Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 69 Bilag 1
Offentligt
1420457_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Færdselskontoret
Marianne Møller
Halkjær
2014-801-0021
1370852
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ændret aldersgrænse for forkortet gyldighedsperiode for kørekort
m.v.)
I. Høringen
1.1.
Et udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Ændret
aldersgrænse for forkortet gyldighedsperiode for kørekort m.v.) (det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 1-12 og 15-17) har været sendt i høring hos
de myndigheder og organisationer mv., som fremgår af pkt. 12 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre
og
Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Camping
Brancen, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Dansk Kørelærer-
Union, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Seniorer,
Datatilsynet, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU
Transport, Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Institut for
Menneskerettigheder, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet
og
Ældre Sagen.
Herudover har Danske Ældreråd sendt bemærkninger til lovudkastet.
1.2.
Et udkast til lovforslag, som indeholder forslag til justering af reglerne
om obligatorisk konfiskation af motordrevet køretøj i tilfælde af spiritus-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller narkokørsel (det fremsatte lovforslags § 1, nr. 14), er sendt i høring,
således at høringsfristen udløber den 27. november 2014. En kommenteret
høringsoversigt for så vidt angår denne del af lovforslaget vil blive
udarbejdet efter høringsfristens udløb.
2.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne
høringssvar. Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført
med
kursiv.
II. Høringssvar
1. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Østre
og
Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Camping
Branchen, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Transport &
Logistik
(DTL),
Datatilsynet,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen,
Forbrugerombudsmanden,
Frie
Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Institut for Menneskerettigheder,
Politiforbundet
i
Danmark,
Rigsadvokaten
og
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
2. Gyldighedstid for kørekort
FDM, DTU Transport
og
Rådet for Sikker Trafik
støtter forslaget om
at fastsætte en fast aldersgrænse for kørekortfornyelse og obligatorisk
lægetjek og finder, at valget af en ny grænse ved 75 år er både rimelig og
fornuftig, når det tages i betragtning, at sundhedstilstanden blandt de ældre
generelt er bedre, og at ældre ikke udgør en særlig trussel i trafikken.
Ældre Sagen
hilser det velkomment, at regeringen har fulgt op på
debatten om kørekortfornyelse, og betragter den foreslåede ændring som et
første vigtigt skridt på udviklingen af nye rammer for kørekortfornyelse.
Rigspolitiet
bemærker, at det ikke kan udelukkes, at ændringen af
aldersgrænsen vil kunne få betydning for færdselssikkerheden. Dette
skyldes bl.a., at personer, der ikke længere opfylder de helbredsmæssige
krav til at føre motordrevet køretøj, som i dag afdækkes ved ansøgning om
fornyelse ved 70 år, vil få mulighed for at bevare førerretten i længere tid
med risiko for færdselssikkerheden til følge. Det bemærkes i den
forbindelse, at der tillige må formodes at være personer på 70 år, der på
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grund af selvselektion eller kyndig vejledning fra egen læge fravælger at
søge om fornyelse af kørekort.
Dansk Kørelærer-Union
kan ikke tilslutte sig forslaget om at hæve
aldersgrænsen,
idet
den
nugældende
screeningsordning
ved
kørekortindehaverens fyldte 70. år efter Dansk Kørelærer-Unions
opfattelse har haft en positiv indvirkning på færdselssikkerheden.
Som det fremgår af pkt. 3.5.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
finder Justitsministeriet – i overensstemmelse med arbejdsgruppens
anbefalinger – at der fortsat bør være en fast aldersgrænse, hvorefter
kørekort udstedes med kortere gyldighed end de nugældende 15 år med
henblik på, at der administrativt kan fastsættes nærmere regler om, at det i
forbindelse med fornyelse af kørekortet undersøges, om den pågældende
fortsat opfylder de helbredsmæssige betingelser for at have kørekort.
Herved sikres det, at de personer, som f.eks. har begyndende demens,
”opfanges” på det rigtige tidspunkt, ligesom en fast aldersgrænse giver
den enkelte en konkret anledning til på et passende tidspunkt at overveje,
om man fortsat er i stand til at føre motorkøretøj på fuldt forsvarlig vis.
Justitsministeriet finder efter en samlet vurdering af arbejdsgruppens
oplysninger, at det er forsvarligt at fastsætte aldersgrænsen til 75 år. Det
er samtidig Justitsministeriets opfattelse, at en forhøjelse af aldersgrænsen
bør indføres sammen med foranstaltninger, som kan være med til at
mindske risikoen for færdselssikkerheden.
