Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 69 Bilag 10
Offentligt
1491942_0001.png
Til lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 29. januar 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ændret aldersgrænse for forkortet gyldighedsperiode for kørekort m.v.)
[af justitsministeren (Mette Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, og
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4 til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november 2014 og var
til 1. behandling den 28. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 9. oktober
2014 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 7.
Den 14. november 2014 sendte justitsministeren de indkom-
ne høringssvar og et notat herom til udvalget, og den 12. de-
cember 2014 sendte justitsministeren supplerende hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Seniorer.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Seniorer mundtligt over for udval-
get redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Derudover har
udvalget stillet 1 spørgsmål til Folketingets Lovsekretariat,
som dette har besvaret.
3. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af justitsministeren stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af Venstre
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V og DF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 og 4 og imod ændringsforslag nr. 2 og 3.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 1 og redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 2-4.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget anerken-
der, at regeringen har været lydhør over for Venstres ønske
om, at lovens ikrafttræden ikke skal vente til den 1. juli
2015, men allerede kan have effekt fra den 1. marts 2015.
Partierne finder endvidere, at loven bør indeholde ændrede
regler, således at man i realiteten »parallelforskyder« de nu-
gældende regler for 70-80-årige, så de i fremtiden ville gæl-
de for 75-85-årige, og ikke – som regeringens lovændring
lægger op til – at der ingen ændringer sker for 80-85-årige.
Partierne mener, at alle ældre generelt er mere friske og ra-
ske – også efter at de er blevet 80 år. Samtidig påpeger par-
tierne, at såvel læge som kørekortindehaver stadig er for-
pligtet til at påse, at kørekortsindehaveren er i stand til at kø-
re motordrevet køretøjer på betryggende måde.
Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget tilfø-
jer, at partiet støtter Venstres ændringsforslag og justitsmini-
AX017003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491942_0002.png
2
sterens ændringsforslag om ikrafttrædelse, men partiet er
imod justitsministerens sanktionsskærpende ændringsfor-
slag, som går langt ud over regeringens politik og bemærk-
ningerne i lovforslaget. Der argumenteres for, at regeringen
vil bekæmpe gentagen spirituskørsel, og det gør lovforslaget
i sig selv, men ændringsforslagene om sanktioner, herunder
konfiskation af køretøj, går langt længere end det formål, og
proportionerne bliver helt skævvredet, hvorfor partiet ikke
kan støtte de to sanktionsskærpende ændringsforslag fra ju-
stitsministeren.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at EL
stemmer imod det samlede lovforslag, idet EL henviser til
ordførertalen ved 1. behandling. Når EL hverken stemmer
for eller imod de af justitsministeren stillede ændringsfor-
slag vedrørende konfiskation af køretøjer efter kørselsforbud
og justering af reglerne om konfiskation af lille knallert,
skyldes det først og fremmest, at EL ikke ønsker at medvir-
ke til en skærpelse af reglerne om adgang til konfiskation af
køretøjer, så længe spørgsmålet om kørsel i påvirket tilstand
i forbindelse med indtagelse af narkotika efter EL’s mening
er uafklaret, for så vidt angår indtagelse af cannabis. Det er
efter EL’s mening en kendsgerning, at påvirkning fra canna-
bis kan måles i blodet i nogle døgn efter indtagelse – uden at
man af den grund er påvirket og derfor heller ikke er til fare
eller ulempe i trafikken.
EL har i øvrigt ikke i princippet noget imod en nemmere
adgang til konfiskation af køretøjer, når det, som i dette lov-
forslag, sker i gentagelsestilfælde. EL har derimod ved et
tidligere lovforslag stemt imod yderligere adgang til konfi-
skation af køretøjer i førstegangstilfælde, idet EL under alle
omstændigheder anser den pågældende sanktion som meget
indgribende i en families hverdag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-
talelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal (V),
tiltrådt af et
mindretal
(DF, LA og KF):
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 59, stk. 1
og
2,
affattes således:
»Kørekortet udstedes med en gyldighedstid på 15 år, dog
højst indtil den pågældende er fyldt 75 år. Er den pågælden-
de på det tidspunkt, hvor kørekortet udstedes, fyldt 70 år,
men ikke 75 år, udstedes kørekortet med en gyldighedstid på
5 år.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte en kortere gyldig-
hedstid for kørekort til de motorkøretøjer, der er nævnt i §
57, stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om gyldig-
hedstiden for kørekort, der udstedes til personer, der er fyldt
75 år. Justitsministeren kan endvidere bestemme, at et køre-
kort, når forholdene taler derfor, skal gælde i kortere tids-
rum end fastsat i stk. 1.««
[Forslag til ændring af gyldighedstid på kørekort]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(V, S, DF, RV og
SF):
2)
I den under
nr. 13
foreslåede ændring af
§ 133 a, stk. 4,
nr. 2,
ændres »nr. 7 eller 8« til: »nr. 7-10«.
