Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 77 Bilag 2
Offentligt
19.11.14
Udkast til
VEDTÆGT
for
DEN DANSKE NATURFOND
1. Fondens navn, stiftere og hjemsted
1.1. Fondens navn er Den Danske Naturfond.
1.2. Fonden er stiftet af miljømisteren for den danske stat samt af VILLUM FONDEN og Aage V.
Jensen Naturfond.
1.3. Fonden er omfattet af lov om Den Danske Naturfond, som fastsætter væsentlige rammer for
fondens virksomhed.
2. Fondens formål
2.1. Fonden har til formål at forbedre naturtilstanden og vandmiljøet i Danmark. Fonden skal
således arbejde for
1) at styrke naturens mangfoldighed gennem forbedring af levestederne for
beskyttelsesværdige dyr og planter,
2) at vandløb, søer og indre farvande bliver renere, og belastningen med næringsstoffer
reduceres som et led i fondens aktiviteter,
3) at fondens aktiviteter også bidrager til at reducere udledningen af drivhusgasser eller forøge
bindingen af disse og
4) at styrke den folkelige forankring af, opbakning til og deltagelse i arbejdet med
naturgenopretning og -beskyttelse.
2.2. Fondens bestyrelse fastlægger projekternes nærmere formål og karakter. Fondens bestyrelse
prioriterer projekter, som bidrager til at forbedre beskyttelsen af truede dyr og planter. Fonden skal
herudover arbejde for et renere vandmiljø, herunder reduceret udledning af næringsstoffer, som et
led i sine aktiviteter. Der vil i den forbindelse ofte være positive effekter på udledningen eller
bindingen af drivhusgasser, som fondens bestyrelse kan inddrage i sine beslutninger.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fonden skal endvidere styrke den folkelige forankring af og opbakning til naturgenopretning og -
beskyttelse. Det er et selvstændigt formål for fonden, at deltagelsen fra borgere, virksomheder,
private fonde og civilsamfund i naturbeskyttelsesarbejdet styrkes og målrettes, og at fondens
aktiviteter og projekter nyder bred folkelig tilslutning.
2.3. Fondens aktiviteter skal ikke erstatte men supplere og forstærke offentlige og private indsatser
for naturtilstanden og vandmiljøet.
3. Fondens opgaver
3.1. Formålet skal søges realiseret gennem konkrete, arealrelaterede aktiviteter, herunder sikring,
forbedring og udvidelse af eksisterende naturområder, etablering af nye naturområder og sikring af
bedre sammenhæng mellem naturområder. Som et led i disse aktiviteter kan fonden også
gennemføre monitorering og evaluering af effekterne for natur og miljø.
3.2. Fondens aktiviteter, jf. afsnit 3.1, kan gennemføres både i fondens eget regi, herunder ved
fondens erhvervelse, drift og udvikling af arealer, og ved indgåelse af aftale med private eller
offentlige ejere eller brugere af ejendomme om drift eller samdrift m.v. og ved ydelse af tilskud, lån
eller lignende. Aktiviteterne kan endvidere gennemføres i datterselskaber.
3.3. Fonden skal formidle bredt om sine aktiviteter og projekter.
3.4. Fonden skal ved tilrettelæggelsen af sine aktiviteter lægge vægt på mulige synergieffekter, som
kan opnås i forhold til andre tiltag, der gennemføres eller planlægges i statsligt, kommunalt eller
privat regi, og som vil fremme realiseringen af fondens formål.
3.5. Fonden kan alene drive virksomhed, som er direkte knyttet til varetagelsen af fondens formål,
herunder virksomhed som er knyttet til driften af fondens arealer samt fundraising og andre
lignende aktiviteter, der kan forøge indtægtsgrundlaget. Ved tilrettelæggelsen heraf er det
bestyrelsens ansvar, at sådan virksomhed drives på forsvarlig og betryggende vis.
3.6. Fonden skal arbejde aktivt for at rejse kapital fra en bred kreds af interessenter, herunder fonde,
virksomheder og private, til brug for både fondens generelle virke og konkrete aktiviteter og
projekter.
4. Fondens strategi
4.1. Fondens bestyrelse udarbejder hvert tredje år en strategi, som skal beskrive, hvilke
indsatsområder fonden i den kommende treårige periode vil fokusere på med henblik på at realisere
sine formål som angivet i afsnit 2. Bestyrelsen fastsætter nærmere retningslinjer for strategiens
indhold i fondens forretningsorden, jf. afsnit 9.1.
