Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 76
Offentligt
1431492_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 14-4860750
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af lov om vurdering af landets faste ejen-
domme.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 3. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Benny Engelbrecht
/ Camilla Christensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431492_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren være indstillet på, at der åbnes for adgang til § 4-vurderinger, så vurderin-
ger også kan korrigeres på ejerens foranledning, hvis der konstateres større forskelle mel-
lem en ejendoms markedspris og den offentlige vurdering?
Svar
Ønsket om at få adgang til § 4-vurderinger er fremkommet fra erhvervsside, hvor det er
blevet anført, at behovet bl.a. opstår i forbindelse med generationsskifte og behandling af
dødsboer, jf. de modtagne høringssvar.
Der består ikke nogen pligt til at anvende de offentlige vurderinger ved generationsskifte
og bobehandling. Kravet er alene, at aktiverne ansættes til deres værdi i handel og vandel,
og her kan der indhentes en sagkyndig vurdering, hvis dette ønskes. Andelsboligforenin-
ger vil kunne anvende valuarvurderinger ved ansættelse af værdien af ”andelskronen”,
hvis man ikke ønsker at anvende den offentlige vurdering.
En markedspris i form af konstateret salgspris, der er lavere end SKATs ejendomsvurde-
ring, er ikke i sig selv ensbetydende med, at ejendomsvurderingen er for høj. Salg mellem
familiemedlemmer eller andre uden modstående interesser kan bevirke, at en konkret
handelspris ikke er udtryk for handelsværdien (værdien i en fri handel mellem uafhængige
parter).
Selv i en handel mellem uafhængige rationelle aktører vil den aftalte pris afhænge af kon-
kret forhandlingsevne/-vilje og købers og sælgers individuelle præferencer og privatøko-
nomiske situation. Sælgers personlige forhold kan således bevirke, at sælger er villig til at
sælge til en pris væsentligt under en almindelig markedspris, eller købers forhandlingsevne
kan være bedre end sælgers.
En adgang til nedsættelse af ejendomsvurderingen vil desuden indbyde til handler, som
foretages alene med det formål at få en lavere vurdering. Det vil være meget vanskeligt at
kontrollere, om der i de konkrete tilfælde reelt er tale om frie handler, og der vil potentielt
kunne opstå mange sager mellem borgere og SKAT om, hvorvidt dette kriterium er op-
fyldt.
Endelig vil en handelspris ikke i sig selv give et grundlag for at fastsætte grundværdien.
Grundværdien er en selvstændig ansættelse, hvor SKAT skal vurdere, hvad grunden ville
være værd, hvis den henlå ubebygget og ville kunne anvendes til det bedst mulige formål.
Dette beløb vil ikke kunne udledes af en konstateret handelspris for en bebygget ejen-
dom, og vil således bero på en særskilt vurdering fra SKATs side.
Jeg er på denne baggrund ikke indstillet på at åbne for adgangen til at få foretaget § 4-
vurderinger.
Side 2 af 2