Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72 Bilag 10
Offentligt
1429258_0001.png
TALEPAPIR
FORETRÆDE FOR UUI VE DR. L 72/2014 DEN 2. 12.2014
2. DECEMBER 2014
J. NR. FORETRÆDE FOR UUI,
MIDLERTIDIG BESKYTTELSESSTATUS
Regeringen har på flere punkter ændret lovforslaget i lyset af vores
høringssvar, herunder har man tilføjet et lidt abstrakt afsnit om FN’s
Børnekonvention. Der er dog fortsat tre punkter, hvor vi er bekymrede
for overholdelsen af Danmarks internationale forpligtelser.
1. ADGANGEN TIL FAMILIESAMMENFØRING I DET FØRSTE ÅR
Vi har tilsluttet os regeringens vurdering af, at man som udgangspunkt
kan udskyde familiesammenføring til det første år er gået, men vi har
også udtrykt bekymring for, om undtagelserne til denne 1-års-regel er
rummeligt nok beskrevet til at sikre, at Danmark ikke krænker
menneskeretten (se høringssvar s. 13).
Udlændingenævnet har i sit høringssvar også efterlyst en mere
detaljeret beskrivelse af undtagelserne.
Vi havde håbet, at vores bekymring ville foranledige ministeriet til at
blive mere præcist, men det er ikke sket, og så sidder jeg her i dag.
I lovforslaget beskrives kun to konkrete eksempler på, hvornår der i
praksis vil blive gjort undtagelse til 1-års-reglen:
den herboende har før udrejsen fra hjemlandet passet en
handicappet ægtefælle i hjemlandet.
den herboende har efterladt et alvorligt sygt barn i hjemlandet.
Når der kun beskrives to så klare eksempler, vil det helt klare
udgangspunktet være, at der ikke vil blive gjort andre undtagelser.
Vi er enige med Justitsministeriets grundtanke om, at hensynet til
familiemedlemmer med særlige behov for beskyttelse kan betyde, at de
ikke skal vente op til et år med at komme til Danmark. Det er med
andre ord ikke kun på grund af familielivet, man skal gøre en særlig
undtagelse, men navnlig på grund af et særligt beskyttelsesbehov hos
familiemedlemmer, man skal gøre undtagelse og sikre en hurtig
familiesammenføring.
Men hvorfor henviser Justitsministeriet til lige præcis de to eksempler?
Hvad er det særlige? Hvad nu hvis det er et handicappet barn, der er
efterladt? Hvad hvis det er en alvorligt syg ægtefælle, der dog ikke er
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handicappet? Og hvad hvis det alvorligt syge barn ikke er efterladt i
hjemlandet, men i et naboland? Det er en meget lidt overbevisende
beskrivelse af tilfælde med tungtvejende hensyn til særligt udsatte
personer.
Vi har i vores høringssvar henvist navnlig til opsplittede familier med
yngre børn. Et barn, der er adskilt fra en forælder, kan godt vente med
at blive sammenført, hvis det er sammen med andre
familiemedlemmer, der kan tage vare på det. Men hvad med de
situationer, hvor et yngre barn er efterladt helt alene? Den situation er
der ikke taget højde for i lovforslaget, så det må jo betyde, at
ministeriet vil lade et efterladt barn vente helt alene i verden, for det er
jo kun det alvorligt syge barn, der er nævnt som eksempel.
Ud over de tre tilfælde med særlige pasningsbehov – alvorligt syge,
handicappede og efterladte, yngre børn – har vi fra Dansk
Flygtningehjælp modtaget oplysninger om, at enlige kvinder uden børn
er i risiko for overgreb, herunder voldtægt og lignende, uden for
konfliktområdet. De må derfor lade, som om de har en ægtefælle i
nærheden. Kort sagt kan enkeltpersoner være i risiko for alvorlige
overgreb, hvis de ikke kommer hurtigt til Danmark. Det er et endnu
mere tungtvejende hensyn end til de personer med pasningsbehov, der
til dels er nævnt i lovforslaget.