Hvis lovforslaget vedtages, vil Justitsministeriet derfor i samarbejde med
Sundhedsstyrelsen tage initiativ til at ændre Sundhedsstyrelsens vejledning
om vurdering af helbredskrav til førere af motorkøretøjer med henblik på
at gennemføre arbejdsgruppens anbefalinger. Justitsministeriet vil
endvidere tage kontakt til Rådet for Sikker Trafik samt andre relevante
aktører med henblik på at drøfte oplysningsvirksomhed vedrørende særlige
forhold af betydning for ældre bilister.
DTU Transport, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, FDM
og
Ældre
Sagen
anbefaler, at fastsættelsen af aldersgrænsen revideres efter en
nærmere bestemt periode efter lovforslagets eventuelle vedtagelse med
henblik på en vurdering af, om der er fremkommet ny forskning, eller om
der kan dokumenteres en udvikling, som kan åbne for en fornyet
overvejelse om aldersgrænsen eller eventuelt helt afskaffe denne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriets er opmærksom på forskning, der har betydning for
fastsættelse af aldersgrænsen for kørekort til ældre, og spørgsmålet indgår
i ministeriets løbende evaluering af lovgivningen på kørekortområdet.
Danske Seniorer, Danske Ældreråd, FDM
og
Ældre Sagen
foreslår, at
man i lyset af de ældres forbedrede helbredsforhold, forlænger
intervallerne fornyelse af kørekortet efter ansøgerens fyldte 75. år. Der
peges i den forbindelse på, at reglerne bør gøres let forståelige, idet der er
set eksempler på, at kommunerne har udstedt kørekort med forkert
gyldighedstid.
FDM
bemærker endvidere, at det bør afklares, hvordan de foreslåede
regler berører de personer, der ved lovens ikrafttræden har fået fornyet
deres kørekort som 70-årige.
Herudover ønsker
Ældre Sagen
en hurtigere ikrafttræden af loven eller
mulighed for, at kørekortindehavere, der skal forny deres kørekort efter de
gældende regler i perioden indtil 1. juni 2015, i stedet kan søge om en
foreløbig fornyelse af kørekortet.
Som anført i pkt. 3.5.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger vil
Justitsministeriet, hvis lovforslaget vedtages, ved en ændring af
kørekortbekendtgørelsen fastsætte, at kørekort kan udstedes med tre års
gyldighedshedstid, hvis ansøgeren på det tidspunkt, hvor kørekortet
udstedes, er fyldt 73 år, men ikke 74 år, og med to års gyldighedstid, hvis
ansøgeren på det tidspunkt, hvor kørekortet udstedes, er fyldt 74 år, men
ikke 75 år.
Personer, hvis kørekort udløber få år forinden, de fylder 75 år, vil således
kunne vælge at få fornyet kørekortet for en periode, der ligger ud over det
fyldte 75. år på betingelse af, at de allerede på det tidspunkt indleverer en
lægeattest.
Det er Justitsministeriets vurdering, at de foreslåede fornyelsesintervaller
er udtryk for en passende afvejning mellem hensynet til
færdselssikkerheden og hensynet til de ældres mobilitet. Hvis lovforslaget
vedtages, vil ministeriet i samarbejde med bl.a. Rigspolitiet tage initiativ
til at sikre, at der tilgår kommunerne den nødvendige information om de
nye regler.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår allerede udstedte kørekort, skal Justitsministeriet
bemærke, at lovforslaget ikke berører gyldighedstiden for de kørekort, som
allerede er udstedt på tidspunktet for lovens ikrafttræden. Disse kørekort
vil således skulle fornys på udløbstidspunktet efter de regler, der er
gældende på tidspunktet for fornyelse.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 3, er tidspunktet for
ikrafttrædelsen af lovforslagets § 1, nr. 1 og 9, fastsat under hensyn til, at
der skal foretages de relevante ændringer i de administrative forskrifter,
som er nødvendige som følge af de foreslåede ændringer af færdselslovens
bestemmelser om kørekorts gyldighed.
For så vidt angår reglerne om udstedelse af midlertidigt kørekort i
forbindelse
med
kørekortfornyelse
fremgår
det
af
kørekortbekendtgørelsens § 93, stk. 1, at ansøgning om fornyelse af
kørekort ved udløb af gyldighedstiden for en eller flere kategorier
indleveres til kommunen. Det er i kørekortbekendtgørelsens § 95, stk. 3, 1.
pkt., fastsat, at hvis ansøgning om fornyelse af kørekort er indgivet, og
gyldigheden af ansøgernes kørekort er udløbet, eller hvis ansøgeren
vælger at aflevere sit kørekort i forbindelse med ansøgning om fornyelse,
kan kommunalbestyrelsen udstede et midlertidigt kørekort. Desuden er det
i kørekortbekendtgørelsens § 95, stk. 3, 2. pkt., fastsat, at hvis ansøgeren
ønsker mulighed for at føre motordrevet køretøj uden for Norden, kan
kommunalbestyrelsen endvidere efter anmodning forny kørekortet
foreløbigt for en periode på tre måneder.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at fastsætte
særlige overgangsregler for personer, hvis kørekort udløber som følge af,
at de fylder 70 år i perioden mellem lovforslagets eventuelle vedtagelse og
lovens ikrafttrædelse den 1. juli 2015.
