsættelse af
optjeningstid for beregning af folkepension og for opfyldel-
se af kravet om ophold her i riget i mindst 3 år før folkepen-
sionsalderen for ret til dansk folkepension, jf. § 4 i lov om
social pension.
Lov nr. 1603 af 22. december 2010 fik virkning for udlæn-
dinge, som indrejste i Danmark den 1. januar 2011 eller se-
nere.
For udlændinge, der har fået opholdstilladelse efter §§ 7 el-
ler 8 i udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af
19. september 2014, var der særlige regler for opgørelse af
optjeningsperioder, der giver ret til folke- og førtidspension.
Efter udlændingelovens § 7, stk. 1, gives der efter ansøgning
opholdstilladelse til en udlænding, hvis udlændingen er om-
fattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951 (konventi-
onsstatus). Efter udlændingelovens § 7, stk. 2, gives der ef-
ter ansøgning opholdstilladelse til en udlænding, hvis ud-
lændingen ved en tilbagevenden til sit hjemland risikerer
dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf (beskyttelsessta-
tus).
En flygtning, der befinder sig uden for Danmark, kan blive
genbosat i Danmark efter aftale med De Forenede nationers
Højkommissær for Flygtninge (UNHCR) eller lignende in-
ternational organisation. Det sker på baggrund af udlændin-
gelovens § 8.
2.1.3. Optjeningsregler for ret til social pension for
flygtninge gældende indtil 1. januar 2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422602_0003.png
3
Der blev dog fastsat en overgangsordning for udlændinge,
der er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8, som er indrejst i Danmark før den 1. januar
2011, og som når folkepensionsalderen før den 1. januar
2021. Denne persongruppe er omfattet af § 9 i lov om social
pension, som den var gældende før 1. januar 2011, hvorefter
bopælstid i blandt andet oprindelseslandet kan sidestilles
med bopæl her i riget.
De særlige regler for optjening af ret til førtidspension for
flygtninge blev ikke ændret ved lov nr. 1603 af 22. decem-
ber 2010.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at alle udlændinge med flygtningestatus efter
§§ 7 eller 8 i udlændingeloven med virkning fra 1. januar
2015 stilles på samme måde, som før reglerne blev ændret
ved lov nr. 1603 af 22. december 2010 om ændring af lov
om social pension (Harmonisering af regler om opgørelse af
bopælstid for ret til folkepension).
Efter forslaget sidestilles bopælstid i oprindelseslandet med
bopæl her i riget ved opgørelse af bopælstid for personer,
der har fået opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i udlændin-
geloven. Det samme gælder andre lande, hvori den pågæl-
dende har haft bopæl på et grundlag svarende til det, der er
nævnt i § 7 i udlændingeloven. Tilsvarende gælder ved op-
gørelse af mindstebopælstiden på 3 år, jf. § 4 i lov om social
pension.
Med lovforslaget vil reglen for opgørelse af bopælstid for
flygtninge gælde både ved tilkendelse af førtidspension og
ved tilkendelse af folkepension. Tilsvarende gælder ved op-
gørelse af mindstebopælstiden på 3 år, jf. § 4 i lov om social
pension.
Det foreslås endvidere, at de udlændinge, der er indrejst i
Danmark i perioden fra den 1. januar 2011 til den 31. de-
cember 2014, som er meddelt ophold i Danmark efter ud-
lændingelovens §§ 7 eller 8, og som inden lovens ikrafttræ-
den er tilkendt folkepension, har ret til at få fastsat folkepen-
sionen på baggrund af en opgørelse af bopælstid efter § 9 i
lov om social pension. Denne ret indtræder med virkning fra
1. januar 2015.
Herved opnår de flygtninge, der er ankommet til Danmark
fra den 1. januar 2011, og som inden den 1. januar 2015 er
tilkendt en brøkfolkepension, en ret til at få ændret bereg-
ningen af optjeningen efter § 9 i lov om social pension, som
den er foreslået i § 1, nr. 1.