4.2. Strategien forelægges det rådgivende udvalg, jf. afsnit 11, til udtalelse, inden den vedtages
endeligt, jf. afsnit 11.4. Udvalgets udtalelser om strategien er uforbindende for bestyrelsen, jf. afsnit
11.6.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.3. Fondens første strategi skal vedtages inden for et år fra fondens stiftelse.
5. Fondens kapital m.v.
5.1. Fonden er stiftet med en grundkapital på 125 mio. kr., som indbetales kontant med 71,45 mio.
kr. fra den danske stat, 35,7 mio. kr. fra VILLUM FONDEN og 17,85 mio. kr. fra Aage V. Jensen
Naturfond.
5.2. Fonden overtager ikke andre værdier i forbindelse med stiftelsen.
5.3. Med fradrag af bidrag i henhold til afsnit 5.1 indbetaler den danske stat, VILLUM FONDEN og
Aage V. Jensen Naturfond henholdsvis 500 mio. kr., 250 mio. kr. og 125 mio. kr. i bidrag til
fonden. Hvert af disse bidrag indbetales kontant i fire ens rater senest den 31. januar i årene 2015-
2018. Fra første rate trækkes bidraget i henhold til afsnit 5.1.
6. Fondens forhold til stifter
6.1. Der er ikke tillagt stifterne eller andre fordele i forbindelse med stiftelsen.
6.2. Fondens midler kan ikke på noget tidspunkt gå tilbage til stifterne.
7. Bestyrelsen
7.1. Bestyrelsen er den øverste myndighed i fonden.
7.2. Bestyrelsen består af 7 medlemmer, der udpeges og fungerer i deres personlige egenskab og
således ikke skal arbejde for eller repræsentere de udpegnings- eller indstillingsberettigedes
interesser. De udpegnings- og indstillingsberettigede har ikke instruktionsbeføjelse i forhold til et
udpeget medlem og kan ikke afsætte et udpeget medlem.
7.3. Bestyrelsens medlemmer skal alle være uafhængige af stifterne. Heraf følger bl.a., at
bestyrelsens medlemmer ikke må være medlemmer af eller nærtstående til medlemmer af stifternes
ledelse. Miljøministeren kan dog udpege alle bestyrelsens medlemmer, jf. lov om Den Danske
Naturfond § 2, stk. 2.
7.4. Bestyrelsen sammensættes, så den samlet set besidder kompetencer på et højt fagligt niveau og
har erfaring inden for ledelse, administration og bestyrelsesarbejde, naturforvaltning og
naturvidenskab, økonomi, regnskab og revision samt formidling. De enkelte medlemmer skal
besidde kvalifikationer, kompetencer og erfaring på et niveau, der gør bestyrelsen i stand til at
fungere som en aktiv sparringspartner for fondens daglige ledelse såvel i forhold til konkrete
projekter som i forhold til den strategiske planlægning af fondens arbejde. Medlemmerne udpeges
herefter på følgende måde, jf. dog afsnit 8:
-
Formanden udpeges af miljøministeren uden indstilling, jf. lov om Den Danske Naturfond §
2, stk. 2. Formanden skal have erfaring fra bestyrelsesarbejde på højt niveau, bred
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samfundsmæssig og politisk indsigt, et godt kendskab til større danske virksomheder og
fonde og andre mulige donorer samt forståelse for naturfaglige problematikker. Formanden
skal desuden være en dygtig og synlig kommunikator.
-
2 medlemmer udpeges af miljøministeren efter indstilling fra Rektorkollegiet for Danske
Universiteter. Disse medlemmer skal samlet set have indgående kendskab til og overblik
over forholdene for natur, biodiversitet og miljø i Danmark, herunder lovgivning og
overordnet planlægning på natur- og miljøområdet. Medlemmerne skal desuden have
ledelseserfaring på højt organisatorisk niveau.
1 medlem udpeges af miljøministeren efter indstilling fra Kommunernes Landsforening.
Dette medlem skal have indgående kendskab til, overblik over og praktisk erfaring med
naturplanlægning, naturressourceforvaltning og naturgenopretning.
1 medlem udpeges af miljøministeren efter indstilling fra Dansk Industri. Dette medlem skal
have indgående kendskab til og erfaring fra større danske virksomheder og/eller større
danske fonde, herunder kendskab til ledelse, administration, kapitalforvaltning, økonomi og
regnskab.
