Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1429415_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
ASP
2014-0037-0090
1398142
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 26. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Merete Milo
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 72 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt realitetsbe-
handling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et
andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes redegøre for praksisændringen i Udlændin-
gestyrelsen fra slutningen af 2013 i forhold til familiesammen-
føringer fra syriske statsborgere.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Flygtningenævnet oplyste i en nyhed på dets hjemmeside den
18. september 2013, at nævnet finder, at ”personer, der kom-
mer fra områder i Syrien, hvor der ifølge de foreliggende bag-
grundsoplysninger er væbnede kampe eller sker angreb mod
civile, eller hvor der for nylig har fundet sådanne handlinger
sted, aktuelt må anses for at befinde sig i en situation, hvor de
ved en tilbagevenden til hjemlandet risikerer at blive udsat for
forhold omfattet af Den Europæiske Menneskerettighedskon-
ventions artikel 3”.
I forlængelse af Flygtningenævnets praksisændring ændrede
Udlændingestyrelsen praksis vedrørende ægtefællesammenfø-
ring for syriske statsborgere. Styrelsen har således siden primo
november 2013 fraveget kravene for ægtefællesammenføring
indtil videre med henvisning til den aktuelle sikkerhedsmæssi-
ge situation i Syrien, såfremt der er tale om et ægteskab, der er
retsgyldigt i Danmark, et fast samlivsforhold af længere varig-
hed, eller hvis der i øvrigt er tale om et familieliv, der er be-
skyttet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions ar-
tikel 8.”
2