Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 71 Bilag 3
Offentligt
Fra
Til
Bcc
Emne
Frederik
afsendt
05-01-2015 17:44
af
Madsen/AFM/D
K
Lovforslag L71 om bilskrot og batterier
Per Clausen, MF, Folketinget
Pia Adelsteen, MF, Folketinget
Lars Barfoed, MF, Folketinget
Lisbeth Bech Poulsen, MF, Folketinget
Villum Christensen, MF, Folketinget
Søren Pind, MF, Folketinget
Jens Joel, MF, Folketinget
Lone Loklindt, MF, Folketinget
Henrik Høegh, MF, Folketinget
Torben Hansen, MF, Folketinget
Daniel Rugholm, MF, Folketinget
c/o Aumento
Advokatfirma
Ny Østergade 3
1101
København K
Kære alle
batteri.dk
Tlf. +45 -
33324344
Tlf. +45 -
40430250
På vegne af BatteriForeningen skriver jeg til jer i forbindelse med førstebehandlingen af
ovennævnte lovforslag.
I branchen er vi naturligvis også glade for afgiftsnedsættelsen.
J.Nr.: 5.2.56
Og dog:
Ved lovforslag L 14 2011-12 blev batteriafgiften forhøjet til det nuværende niveau.
Forklaringen var, at det havde kostet mere at indsamle bærbare batterier end forudsat, og
at der derfor var et underskud, som skulle efterbetales i 2012, 2013, 2014 og 2015. Når
dette var sket, ville afgiften kunne nedsættes til ca. kr. 4,00 per kilo fra 2016. Den foreslås
imidlertid nu kun nedsat til ca. kr. 5,00.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er det registrerede danske forbrug af
batterier faldende, hvilket formentlig har sin årsag i en voksende (lovlig) privat import af
batterier udenom de officielle kanaler med det formål af undgå den danske afgift, jf. herved
også Per Clausens bemærkninger under første behandlingen.
I forbindelse med lovarbejdet om forhøjelse af batteriafgiften i 2011 blev der afgivet
Betænkning med bl.a. følgende indhold: (L 14 2011-12).
"Partierne kan tilslutte sig intentionen med ændringsforslaget om, at miljøministeren skal
sikre, at der sker en videndeling om indsamlingsmetoder m.v. mellem kommunerne, og at
de samlede omkostningsberegninger for kommunerne sker i fuldt samarbejde med de
berørte erhverv."
Ovenstående er ikke sket.