1 medlem udpeges af miljøministeren efter indstilling fra Rektorkollegiet for Danske
Universiteter. Dette medlem skal have indgående kendskab til ledelse, administration,
kapitalforvaltning, økonomi og regnskab.
1 medlem udpeges af miljøministeren efter indstilling fra bestyrelsen. Dette medlem skal
have kompetencer, der bedst muligt understøtter sikring af den samlede kompetenceprofil
for bestyrelsen set i forhold til de i øvrigt udpegede medlemmer.
-
-
-
-
7.5. De indstillingsberettigede, som indstiller 1 medlem, skal foreslå både 1 kvinde og 1 mand. De
indstillingsberettigede, som indstiller 2 medlemmer, skal foreslå 2 kvinder og 2 mænd.
7.6. Medlemmer af Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser samt personer, der må
forventes at ville agere ud fra partipolitiske hensyn, kan ikke udpeges til bestyrelsen. Det samme
gælder ansatte i ministerier og tilhørende styrelser.
7.7. Medlemmer af besluttende organer og ansatte i landsdækkende foreninger og organisationer,
der som hovedformål har varetagelsen af natur-, miljø-, frilufts- eller jordbrugsinteresser samt
personer, der ikke kan betragtes som organisatorisk uafhængige af sådanne foreninger og
organisationer, kan ikke udpeges til bestyrelsen.
7.8. Medlemmerne af bestyrelsen udpeges for en periode af 4 år, jf. dog afsnit 8.2, 1. pkt.
Genudpegning kan finde sted én gang.
7.9. Et medlem af bestyrelsen skal senest fratræde bestyrelsen efter udløbet af den måned, hvor den
pågældende fylder 75 år.
7.10. Et medlem af bestyrelsen skal senest fratræde bestyrelsen efter udløbet af den måned, hvor
den pågældende indtræder i en ansættelse eller et hverv som nævnt i afsnit 7.3, 2. pkt., 7.6 eller 7.7.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det samme gælder, hvor den pågældendes nærtstående indtræder i en ansættelse eller et hverv som
nævnt i afsnit 7.3, 2. pkt.
7.11. Et medlem af bestyrelsen har ikke nogen suppleant og kan ikke lade sig repræsentere ved
anden person. Ved formandens forfald kan formandshvervet dog varetages af næstformanden, jf.
afsnit 9.2.
7.12. I tilfælde af at et medlem udtræder før udløbet af valgperioden, udpeger den, der har udpeget
det pågældende medlem, efter indstilling fra den der måtte have indstillet det pågældende medlem,
straks et nyt medlem for den resterende periode.
8. Den første bestyrelse
8.1. Ved den første udpegning til fondens bestyrelse udpeges medlemmerne på følgende måde, idet
samme samlede kompetenceprofil og enkeltprofiler som beskrevet i afsnit 7.4 skal søges dækket:
-
-
-
-
Formanden udpeges af miljøministeren uden indstilling, jf. lov om Den Danske Naturfond §
2, stk. 2.
3 medlemmer udpeges af miljøministeren uden indstilling.
2 medlemmer udpeges af VILLUM FONDEN uden indstilling.
1 medlem udpeges af Aage V. Jensen Naturfond uden indstilling.
8.2. Formanden og 3 medlemmer, udpeget af henholdsvis miljøministeren, VILLUM FONDEN og
Aage V. Jensen Naturfond, udpeges for 6 år. De øvrige 3 medlemmer udpeges for 4 år. Ved udløbet
af disse 3 medlemmers udpegningsperiode beslutter bestyrelsen, hvilke af de indstillingsberettigede
nævnt i afsnit 7.4 der skal indstille kandidater til disse 3 medlemsposter, idet samme samlede
kompetenceprofil og enkeltprofiler som beskrevet i afsnit 7.4 skal søges dækket.
8.3. Bestemmelserne i afsnit 7 gælder derudover tilsvarende for den første bestyrelse.
9. Bestyrelsens arbejde
9.1. Bestyrelsen fastsætter ud over vedtægtsbestemte forhold selv sin forretningsorden.
9.2. Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en næstformand.
9.3. Bestyrelsen afholder møde, når formanden skønner, det er nødvendigt. Formanden, eller ved
dennes forfald næstformanden, indkalder samtlige medlemmer til bestyrelsesmøderne.
