Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 78) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats m.m. (Socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på bag-
grund af andelen af frafaldstruede elever) har Børne- og Undervisnings-
udvalget i brev af 3. december 2014 efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Vil ministeren redegøre for regeringens bevæggrunde for at anvende
karakterer som indikator på, at eleverne kommer fra uddannelsesfrem-
mede hjem?”
Svar:
Som det fremgår af det tekniske notat, der er oversendt i forbindelse
med min besvarelse af 3. november 2014 på udvalgets spørgsmål 19
(Alm. del), og oplyst i min besvarelse af 1. oktober 2014 på udvalgets
spørgsmål 247 (Alm. del), er der i forbindelse med fastlæggelsen af, hvil-
ken variabel det sociale taxameter baseres på, lagt vægt på, at der er evi-
dens for variablens evne til at forudsige frafald.
Analyser viser, at grundskolekarakterer opfanger betydningen af sociale
karakteristika som fx forældres uddannelsesbaggrund, indkomst, etnicitet
mv. Grundskolekarakterer opfanger dermed forældres uddannelsesbag-
grund.
For en nærmere beskrivelse af de analyser og rapporter, der ligger til
grund for det sociale taxameter henvises til bilag 1 i det foran nævnte
08-12-2014