Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 78) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats m.m. (Socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på bag-
grund af andelen af frafaldstruede elever) har Børne- og Undervisnings-
udvalget i brev af 5. december 2014 efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
”Hvorfor vil regeringen indføre et incitamentaxameter som det sociale
taxameter, inden analysen af ungdomsuddannelsesområdet, jf. kommis-
sorium fra erhvervsuddannelsesaftalen, hvori der indgår en forenkling og
omlægning af taxameterstrukturen, og om en sådan kan bidrage til mere
hensigtsmæssig uddannelsesadfærd, er blevet færdig?”
Svar:
Jeg er grundlæggende ikke enig i, at det sociale taxameter er et ”incita-
menttaxameter”.
Det skyldes, at det ikke er den enkelte frafaldstruede elev, der lægges til
grund for tilskuddet, men institutionens samlede elevgrundlag. Hertil
kommer, at skoler har begrænset indflydelse på deres optag af elever.
Hverken gymnasier eller erhvervsskoler har mulighed for at fravælge
optagelsesberettigede elever alene på baggrund af deres grundskolekarak-
terer.
Formålet med det sociale taxameter er at sikre en mere retfærdig forde-
ling af ressourcerne. Det sociale taxameter gennemføres som en udgifts-
neutral omlægning af undervisningstaxameteret på 200 mio.kr.
08-12-2014