9.4. Formanden, eller ved dennes forfald næstformanden, fungerer som mødeleder.
9.5. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne og formanden, eller ved
dennes forfald næstformanden, er til stede, jf. dog afsnit 19, 20 og 21. Bestyrelsen træffer
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beslutninger med simpelt stemmeflertal, jf. dog afsnit 19, 20 og 21. I tilfælde af stemmelighed er
formandens, eller ved dennes forfald næstformandens, stemme afgørende.
9.6. Bestyrelsen fører en protokol over sine forhandlinger. Protokollen underskrives af samtlige
tilstedeværende medlemmer. Et medlem, som ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få
sine synspunkter indført i protokollen.
10. Direktør
10.1. Bestyrelsen kan ansætte en direktør, som varetager den daglige ledelse af fonden. Direktøren
skal følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen fastsætter.
10.2. Direktøren har ret til at deltage i bestyrelsesmøderne, medmindre bestyrelsen i de enkelte
tilfælde træffer anden bestemmelse. Direktøren har dog ikke stemmeret på bestyrelsens møder.
11. Rådgivende udvalg
11.1. Bestyrelsen etablerer et rådgivende udvalg, hvis medlemmer udpeges af landsdækkende
foreninger og interesse- og erhvervsorganisationer, som varetager interesser angående jordbrug,
natur, miljø og friluftsliv, samt af universiteter.
11.2. Bestyrelsen fastsætter udvalgets forretningsorden, medlemmernes udpegningsperiode og for
hver udpegningsperiode hvilke af de i afsnit 11.1 nævnte foreninger, organisationer og universiteter,
der skal have udpegningsret. Ved valget af udpegningsberettigede foreninger, organisationer og
universiteter skal bestyrelsen lægge vægt på,
1) at både benyttelses- og beskyttelsesinteresser repræsenteres i udvalget,
2) at relevant forskningsmæssig viden repræsenteres i udvalget og
3) at udvalgets størrelse og sammensætning understøtter både kvalificeret og effektiv rådgivning af
bestyrelsen.
11.3. Bestyrelsen fastsætter i forbindelse med udvalgets etablering retningslinjer for hvilke
spørgsmål, der skal forelægges udvalget, jf. dog afsnit 11.4 og 11.5. Retningslinjerne og eventuelle
ændringer heri forelægges udvalget til udtalelse, inden de vedtages endeligt af bestyrelsen.
11.4. Fondens strategi, jf. afsnit 4, skal forelægges det rådgivende udvalg til udtalelse, inden den
vedtages endeligt.
11.5. Hvis bestyrelsen på grund af væsentlige naturbeskyttelsesmæssige hensyn beslutter ikke at
udvide offentlighedens adgang til et konkret areal, jf. § 6, stk. 1, i lov om Den Danske Naturfond,
skal bestyrelsens beslutning herom forelægges det rådgivende udvalg til udtalelse, inden den
vedtages endeligt. Det samme gælder bestyrelsens beslutning om at anmode kommunalbestyrelsen
om, at et areal helt eller delvist lukkes for offentlighedens adgang, jf. § 27, stk. 1, i lov om
naturbeskyttelse.
11.6. Udvalgets udtalelser, herunder efter afsnit 11.4 og 11.5, er uforbindende for bestyrelsen, og
bestyrelsen kan ikke delegere beslutningskompetence til udvalget.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.7. Udvalgets medlemmer modtager ikke honorar eller andre former for godtgørelse for deltagelse
i udvalget.
12. Anbringelse af fondens aktiver
12.1. Det er bestyrelsens ansvar, at fondens aktiver til enhver tid er anbragt på forsvarlig og
betryggende vis under hensyntagen både til fondens formål, til sikkerheden og til muligheden for at
kunne opnå et tilfredsstillende afkast. Bestemmelsen gælder ikke aktiver i form af arealer, som
fonden har erhvervet med henblik på at realisere fondens formål, jf. afsnit 2.
12.2. Bestyrelsen fastlægger med dette udgangspunkt en investeringsstrategi for disponeringen af
fondens finansielle aktiver samt en investeringsinstruks til den daglige ledelse.