[Konfiskation af køretøj efter kørselsforbud og for overtræ-
delser begået inden 5 år fra frakendelsestidens udløb]
3)
Efter nr. 14 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 133 a, stk. 8, nr. 2,
indsættes efter »§ 129, stk. 5«: »,
eller er indgået ved en afgørelse om ubetinget frakendelse
efter § 129, stk. 3, nr. 5-7«.
02.
I
§ 133 a, stk. 9, nr. 2,
indsættes efter »frakendelse«: »,
eller flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 129, stk.
1, nr. 4 eller 5, og som til samtidig pådømmelse har medført
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert efter §
129, stk. 3, nr. 5«.«
[Justering af reglerne om konfiskation af lille knallert]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til § 3
4)
I
stk. 3
ændres »1. juni 2015« til: »1. marts 2015«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1,
nr. 1 og 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af færdselslovens § 59, stk. 1, in-
debærer, at aldersgrænsen for gyldighedstiden på kørekort
ændres fra 70 år til 75 år, således at kørekort udstedes for 5
år, hvis den pågældende på det tidspunkt, hvor kørekortet
udstedes, er fyldt 70 år, men ikke 75 år.
Efter stk. 2 kan justitsministeren fastsætte bestemmelser
om gyldighedstiden for kørekort, der udstedes til personer,
der er fyldt 75 år.
Det forudsættes, at det med hjemmel i færdselslovens §
59, stk. 2, vil blive fastsat, at hvis ansøgeren på det tids-
punkt, hvor kørekort udstedes, er fyldt 70 år, men ikke 75
år, udstedes kørekort til samtlige kategorier samt kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring og traktor/motorredskab
med en gyldighedstid på 5 år. For så vidt angår ældre ansø-
gere, vil det blive fastsat, at hvis ansøgeren er fyldt 75 år,
men ikke 76 år, udstedes kørekortet med en gyldighedstid på
4 år, mens det for ansøgere, der er fyldt 76 år, men ikke 77
år, udstedes med en gyldighedstid på 3 år. For ansøgere, der
er fyldt 77 år, men ikke 85 år, udstedes kørekortet med en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491942_0003.png
3
gyldighedstid på 2 år, mens det for ansøgere, der er fyldt 85
år, udstedes med en gyldighedstid på 1 år.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås yderligere en justering af
færdselslovens § 133 a, stk. 4, om obligatorisk konfiskation
af køretøjer. Ændringen indebærer, at der skabes hjemmel til
obligatorisk konfiskation i tilfælde, hvor den pågældende
tidligere er idømt en ubetinget frakendelse i medfør af færd-
selslovens § 126, stk. 1, nr. 9 (om overtrædelse af kørsels-
forbud) eller nr. 10 (om overtrædelser begået inden 5 år fra
frakendelsestidens udløb), såfremt ét af de pådømte forhold
vedrører spiritus- eller narkokørsel.
Formålet med ændringen er at skabe en bedre sammen-
hæng mellem de forskellige bestemmelser i færdselsloven
om obligatorisk konfiskation af motordrevet køretøj i tilfæl-
de af spiritus- eller narkokørsel med henblik på at sikre en
mere ensartet behandling af personer, der gentagne gange
kører spiritus- eller narkokørsel.
Forslaget til ændring af lovforslagets § 1, nr. 13, medfø-
rer bl.a., at der fremover også skal ske obligatorisk konfiska-
tion af køretøjet i tilfælde, hvor personen idømmes en ube-
tinget frakendelse for spiritus- eller narkokørsel og personen
tidligere er idømt en ubetinget frakendelse for et forhold af
spirituskørsel under 1,2 promille, fordi forholdet er begået,
inden for 3 år efter at personen har fået pålagt kørselsforbud,
jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 9, eller fordi forholdet er
begået inden for 5 år efter udløbet af frakendelsestiden for
en tidligere idømt ubetinget frakendelse af førerretten, jf. §
126, stk. 1, nr. 10.
