Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 78
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om uddannelserne til højere handelseksamen
(hhx) og højere teknisk eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om
betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
(Socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på baggrund af andelen af frafaldstruede elever)
[af undervisningsministeren (Christine Antorini)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2014 og var
til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Under-
visningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring. Den
26. november 2014 sendte undervisningsministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 28.
november 2014 sendte undervisningsministeren supplerende
høringssvar til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til undervisningsmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 10 af
udvalgets spørgsmål og ministerens svar heraf er optrykt
som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Socialistisk Folkeparti støtter lovforslaget og ambitionen
om at skabe mere lighed i ungdomsuddannelsessystemet.
Lovforslaget bidrager til at sikre flere ressourcer til de ud-
dannelsesinstitutioner, der har de største udfordringer med at
bekæmpe frafald og fremme social mobilitet.
Socialistisk Folkeparti understreger vigtigheden af, at af-
talepartierne inddrages i den planlagte monitorering, og at
denne grundigt gennemgår, hvordan de omfordelte midler er
kommet de frafaldstruede elever til gode, og hvad effekten
har været. For SF er det vigtigt, at institutionerne selv har
friheden til at vurdere, hvordan de bedst bekæmper frafald,
og at institutionerne skal godtgøre, at midlerne faktisk er
brugt med det klare formål.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
finder ikke, at lovforslaget er acceptabelt, af den grund, at
hvis man insisterer på, at social baggrund og dårlige karak-
terer altid er sammenfaldende, abonnerer man også på en
teori om, at det ikke kan være anderledes, at børn fra dårlige
kår ikke kan klare sig godt statistisk set. Og det er en trist
manøvre, hvor alt håb lades ude.
Desuden betyder sådan en model, at man honorerer ud-
dannelsesinstitutioner, der optager elever, der har ringe for-
udsætninger for at gennemføre uddannelsen. Det mener V,
LA og KF er den forkerte vej at gå. Forudsætningerne skal
være på plads.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
er bekymret for, at man med dette lovforslag fremmer en
forkert incitamentsstruktur. Fokus bør være på at løfte ele-
AX016755