Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
1421302_0001.png
23. oktober 2014
Transportministeriet
Høring af forslag til lov om projektering af Nordhavnstunnel m.v.
DI takker for det fremsendte høringsmateriale vedr. forslag til lov om projektering af en
Nordhavnstunnel og lov om ændring af en Cityring m.v.
DI er som udgangspunkt positiv over for de projekter, som følger af lovforslaget, da der
er tale om projekter, der løfter den samlede mobilitet i Hovedstadsområdet. DI har dog
samtidig en række konkrete bemærkninger til lovforslaget.
Behov for en Nordhavnstunnel
Lovforslaget sikrer, at man får taget det første skridt til etablering af en havnetunnel i
København (Østlig Ringvej), hvor ambitionen bør være etablering af hele
havnetunnelen. I forbindelse med projektering og anlæg af Nordhavnstunnellen bør man
således indtænke nødvendige afgreninger etc. til en kommende Østlig Ringvej.
For DI er det afgørende, at Nordhavnstunnellen anlægges hurtigst muligt. I den
forbindelse har DI hæftet sig ved, at det i bemærkningerne til lovforslaget står, at
Nordhavnstunnellen anlægges senere i lyset af byudviklingen i Nordhavnen. I dag er der
kun én adgangsvej til/fra Nordhavnen, nemlig krydset ved Kalkbrænderi-
havnsgade/Sundkrogsgade. Der er allerede i dag betydelige kapacitetsmæssige
udfordringer på denne adgangsvej, og udfordringerne vil stige i takt med by- og
erhvervsudviklingen.
En god trafikal tilgængelighed til Nordhavnen har meget stor betydning for både den
eksisterende containerhavn, krydstogtsterminalen og erhvervsvirksomhederne i
Nordhavnen. Der er således brug for, at lastbiltrafikken til og fra Nordhavnen afvikles så
effektivt som muligt, herunder ved, at det i første omgang bliver tilladt at køre med
modulvogntog på den eksisterende adgangsvej og senere i den kommende
Nordhavnstunnel.
Metroafgrening til Sydhavnen
En udvidelse af Cityringen med en afgrening til Sydhavnen vil give et løft til mobiliteten
til dele af det centrale København, der i dag ikke er banebetjente, hvilket vil være en
gevinst for både borgere og virksomheder i området.
�½
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af lovforslagets §5 i, at driften af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen
skal foregå som en integreret del af driften på den øvrige Cityring. Samtidig fremgår det
af lovforslagets §5 j, at Metroselskabet I/S skal foretage udbud af anlæg, drift og
vedligehold af afgreningen af Cityringen til Sydhavnen. I praksis må man dog forvente,
at hvis der skal være integreret drift, vil driftsoperatøropgaven på afgreningen til
Sydhavnen skulle varetages af samme selskab, som vinder opgaven som driftsoperatør
på selve Cityringen. Dermed bliver der ikke tale om et reelt udbud, og uden konkurrence
kan det være svært at sikre, at man får løst driftsopgaven til den bedst mulige
pris/kvalitet.
Minimering af trafikale gener i anlægsfasen
Anlæg af en Nordhavnstunnel vil give trafikale gener for både virksomheder og borgere i
området ved Nordhavnen, mens en afgrening til Sydhavnen vil påvirke både borgere og
virksomheder i området ved Sydhavnen. DI vil gerne understrege, at det bør sikres, at
gener i anlægsfasen minimeres. Anlægsarbejderne bør således tilrettelægges, så
udgangspunktet er de mindst mulige gener for trafikken, herunder ved, at mest muligt
arbejde gennemføres som natten og på andre tidspunkter, hvor den trafikale belastning
er mindst.
I forlængelse heraf er det væsentligt, at virksomhederne i de berørte områder informeres
i god tid om de forventede gener i anlægsperioden. Det gælder især information om,
hvor lang tid generne forventes at stå på, således at virksomhederne i god tid kan tage de
nødvendige forhåndsregler i forhold til eksempelvis medarbejdernes pendling og
varetransporter.
