Først og fremmest tak for den brede opbakning til forslaget.
Man kan selvfølgelig nogle gange blive lidt bekymret, når Liberal Alliances ordfører siger, at nu rammer vi lige ned i alle Liberal Alliances mærkesager med det her forslag, men når man lytter til ordførerne bredt i salen, lyder det, som om der her er noget, som vi sådan set er enige om er en god idé.
Så det vil jeg tillade mig at glæde mig over i dagens anledning.
Men det primære formål med det her lovforslag er jo at nedsætte de administrative byrder for borgerne og virksomhederne, når de gerne vil af med deres gamle bil, eller når virksomheder vil af med deres affald, og det vil vi sikre ved at digitalisere og automatisere myndighedernes sagsbehandling.
Forslaget er et led i realiseringen af regeringens mål om, at al kommunikation mellem borgere og virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt.
Så for det første skal digitaliseringen gøre de administrative processer nemmere og hurtigere, når man ønsker at komme af med sin brugte bil.
Siden år 2000 har skrotningsgodtgørelsen været med til at sikre, dels at bilejere afleverer deres gamle biler og ikke f.eks.
efterlader dem i naturen, dels at bilerne afleveres til lovlig ophugning.
På den måde sikrer vi, at bilerne ikke belaster miljøet unødigt, at ophugningen sker på lovlig vis, og at metallet og de mange værdifulde dele så vidt muligt bliver genbrugt.
Den ordning har haft god effekt, men vi kan gøre det endnu bedre.
Det skal være nemmere både for borgeren, som skal have udbetalt skrotningsgodtgørelse, og for de virksomheder, der skrotter bilerne, autoophuggerne, og derfor gør vi nu ordningen digital.
Fremover skal man ansøge om godtgørelsen via et it-system.
Systemet vil hjælpe borgeren med at lave en fuldstændig ansøgning med det samme, og borgeren vil få sin godtgørelse hurtigere, fordi sagsbehandlingen samtidig automatiseres.
Jeg kan sige til Dansk Folkepartis ordfører, at der er planlagt en proces, hvor de professionelle brugere også bliver inddraget, sådan at vi sikrer, at modellen her bliver enkel og nem for dem, der skal bruge den, for jeg er selvfølgelig enig i, at det er vigtigt, at den er det.
Samlet set vil digitaliseringen og den automatiserede sagsbehandling for skrotningsgodtgørelsen betyde kortere sagsbehandlingstider, og det lytter jeg mig til alle synes er en god idé.
Det er en win-win-situation.
Det har også været vigtigt for mig at sikre, at vores lovgivning er sikret mod snyd, og derfor lukker vi et potentielt hul i lovgivningen, sådan at der kun udbetales godtgørelse for skrottede biler, der er registreret i Danmark.
Biler indregistreret i udlandet kan således ikke få en godtgørelse, hvis ejeren vælger at lade den ophugge i Danmark.
Derudover får de virksomheder, der skrotter biler, en ny mulighed for at forsøge at sælge de brugte biler videre.
Vi laver med lovforslaget nye tilsynsregler, der forhindrer snyd med skrotning af biler.
En anden del af lovforslaget skal udbygge digitaliseringen af Affaldsregistret, som har eksisteret siden 2010.
Registeret kan bl.a.
andet hjælpe virksomheder til at finde andre virksomheder, der kan og lovligt må aftage deres affald.
Dermed gør vi det lettere for virksomhederne at afsætte deres affald til den rigtige behandling.
Med lovforslaget skal registreringspligtige virksomheder nu ansøge digitalt om at blive optaget i Affaldsregistret, og dele af sagsbehandlingen gøres også digital.
Dermed vil digitaliseringen også på dette område lette byrderne for virksomhederne, og sagsbehandlingstiden bliver kortere.
Det er vigtigt, at it-systemerne bliver nemme at bruge for borgerne og for virksomhederne, og som sagt vil der også være en inddragende proces i forhold til det.
En tredje del af lovforslaget nedsætter den sats, som producenter af bærbare batterier og akkumulatorer skal betale for at dække omkostningerne ved de kommunale indsamlingsordninger.
Det vil lette de økonomiske byrder for producenter og importører.
Forslaget vil medføre, at producenter og importører fremadrettet kun finansierer de forventede løbende omkostninger ved indsamlingsordningen.
Det er vigtigt, at der er tale om økonomisk balance i ordningen, da der er tale om en hvile i sig selv-ordning.
Men – det er så til Enhedslisten – om vi har ramt rigtigt, det er så noget, vi også fremadrettet vil følge, for det er noget, der har vist sig også at udvikle sig.
Alt i alt opdaterer vi lovgivningen, så det bliver nemmere og hurtigere for borgere og virksomheder at komme af med deres gamle biler og deres affald på en god og korrekt måde.