Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 77 Bilag 2
Offentligt
1423296_0001.png
NOTAT
Land & vand
J.nr. 2014-7710
Ref. majak
Den 13. november 2014
Høringsnotat
vedrørende
Forslag til lov om Den Danske Naturfond
Udkast til lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 22. september 2014.
Høringsfristen udløb den 20. oktober 2014. Lovforslaget blev sendt i høring hos en
bred kreds af myndigheder og organisationer, jf. bemærkningerne til lovforslaget.
Miljøministeriet har modtaget i alt 38 høringssvar. Heraf oplyser 12 af
høringsparterne, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Af de resterende 26 høringssvar udtrykker de 18 en generel støtte til planerne om
at etablere Den Danske Naturfond og kun 1 af de modtagne høringssvar er kritisk
over for etableringen af Den Danske Naturfond. De modtagne høringssvar sendes
til Folketingets Miljøudvalg sammen med dette notat.
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget korrektioner i
lovforslaget efter drøftelser med Justitsministeriet. Bl.a. er lovforslaget justeret,
således at miljøoplysningsloven som udgangspunkt også gælder for Den Danske
Naturfond.
Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslag: 3F,
Solrød Kommune, Aarhus Universitet, Horesta, Idrætsorganisationerne (DIF, DGI
og DFIF), Natur og Samfund, Horsens Kommune, Datatilsynet Rigsrevisionen,
Landbrug & Fødevarer, Det Økologiske Råd, Danmarks Jægerforbund, Dansk
Land- og Strandjagt, Realkreditforeningen og Finansrådet, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Dansk Ornitologisk Forening, WWF Verdensnaturfonden,
Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, Akademiraadet,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Kommunernes Landsforening, Verdens Skove og Realkreditrådet.
Svarene har især berørt følgende punkter:
1. Den Danske Naturfond - generelt.
2. Formålet for Den Danske Naturfond.
3. Den Danske Naturfond som en privat, erhvervsdrivende fond.
4. Indholdet i lovforslag sammenholdt med indholdet i fondens vedtægter.
5. Bevillingshjemmel og revisionsforhold.
6. Forvaltningsmæssige krav til fonden.
7. Offentlighedens adgang.
8. Rammer for fondens evt. afhændelse af arealer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det følgende gennemgås det væsentligste indhold i høringssvarene i forhold til
ovennævnte punkter. Kommentarer til svarene er anført i kursiv. Det skal
bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes der detaljerede
oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.
I forbindelse med høringen er udkast til vedtægt for Den Danske Naturfond også
udsendt til høringsparterne til orientering og høringssvarene indeholder en række
bemærkninger vedr. dette udkast. I forhold til vedtægterne har der især været
bemærkninger i forhold til:
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Formålet for Den Danske Naturfond jf. vedtægterne.
Fondens opgaver jf. vedtægterne.
Fondens kapital jf. vedtægterne.
Sammensætningen af bestyrelsen jf. vedtægterne.
Sammensætningen af det rådgivende udvalg jf. vedtægterne.
Øvrige bemærkninger til vedtægterne.
For fuldstændighedens skyld gennemgås og kommenteres de væsentligste
høringssvar i forhold til vedtægterne ligeledes i forhold til disse punkter.
Høringssvarene og de ideer og anbefalinger, som de indeholder i relation til
fondens virke, vil i øvrigt blive videreformidlet til Den Danske Naturfond, når den
er oprettet.
1. Den Danske Naturfond - generelt.
Loven finder anvendelse på Den Danske Naturfond, der etableres som en privat,
erhvervsdrivende fond. Langt størstedelen af de høringsparter, som har haft
bemærkninger, hilser etableringen af Den Danske Naturfond velkommen bl.a. med
henvisning til den forventede betydning for natur, miljø og friluftsliv i Danmark.
Kun Dansk Land- og Strandjagt er imod etableringen af fonden. Foreningen
frygter således, at fonden vil blive brugt til at samle store arealer, der kun vil blive
til gavn for få.