Hensynet til ledningsejere
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at udgifterne for ledningsejere, der
bliver pålagt at betale for flytningen af ledninger, anslås at udgøre 130 mio. kr. DI finder
det positivt, at man har anslået omkostningerne for ledningsejere og mener, at disse
omkostninger bør indgå i de samfundsøkonomiske overvejelser i forbindelse med
projektering m.v.
I forlængelse heraf vil det være nyttigt med en mere detaljeret specifikation af, hvordan
den samlede omkostning på 130 mio. kr. fordeler sig på forskellige ledningsejere,
herunder om omkostningen til omlægning af vandforsyningsledninger indgår. Det
fremgår af lovforslaget, at omkostninger i forbindelse med tilpasninger af
vandforsyningsnettet vil blive afholdt af Metroselskabet I/S. I lovforslaget er der dog
ingen forklaring på, at ejere af vandforsyningsnettet får dækket deres omkostninger,
mens andre berørte ledningsejere bliver pålagt at afholde omkostningerne selv.
Hensynet til grundejere
Af lovforslagets bemærkninger fremgår, at i forlængelse af lovforslaget vil den aktuelle
arealreservation til virksomheder med særlige beliggenhedskrav i Fingerplanen 2013
blive ophævet, så arealerne i Nordhavnen kan byudvikles og anvendes til andre formål
end virksomheder med særlige beliggenhedskrav. I den forbindelse er det imidlertid helt
afgørende, at der bliver taget hensyn til de eksisterende virksomheder på Nordhavnen,
så byomdannelsen ikke fører til begrænsninger etc. i disse virksomheders aktiviteter og
fremtidige udvikling. Man bør således sikre, at arealer til boliger og andre støj- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
miljøfølsomme formål lokaliseres i passende afstand fra eksisterende virksomheder.
En del af lovforslaget handler om at tilvejebringe mulighed for fremrykket
ekspropriation og at nedlægge byggelinjer. Muligheden for at nedlægge byggelinjer er
hensigtsmæssig, idet man hermed kan beskytte projekter mod fordyrelser. Samtidig
indebærer nedlæggelse af byggelinjer imidlertid, at grundejerne pålægges en række
begrænsninger i forhold til eksempelvis at opføre tilbygninger og nye bygninger.
Udgangspunktet må derfor være, at byggelinjer pålægges i en så kort periode som muligt
og at muligheden for at forlænge en allerede pålagt byggelinje (på en periode af højst 10
år) med yderligere op til 10 år kun udnyttes, når der er tungtvejende grunde til en
forlængelse.
Hensynet til de berørte grundejere tilsiger, at man hurtigst muligt får iværksat såvel
anlæg af en Nordhavnstunnel som en afgrening fra Cityringen til Sydhavnen. Planer om
ny infrastruktur bringer både virksomheder og grundejere langs de relevante
linjeføringer i en usikker situation. Det er derfor vigtigt med en hurtig og effektiv
projektering, der skaber klarhed om de konkrete linjeføringer, så virksomheder og
grundejere kan få afklaret, hvorvidt og i givet fald, hvilket omfang de påvirkes af
projektet.
Økonomiske risici
Lovforslaget indebærer, at staten reducerer sin ejerandel i Udviklingsselskabet By &
Havn I/S til 5 pct. og dermed kommer Københavns Kommune til at eje 95 pct. af
selskabet. Det fremgår dog ikke af lovforslaget eller de tilhørende bemærkninger, hvor
store risici Københavns Kommune påtager sig ved at overtage hovedparten af ejerskabet.
En betydelig del af både afgreningen til Sydhavnen og Nordhavnstunnellen skal
finansieres gennem værdiforøgelse af arealer ejet af By og Havn I/S, herunder
værdiforøgelse som følge af projekterne samt yderligere byudvikling i Nordhavnen. I
lovforslaget bemærkninger påpeges dog, at idet der er tale om investeringer, der ligger et
godt stykke ude i fremtiden, hersker der naturligvis en vis usikkerhed om den forventede
forretning. Derudover fremgår det også af lovforslaget, at Københavns Kommune bærer
(eksklusive afgreningskammeret) hele risikoen for eventuelle budgetafvigelser, dvs.
fordyrelse eller billiggørelse.
Med venlig hilsen
Annette Christensen
Chefkonsulent