Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72 Bilag 27
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 72
Folketinget 2014-15
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 27. januar 2015
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren
har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2014 og var
til 1. behandling den 20. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspoltik. Udvalget afgav betænkning
den 17. december 2014. Lovforslaget var til 2. behandling
den 19. december 2014, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspol-
tik.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 15 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig be-
svarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV og KF) indstiller lovforsla-
get til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2.
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Enhedslistens, Socialistisk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har noteret sig, at en række høringssvar rejser al-
vorlig tvivl om, hvorvidt lovforslaget vedrørende udskydel-
sen af familiesammenføring for flygtninge i den nye katego-
ri er i overensstemmelse med Danmarks internationale for-
pligtelser. Det bemærkes i den forbindelse, at regeringen
alene bærer ansvaret for vurderingen af, at lovforslaget ikke
er i modstrid med bl.a. den europæiske menneskerettigheds-
konventions artikel 8 om retten til familieliv.
Selv om partierne er uenige om konventionernes fremti-
dige status og Danmarks flygtningepolitik, er de enige om,
at Danmark skal overholde de internationale aftaler, som
Danmark er en del af. Og for at sikre, at fortolkningen af
lovforslaget ikke kommer til at ske i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser, er det partiernes ønske, at der i
vurderingen af, om der i en konkret sag er krav på familie-
sammenføring allerede inden for det første år, skal lægges
afgørende vægt på hensynet til familiens enhed og hensynet
til personer, som har et ganske særligt behov for beskyttelse
i form af en hurtig familiesammenføring. Der skal således
gives familiesammenføring allerede inden for det første år,
hvis et afslag herpå vil være særligt indgribende.
Der skal i den forbindelse lægges afgørende vægt på, om
der er risiko for overgreb på ansøgeren uden for et konflikt-
område eller i et konfliktområde, om ansøgeren lider af al-
vorlig sygdom eller har nedsat funktionsevne, om ansøgeren
er et uledsaget mindreårigt barn, eller om andre særlige
grunde taler afgørende for hurtigt at give familiesammenfø-
ring.
Der er ikke tale om en udtømmende opremsning af de si-
tuationer, hvor familiesammenføring skal meddeles inden
for det første år, idet der skal foretages en konkret vurdering
i hvert enkelt tilfælde.
Partierne oplyser, at følgende medlemmer af Folketinget,
som ikke er medlem af udvalget, Uffe Elbæk (UFG) og Ed-
AX017001