Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78
Offentligt
1432055_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Undervisningsministeriet
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 78) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats m.m. (Socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på bag-
grund af andelen af frafaldstruede elever) har Børne- og Undervisnings-
udvalget i brev af 3. december 2014 efter ønske fra Merete Riisager (LA)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
”Hvilken evidens underbygger regeringens forhåbninger om, at L 78 vil
føre til et højere fagligt niveau for "frafaldstruede unge?”
Svar:
Som oplyst i min besvarelse af 7. oktober 2014 på udvalgets spørgsmål
258 (Alm. del) har elevernes baggrund desværre stadig alt for stor betyd-
ning for, hvordan eleverne klarer sig. De manglende færdigheder betyder,
at alt for mange ikke kommer i gang med eller falder fra ungdomsuddan-
nelserne – særligt erhvervsuddannelserne.
Det koster ekstra at gøre noget ekstra. Derfor vil regeringen gerne om-
fordele på tværs af skolerne, sådan at skoler med relativt stærke elev-
grundlag, bidrager til de skoler, der har de største udfordringer.
På den måde kan sikres forskellige løsninger til forskellige unge – og
derigennem sikre lige muligheder for alle. De unge skal løftes langt vide-
re med uddannelse, selvom de ikke kan få hjælp hjemmefra. Det kan
konkret ske ved at arbejde med eksempelvis vejledning, mentorer og nye
undervisningsformer.
08-12-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Undervisningsministeriet har gennemført et stort projekt for at afdække
gymnasiefremmede elevers særlige udfordringer.
Slutrapporten findes på:
http://www.uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/Forsoegog-
udvikling/Udviklingsplanens-foerste-fase/Gymnasiefremmede-elever
Det fremgår heraf, at mere relevant og autentisk indhold i undervisnin-
gen, en tydeligere styring af undervisningsforløb, skriftligt arbejde med
lærervejledning, en stærkere lærer-elev-kontakt og periodisk niveaudeling
af eleverne er nogle af de ”greb”, som kan virke.
Med venlig hilsen
Christine Antorini