Derudover er vi af Dansk Flygtningehjælp blevet gjort opmærksomme
på rapporter fra Udlændingestyrelsen om, at statsløse palæstinensere
fra Syrien, der er flygtet til Libanon – uden dog at blive udleveret til de
syriske myndighederne – bliver afvist og henvist til et ingenmandsland
mellem Libanon og Syrien. De er derfor i fare for at ende i Syrien igen
med den risiko for overgreb, det indebærer. Det samme kan jo også
gælde familiemedlemmer, der efter en konkret vurdering er i markant
risiko for overgreb ved fortsat ophold i hjemlandet.
Jeg må helt stilfærdigt gøre opmærksom på, at skaden på familielivet
kan være uoprettelig, da familiemedlemmer ved risiko for overgreb i
yderste konsekvens kan blive dræbt, mens de venter på
familiesammenføring.
Vi har i høringssvaret tilsluttet os vurderingen af, at det vil blive tillagt
betydelig vægt, at opholdstilladelsen er givet midlertidigt i et år.
Men jeg skal fremhæve, at betydelig vægt ikke betyder afgørende vægt.
I langt de flest tilfælde vil det jo være et juridisk spilfægteri, at Danmark
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kun giver en midlertidig opholdstilladelse, fordi alle ved, at så snart det
første år er gået, kommer familien til Danmark. Spørgsmålet er så,
hvorfor man egentlig skal vente i 9, 6 eller 3 måneder med at få
familiesammenføring, hvis familiemedlemmerne er i de særlige
situationer, jeg har beskrevet.
Jeg har valgt at holde lav profil i medierne, fordi sagen er alt for alvorlig
til at slå på tromme i offentligheden, men vi kan ikke se andet end, at
de to eksempler, der er beskrevet i lovudkastet og i lovforslaget, ikke er
tilstrækkeligt rummelige til at kunne omfatte de situationer, hvor der i
praksis vil kunne opstå krænkelser af Danmarks internationale
forpligtelser.
Jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvor stor risiko der er for, at Danmark
vil blive dømt ved Menneskerettighedsdomstolen, men der er risiko for,
at Danmark overtræder menneskerettighederne, hvis vi af helt formelle
årsager og uden nogen reel bund i de faktiske forhold udsætter
familiesammenføring med enkeltpersoner, der befinder sig i ganske
særlige situationer, for eksempel:
Alvorlig sygdom, handicap og uledsagede, yngre børn
Konkret risiko for overgreb på opholdsstedet uden for
konfliktområdet eller i konfliktområdet, herunder ved de facto
udsendelse til området.
Det er særligt slående, at Justitsministeriets eksempler på, hvor man
skal gøre undtagelse fra 1-års reglen, ikke er de mest oplagte eksempler
på, hvor menneskeretskrænkelser kan opstå.
2. AFSLAG PÅ FORLÆNGELS E OG EFTERFØLGENDE § 9 C, STK.
1-SAG
Hvis en person med midlertidig beskyttelsesstatus får afslag på
forlængelse,
vurderer man ikke eksempelvis barnets tilknytning til
Danmark. Det skal vurderes efter § 9 c, stk. 1, men det forudsætter, at
sagen startes i Udlændingestyrelsen.
Efter lovforslaget skal man tage hensyn til EMRK artikel 3, og efter den
kommenterede høringsoversigt skal man i spørgsmål om forlængelse
inddrage de internationale forpligtelser, men hvordan gør man det, når
§ 26-hensynene ikke gælder i tilfælde af ikke-forlængelse?
Situation er helt parallel til sagerne om humanitært ophold, hvor man
først fra efteråret 2013 automatisk sendte sagerne fra ministeriet og
ned i styrelsen for at vurdere dem efter § 9 c, stk. 1.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den eneste forskel er, at vores sager ikke skal oversendes fra ministerie
til styrelse, men fra det ene kontor i styrelsen til det andet.