Efter lovforslaget vil alle udlændinge med opholdstilladelse
i Danmark efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven, med virk-
ning fra 1. januar 2015 have ret til at få opgjort bopælstiden
efter § 9 i lov om social pension som grundlag for udbeta-
ling af folkepension. Det betyder, at med sidestilling af bo-
pælstid i oprindelseslandet m. fl. med bopæl her i riget, kan
kravet om 3 års bopæl her i riget før folkepensionsalderen
være opfyldt allerede ved ankomsten til Danmark. Det bety-
der også, at personer, der er ankommet til Danmark fra den
1. januar 2011 eller senere, som hovedregel vil kunne opnå
ret til fuld folkepension. Endvidere betyder det, at personer,
der er ankommet til Danmark før 1. januar 2011, og som når
folkepensionsalderen fra den 1. januar 2021 - det vil sige, at
de ikke er omfattet af den gældende overgangsbestemmelse
- som hovedregel også vil kunne få opnå ret til fuld folke-
pension.
Forslaget indebærer ikke, at der kan ske efterbetaling af fol-
kepension for perioden før 1. januar 2015.
Det fremgår af § 5, stk. 3, i lov om social pension og § 6 i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-
lig førtidspension m.v., jf. lbk. 1145 af 20. oktober 2014, at
når en førtidspensionist overgår til folkepension fra folke-
pensionsalderen, udbetales pensionen med samme antal fyr-
retyvendedele, som pensionen hidtil har været fastsat med.
Disse regler ændres ikke med dette forslag.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede genindførelse af tidligere gældende regler
for optjening af ret til folkepension for flygtninge skønnes at
berøre ca. 500 personer årligt på kort sigt. Det skønnes, at
forslaget vil betyde en merudgift i 2015 på godt 13 mio. kr.
(før skat og tilbageløb af moms og afgifter), jf. tabellen ne-
denfor.
Tabel 1. Offentlige udgifter ved forslaget om genindførelse af lempeligere optjeningsregler for fol-
kepension til flygtninge
2015
Folkepension
Stat
Kommuner
Regioner
Hjælp til personer uden ret til social pension
Stat
Kommuner
Regioner
Boligydelse
38,8
0,0
Ingen
-8,7
-20,2
Ingen
2016
50,5
0,0
Ingen
-11,1
-26,0
Ingen
2017
62,4
0,0
Ingen
-13,6
-31,7
Ingen
2018
74,8
0,0
Ingen
-16,1
-37,5
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422602_0004.png
4
Stat
Kommuner
Regioner
Boligsikring
Stat
Kommuner
Regioner
Varmetillæg
Stat
Kommune
Regioner
Helbredstillæg
Stat
Kommuner
Regioner
Offentlige merudgifter i alt, før skat og tilba-
geløb af moms og afgifter
(i mio. kr., 2015-PL)
Heraf:
Stat
Kommune
Regioner
Offentlige nettomerudgifter i alt (i mio. kr.,
2015-PL)
6,0
2,0
Ingen
-2,5
-2,5
Ingen
0,0
0,0
Ingen
0,1
0,1
Ingen
13,1
7,7
2,6
Ingen
-3,2
-3,2
Ingen
0,0
0,0
Ingen
0,1
0,1
Ingen
17,5
9,4
3,1
Ingen
-3,9
-3,9
Ingen
0,0
0,0
Ingen
0,2
0,2
Ingen
22,2
11,1
3,7
Ingen
-4,6
-4,6
Ingen
0,1
0,0
Ingen
0,2
0,2
Ingen
27,3
33,7
-20,6
Ingen
7,1
44
-26,5
Ingen
9,4
54,5
-32,3
Ingen
12,0
65,5
-38,2
Ingen
14,6
Som følge af den foreslåede genindførelse af tidligere gæl-
dende regler for optjening af ret til folkepension for flygt-
ninge, vil der være merudgifter til folkepension og min-
dreudgifter til hjælp til personer uden ret til social pension.
Udgifterne til folkepension er 100 pct. statsfinansieret, mens
udgifterne til hjælp til personer uden ret til social pension er
finansieret af kommunerne med statslig refusion. Kommu-
nernes udgifter til hjælp til personer uden ret til social pensi-
on er omfattet af den kommunale budgetgaranti. Hertil kom-
mer merudgifter til boligydelse samt særlige tillægsydelser
til pensionister for den gruppe af flygtninge, der med lovfor-
slaget bliver berettiget til folkepension. Omvendt medfører
forslaget mindreudgifter til boligsikring.