Den Danske Naturfond skal i forbindelse med sit arbejde for at forbedre
naturtilstanden og vandmiljøet i Danmark også arbejde for at styrke den
folkelige opbakning til arbejdet med naturgenopretning og -beskyttelse. Derfor
sikrer lovforslaget, at forvaltningen af fonden er præget af en høj grad af
åbenhed. Lovforslaget indebærer også, at Den Danske Naturfond som
udgangspunkt skal sikre offentligheden adgang til sine arealer på samme måde
som for offentligt ejede arealer. Fonden forventes således at blive til gavn for de
mange.
2. Formålet for Den Danske Naturfond.
Det er nævnt i bemærkningerne til lovforslaget, at Den Danske Naturfond skal
arbejde for at forbedre naturtilstanden og vandmiljøet samt styrke den folkelige
forankring af og opbakning til arbejdet med naturgenopretning og -beskyttelse.
Som nævnt er der generelt opbakning til etableringen af fonden og målet om at
forbedre natur og miljø samt målet om styrke den folkelige deltagelse i dette
arbejde.
Foreningen af Vandværker i Danmark ønsker dog, at det af bemærkningerne
fremgår, at fonden også kan arbejde for at forbedre grundvandskvaliteten, mens
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommunernes Landsforening peger på et særligt behov for at sikre de terrestriske
naturtyper, herunder skovnaturtyper.
Formålet for Den Danske Naturfond om at skulle arbejde for at forbedre
naturtilstanden og vandmiljøet i Danmark er bredt formuleret og ikke præciseret
f.eks. i forhold til særskilte naturtyper. Dette skal gøre det muligt for fonden selv
at fastlægge sine indsatsområder og evt. finde nye veje til at opfylde formålet.
Det overordnede formål om at forbedre naturtilstanden og vandmiljøet ønskes
dog ikke gjort endnu bredere ved at tilføje hensyn til grundvandskvalitet, da det
vil gøre det sværere for fonden at fokusere sine indsatser. I praksis forventes en
række af fondens aktiviteter også at kunne have positive effekter i forhold til
grundvandskvalitet.
Der har også været en række bemærkninger til formålet for Den Danske Naturfond
som det er formuleret i vedtægterne for fonden. Disse bemærkninger er
gennemgået og kommenteret i afs.10.
3. Den Danske Naturfond som en privat, selvejende institution.
Forslaget om at etablere Den Danske Naturfond som en privat, erhvervsdrivende
fond bliver generelt positivt modtaget. Her henvises bl.a. til, at det sikrer fonden
mulighed for uafhængighed, folkelig forankring og dermed bedre muligheder for at
gennemføre natur- og miljøindsatser på nye måder.
Idrætsorganisationerne (DIF, DGI og DFIF) er dog betænkelige ved, at der er tale
om en privat fond, fordi man mener, det vil begrænse mulighederne for at sikre det
fortsatte udbud af idræts- og friluftsaktiviteter i naturen.
Verdens Skove ser en risiko i, at fondens bestyrelsesmedlemmer udpeges af
miljøministeren, fordi fonden dermed kan blive styret af politiske interesser.
Den Danske Naturfond oprettes som en privat, selvejende institution for at sikre
den forudsatte uafhængighed og dermed gøre fonden i stand til at skaffe private
bidrag til natur- og miljøindsatser. Fonden skal som udgangspunkt sikre
offentligheden adgang til sine arealer i et omfang, der svarer til den, som gælder
for offentligt ejede arealer men som en følge af sin uafhængighed, vil fonden selv
kunne fastlægge en politik og praksis for tilladelser til arrangementer mv. Fsva.
spørgsmålet om offentlighedens adgang og det fortsatte udbud af idræts- og
friluftsaktiviteter henvises i øvrigt til høringsnotatets pkt. 7 om offentlighedens
adgang.
Det er valgt at lade miljøministeren udpege medlemmerne af bestyrelsen pga. de
væsentlige samfundsinteresser, som er knyttet til fondens virke. Miljøministeren
får dermed mulighed for at sikre, at personer, der udpeges til bestyrelsen, er
velegnede til at varetage hvervet i kraft af de pågældendes personlige egenskaber
og kvalifikationer. Medlemmerne skal dog ikke repræsentere miljøministerens
interesser og ministeren vil ikke have instruktionsbeføjelse i forhold til
medlemmerne og vil ikke kunne afsætte disse. 6 ud af 7 medlemmer udpeges
desuden efter indstilling fra diverse organisationer m.v.