Ministeriet har ikke i høringsnotatet kommenteret vores høringssvar på
dette punkt, så jeg opfordrer udvalget til at få sikkerhed for, at
Justitsministeriet tager ansvaret for at hensynet til børns rettigheder
automatisk bliver varetaget, når det er relevant.
3. INDDRAGELSE ELLER AF SLAG PÅ FORLÆNGELSE UDEN
PRAKTISK MULIGHED FO R UDSENDELSE
Hvad gør vi i praksis med de personer, (i) der har midlertidigt ophold,
(ii) som står til at skulle udsendes, fordi forholdene er blevet
tilstrækkelig meget bedre i hjemlandet, men (ii) som det ikke er muligt
at udsende tvangsmæssigt, fordi der ikke er en udsendelsesaftale med
landet?
Hvis vi forestiller os, at situationen i Syrien om f.eks. 5 år er den, at
situationen er god nok til, at personerne kan sendes hjem, men det kan
ikke ske ved tvang, hvordan vil man så håndtere de tusindevis af
personer med familier, der har midlertidigt ophold, bor og arbejder i
Danmark, børnene går i skole osv.? Skal de flytte ud af hverdagen og
tilbage til asylcentrene, selv om vi udmærket ved, at de ikke kan
udsendes? Det samme gælder somalierne, som har fået
opholdstilladelse på grund af den generelle situation i landet.
Det forekommer os uhensigtsmæssigt, at vi om kort tid kan risikere at
stå i en situation, hvor eksempelvis opholdstilladelser inddrages for blot
at sætte de pågældende personer i asylsystemet uden mulighed for
udsendelse. Og helt lavpraktisk: Hvor skal de rent fysisk bo henne, når
deres opholdstilladelse inddrages eller ikke forlænges, selv om de ikke
kan udsendes tvangsmæssigt?
Ville det ikke være snedigere at vedtage loven med det forbehold f.eks.
udtrykt i udvalgets betænkning, at regeringen til sin tid kan forlænge en
opholdstilladelse, fordi der ikke er adgang til tvangsmæssig udsendelse,
idet regeringen så kan inddrage opholdstilladelse, når der er sikret
adgang til tvangsmæssig udsendelse?
På dette sidste punkt vil jeg på forhånd medgive, at jeg ikke tror, at
Danmark vil blive dømt ved Menneskerettighedsdomstolen for at
inddrage eller ikke forlænge opholdstilladelser, men det er immervæk
et meget væsentligt spørgsmål af betydelig indgribende karakter for de
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
involverede familier, hvis de skal rives ud af hverdagen og flytte til et
asylcenter for blot at vente f.eks. i årsvis, indtil en tvangsmæssig
hjemsendelse kan gennemføres.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ad afsnit 1: Forslag til betænkningstekst
Udvalget lægger vægt på, at der i de enkelte tilfælde skal foretages en
konkret vurdering af, om der er krav på familiesammenføring allerede
inden for det første år, idet der vil kunne være særlige situationer, hvor
hensynet til familiens enhed eller til den herboendes familiemedlem i
udlandet vejer tungere.
Dette gælder f.eks., hvis personen i Danmark før udrejsen fra
hjemlandet har passet et handicappet familiemedlem i hjemlandet, hvis
den herboende har et alvorligt sygt familiemedlem i udlandet, eller
hvor et mindreårigt barn er efterladt alene i udlandet.
Dette gælder så meget desto mere, hvis de pågældende
familiemedlemmer risikerer alvorlige overgreb under ophold i ud- eller
hjemlandet f.eks. i tilfælde af overgreb på opholdsstedet uden for
konfliktområdet, ved udsendelse til konfliktområdet eller ved fortsat
ophold i konfliktområdet.
I sådanne tilfælde kan et afslag på familiesammenføring være særligt
indgribende allerede inden for det første år.
6/6