Tak for det.
Det er et digert lovforslag fra erhvervsministeren, der her er til første behandling.
Det rummer selvsagt rigtig mange vigtige ting, også teknisk detaljerede og komplicerede ting.
Hovedformålet er at øge forbrugerbeskyttelsen i forbindelse med finansiel rådgivning og dernæst at styrke de ledelsesmæssige kompetencer i de finansielle virksomheder.
Endvidere er målet at øge åbenheden, gennemsigtigheden i og med Finanstilsynets arbejde og ikke mindst at gennemføre en række ændringer i lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Det er fornuftigt at sikre, at kunder, der får finansiel rådgivning og vejledning, får en bedre beskyttelse.
Vi har lært rigtig meget af den finansielle krise, og det, at der skal være åbenhed og reel ansvarsplacering, er jo en af de ting, vi har lært af finanskrisen.
Det er vigtigt, at alle parter, både kunder og de finansielle institutter, er fuldstændig klar over, hvilke aftaler der indgås, og ikke mindst hvad konsekvenserne og forpligtelserne er af disse.
Det synes vi er fornuftigt, og derfor er det også rigtigt, at der fastsættes erstatningsansvar ved behandlinger i strid med bestemmelserne om god skik.
Derved sikres kunder, der køber finansielle produkter, bedre mod tab, som følger af, at finansielle virksomheder bevidst har optrådt uagtsomt.
Derved reducerer vi også incitamentet til, at nogle indlader sig på en sådan adfærd.
Et andet element i forslaget er præcisering og udvidelse af bestemmelserne om kaution for erhvervsforhold, så de gælder for lån ydet af realkreditinstitutter og på tredjemands pant uden for erhverv.
Det er vi også positive over for.
Så er der yderligere elementet om krav til præcisering af, hvad ledelsesmedlemmer i finansielle bestyrelser og ledelser skal kunne.
Det handler om deres egnethed og hæderlighed, krav til bestyrelsens kollektive viden, kompetencer og erfaring og den slags.
Det er en udløber af CRD IV-direktivet, og på den måde er det jo for så vidt pligtstof.
Man kunne jo sige, at det er det pågældende pengeinstituts generalforsamling, der har ansvaret for, hvem man vælger ind, og at man derfor har et ansvar for at sætte sig ind i, hvad de pågældende personer repræsenterer, inden man vælger dem.
Men vi erkender, at der med den kompleksitet, der er i den finansielle sektor, og det ansvar, som den sektor har over for samfundet og enkeltindivider, kan være behov for at sikre sig, at der er nogle kompetencer, som er repræsenteret.
Men jeg vil nu gerne bede ministeren om at få lavet et notat og oversende det til udvalget, så vi, i forbindelse med at Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget skal behandle det her lovforslag, får et notat om, hvorvidt den danske implementering på det her område er hårdere eller svagere, end der er lagt op til i direktivet, og om det i det hele taget implementeres på en anden måde, end man gør i øvrige EU-lande.
Jeg tror, at vi i og for sig kan være enige om, at det er vigtigt, at vi sikrer os, at der så lige vilkår som overhovedet muligt på tværs af landegrænserne.
Åbenheden om Finanstilsynet er vi også positive over for.
Det gælder også for virksomheder under tilsyn.
Vi skal bare fastholde proportionerne i det her.
Vi har set eksempler på, at Finanstilsynet har offentliggjort forhold på deres hjemmeside om mindre institutter, som har overtrådt nogle regler, som man må sige er i petitesse- og bagatelklassen, men som kan have store konsekvenser for det pågældende instituts omdømme i lokalområdet.
Der må vi nok sige at vi skal sørge for, at der er rimelighed og proportionalitet i tingene.
Vi kan være lidt bekymrede over ændringer i lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Det kan være fornuftigt at reducere bureaukratiet på det område, helt klart, men vi er ikke helt enige i, at de ændringer, der foreslås i forslagets § 3, stk.
2, udelukkende er af teknisk karakter.
Der er nogle høringsparter, der er bekymrede.
Det er en bekymring, vi skal have udboret, og som vi skal have belyst i udvalgsarbejdet, og det vil vi tillade os at vende tilbage til.
Så må vi nok også sige, at den finansielle sektor har været udsat for meget detailregulering i de senere år, og vi er nok ved at synes, at den branche har brug for ro for at kunne kapere tingene og koncentrere sig om sin virksomhed, og derfor skal vi nok til at bestræbe os på at regulere lidt mindre fremover, når det her er klaret.
Med de ord vil jeg gerne tilsige forslaget vores velvillige behandling i udvalget, og vi vil være konstruktive for at få belyst de ting, jeg her har nævnt.
Tak.