Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 78 Bilag 2
Offentligt
Undervisningsministeriet
November 2014
Sagsnr.: 119.45M.351
Høringsnotat
til
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelser, lov om uddannel-
serne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), lov om erhvervsud-
dannelser og lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
(Socialt tilskud til ungdomsuddannelsesinstitutioner på baggrund af andelen af frafaldstruede elever)
I. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 17. november til 24. november 2014 været i høring hos 52 myn-
digheder og organisationer. Lovudkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 22 høringssvar, hvoraf 14 indeholder bemærkninger til lovforslaget. En liste med an-
givelse af, hvem der har afgivet bemærkninger, er vedlagt.
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til ønske om justering af lovforslaget, idet lovforsla-
get alene etablerer hjemlen til, at det bliver muligt for staten at yde et socialt tilskud. Alle centrale para-
metre i ordningen (takster og tilskudsbetingelser) er fastlagt på finansloven. I forhold til ministerbe-
myndigelsen bliver der alene tale om administrativ fastsættelse af nærmere regler om tilskudsforvalt-
ning.
II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Generelt er der tilslutning til intentionen bag lovforslaget om en taxameterændring, der fordeler res-
sourcerne til ungdomsuddannelserne mere retfærdigt.
GL, FTF, HL, Akademikerne og Gymnasieskolernes Rektorforening er positive over for indførelsen af
et socialt taxameter. Gymnasieskolernes Rektorforening anfører, at et socialt tilskud, der er baseret på
det faglige indgangsniveau, kan medvirke til at give et uddannelsesløft til eleverne. Også Danske SOSU-
skoler og Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler hilser det velkomment, at der tages initi-
ativ til at styrke indsatsen for de institutioner, der har en stor andel af elever med sociale udfordringer,
men har forbehold, jf. nedenfor.
FTF anfører, at det sociale taxameter er en nyskabelse, og at det bliver afgørende at se, hvordan den
konkrete omfordeling mellem institutioner former sig, og om den foreslåede model reelt producerer de
ønskede resultater.
GL anfører, at der er tale om en forbedring af det nuværende tilskudssystem, der ikke tager højde for
forskelle i elevtyper og samtidig straffer skoler med højt frafald.
Danske Erhvervsskoler (Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne og Danske Erhvervsskoler – Lederne)
anerkender, at ministeriet har fastsat %-grænsen for andelen af frafaldstruede elever noget lavere end i
1