Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1433400_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
10. december 2014
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Thomas Kloppenburg
Sagsnr.: 2014-0037-0090
Dok.:
1413825
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 138 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 3. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra medlem af Folketinget Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 138 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Vil ministeren oplyse, om det er regeringens opfattelse, at der
er en nedre grænse for, hvornår man beløbsmæssigt kan påbe-
råbe sig hensynet til statens økonomiske velfærd, jfr. Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, stk. 2?”
Svar:
Enhver har efter Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
8, stk. 1, ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korre-
spondance. Af artikel 8, stk. 2, fremgår det, at ingen offentlig myndighed
må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i overens-
stemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hen-
syn til f.eks. landets økonomiske velfærd.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis betyder det, at
staten ved indgreb i en rettighed omfattet af artikel 8 skal sikre en rimelig
balance mellem på den ene side hensynet til den enkeltes rettigheder og på
den anden side hensynet til samfundet som helhed. Staten har i den forbin-
delse en vis skønsmargin. Der henvises herved f.eks. til dom af 31. januar
2006 i sag nr. 50435/99, Rodrigues da Silva og Hoogkamer mod Neder-
landene, præmis 39.
Det vil altid afhænge af en konkret vurdering, om staten har sikret en så-
dan rimelig balance i en sag. Efter Justitsministeriets opfattelse vil der på
den baggrund ikke kunne siges at være en fast nedre grænse for, hvornår
en medlemsstat beløbsmæssigt kan påberåbe sig hensynet til statens øko-
nomiske velfærd efter artikel 8, stk. 2.
2