Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
1421312_0001.png
Transportministeriet
Att. Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
St. Kongensgade 45
1264 København K
Tlf. 33 92 84 00
Fax 33 11 04 15
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Høring af udkast til Lov om projektering af en Nordhavnstunnel og lov
om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Ud-
viklingsselskabet By & Havn I/S (Afgrening fra Cityringen til Sydhavnen
og reduktion af statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S)
Transportministeriet har med brev af 25. september 2014 sendt ovennævnte
udkast til love i høring med svarfrist den 23. oktober 2014.
Rigsrevisionen har gennemgået udkastet primært med fokus på bestemmel-
ser vedrørende statslige revisions- og/eller regnskabsforhold.
Rigsrevisionen konstaterer indledningsvist, at der er lavet en politisk aftale
mellem Transportministeriet og Københavns kommune omkring udviklingen af
Nordhavnen og udbygning af Cityringen med en forgrening til Sydhavnen.
Herudover giver udkastet anledning til følgende bemærkninger:
I ”Bemærkninger til lovforslaget” er der angivet en værdi af By & Havn
I/S i forbindelse med statens overdragelse af 40 af sine 45 pct.s ejer-
andel til Københavns Kommune. Den samlede værdi af By & Havn I/S
er sat til 5-6 mia. kr. Oplysningerne om værdiansættelsen er baseret
på beregninger af værdien af Ydre Nordhavn i et notat udarbejdet af
et konsulentfirma. Rigsrevisionen har haft lejlighed til at gennemgå
notatet, og skal bemærke, at det i notatet pointeres, at der hverken
ligger revision eller review til grund for notatet, og at notatet alene er
udarbejdet i forbindelse med gennemgangen af beregningsmodellen
for en estimeret værdi af Ydre Nordhavn. Rigsrevisionen kan endvide-
re konstatere, at notatet er udarbejdet før principaftalens indgåelse og
dermed ikke afspejler konsekvenserne af, at By & Havn I/S skal ind-
skyde midler i forbindelse med Cityringens forgrening i Sydhavnen.
Rigsrevisionen har drøftet notatet med konsulentfirmaet og tilkendegi-
vet, at der er usikkerheder forbundet med værdiansættelsen. Konsu-
lentfirmaet har oplyst, at notatet ikke er udtryk for konsulentfirmaets
vurdering af værdiansættelsen af By & Havn I/S, dvs. at det ikke har
været en due diligence-opgave, men alene tjener til belysning af, om
den anvendte beregningsmodel for værdien af Ydre Nordhavn regner
rigtigt. Herudover beskriver konsulentfirmaet i notatet netop de usik-
23. oktober 2014
Kontor:
6. kt.
J.nr.: 2014-8000-41
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kerheder, der er knyttet til de faktorer, der indgår i beregningsmodel-
len for værdiansættelsen af Ydre Nordhavn. Påvirkningen af og usik-
kerhederne ved faktorerne fremgår af notatets talmateriale. Endelig
skal det bemærkes, at konsulenthuset efter det oplyste ikke under de
møder konsulenthuset havde med deltagelse af repræsentanter fra
Transportministeriet, Finansministeriet, Københavns Kommune og le-
delsen i By & Havn I/S blev gjort bekendt med, at rapporten ville blive
anvendt til værdiansættelse af By & Havn I/S til dagsværdi. Hvis kon-
sulenthuset var blevet gjort bekendt hermed ville konsulenthuset efter
det oplyste have gjort de involverede parter opmærksom på, at den
udarbejdede rapport ikke var egnet til at danne grundlag for værdian-
sættelse af By & Havn I/S til dagsværdi. Det skyldes særligt, at der
alene blev foretaget gennemgang af de i modellen anvendte forud-
sætninger for beregning af dagsværdi af Ydre Nordhavn, mens vær-
dierne for den resterende del af By & Havn alene er oplyst af ledelsen
i By & Havn I/S.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at den samlede værdi af By & Havn
I/S i udkast til lovforslaget ikke er i overensstemmelse med den aktu-
elle dagsværdi opgjort efter de regnskabsprincipper, der er beskrevet
og anvendt i By & Havn I/S’ årsrapporter, fordi der anvendes en an-
den diskonteringsfaktor (3 pct. realt i stedet for 5 pct. realt) ved opgø-
relsen af den estimerede værdi af Ydre Nordhavn, fordi der ikke er
indregnet konsekvenserne af indskud i forbindelse med Cityringens
forgrening i Sydhavnen og fordi der ikke er henset til den aktuelle
dagsværdiregulering af gældsporteføljen i By & Havn I/S.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at den indgåede principaftale inde-
bærer, at Københavns kommune reelt betaler næsten hele udbygnin-
gen af Cityringen dels ved betaling af 2 mia. kr., der er godkendt i
Borgerrepræsentationen, og dels gennem investeringer i Cityringen
via de 95 pct.s ejerskab af By & Havn I/S.
By & Havn I/S har på nuværende tidspunkt kun ubetydelige arealer i
Sydhavnen, og har dermed ikke nogle særlige økonomiske interesser
i Sydhavnen, som tilsiger en aktuel investering i størrelsesordenen
1,7 mia. kr. og en latent byrde på indtil 1,6 mia. kr. som korrektionsre-
serve. Dette vil få stor effekt på regnskabet i By og Havn I/S for
2014/2015.
Rigsrevisionen noterer sig, at Københavns Kommune via selskabet
By & Havn I/S implicit får mulighed for at få finansieret egne fremtidi-
ge anlæg gennem selskabets trækningsfacilitet i Nationalbanken, dog
efter enighed mellem ejerne. Rigsrevisionen skal i den forbindelse
bemærke, at hverken tilkoblingsanlægget til Nordhavnsvej eller en
Nordhavnstunnel efter Rigsrevisionens opfattelse vedrører By & Havn
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I/S direkte, da det i henhold til principaftalen er Københavns Kommu-
nes anlæg.
I lovforslaget står der anført, at der laves en incitamentsstruktur der
skal sørge for at Metroselskabet I/S overholder budgettet. Rigsrevisi-
onen vil anbefale at en lignende model udfærdiges over for Vejdirek-
toratet i forbindelse med anlæg af tilkoblingsanlægget til Nordhavns-
vej og en Nordhavnstunnel.
Med venlig hilsen
Morten Brædstrup-Holm
Kontorchef
3/3