De samlede offentlige merudgifter er begrænsede i de første
år, og vedrører alene nytilkomne flygtninge efter 1. januar
2011. Det skyldes den gældende overgangsbestemmelse i
lov nr. 1603 af 22. december 2010, hvorefter den tidligere
gældende § 9 i lov om social pension fortsat finder anven-
delse ved opgørelse af optjeningsgrundlaget for ret til folke-
pension for udlændinge, som er meddelt ophold i Danmark
efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, som er indrejst i Dan-
mark før 1. januar 2011, og som har opnået folkepensionsal-
deren før den 1. januar 2021.
Efter overgangsperiodens udløb stiger de offentlige merud-
gifter til i størrelsesorden 410 mio. kr. (før skat og tilbageløb
af moms og afgifter) i årene omkring 2035, hvorefter mer-
udgifterne gradvist falder til på lang sigt at udgøre ca. 170
mio. kr. årligt. Faldet i merudgifterne frem til det langsigte-
de niveau, der stabiliseres efter år 2060 på de anførte 170
mio. kr., afspejler, at ændringerne på langt sigt alene vedrø-
rer den løbende årlige tilgang af nytilkomne flygtninge, der
overgår til folkepension.
Lovforslaget vil medføre en mindre administrativ lempelse i
kommunerne, da der vil være færre ansøgninger om hjælp
efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik og personlige tillæg
efter pensionsloven.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre, at der vil være færre flygtninge,
der har behov for at ansøge kommunen om supplement til en
nedsat folkepension, og færre der vil søge hjælp efter aktiv-
loven, fordi de ikke har ret til folkepension.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422602_0005.png
5
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen sendt
i høring, da forslaget er en del af finanslovsaftalen for 2015,
som skal træde i kraft den 1. januar 2015. Lovforslaget er
samtidig med fremsættelsen sendt i høring med frist til den
26. november 2014 kl. 10.00 til følgende myndigheder, or-
ganisationer m.v.:
9. Sammenfattende skema
Udbetaling Danmark, KL, Ankestyrelsen, Socialcheffor-
eningen, Dansk Socialrådgiverforening, Ældre Sagen, Æl-
dremobiliseringen, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Institut for Menneskerettigheder og
Dansk Flygtningehjælp.
Positive konsekvenser/ mindreudgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kom- Ingen
Forslaget skønnes at medføre samlede of-
muner og regioner
fentlige merudgifter (før skat og tilbage-
løb af moms og afgifter) på 13,1 mio. kr. i
2015, 17,5 mio. kr. i 2016, 22,2 mio. kr. i
2017 og 27,3 mio. kr. i 2018.
De statslige merudgifter skønnes til 33,7
mio. kr. i 2015, 44,0 mio. kr. i 2016, 54,5
mio. kr. i 2017 og 65,5 mio. kr. i 2018.
De kommunale besparelser skønnes til
20,6 mio. kr. i 2015, 26,5 mio. kr. i 2016,
32,3 mio. kr. i 2017 og 38,2 mio. kr. i
2018.
Administrative konsekvenser for stat,
Mindre administrative byrder for kommu- Ingen
kommuner og regioner
ner.
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli- Ingen
Ingen
vet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borger- Færre ansøgninger om supplement til per- Ingen
ne
soner med brøkpension og færre ansøg-
ninger om hjælp efter aktivloven til per-
soner uden ret til folkepension.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler opgøres bopælstid for personer, der
når folkepensionsalderen, og som har fået opholdstilladelse
efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven, på samme måde som
for danskere og andre udlændinge, jf. § 9 i lov om social
pension, affattet ved lov nr. 1603 af 22. december 2010.
Det betyder, at der som udgangspunkt alene optjenes ret til
folkepension på baggrund af bopælstiden her i riget i optje-
ningsperioden, og at retten til folkepension for flygtninge
også er betinget af mindst 3 års fast bopæl her i riget i optje-
ningsperioden. Flygtninge, der ankommer til landet efter det
fyldte 62. år (i forhold til den gældende folkepensionsalder
på 65 år), vil dermed ikke kunne opnå ret til folkepension,
da betingelsen om 3 års fast bopæl her i riget i optjeningspe-
rioden ikke kan opfyldes.
Disse flygtninge kan i stedet for folkepension være beretti-
get til hjælp til personer uden ret til social pension efter § 27
i lov om aktiv socialpolitik. Denne hjælp til personer uden
ret til social pension udgør et månedligt beløb, der svarer til,
hvad der ydes en gift folkepensionist uden andre indtægter
end folkepensionen.