4. Indholdet i lovforslag i forhold til indholdet i fondens vedtægter.
De rammer for Den Danske Naturfonds virke som ikke fastsættes i loven fastsættes
af stifterne i fondens vedtægt. En række høringsparter har bemærkninger til, i
hvilket omfang elementer fra vedtægterne bør indarbejdes i lovforslaget.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landbrug & Fødevarer ønsker, at det så vidt muligt fastlægges i bestemmelser i
loven, at fonden kan gennemføre aktiviteter på eksisterende naturarealer, at
fonden kan opkøbe arealer til jordfordeling og indgå aftaler med private lodsejere
samt at der skal være åbenhed om fondens strategiplan og aktiviteter.
Danmarks Jægerforbund ønsker, at retningen for fondens arbejde i højere grad
skal fastsættes i lovforslaget samt at størrelsen og sammensætningen af det
rådgivende udvalg også fastsættes her. Endelig mener jægerforbundet, at det skal
fastslås i lovforslaget, at fondens arealer kan benyttes rekreativt, herunder til jagt.
Danmarks Sportsfiskerforbund ønsker også, at der i loven skal sikres en benyttelse
af fondens arealer.
Da Den Danske Naturfond stiftes som en privat erhvervsdrivende fond, er
grundlaget for fonden, som for andre private, erhvervsdrivende fonde i forhold
til dens formål og aktiviteter, arealanvendelse mv. fastlagt af stifterne i fondens
vedtægt.
Den Danske Naturfond vil jf. sine vedtægter som ønsket kunne gennemføre
aktiviteter på eksisterende naturarealer, opkøbe arealer til jordfordeling og
indgå aftaler med private lodsejere mv. I vedtægterne stilles endvidere konkrete
krav til åbenhed omkring fonden.
Muligheden for rekreativ anvendelse af fondens arealer fremgår af både
lovforslaget og fondens vedtægter. Det vil dog være op til fonden selv at beslutte i
hvilket omfang arealerne skal anvendes til f.eks. jagt eller fiskeri.
Størrelsen og sammensætningen af det rådgivende udvalg ønskes fastlagt af
bestyrelsen. Dette vil sikre, at udvalget løbende kan suppleres med de
kompetencer, som findes nødvendige.
5. Bevillingshjemmel og revisionsforhold.
Rigsrevisionen finder, at det klart skal fremgå af loven, at den ønskede
revisionsmodel er en undtagelse fra rigsrevisorloven og at den valgte model
begrundes. Rigsrevisionen vurderer også, at udformningen af lovforslaget og
finanslovforslaget skal justeres for at sikre den nødvendige materielle hjemmel til
at udbetale de statslige tilskud.
I lovforslaget er tilføjet en bestemmelse om de revisionsmæssige forhold for Den
Danske Naturfond, herunder at fondens regnskaber aflægges efter
årsregnskabsloven og revideres af en eller flere godkendte revisorer, som
udpeges af fondens bestyrelse. Dette svarer til, hvad der gælder for almindelige,
private, erhvervsdrivende fonde. Dog vil rigsrevisor efter rigsrevisorloven kunne
kræve fondens regnskaber forelagt til gennemgang. I bemærkningerne til
bestemmelsen er denne revisionsmodel begrundet med ønsket om, at Den Danske
Naturfond så vidt muligt fungerer som en almindelig, privat, erhvervsdrivende
fond samt med forventningen om, at fondens midler på længere sigt
hovedsageligt vil stamme fra private bidrag. Den materielle hjemmel til at
udbetale de statslige tilskud vil være indeholdt i finansloven.