13. Anvendelse af overskud, reserver m.v.
13.1. Fondens eventuelle årlige overskud, opgjort i henhold til årsregnskabsloven med tillæg af frie
reserver og efter fradrag af henlæggelser i henhold til årsregnskabsloven og efter rimelig
konsolidering af fonden, skal anvendes til at realisere fondens formål, jf. afsnit 2.
13.2. Fonden kan anvende midler til eksterne aktiviteter, som ligger inden for rammerne af fondens
formål og opgaver som nævnt i afsnit 2 og 3.
13.3. Bestyrelsen er frit stillet i sit skøn over anvendelsen af de til rådighed værende disponible
beløb, herunder med hensyn til, om der et givent år skal ske anvendelse af alle fondens frie reserver
eller kun en del heraf. I sidstnævnte tilfælde overføres resterende disponible beløb til det
efterfølgende regnskabsår.
13.4. Fonden skal til enhver tid have sådanne midler til sin rådighed, at den kan afholde de fornødne
udgifter til fondens drift, herunder drift og pleje af arealerne i dens besiddelse.
14. Åbenhed og inddragelse
14.1. Fonden skal på sin hjemmeside offentliggøre dokumenter af relevans for offentligheden,
herunder fondens vedtægt, forretningsorden, årsrapport, strategi, investeringsstrategi og
legatarfortegnelse samt oplysninger om bestyrelsens honorar og direktionens samlede løn, pension
og eventuelle fratrædelsesaftaler m.v. Fonden skal endvidere på sin hjemmeside informere om
fondens eventuelle uddelingspolitik og ansøgningsprocedurer samt om fondens arealer, om
adgangen dertil og om begrundelsen for de fastsatte adgangsbestemmelser, jf. § 6 i lov om Den
Danske Naturfond.
14.2. Fonden skal i videst muligt omfang aktivt inddrage relevante interessenter i forbindelse med
fondens aktiviteter og projekter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15. Fondens regnskabsår
15.1. Fondens regnskabsår er kalenderåret.
15.2. Fondens første regnskabsår løber fra stiftelsen til den 31. december 2015.
16. Årsrapport
16.1. Fondens årsrapport skal aflægges i overensstemmelse med årsregnskabslovens bestemmelser
herom.
17. Revision
17.1. Fondens årsregnskab skal revideres af en eller flere revisorer, som er godkendt
efter reglerne herom i lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
17.2. Revisor(er) vælges hvert år af bestyrelsen. Genvalg kan finde sted.
17.3. Rigsrevisor kan i henhold til § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.,
jf. § 8 i lov om Den Danske Naturfond, kræve fondens regnskaber forelagt til gennemgang.
18. Tegningsregel
18.1. Fonden tegnes af bestyrelsens formand i forening med 1 medlem af bestyrelsen, eller af
direktøren i forening med bestyrelsens formand eller med 2 medlemmer af bestyrelsen.
19. Ændring af vedtægten
19.1. Ændringer af fondens vedtægt kræver, at mindst 5 medlemmer af bestyrelsen stemmer for
samt godkendelse i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde.
19.2. Ændring af vedtægtens afsnit 2, 7, 8, 13, 19, 20 og 21 kræver desuden samtykke fra
miljøministeren.
20. Fusion
20.1. Beslutning om fondens deltagelse i en fusion kræver, at mindst 5 medlemmer af bestyrelsen
stemmer for samt godkendelse i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde.
20.2. Fondens deltagelse i en fusion kræver desuden samtykke fra miljøministeren.
21. Opløsning af fonden
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.1. Beslutning om opløsning af fonden kræver, at mindst 5 medlemmer af bestyrelsen stemmer
for samt godkendelse i henhold til lov om erhvervsdrivende fonde.
21.2. Opløsning af fonden kræver desuden samtykke fra miljøministeren.
21.3. I tilfælde af opløsning skal fondens midler anvendes i overensstemmelse med fondens formål,
jf. afsnit 2. Hvis dette ikke er muligt, skal midlerne tildeles almennyttige fonde, foreninger,
organisationer eller institutioner, hvis formål svarer til fondens.
21.4. I tilfælde af opløsning gælder bestemmelsen i § 7 i lov om Den Danske Naturfond ved
likvidators overdragelse af fondens arealer.
21.5. Ingen del af fondens formue kan nogensinde gå tilbage til stifterne.
21.6. Anvendelsen af likvidationsprovenuet skal godkendes af fondsmyndigheden.
Som vedtaget den
[dato].
9