Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428455_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
1. december 2014
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Thomas Kloppenburg
Sagsnr.: 2014-0037-0090
Dok.:
1398336
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 87 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 87 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes redegøre for Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstols (EMD)'s praksis i forhold til inddragelse af
opholdstilladelser for både konventionsflygtninge og flygtnin-
ge med subsidiær beskyttelse.”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til mulig-
heden for at inddrage en udlændings opholdstilladelse på baggrund af en
forbedring af de generelle forhold i hjemlandet.
Som anført under pkt. 2.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger skal
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, om inddragelse af opholdstilladelser i
forhold til konventionsflygtninge, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, admini-
streres i overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1, litra C,
om ophør af flygtningestatus.
Det betyder, at inddragelsen af opholdstilladelse alene kan ske, hvis der er
sket fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
Udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, og
midlertidig beskyttelsesstatus efter den foreslåede bestemmelse i § 7, stk.
3, er derimod ikke omfattet af flygtningekonventionen, og der skal således
ikke som betingelse for inddragelse stilles krav om, at der er sket funda-
mentale, stabile og varige ændringer i hjemlandet.
For sådanne udlændinges vedkommende skal der foretages en vurdering
af, om der på inddragelsestidspunktspunktet aktuelt fortsat er et krav på
beskyttelse i Danmark i henhold til Danmarks internationale forpligtelser,
herunder om en tilbagevenden til hjemlandet vil indebære overgreb i strid
med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 3.
Lovforslaget indeholder under pkt. 2.1.1.2 i de almindelige bemærkninger
en beskrivelse af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis i
forhold til spørgsmålet om, i hvilket omfang de generelle forhold i et land
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har betydning for, om udsendelse vil indebære en krænkelse af EMRK ar-
tikel 3.
Det bemærkes i øvrigt, at afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse på
baggrund af en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet også skal
ske under iagttagelse af EMRK artikel 8 om retten til respekt for privatliv
og familieliv.
3