Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1430235_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1398143
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 96 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 96 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Vil ministeren skematisk angive betingelserne for inddragelse
af en opholdstilladelse efter de nugældende regler og de med
forslaget foreslåede regler?”
Svar:
1.
Forslaget om at indføre en midlertidig beskyttelsesstatus, jf. den foreslå-
ede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, følges af et forslag om, at
det af ordlyden af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, udtrykkeligt kom-
mer til at fremgå, at der ved en afgørelse om inddragelse efter bestemmel-
sen skal tages hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om
opholdstilladelsen er meddelt efter § 7, stk. 1, 2 eller (ny) 3. Sigtet hermed
er at tydeliggøre, at der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal
stilles for inddragelse alt afhængigt af, om der er tale om konventions-
flygtninge (stk. 1), udlændinge med beskyttelsesstatus (stk. 2) eller udlæn-
dinge med midlertidig beskyttelsesstatus (stk. 3).
Konventionsflygtninge,
jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, er omfattet af
flygtningekonventionen, og udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, skal for
disse flygtninges vedkommende – også fremover – administreres i over-
ensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C, om ophør af
flygtningestatus. Det indebærer, at inddragelse af en opholdstilladelse ale-
ne kan ske, hvis der er sket fundamentale, stabile og varige ændringer i
hjemlandet.
Udlændinge med
beskyttelsesstatus,
jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og
midlertidig beskyttelsesstatus
efter den foreslåede bestemmelse i § 7, stk.
3, er derimod ikke omfattet af flygtningekonventionen, og der skal således
ikke som betingelse for inddragelse stilles krav om, at der er sket funda-
mentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet. Dette er også forudsat i
forarbejderne til lov nr. 572 af 31. maj 2010 (jf. pkt. 7.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 188, 2009/2010), uanset at Flygtninge-
nævnet i visse tilfælde synes at have anlagt en anden praksis. For sådanne
udlændinges vedkommende skal der foretages en vurdering af, om der på
inddragelsestidspunktet aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i henhold
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430235_0003.png
til Danmarks internationale forpligtelser, herunder om en tilbagevenden til
hjemlandet vil indebære overgreb i strid med EMRK’s artikel 3.
I situationer, hvor spørgsmålet om inddragelse af opholdstilladelsen opstår
som følge af en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet, kan der ef-
ter omstændighederne træffes afgørelse om inddragelse, uanset at forhol-
dene − trods forbedringerne − fortsat er alvorlige og må betegnes som
skrøbelige og uforudsigelige. Inddragelse vil dog kræve, at ændringerne
ikke må antages at være af helt midlertidig karakter.
Uanset grundlaget for opholdstilladelsen finder udlændingelovens § 26,
stk. 1, anvendelse ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse.
Der henvises i øvrigt herom til pkt. 2.1.1.2 og pkt. 2.5.2 i lovforslagets al-
mindelige bemærkninger.
2.
Ændringen af udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og dennes betydning
for afgørelser om inddragelse af midlertidige opholdstilladelser er opsum-
meret i nedenstående skema.
Inddragelse efter
nuværende regler
(udlændingelovens § 19)
Generelle betingelser for ind-
dragelse uanset beskyttelses-
status
Grundlaget for ansøgningen el-
ler opholdstilladelsen var urig-
tigt eller ikke længere til stede.
Uanset opholdsgrundlag indgår
hensynene i lovens § 26, stk. 1, i
vurderingen af, om en tilladelse
kan inddrages.
Inddragelse efter lovforslaget
(lovforslagets § 1, stk. 6)
Præciseret i udlændingelovens §
19, at der ved afgørelser om
inddragelse af en udlændings
opholdstilladelse – i overens-
stemmelse med de gældende
regler – skal tages hensyn til
grundlaget for opholdstilladel-
sen.
Konventionsstatus
(lovens § 7, stk. 1)
Administreres i overensstem-
melse med flygtningekonventio-
nens artikel 1 C.
Der stilles i praksis krav om
fundamentale, stabile og varige
ændringer i hjemlandet.
Ingen ændring.
Beskyttelsesstatus
(lovens § 7, stk. 2)
Det vurderes, om der fortsat er
krav på beskyttelse i Danmark i
henhold til Danmarks internati-
onale forpligtelser.
Det er i lovforslaget præciseret,
at der ikke skal stilles krav om
fundamentale, stabile og varige
ændringer i hjemlandet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430235_0004.png
Midlertidig beskyttelsesstatus
(den foreslåede § 7, stk. 3)
Der stilles ikke krav om funda-
mentale, stabile og varige æn-
dringer i hjemlandet.
Der kan ske inddragelse, selv
om de generelle forhold i hjem-
landet fortsat er alvorlige og må
betegnes som skrøbelige og
uforudsigelige.
Ændringerne må ikke antages at
være af helt midlertidig karak-
ter.
4