Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 68 Bilag 1
Offentligt
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
2014-2843
Høringsnotat vedrørende L 68 - Forslag til lov om ændring af lov om
en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lov om Metrosel-
skabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S har været sendt i høring fra d.
25. september 2014 til den 23. oktober 2014.
Flere høringsparter har alene afgivet administrative høringssvar, da en politisk
stillingtagen ikke har været mulig inden for den angivne frist. Det har i forhold
til disse svar alene været muligt at tage stilling til de fremsendte administrative
svar i dette høringsnotat og i den følgende tilpasning af lovforslaget.
Høringssvarene med bemærkninger
Følgende parter har afgivet høringssvar: Advokatsamfundet, Banedanmark,
Beskæftigelsesministeriet, By & Havn, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Ledningsejerforum, Dansk Transport og Logistik, DI, DSB, Erhvervs- og
Vækstministeriet, Frederiksberg kommune, Havarikommissionen, HOFOR,
Københavns Kommune, Københavnertunnelgruppen, Metroselskabet, Miljø-
ministeriet, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Statens Ekspropriationer på
Øerne, Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Økonomi- og Indenrigsministeriet.
I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene med særlig
fokus på de områder, hvor høringssvarene afviger fra lovforslaget eller hvor
høringssvaret har givet anledning til ændringer i lovforslaget. Høringssvarene
er alene gennemgået i hovedtræk, hvorfor ikke alle forhold i høringssvarene er
kommenteret. Transportministeriets bemærkninger er anført i kursiv.
Projektering af en Nordhavnstunnel
Byggelinjer, overtagelse, klageadgang mv.
Banedanmark, Vejdirektoratet og Statens Ekspropriationer på Øerne har be-
mærket, at det vil være hensigtsmæssigt at ensrette lovforslagets regler om
vejbyggelinjer, overtagelse mv. med vejlovforslaget L 20 fremsat d. 8. oktober
2014, da bestemmelserne med få tilpasninger er lig bestemmelserne i vejlovfor-
slaget. Økonomi- og Indenrigsministeriet har endvidere bemærket, at det ikke i