Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 73
Offentligt
1433100_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
10. december 2014
Besvarelse af spørgsmål 5 af L 73 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalget den 3. december 2014 efter ønske fra Brian Mikkelsen
(KF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at artikel § 79 i lov om betalingstjenester og
elektroniske penge er en overgangsbestemmelse, der blev indført i 1999
ved overgangen fra et særligt reguleret marked til et marked med fri kon-
kurrence - helt specifikt i forbindelse med muligheden for at opkræve
gebyrer forbundet med betalinger med Dankort på internettet? Kan mini-
steren i den forbindelse redegøre for det hensigtsmæssige i at udvide en
overgangsbestemmelse vedrørende forbrugervendte kortgebyrer på inter-
nettet til tekniske tjenester, der understøtter udbuddet af betalingstjene-
ster, idet markedet for tekniske tjenester, der understøtter udbuddet af
betalingstjenester ikke kan siges at være særligt reguleret?
Svar:
Den oprindelige bestemmelse i betalingskortloven blev indført i 1999 i
forbindelse med, at det i visse tilfælde blev gjort muligt at opkræve geby-
rer fra betalingsmodtager.
Det fremgår af bemærkningerne til den oprindelige bestemmelse i beta-
lingskortloven, at
”Ved overgangen fra et særligt reguleret marked, hvor
der ikke kan opkræves gebyrer, til et frit og konkurrencepræget marked
kan der være behov for særlige regler, der supplerer den generelle kon-
kurrencelov.”
Bestemmelsen omfattede enhver virksomhed, der fastsatte gebyrer og
vederlag i forbindelse med kortbetalinger.
Ved ændringen af betalingstjenesteloven i 2009 blev der skabt et mod-
sætningsforhold mellem på den ene side § 4, nr. 10 og på den anden side
§ 79. I § 4, nr. 10 undtages tekniske tjenester, og derved udbydere af dis-
se tjenester generelt set fra betalingstjenesteloven. § 79 omfatter derimod
prisfastsættelsen hos enhver virksomhed, der fastsætter gebyrer og veder-
lag i forbindelse med kortbetalinger.
Hvor der inden lovændringen i 2009 ikke var tvivl om, at enhver virk-
somhed, der fastsatte gebyrer og vederlag i forbindelse med kortbetalin-
ger, var underlagt et forbud mod anvendelse af urimelige priser og avan-
cer, er der således i dag i betalingstjenesteloven to bestemmelser, der kan
give anledning til forskellige forståelser af rækkevidden af § 79.
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
Som beskrevet i besvarelsen af spørgsmål 4 til L 73, har lovændringen i
2009 betydet, at en virksomheds organisering og de funktioner, som den
varetager - i modstrid med det oprindelige formål med § 79 - kan have
betydning for, hvorvidt virksomheden er omfattet af lovens forbud mod
urimelige priser og avancer.
Hverken i loven eller i dens forarbejder synes der at være grundlag for at
antage, at lovgiver bevidst har indskrænket anvendelsesområdet for § 79.
Samtidig er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at regu-
leringen i § 79 fortsat er nødvendig, og at det herunder sikres, at der er
overensstemmelse mellem det praktiske anvendelsesområde for bestem-
melsen og det oprindelige formål med bestemmelsen.