Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
23. oktober 2014
Transportministeriet
Høring af forslag til lov om projektering af Nordhavnstunnel m.v.
DI takker for det fremsendte høringsmateriale vedr. forslag til lov om projektering af en
Nordhavnstunnel og lov om ændring af en Cityring m.v.
DI er som udgangspunkt positiv over for de projekter, som følger af lovforslaget, da der
er tale om projekter, der løfter den samlede mobilitet i Hovedstadsområdet. DI har dog
samtidig en række konkrete bemærkninger til lovforslaget.
Behov for en Nordhavnstunnel
Lovforslaget sikrer, at man får taget det første skridt til etablering af en havnetunnel i
København (Østlig Ringvej), hvor ambitionen bør være etablering af hele
havnetunnelen. I forbindelse med projektering og anlæg af Nordhavnstunnellen bør man
således indtænke nødvendige afgreninger etc. til en kommende Østlig Ringvej.
For DI er det afgørende, at Nordhavnstunnellen anlægges hurtigst muligt. I den
forbindelse har DI hæftet sig ved, at det i bemærkningerne til lovforslaget står, at
Nordhavnstunnellen anlægges senere i lyset af byudviklingen i Nordhavnen. I dag er der
kun én adgangsvej til/fra Nordhavnen, nemlig krydset ved Kalkbrænderi-
havnsgade/Sundkrogsgade. Der er allerede i dag betydelige kapacitetsmæssige
udfordringer på denne adgangsvej, og udfordringerne vil stige i takt med by- og
erhvervsudviklingen.
En god trafikal tilgængelighed til Nordhavnen har meget stor betydning for både den
eksisterende containerhavn, krydstogtsterminalen og erhvervsvirksomhederne i
Nordhavnen. Der er således brug for, at lastbiltrafikken til og fra Nordhavnen afvikles så
effektivt som muligt, herunder ved, at det i første omgang bliver tilladt at køre med
modulvogntog på den eksisterende adgangsvej og senere i den kommende
Nordhavnstunnel.
Metroafgrening til Sydhavnen
En udvidelse af Cityringen med en afgrening til Sydhavnen vil give et løft til mobiliteten
til dele af det centrale København, der i dag ikke er banebetjente, hvilket vil være en
gevinst for både borgere og virksomheder i området.
�½