Flygtninge, der kommer til Danmark før det fyldte 62. år, vil
kunne modtage folkepension. Folkepensionen beregnes som
en brøkpension afhængig af antallet af bopælsår i Danmark.
Modtagere af brøkpension har mulighed for at søge om sup-
plerende hjælp til forsørgelsen efter reglerne om personligt
tillæg i lov om social pension.
Lov nr. 1603 af 22. december 2010 trådte i kraft den 1. janu-
ar 2011. Loven fik virkning for flygtninge, der i forbindelse
med ansøgning om asyl ankommer til Danmark efter lovens
ikrafttræden. Loven indeholder en overgangsordning for
flygtninge, der i forbindelse med ansøgning om asyl, er an-
kommet til Danmark forud for lovens ikrafttræden, således
at ophævelsen af de hidtil gældende regler for opgørelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422602_0006.png
6
bopælstid først fik virkning efter en overgangsperiode på 10
år. Den indtil 1. januar 2011 gældende § 9 i lov om social
pension finder således fortsat anvendelse for flygtninge, der
har fået opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 i udlændingelo-
ven, hvis de er indrejst i Danmark før den 1. januar 2011 og
når folkepensionsalderen før 1. januar 2021.
Efter de gældende regler er det alene i forhold til opgørelse
af bopælstid for folkepension, at optjeningsreglerne blev
ændret for flygtninge ved lov nr. 1603 af 22. december
2010. Flygtninge får således fortsat godskrevet bopælstid i
oprindelseslandet, hvis der skal tilkendes førtidspension.
Det fremgår af § 5, stk. 3, i lov om social pension og § 6 i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-
lig førtidspension m.v., at når en førtidspensionist overgår til
folkepension fra folkepensionsalderen, udbetales pensionen
med samme antal fyrretyvendedele, som pensionen hidtil
har været fastsat med. Pensionister, der har fået sidestillet
bopælstid ved tilkendelsen af førtidspension, bevarer denne
ret efter gældende regler ved overgang til folkepension.
Det foreslås, at § 9 i lov om social pension, som affattet ved
lovens § 1, nr. 1, at ved opgørelse af bopælstid for en udlæn-
ding, der har fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7 el-
ler 8 i udlændingeloven sidestilles bopæl i oprindelseslandet
med bopæl her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori
den pågældende har haft bopæl på et grundlag svarende til
det, der er nævnt i § 7 i udlændingeloven. Med forslaget ud-
vides bestemmelsen således til også at omfatte personer, der
tilkendes folkepension.
Efter lovforslaget vil alle udlændinge med opholdstilladelse
i Danmark efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven, med virk-
ning fra 1. januar 2015 have ret til at få opgjort bopælstiden
efter § 9 i lov om social pension som grundlag for udbeta-
ling af folkepension.
§ 9, stk. 2-4 i lov om social pension foreslås ikke ændret.
Bestemmelserne finder efter de gældende regler anvendelse
ved opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes før-
tidspension. Efter den gældende regel i § 9, stk. 2, i lov om
social pension, anvendes § 9, stk. 1, i lov om social pension,
uanset om den pågældende opnår dansk indfødsret. Efter
den gældende regel i § 9, stk. 3, i lov om social pension, an-
vendes § 9, stk. 1, i lov om social pension, kun så længe,
den pågældende har fast bopæl her i riget. Efter den gælden-
de § 9, stk. 4, i lov om social pension, anvendes § 9, stk. 1, i
lov om social pension ikke for perioder, hvor der er ret til
social pension fra oprindelseslandet og andre lande, der er
nævnt i stk. 1.
Som en konsekvens af forslaget om at udvide personkredsen
i § 9, stk. 1 i lov om social pension til også at omfatte perso-
ner, der tilkendes folkepension, vil folkepensionister også
være omfattet af disse bestemmelser.
Som en konsekvens af forslaget om at udvide personkredsen
i § 9, stk. 1 i lov om social pension til også at omfatte perso-
ner, der tilkendes folkepension, vil den gældende § 9, stk. 5
være uden betydning, og foreslås derfor ophævet.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar
2015.