6. Forvaltningsmæssige krav til fonden.
Forslaget om, at en række bestemmelser i offentlighedsloven og forvaltningsloven
skal gælde for Den Danske Naturfond støttes af både Landbrug & Fødevarer, Det
Økologiske Råd, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Friluftsrådet og Kommunernes Landsforening især på grund af den deraf følgende
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
åbenhed. Landbrug & Fødevarer ønsker, at lovforslaget suppleres med konkrete
bestemmelser i forhold til åbenhed, f.eks. i forhold til fondens strategi.
Datatilsynet anbefaler, at forholdet til persondataloven ikke omtales i
bemærkningerne.
Forslaget lægger vægt på netop at sikre en høj grad af åbenhed omkring fondens
virke samt en gennemsigtig og saglig forvaltning af dens midler. Specifikt
foreslås det, at offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt skal gælde for
fonden. Af vedtægterne for fonden fremgår det desuden, at fonden på sin
hjemmeside skal offentliggøre dokumenter af relevans for offentligheden,
herunder bl.a. fondens strategi.
Forholdet til persondataloven er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget.
7. Offentlighedens adgang.
HORESTA, Friluftsrådet, Idrætsorganisationerne, Danmarks
Sportsfiskerforbundet, Kommunernes Landsforening og Det Økologiske Råd
støtter alle forslaget om, at Den Danske Naturfond skal sikre offentligheden
adgang til sine arealer i et omfang, der svarer til den, som gælder for offentligt
ejede arealer.
Landbrug & Fødevarer finder, at adgangsreglerne for private arealer som
udgangspunkt vil være tilstrækkelige. Hvis bestemmelsen fastholdes, ønsker
Landbrug & Fødevarer, at det præciseres, at den udvidede adgang kun gælder for
arealer, fonden selv ejer.
Idrætsorganisationerne, Friluftsrådet og Kommunernes Landsforening er kritiske i
forhold til, at fonden efter forslagets § 5, stk. 1, gives en særlig mulighed for ikke at
give offentligheden en adgang svarende til offentligt ejede arealer, hvis der er
naturbeskyttelsesmæssige grunde til dette. De pågældende høringsparter henviser
til, at der allerede er en mulighed for at begrænse offentlighedens adgang i
sådanne tilfælde i naturbeskyttelseslovens § 27. Idrætsorganisationerne og
Friluftsrådet peger også på, at adgangsmulighederne dermed i praksis kan
begrænses, hvis Den Danske Naturfond skulle erhverve et offentligt ejet areal.
Idrætsorganisationerne og Friluftsrådet finder det også kritisabelt, at fondens evt.
beslutning om ikke at give offentligheden en adgang svarende til offentligt ejede
arealer, ikke kan påklages.
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler, at fondens mulighed for ikke at give
offentligheden en adgang svarende til offentligt ejede arealer, hvis der er
naturbeskyttelsesmæssige grunde til dette, forvaltes transparent, så det er klart,
hvilke naturvidenskabelige vurderinger, der ligge til grund for beslutningen.
På grund af de store samfundsmæssige interesser i Den Danske Naturfond samt
ønsket om en fortsat folkelig opbakning til fonden, er det fastsat i lovforslaget, at
offentligheden som udgangspunkt skal gives adgang til fondens arealer i et
omfang, der svarer til den adgang, der gælder for offentligt ejede arealer. Det er
præciseret i bemærkningerne til forslaget, at denne udvidede adgang kun gælder
for fondens egne arealer.
Inden for den overordnede ramme om offentlig adgang til fondens arealer i et
omfang, der svarer til adgangen for offentligt ejede arealer, kan fonden, som den
uafhængige og selvstændige enhed, den er, i øvrigt selv fastlægge sin politik for
friluftsliv og sin egen praksis i forhold til f.eks. tilladelser til organiserede
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
aktiviteter. Dette er præciseret i lovforslaget. Det er også ønsket, at fonden selv
skal vurdere, om naturbeskyttelsesmæssige hensyn gør det nødvendigt at
undlade at udvide adgangen. Derfor er der indarbejdet en særskilt bestemmelse
om dette i lovforslaget. Det skal i øvrigt bemærkes, at hvis fonden ønsker helt at
lukke for offentlighedens adgang til et areal, må fonden, som andre private
lodsejere, anmode kommunalbestyrelsen om tilladelse jf. naturbeskyttelseslovens
§ 27.