FDM
og
Ældre Sagen
bemærker, at der bør tages stilling til spørgsmålet
om en fast pris på lægeattester til brug for kørekortfornyelse. Det
bemærkes i den forbindelse, at der er stor prisforskel fra læge til læge, og
at kørekortindehaveren, som reglerne er nu, skal have udstedt attesten af
sin egen læge, hvorfor der reelt set ikke er konkurrence på området.
Justitsministeriet er opmærksom på, at prisen for lægeattester i forbindelse
med erhvervelse eller fornyelse af kørekort fastsættes af den enkelte læge,
og at priserne for lægeattester derfor kan variere. Justitsministeriet er
sammen med Rigspolitiet, Sundhedsstyrelsen og de relevante
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
organisationer i øjeblikket i gang med at evaluere de sagsskridt på
kørekortområdet, som involverer en lægefaglig indblanding, herunder
udstedelsen af lægeattester til brug for ansøgning om kørekort.
3. Konsekvensændringer som følge af ny takografforordning
Dansk Industri
mener ikke, at der for så vidt angår
betalingsbestemmelsen i færdselslovens § 124 f, stk. 1, er grundlag for en
prisstigning, idet der henvises til, at et takografkort i Sverige koster 250
SEK. Det foreslås, at prisen på et takografkort i Danmark kommer til at
ligge på samme niveau som i Sverige, idet omkostningerne med at udstede
omtalte kort må være stort set de samme i Danmark som i Sverige.
Justitsministeriet bemærker, at det udkast til lovforslag, som blev sendt i
høring, indeholdt forslag til ændring af beløbet i færdselslovens § 124 f,
stk. 1, hvorefter der for udstedelse af fartskriverkort til brug for den
digitale fartskriver betales 525 kr. Rigspolitiet har over for
Justitsministeriet oplyst, at der på nuværende tidspunkt ikke kan foretages
en nærmere vurdering af, om de økonomiske konsekvenser af
takografforordningens vedtagelse nødvendiggør en justering af det beløb,
der er fastsat i § 124 f, stk. 1. Justitsministeriet har på den baggrund ikke
fundet anledning til at foreslå beløbet ændret, og et forslag herom er
derfor ikke medtaget i det fremsatte lovforslag.
III. Lovforslaget
Lovforslaget er en sammenskrivning af to forskellige lovudkast, som har
været sendt særskilt i høring. Det drejer sig om henholdsvis § 1, nr. 1-12
og 15-17, og § 2 samt § 1, nr. 14 og bemærkningerne til de pågældende
bestemmelser samt de almindelige bemærkninger, som knytter sig hertil.
Det fremsatte lovforslag adskiller sig i øvrigt fra de udkast, der har været
sendt i høring, på følgende punkter:
1.
Det er i forslaget til ændring af færdselslovens § 60, stk. 2, samt
forslaget til § 60 a, stk. 10 (lovforslagets § 1, nr. 2 og 3), præciseret, at
muligheden for, at personer, som har fået frakendt førerretten ubetinget,
kan fritages for kravet om kontrollerende køreprøve som betingelse for
generhvervelse af førerretten, hvis vedkommende erhverver kørekort efter
de almindelige regler om erhvervelse af kørekort i færdselslovens § 56,
alene forudsættes anvendt i særlige tilfælde.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Af lovtekniske grunde foreslås det med lovforslagets § 2 og § 1, nr. 3, at
henholdsvis ophæve og nyaffatte færdselslovens §§ 60-60 e, som vedtaget
ved lov nr. 457 af 14. maj 2014 om ændring af færdselsloven (Skærpet
indsats mod kørsel i påvirket tilstand m.v.). I forbindelse med nyaffattelsen
foreslås det at indsætte et nyt § 60 a, stk. 10, med et indhold svarende til
den ændring, der foretages af den gældende bestemmelse i færdselslovens
§ 60, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Forslaget sikrer, at indholdet af §
60, stk. 2, fortsat vil være gældende, når de nye bestemmelser i §§ 60-60 e,
som viderefører bestemmelserne om alkolåsordningen, sættes i kraft.
Forslaget ændrer ikke ved bestemmelserne om alkolåsordningen.
3.
Der er i ikrafttrædelsesbestemmelsen (lovforslagets § 3) indsat et nyt
stk. 5, hvorefter justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen
af færdselslovens §§ 60-60 e.
Herudover er der foretaget visse redaktionelle ændringer og præciseringer
i lovforslaget samt bemærkningerne hertil.
7