Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
23. oktober 2014 14:17
Mail TRM
TRM Anitta Hilda Vandman Bugenhagen; 'Anders Due'; Jesper Højte Stenbæk
Udkast til forslag til lov om projektering af en Nordhavnstunnel mv. i høring j.nr.
2014-2843 - høringssvar fra DTL
Til Transportministeriet,
Kopi til Kjøbenhavns Vognmandslaug og Dansk Erhverv
DTL-sag: 14-533001-001
Hermed høringssvar på udkast til lov om projektering af en Nordhavnstunnel fra DTL – Danske Vognmænd, et
høringssvar der i stort omfang bygger på bidrag fra Kjøbenhavns Vognmandslaug, der er lokalforening for
vognmandsvirksomheder i Hovedstadsområdet og medlem af DTL.
Vi har valgt at fokusere på Nordhavnstunnelen (og ikke lov om ændring af lov om en Cityring og lov om
Metroselskabet I/S og Udviklings-selskabet By & Havn I/S), og vi har valgt ikke eller kun kort at kommentere på disse
tre elementer:
- De mere tekniske forhold om vejbyggelinjer, forundersøgelser, VVM redegørelser mv.
- Relationen til udbygning og anknytning til det igangværende Metrobyggeri (ud over at infrastrukturen som sådan –
naturligvis – må skulle integrere mellem forskellige transportformer i videst muligt omfang)
- Projektets økonomi – uden over den væsentlige præmis, der også er anført i høringsudkastet oversigt s. 18 og 19,
at lovforslaget får ”ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet”.
DTL skal dertil bemærke, at etablering af en Nordhavnstunnel helt overordnet er positivt, og ganske længe har været
efterspurgt af både privatbilister, pendlere og erhvervstrafikanter i både personbiler, varebiler og lastbiler, til at
afhjælpe de ganske omfattende trafikale udfordringer, der er i Københavns bymidte, herunder tilkørselsforholdene
til hele Nordhavnsområdet, der planlægges at vokse markant med såvel erhvervsaktiviteter som privat beboelse
over de kommende år.
Vi kan derfor også erklære os enige i synspunktet fra høringsrapportens s. 8 at ”et tilkoblingsanlæg, og Nordhavn vil
skabe en bedre og mere direkte adgangsforhold til byudviklingsområderne i ydre og indre Nordhavn”, ligesom
udsagnet ”En Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten vil også forbedre tilgængeligheden for den tunge trafik til
containerhavnen og krydstogtsterminalen til det overordnede statslige vejnet via Nordhavnstunnelen og
Nordhavnsvej”. (s. 8).
Selvom Nordhavnsområdet p.t. er under voldsom forandring fra et erhvervsområde til et blandet bolig og (service)
erhverv, er det vurderingen, at netop havnefaciliteterne også fremadrettet vil kræve også tung erhvervsmæssig
trafik – og initiativet er derfor en klar forbedring fra den nuværende ganske mangelfulde infrastruktur i området.
Afslutningsvis ser DTL frem til, at der med Nordhavnstunnelen sættes skub i arbejdet med at få gennemført en
komplet østlig ringforbindelse om København (havnetunnel) hele vejen fra Lyngbyvejen/Helsingørmotorvejen til
motorvejssystemet i syd (Øresundsmotorvejen). Det er et stort og ambitiøst projekt, men med en ganske høj
samfundsøkonomisk forretning på 4,2 pct. jf. ”De strategiske analyser” fra Transportministeriet:
http://www.trm.dk/da/publikationer/2014/strategiske-analyser-afrapportering
I mellemtiden – nu og fremadrettet – har vi at gøre med en del af Københavns byområde hvor anlægsarbejder,
udviklinger, og aktivitetsniveau stiger voldsomt. For at afbøde følgerne af dén udvikling er der behov for initiativer i
perioden indtil en østlig ringforbindelse/havnetunnel kan være færdig, der kan afbøde de udfordringer, dette giver.
1