Det foreslås i
stk. 2,
at udlændinge, der er indrejst i Dan-
mark i perioden fra 1. januar 2011 til 31. december 2014,
som er meddelt ophold i Danmark efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8, og som inden 1. januar 2015 er tilkendt folke-
pension, uden ansøgning har ret til at få fastsat folkepensio-
nen på baggrund af en opgørelse af bopælstid efter § 9 i lov
om social pension. Det gælder uanset, at de tidligere har fået
fastsat optjeningstiden for ret til folkepension.
Forslaget betyder, at denne persongruppe, der allerede har
fået tilkendt folkepension efter de regler, der er gældende i
perioden fra 1. januar 2011 til 1. januar 2015, ved lovens
ikrafttræden bliver ligestillet med øvrige udlændinge, som
har fået opholdstilladelse i Danmark efter §§ 7 eller 8 i ud-
lændingeloven, i forhold til fastsættelse af optjening af ret til
folkepension.
Det forudsættes, at Udbetaling Danmark i det omfang myn-
digheden har kendskab til disse sager, genoptager sagen og
træffer fornyet afgørelse om den bopælstid, der skal lægges
til grund for optjening af folkepension med virkning fra 1.
januar 2015.
Udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden fra 1. ja-
nuar 2011 til 31. december 2014, som er meddelt ophold i
Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, og som ikke
er tilkendt folkepension, kan ansøge om folkepension på
baggrund af en opgørelse af bopælstid efter § 9 i lov om so-
cial pension.
Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgs-
mål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for
at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også
rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal des-
uden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos
en anden myndighed eller efter anden lovgivning, jf. § 5 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de, jf. lbk. 1019 af 23. september 2014. Kommunalbestyrel-
sen skal på den baggrund oplyse borgeren om de ændrede
muligheder for at søge om folkepension fra 1. januar 2015
som følge af vedtagelse af lovforslaget.
I de tilfælde hvor der tilkendes folkepension eller hvor en
folkepension forhøjes, skal Udbetaling Danmark videregive
oplysninger herom, jf. § 7 i Lov om Udbetaling Danmark, til
kommunen med henblik på, at kommunen kan tage stilling
til om udbetaling af kontante ydelser, herunder ydelser efter
§ 27 i lov om aktiv socialpolitik og personlige tillæg efter
lov om social pension, skal ændres.
Forslaget indebærer ikke, at der kan ske efterbetaling af fol-
kepension for perioden før 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422602_0007.png
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1137 af
20. oktober 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 574 af 10. juni
2014, foretages følgende ændring:
§ 9.
Ved opgørelse af bopælstid for personer, der tilkendes
førtidspension, og som er omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, side-
stilles bopæl i oprindelseslandet med bopæl her i riget. Det
samme gælder andre lande, hvori den pågældende har haft
bopæl på et grundlag svarende til det, der er nævnt i § 7 i ud-
lændingeloven.
Stk. 2.
Stk. 1 finder anvendelse, uanset om den pågældende
opnår dansk indfødsret.
Stk. 3.
Stk. 1 anvendes kun, så længe den pågældende har
fast bopæl her i riget.
Stk. 4.
Stk. 1 anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til
pension fra oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i
stk. 1.
Stk. 5.
Stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse, når en person
er overgået fra førtidspension til folkepension ved folkepensi-
onsalderen, jf. § 5, stk. 3, i denne lov og § 6 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
1.
§ 9
affattes således:
Ȥ
9.
Ved opgørelse af bopælstid for en person omfattet af
§ 2, stk. 2, nr. 2, sidestilles bopæl i oprindelseslandet med bo-
pæl her i riget. Det samme gælder andre lande, hvori den på-
gældende har haft bopæl på et grundlag svarende til det, der
er nævnt i § 7 i udlændingeloven.
Stk. 2.
Stk. 1 finder anvendelse, uanset om den pågældende
opnår dansk indfødsret.
Stk. 3.
Stk. 1 anvendes kun så længe, den pågældende har
fast bopæl her i riget.
Stk. 4.
Stk. 1 anvendes ikke for perioder, hvor der er ret til
pension fra oprindelseslandet og andre lande, der er nævnt i
stk. 1.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Udlændinge, der er indrejst i Danmark i perioden fra
den 1. januar 2011 til den 31. december 2014, som er meddelt
ophold i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, og
som inden lovens ikrafttræden er tilkendt folkepension, har
uden ansøgning med virkning fra 1. januar 2015 ret til at få
fastsat den tilkendte folkepension på baggrund af en opgørel-
se af bopælstid efter lovens § 1, nr. 1.