Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Til:
Fra:
Emne:
Transportministeriet
By & Havn
Høringssvar vedrørende forslag til Lov om projektering af
en Nordhavnstunnel og lov om ændring af lov om en City-
ring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
I/S (Afgrening fra Cityringen til Sydhavnen og reduktion af
statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S)
22. oktober 2014
Høringssvar vedrørende forslag til Lov om projektering af en Nordhavnstun-
nel og lov om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet I/S (Afgrening fra Cityringen til Sydhavnen og reduktion
af statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S)
By & Havn har ved høringsbrev af 25. september 2014 modtaget forslag til Lov om
projektering af en Nordhavnstunnel og lov om ændring af lov om en Cityring og lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet I/S (Afgrening fra Cityringen til Syd-
havnen og reduktion af statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S).
By & Havns bemærkninger er koncentreret til lovens bestemmelser vedrørende
Nordhavnstunnelen, metro til Sydhavnen, udbygningsmuligheder samt diverse.
Nordhavnstunnelen
By & Havn finder, at det er vigtigt, at det i loven præciseres, at formålet med Nord-
havnstunnelen er at sikre, at de planlagte byudviklings- og havneaktiviteter i Nord-
havn kan finde sted på en hensigtsmæssig måde, og at Nordhavnstunnelen er en
forlængelse af den nuværende Nordhavnsvej fra Lyngbyvejen.
Dette indebærer, at såfremt der er en merpris som følge af, at tunnelen skal betje-
ne andre formål end ovenfor nævnt, skal disse omkostninger ikke dækkes af By &
Havn.
Desuden bør det forudsættes, at vejprofilet skal være det samme som på Nord-
havnsvej, og at eventuelle merudgifter til ændringer af dette, f.eks. anlæg også af
en cykelsti, ej heller skal dækkes af By & Havn.
By & Havn finder det væsentligt, at det af bemærkningerne til loven fremgår, at der
skal indgås en trepartsaftale mellem Københavns Kommune, Vejdirektoratet og By
& Havn vedrørende den videre projektering, herunder valg af linjeføring og økono-
mistyring.
By & Havn finder det afgørende, at der etableres en hensigtsmæssig incitaments-
struktur for etablering af Nordhavnstunnelen, idet bygherre, bestiller og betaler ikke
er den samme. Det kunne for eksempel gøres ved at give eksempelvis Vejdirekto-
ratet mulighed for i et vist omfang og på et forretningsmæssigt grundlag at kunne
påtage sig økonomiske risici.
Af lovforslagets § 2 fremgår, at ”Københavns Kommune og By & Havn afholder ef-
ter aftale med transportministeren alle udgifter…”. Det fremgår hverken af lovens
ordlyd eller bemærkninger, hvor meget Københavns Kommune skal bære og hvor
meget By & Havn skal bære. Det er afgørende, at der skabes denne klarhed, og By