Erhverver fonden et privatejet areal, vil fonden efter lovforslaget som
udgangspunkt skulle udvide den eksisterende adgang til arealet. Erhverver
fonden et offentligt ejet areal, vil den som udgangspunkt skulle opretholde den
eksisterende adgang til arealet.
For at sikre den ønskede transparens indgår det i fondens vedtægter, at
bestyrelsen, hvis den ikke ønsker at udvide offentlighedens adgang til et konkret
areal af naturbeskyttelsesmæssige hensyn, skal forelægge beslutningen om dette
for det rådgivende udvalg til udtalelse, inden den vedtages endeligt. Det er
desuden tilføjet til vedtægten, at fonden på sin hjemmeside skal informere om
begrundelsen for de fastsatte adgangsbestemmelser.
8. Rammer for fondens evt. afhændelse af arealer.
Horsens kommune og Det Økologiske Råd ønsker, at det udgår af lovforslaget, at
Den Danske Naturfond kun undtagelsesvist kan afhænde arealer. De to
høringsparter ser gerne, at fonden har mulighed for at opkøbe arealer og
genafhænde dem med de nødvendige vilkår om naturpleje og offentlig adgang.
I forhold til forslaget om at der ved en evt. afhændelse af nogle af fondens arealer,
skal stilles vilkår i forhold til sikring af naturtilstand og adgangsforhold, finder
Landbrug & Fødevarer, at der bør gælde samme regler for adgang som for andre
privatejede arealer. Landbrug & Fødevarer ønsker også, at krav om sikring af
arealernes naturtilstand kan fraviges, hvis det er stærkt byrdefuldt for en ny ejer.
I forhold til vilkår ved afhændelse om opretholdelse af gældende adgangsforhold,
peger Friluftsrådet på, at dette kan indebære, at en offentlig ejer, som erhverver et
af fondens arealer, pålægges at opretholde en række evt. indskrænkninger i
adgangsmulighederne.
Det forventes, at Den Danske Naturfond vil komme til at eje naturarealer, som
indeholder væsentlige naturværdier, forbedrer vandmiljøet og bidrager til
befolkningens mulighed for friluftsliv. Det foreslås derfor, at afhændelse af
fondens arealer kun kan ske undtagelsesvist og at bl.a. naturtilstanden og
offentlighedens adgang til arealerne, skal sikres i tilfælde af, at arealerne
afhændes. Bestemmelsens anvendelsesområde er blevet præciseret, så det nu
fremgår, at fonden frit kan afhænde arealer, hvis naturtilstand ikke har
væsentlig betydning for de forhold, som fonden har til formål at fremme.
I forhold til offentlige ejeres evt. erhvervelse af et af fondens arealer er det
præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at de fastsætte vilkår ved
afhændelse ikke må hindre, at erhververen giver offentligheden adgang i videre
omfang end fonden.
9. Formålet for Den Danske Naturfond jf. vedtægterne.
Der er en række kommentarer til formålet for Den Danske Naturfond, som det er
formuleret i vedtægterne, selv om dette ikke er en del af den offentlige høring.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmarks Sportsfiskerforbund og Friluftsrådet støtter formuleringen af fondens
formål. Solrød Kommune, Natur og Samfund, Det Økologiske Råd, WWF
Verdensnaturfonden, Dansk Ornitologisk Forening og Verdens Skove ønsker
derimod alle, at fonden får natur og biodiversitet som sit primære formål.
Herudover er der ønsker om, at en række andre elementer nævnes i tilknytning til
formålet. Foreningen af Vandværker i Danmark ønsker, at hensyn til
grundvandskvalitet også nævnes. WWF Verdensnaturfonden opfordrer til, at det
tilføjes, at fonden også kan gennemføre tiltag i forhold til marine levesteder.
Friluftsrådet peger på et særligt behov for fokus på de terrestriske miljøer, mens
Kommunernes Landsforening peger på behovet for at skabe større
sammenhængende naturarealer. Endelig ønsker Danmarks Jægerforbund, at
udtrykket ”beskyttelsesværdige” (dyr og planter) ændres.
