Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1428347_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1390245
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 32 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 20. november 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 32 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af
realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået be-
skyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes oplyse, om lovforslagets bestemmelser om,
at flygtninge, der ikke har fået konventionsstatus, kan få ind-
draget deres opholdstilladelse og sendes tilbage til alvorlige,
skrøbelige og uforudsigelige forhold (jf. bemærkningernes
punkt 2.5.2.) indebærer, at såvel enlige, voksne flygtninge som
børnefamilier og uledsagede mindreårige kan sendes tilbage til
de nævnte forhold, eller forudsættes det, at udlændingemyn-
dighederne tager særlige hensyn til børn, og vil det kollidere
med Danmarks forpligtelser efter børnekonventionen, såfremt
sådanne særlige hensyn ikke tages?”
Svar:
1.
For så vidt angår udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelo-
vens § 7, stk. 2, og midlertidig beskyttelsesstatus, jf. den foreslåede § 7,
stk. 3, skal der på inddragelsestidspunktet foretages en vurdering af, om
der aktuelt fortsat er et krav på beskyttelse i Danmark i henhold til Dan-
marks internationale forpligtelser, herunder om en tilbagevenden til hjem-
landet vil indebære overgreb i strid med EMRK’s artikel 3.
Uanset grundlaget for opholdstilladelsen finder bestemmelsen i udlændin-
gelovens § 26, stk. 1, anvendelse ved afgørelser om inddragelse af op-
holdstilladelse. Dette indebærer, at der skal tages hensyn til, om inddragel-
sen må antages at virke særlig belastende, navnlig på grund af bl.a. udlæn-
dingens alder, udlændingens tilknytning til herboende personer og konse-
kvenser for udlændingens herboende nære familiemedlemmer, herunder i
relation til hensynet til familiens enhed.
2.
Efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, nr. 2, kan der gives opholdstilla-
delse til en uledsaget udlænding under 18 år, der har fået endeligt afslag på
asyl, hvis der er grund til at antage, at udlændingen på grund af manglende
familiemæssigt netværk eller manglende mulighed for ophold på et mod-
tage- og omsorgscenter vil blive stillet i en reel nødsituation ved en tilba-
gevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Opholdstilladelsen
kan ikke forlænges ud over udlændingens fyldte 18. år.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den beskyttelse af mindreårige børn, som er indeholdt i § 9 c, stk. 3, nr. 2,
vil også omfatte eventuelt uledsagede mindreårige, der omfattes af de fore-
slåede regler om midlertidig beskyttelsesstatus. Uledsagede mindreårige,
som bliver omfattet af de nye regler, vil ikke kunne udsendes, hvis den
midlertidige opholdstilladelse efter den foreslåede § 7, stk. 3, ikke forlæn-
ges eller inddrages, i det omfang den mindreårige på grund af manglende
familiemæssigt netværk eller manglende mulighed for ophold på et mod-
tage- og omsorgscenter vil blive stillet i en reel nødsituation ved en tilba-
gevenden til hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
3.
De foreslåede regler vil skulle administreres i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser, herunder FN’s børnekonvention.
Vedrørende lovforslagets forhold til Danmarks internationale forpligtelser
henvises til pkt. 5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
3