De foreslåede regler kan illustreres ved følgende eksemp-
ler:
Eksempel 1 (kørselsforbud)
En person er blevet idømt et kørselsforbud, fordi ved-
kommende har kørt for stærkt og overtrådt de tilladte hastig-
hedsgrænser med mere end 60 pct. Mindre end 3 år efter
dette forhold kører den pågældende spirituskørsel med en
promille i intervallet 0,5-1,2, der isoleret set medfører en be-
tinget frakendelse. Da spirituskørslen imidlertid blev begået,
inden 3 år efter at kørselsforbuddet blev pålagt, bliver perso-
nen idømt en ubetinget frakendelse.
Mindre end 3 år efter det seneste forhold, som medførte
ubetinget frakendelse, kører personen igen spirituskørsel –
denne gang med en promille på over 1,2 – og idømmes en
ubetinget frakendelse.
Eksempel 2 (overtrædelse begået inden for 5 år efter fra-
kendelsestidens udløb)
En person er blevet idømt en ubetinget frakendelse for at
have kørt med en hastighed på 200 km/t. Mindre end 5 år ef-
ter udløbet af frakendelsestiden, kører den pågældende spiri-
tuskørsel med en promille i intervallet 0,5-1,2, der isoleret
set medfører en betinget frakendelse. Da spirituskørslen
imidlertid blev begået inden 5 år efter udløbet af frakendel-
sestiden, bliver personen idømt en ubetinget frakendelse.
Mindre end 3 år efter det seneste forhold kører personen
igen spirituskørsel – denne gang med en promille på over
1,2 – og idømmes en ubetinget frakendelse.
Med de foreslåede ændringer af færdselslovens § 133 a,
stk. 4, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 13, vil der som anført
fremover i begge eksempler skulle ske obligatorisk konfi-
skation af køretøjet i forbindelse med det nye forhold.
Det bemærkes, at eksemplerne vedrører forhold af spiri-
tuskørsel, men at retstilstanden vil være den samme, hvis
der er tale om kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvir-
kende stoffer, sygdom m.v., idet overtrædelserne vedrørende
spiritus- og narkokørsel har indbyrdes gentagelsesvirkning
Til nr. 3
Færdselslovens § 133 a, stk. 8 og 9, indeholder regler om
obligatorisk konfiskation af lille knallert i forbindelse med
spiritus- og narkokørsel, som svarer til reglerne i færdselslo-
vens § 133 a, stk. 4 og 5, om obligatorisk konfiskation af
motorkøretøjer.
Med henblik på at skabe parallelitet i regelsættet om obli-
gatorisk konfiskation af henholdsvis lille knallert og motor-
køretøjer foreslås det med ændringsforslaget, at reglerne om
obligatorisk konfiskation af lille knallert justeres på samme
måde som reglerne i færdselslovens § 133 a, stk. 4 og 5, jf.
lovforslagets § 1, nr. 13 og 14.
Det foreslås på den baggrund at ændre færdselslovens §
133 a, stk. 8, nr. 2, således at konfiskation af lille knallert
skal ske, hvis ejeren har gjort sig skyldig i et nyt forhold, der
medfører ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knal-
lert efter § 129, stk. 3, nr. 1 eller 2, og den pågældende tidli-
gere inden for de seneste 3 år, før det nye forhold er begået,
har gjort sig skyldig i flere forhold, hvoraf ét ville kunne
henføres under § 129, stk. 1, nr. 4 (spirituskørsel med en
promille i intervallet 0,5-1,2) eller nr. 5 (kørsel under på-
virkning af bevidsthedspåvirkende stoffer), og som isoleret
set alene ville kunne udløse en betinget frakendelse af retten
til at føre lille knallert, men som her – sammen med andre
forhold – er indgået ved afgørelsen om ubetinget frakendel-
se af retten til at føre lille knallert efter § 129, stk. 3, nr. 5,
eller som er begået i prøvetiden og derfor har udløst en ube-
tinget frakendelse af retten til at føre lille knallert efter §
129, stk. 3, nr. 6, eller er begået inden 2 år efter udløbet af
tidligere idømt ubetinget frakendelse af retten til at føre lille
knallert, jf. § 129, stk. 3, nr. 7.
Med ændringsforslaget foreslås det endvidere at ændre
færdselslovens § 133 a, stk. 9, nr. 2, således at konfiskation
af lille knallert skal ske, hvis ejeren har gjort sig skyldig i ét
forhold af spiritus- eller narkokørsel, der medfører ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert efter § 129, stk.
3, nr. 1 eller 2 (det nye forhold), og den pågældende tidlige-
re inden for de seneste 5 år, før det nye forhold er begået,
har gjort sig skyldig i flere forhold af spiritus- eller narko-
kørsel, der vil kunne henføres under § 129, stk. 1, nr. 4 eller
5, men som har medført ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert, jf. § 129, stk. 3, nr. 5, fordi de var til sam-
tidig pådømmelse.