Formålet for fonden er formuleret med udgangspunkt i den principaftale, der
ligger bag ved etableringen af Den Danske Naturfond og er således udtryk for en
aftale mellem stifterne. Den Danske Naturfond skal jf. denne aftale arbejde for
både at forbedre naturtilstanden og vandmiljøet i Danmark. Inden for dette
overordnede formål og den nærmere præcisering, som er angivet i vedtægterne,
skal bestyrelsen for fonden således selv fastlægge sit fokus og sine
indsatsområder. Derfor ønskes der ikke i vedtægterne en yderligere prioritering
af formålet. Det vurderes heller ikke hensigtsmæssigt med en nærmere
uddybning eller tilføjelser af yderligere elementer til formålet, idet dette ville
begrænse bestyrelsens råderum.
10. Fondens opgaver jf. vedtægterne.
Danmarks Sportsfiskerforbund finder det positivt, at fonden får mulighed for at
købe, eje og udvikle arealer og for at indgå i samarbejdsprojekter med private,
andre fonde, kommuner og staten.
Danmarks Naturfredningsforening ønsker, hvis fonden vælger at anvende tilskud
til private lodsejere for sikring af naturværdier mv., at disse tilskud gøres
tidsbegrænsede, eller hvis der skal opnås varige naturværdier, at der anvendes
engangstilskud og tinglysning.
Realkreditforeningen og Finansrådet finder det afgørende, at evt. aftaler om
udtagning af jord indgås frivilligt. Disse høringsparter ønsker desuden, at lodsejere
ved indgåelse af sådanne aftaler får udbetalt en engangskompensation, som
dækker den tabte fortjeneste og værdiforringelse frem for en årlig løbende
kompensation. Hvis der udbetales løbende kompensation, skal denne overdrages
fra ejer til ejer. Realkreditrådet anfører herudover bl.a., at udbetaling af
engangskompensation og tinglysning af deklarationer på en ejendom skal kræve
panthavers accept.
Solrød Kommune ønsker, at fonden i vedtægterne skal forpligtiges til at
gennemføre monitorering af effekterne på natur og miljø af sine aktiviteter. Mens
Det Økologiske Råd understreger, at staten skal fastholde sin forpligtigelse til at
monitorere tilstanden af den danske natur.
Det vil være op til fonden selv at beslutte, i hvilket omfang man vil anvende
muligheden for at indgå aftaler med andre lodsejere og yde tilskud, lån mv.
Indholdet og varigheden af disse aftaler og hvordan tilskuddet udbetales vil
skulle aftales konkret mellem fonden og de pågældende lodsejere, for hvem det
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
naturligvis vil være frivilligt at indgå en sådan aftale. Forholdet til evt.
panthavere på de pågældende ejendomme reguleres ikke af lovforslaget og vil
derfor følge de almindelige regler på området.
Som et led i sine aktiviteter for at forbedre natur og vandmiljø kan Den Danske
Naturfond også monitorere effekterne. Det vil være op til bestyrelsen at beslutte,
i hvilket omfang og hvordan man vil gøre dette. Fondens aktiviteter på dette
område vil ikke skulle erstatte de myndighedsbaserede overvågningsopgaver.
11. Fondens kapital jf. vedtægterne.
Det Økologiske Råd ønsker, at Den Danske Naturfond skal have en fast
basisfinansiering på 300 mio. kr. årligt også i årene efter 2018 og angiver nogle
mulige finansieringsformer. Danmarks Sportsfiskerforbund ønsker, at staten skal
påtage sig garantien for den fortsatte drift af fondens arealer.
Stifternes og herunder den danske stats indskud er faslagt ved aftale. Der er tale
om en startkapital på i alt 875 mio. kr. Derudover har staten besluttet at tilføre
yderligere 49 mio. kr. til fonden til dækning af sekretariatsudgifter og opstart af
fonden. Fonden skal fungere uafhængigt og det er et vigtigt mål med fonden, at
den selv skal kunne skaffe yderligere kapital ved bidrag fra andre fonde,
virksomheder og private. Det er ikke tanken, at staten skal garantere fondens
fremtidige virke, hverken ved at forpligte sig til fortsatte kapitalbidrag eller
gennem drift af fondens arealer.
