Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428441_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0037-0090
1398308
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 85 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 85 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Vil ministeren oplyse, hvordan de øvrige EU-lande og Norge
i praksis har implementeret konsekvenserne af Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstols (EMD) sag Sufi & Elmi mod
Storbritannien af 28. juni 2011, i deres asylsagsbehandling?”
Svar:
1.
Det er ikke muligt at foretage en høring af de øvrige EU-lande og Norge
inden for de fastsatte frister.
Som oplyst ved Justitsministeriets besvarelse af 24. november 2014 af
spørgsmål nr. 845 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik, fremgår de betingelser, som en udlænding skal opfylde
for at kunne opnå subsidiær beskyttelse efter EU-reglerne, af artikel 15, jf.
artikel 2, litra f, i Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2011/95/EU af
13. december 2011 om fastsættelse af standarder for anerkendelse af tred-
jelandsstatsborgere eller statsløse som personer med international beskyt-
telse, for en ensartet status for flygtninge eller for personer, der er beretti-
get til subsidiær beskyttelse, og for indholdet af en sådan beskyttelse (om-
arbejdning) (kvalifikationsdirektivet).
Af direktivets artikel 15, litra c, fremgår, at der meddeles subsidiær beskyt-
telse til en udlænding, for hvilken der består en alvorlig og individuel trus-
sel mod dennes liv eller fysiske integritet som følge af vilkårlig vold i for-
bindelse med international eller intern væbnet konflikt.
2.
EU-Domstolen har bl.a. i sagen C-465/07,
Elgafaji,
haft lejlighed til at
fortolke bestemmelsen. Det følger bl.a. af dommen, at en alvorlig og indi-
viduel trussel mod en persons liv eller fysiske integritet omfatter en gene-
rel risiko. Der er således tale om en trussel mod en persons liv eller fysiske
integritet i en videre forstand frem for specifikke former for vold. Desuden
er der tale om en trussel, der er uløseligt forbundet med en generel situati-
on, som består i international eller intern væbnet konflikt. Endelig er den
vold, som er årsag til truslen, karakteriseret som vilkårlig, hvilket indebæ-
rer, at den kan ramme personer uden hensyn til deres personlige situation.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428441_0003.png
Det fremgår endvidere af dommen, at det, når en person søger om subsidi-
ær beskyttelse, ikke er en betingelse for, at der anses at foreligge en alvor-
lig og individuel trussel mod dennes liv eller fysiske integritet, at den på-
gældende fører bevis for, at truslen er specifikt rettet mod denne på grund
af specielle omstændigheder ved den pågældendes situation. Dette medfø-
rer, at det undtagelsesvist kan anses for godtgjort, at der foreligger en så-
dan trussel, når graden af vilkårlig vold, som karakteriserer den igangvæ-
rende væbnede konflikt, når et niveau, der er så højt, at der er alvorlig
grund til at antage, at en civilperson, der sendes tilbage til det pågældende
land, eller i givet fald den pågældende region, alene som følge af sin tilste-
deværelse på dette lands eller denne regions område vil løbe en reel risiko
for at være udsat for denne trussel.
I sagen
Sufi og Elmi mod Storbritannien
af 28. juni 2011 udtaler Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol om forholdet mellem kvalifikations-
direktivets artikel 15, litra c, og artikel 3 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention følgende:
“226. The jurisdiction of this Court is limited to the interpreta-
tion of the Convention and it would not, therefore, be appropri-
ate for it to express any views on the ambit or scope of article
15(c) of the Qualification Direction. However, based on the
ECJ’s interpretation in Elgafaji, the Court is not persuaded that
Article 3 of the Convention […] does not offer comparable pro-
tection to that afforded under the Directive. In particular, it notes
that the threshold set by both provisions may, in exceptional cir-
cumstances, be attained in consequence of a situation of general
violence of such intensity that any person being returned to the
region in question would be at risk simply on account of their
presence there”.
Bestemmelsen i kvalifikationsdirektivets artikel 15 svarer således i vidt
omfang til den beskyttelse, en udlænding har krav på efter Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonventions artikel 3, således som denne bl.a. er
fortolket i sagen
Sufi og Elmi mod Storbritannien
af 28. juni 2011.
3.
For så vidt angår andre europæiske landes implementering af kvalifika-
tionsdirektivets artikel 15 og implementeringen heraf, kan der bl.a. henvi-
ses til Kommissionens rapport af 16. juni 2010 om anvendelsen af direktiv
2004/83/EF af 29. april 2004 om fastsættelse af minimumsstandarder for
anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som flygtninge eller
som personer, der af anden grund behøver international beskyttelse, og
indholdet af en sådan beskyttelse ((KOM(2013)314 endelig). Rapporten er
tilgængelig på hjemmesiden
http://eur-lex.europa.eu.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1428441_0004.png
For så vidt angår Storbritanniens implementering af Menneskerettigheds-
domstolens dom i Sufi og Elmi-sagen kan der henvises til Storbritanniens
handleplan af 31. maj 2013 (DH-DD(2013)681 vedrørende sagen, der er
tilgængelig på hjemmesiden
https://wcd.coe.int/.
4