Ændringerne svarer i det væsentlige til de foreslåede æn-
dringer af færdselslovens § 133 a, stk. 4 og 5, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 13 og 14, idet det dog bemærkes, at færdselslo-
vens regler om kørselsforbud ikke medfører inddragelse af
retten til at føre lille knallert. Med ændringsforslaget skabes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491942_0004.png
4
der således ikke hjemmel til obligatorisk konfiskation af lille
knallert ved overtrædelse af et kørselsforbud.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1 ovenfor
og til besvarelsen af spørgsmål nr. 8 vedrørende lovforslaget
for eksempler på anvendelsen af reglerne om obligatorisk
konfiskation af køretøjer.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 3, stk. 3, træder bestemmelserne om
ændring af aldersgrænsen for forkortet gyldighedsperiode
for kørekort i kraft den 1. juni 2015.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 3 i lovforslaget,
er tidspunktet for ikrafttrædelsen af bestemmelserne fastsat,
under hensyn til at der skal foretages en række nødvendige
ændringer af de relevante administrative forskrifter og af po-
litiets it-systemer.
Rigspolitiet har oplyst, at ændringerne i it-systemerne
forventes at kunne være på plads primo maj 2015. Hvis reg-
lerne træder i kraft inden da, vil det være nødvendigt at fore-
tage en manuel indtastning af udløbsdatoen på alle kørekort,
der fornyes i perioden mellem ikrafttrædelse af de nye reg-
ler, og indtil ændringerne er på plads.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 9, vur-
derer Justitsministeriet på baggrund af Rigspolitiets oplys-
ninger om tidsestimatet for gennemførelsen af ændringerne
af it-systemerne og muligheden for at foretage en manuel
indtastning af udløbsdatoen på alle kørekort, der fornyes in-
den de nødvendige it-ændringer er på plads, at det vil være
muligt at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet til den 1.
marts 2015.
Med ændringsforslaget foreslår regeringen at fremrykke
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 1 og 9, til
den 1. marts 2015 med henblik på at sikre, at flest mulige
borgere får gavn af de nye regler.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 3 i lovforslaget,
vil kørekort, der udløber, som følge af at ansøgeren fylder
70 år, skulle fornyes efter de hidtil gældende regler, indtil
loven træder i kraft. Borgere, hvis kørekort udløber eller er
udløbet som følge af aldersgrænsen på 70 år, vil således
kunne forny deres kørekort efter de nye regler fra den 1.
marts 2015.
Det bemærkes, at de nye regler ikke berører gyldighedsti-
den for kørekort, der er fornyet før den 1. marts 2015.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus Prehn (S)
Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd.
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning Hyllested (EL) Nick Nielsen (SIU)
Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Søren Pind (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491942_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 69
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 25/11-14 fra Danske Seniorer
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Ændringsforslag fra justitsministeren
Udkast til betænkning
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra justitsministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 69
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 25/11-14 fra Danske Seniorer,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor lovforslagets § 1, nr. 1 og 9, ikke kan træde i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, men skal vente til den 1. ju-
ni 2015, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er sådan, at der reelt lægges 5 år til gældende regler, så-
ledes at de regler, der før gjaldt for henholdsvis en 73-årig og en 77-
årig, nu er gældende for en 78-årig og en 82-årig, og således, at man
først skal forny kørekort hvert år, fra man er 85 år, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår reglerne for alkolåse træder i kraft i praksis, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der i praksis menes med det foreslåede § 60 e, stk. 3,
om regler for private virksomheder, herunder om sådanne regler er
indført, og hvad disse går eller f.eks. kan gå ud på, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, om der, jf. det foreslåede § 60 e, stk. 5, er indført
regler om gebyrer for alkolåse, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren vil igangsætte en evalueringsproces på 5 år ve-
drørende lovændringen om hævet aldersgrænse, således at det kan på-
vises, om ændringen har styrket eller svækket færdselssikkerheden, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil forklare reglerne om obligatorisk konfiskati-
on af køretøjer, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad »de nødvendige ændringer af administrative forskrifter
og politiets it-systemer« i realiteten drejer sig om rent praktisk, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som »parallelforsky-
der« alle krav og lempelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
3
4
5
6
7
8
9
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491942_0006.png
6
11
Spm., om Lovsekretariatet vil vurdere forholdet mellem ministerens
ændringsforslag, jf. bilag 5, og det såkaldte identitetskrav, jf. grundlo-
vens § 41, stk. 2, til lovsekretariatet, og lovsekretariatet svar herpå