12. Sammensætningen af bestyrelsen jf. vedtægterne.
Aarhus Universitet, Landbrug og Fødevarer og Idrætsorganisationerne har hver
især forslag til kompetencer som bør indgå i bestyrelsen. Dette gælder
kompetencer vedr. samspillet mellem natur og landbrug, lodsejerkompetencer
samt kompetencer vedr. offentlighedens adgang og den rekreative brug af naturen.
Danmarks Naturfredningsforening tilslutter sig intentionen om uafhængige
bestyrelsesmedlemmer men stiller spørgsmål ved, hvad det indebærer, at
medlemmerne skal være organisatorisk uafhængige af landsdækkende foreninger
og organisationer inden for området.
I vedtægterne er der lagt vægt på de kompetencebehov, som vurderes mest
centrale for, at bestyrelsen kan løfte sine opgaver. Der skal bl.a. være
medlemmer med kompetencer i forhold til natur, biodiversitet og miljø samt
naturplanlægning, naturressourceforvaltning og naturgenopretning. Det
forventes at disse medlemmer også vil have viden i forhold til de i høringssvarene
nævnte områder. Herudover kan fonden også besidde de nævnte kompetencer i
sekretariatet, eller de vil kunne rekvireres eksternt.
Kravet om organisatorisk uafhængighed indebærer, at bestyrelsesmedlemmerne
ikke må bestride ledende poster eller være ansat i de pågældende foreninger.
Menige medlemmer og f.eks. forskere eller private konsulenter, som udfører
rekvirerede opgaver for foreningerne, kan derfor udpeges.
13. Sammensætningen af det rådgivende udvalg jf. vedtægterne.
Idrætsforeningerne, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Ornitologisk Forening, Friluftsrådet og WWF Verdensnaturfonden
udtrykker alle ønske om repræsentation i fondens rådgivende udvalg.
Kommunernes Landsforening finder, at det er væsentligt, at udvalget får et bredt
ejerskab – herunder også i den kommunale verden.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jf. vedtægten er det bestyrelsen selv, der fastsætter sammensætningen af det
rådgivende udvalg. Bestyrelsen skal i den sammenhæng bl.a. lægge vægt på, at
både benyttelses- og beskyttelsesinteresser repræsenteres i udvalget.
14. Øvrige bemærkninger i relation til vedtægterne for Den Danske
Naturfond
Danmarks Naturfredningsforening anbefaler, at den første strategi for Den Danske
Naturfond eksplicit skal understøtte ”Naturplan Danmark”.
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark støtter bevarelsen og udviklingen af den
danske natur og finder det meget vigtigt, at dette sker i forståelse med
befolkningen i de lokale landsbysamfund. Det Økologiske Råd anbefaler
tilsvarende, at Den Danske Naturfond viser åbenhed for lokalt forankrede
projekter.
Den Danske Naturfond skal jf. vedtægterne lægge vægt på mulige synergier med
andre tiltag i bl.a. statsligt og kommunalt regi. Og fonden skal jf. vedtægterne
styrke den folkelige forankring og opbakning til naturindsatser. Dette stemmer
godt overens med de nævnte synspunkter fra høringssvarene. Det vil dog være
op til bestyrelsen at beslutte, hvordan disse målsætninger konkret skal sikres.
Akademirådet peger på vigtigheden af større og sammenhængende natur- og
landskabsområder og tilbyder at understøtte fonden med kompetencer på dette
område.
Kommunernes Landsforening ser frem til et godt samarbejde med Den Danske
Naturfond og forslår, at der skabes en partnerskabsmodel mellem fonden og
kommunerne.
Det vil være op til bestyrelsen, hvordan man vil sikre landskabsdimensionen i
fondens projekter og hvordan man vil organisere kontakten til kommuner og
andre myndigheder. Høringssvarene og de ideer og anbefalinger, som de
indeholder i relation til fondens virke, vil som nævnt blive videreformidlet til Den
Danske Naturfond, når den er oprettet.
9