Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 67 Bilag 13
Offentligt
1516836_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 26. marts 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Dækning af tab ved køb af flyrejser i tilfælde af rejseudbyderens konkurs m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 17 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2014 og var
til 1. behandling den 28. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
3. september 2014 dette udkast til udvalget, jf. (folketings-
året 2013-14) ERU alm del – bilag 335. Den 12. november
2014 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget. Erhvervs- og vækst-
ministeren har stillet ændringsforslag om en anden ordning
for konkursdækning af flyrejsendes udgifter end den i lov-
forslaget foreslåede model. Et udkast til ændringsforslag har
forinden været sendt i høring, og erhvervs- og vækstministe-
ren sendte den 4. februar 2015 dette udkast til udvalget. Er-
hvervs- og vækstministeren sendte den 11. marts 2015 hø-
ringssvar til udvalget og den 19. marts 2015 et notat herom.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Rejsearrangører i Danmark og
Rejsegarantifonden.
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Rejsearrangører i Danmark mundtligt over
for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med
undtagelse af 1 spørgsmål, som forventes besvaret inden 2.
behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker følgende:
Lovforslaget skal adressere det problem, at der samlet set
er langt færre rejseudbydere, der er omfattet af reglerne om
konkursdækning, end det oprindelig var tænkt. Og dermed
er der langt færre forbrugere, der kan få dækket deres udgif-
ter i tilfælde af flyselskabers konkurs.
Derfor blev der nedsat et udvalg, der skulle se på, hvor-
dan ordningen kunne ændres, så den igen fungerede efter
hensigten, nemlig høj forbrugerbeskyttelse i tilfælde af fly-
selskabers konkurs. Det oprindelige lovforslag byggede på
anbefalingerne fra et flertal i dette udvalg. Dette flertal be-
stod af repræsentanter fra ministerier og styrelser. Til gen-
gæld kunne hverken rejsebranchen, forbrugerorganisationer-
ne eller selve Rejsegarantifonden støtte forslaget. Ifølge dem
ville forslaget medføre væsentlige administrationsbyrder bå-
de for rejseudbydere og for Rejsegarantifonden. Reglerne
for forbrugerne ville endvidere blive mere uigennemskueli-
ge, og den forbrugerbeskyttende effekt ville derfor være for-
svindende lille. Derfor støttede Venstre ikke lovforslaget
ved 1. behandlingen, men opfordrede i stedet regeringen til
at genoptage drøftelserne med parterne. Rejsegarantifondens
bestyrelse tilbød at påtage sig opgaven med at finde en løs-
AX017313
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0002.png
2
ning, der kunne fungere mere hensigtsmæssigt for alle par-
ter.
Rejsegarantifondens bestyrelse har nu udarbejdet et for-
slag til en løsningsmodel for konkursdækning af flyrejsende,
som hele bestyrelsen kan stå bag. Denne model for konkurs-
dækning af flyrejsende er blevet omsat til ændringsforslag.
Ændringsforslagene går bl.a. ud på følgende:
Der indføres et passagerbidrag på 2 kr. pr. afrejst passa-
ger, der flyver med flyselskaber fra en dansk lufthavn til en
destination uden for Danmark. Midlerne vil gå til opbygning
af en fond, der administreres af Rejsegarantifonden. Fonden
skal dække hjemtransport for alle passagerer, der har en
hjemrejsebillet til en dansk lufthavn, hvis deres flyselskab
går konkurs under rejsen.
Ændringsforslagene har været i høring, og det ser ud til,
at de relevante parter er positivt stemt over for lovforslaget.
Derfor stemmer Venstre for ændringsforslagene og for lov-
forslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at dette
lovforslag i virkeligheden tager sit udgangspunkt i beslut-
ningsforslag nr. B 117, som Enhedslisten fremsatte i folke-
tingsåret 2012-13. Formålet med beslutningsforslaget var at
sikre en bedre forbrugerbeskyttelse ved konkurser i rejse-
branchen, især ved flyselskabers konkurs. Der skulle således
ifølge Enhedslistens beslutningsforslag indføres en obligato-
risk ordning gældende for alle flyrejser og flyselskaber, der
flyver fra en dansk lufthavn. Enhedslisten foreslog dengang,
at der skulle opkræves 5 kr. pr. billet.
Beslutningsforslaget førte til nedsættelse af en arbejds-
gruppe med deltagelse af repræsentanter for hele rejse-
branchen – herunder flyselskaberne og Rejsegarantifonden.
Arbejdsgruppen nåede ikke til enighed om ret meget.
Alligevel fremsatte erhvervs- og vækstministeren dette
lovforslag, der i sit indhold lå langt fra Enhedslistens oprin-
delige intention med beslutningsforslag nr. B 117. Enhedsli-
sten opfordrede derfor ved 1. behandlingen ministeren til
igen at gå i dialog med branchen om at ændre på lovforsla-
get og meddelte derfor, at Enhedslisten ville forbeholde sig
sin indstilling til lovforslaget.
Enhedslisten glæder sig over, at ministeren rent faktisk
genoptog dialogen med rejsebranchen og flyselskaberne. Og
Enhedslisten glæder sig over de ændringer til lovforslaget,
som nu foreligger. Ændringsforslagene, som helt forandrer
det oprindelige lovforslag, betyder, at lovforslaget nu ligger
meget tættere på Enhedslistens beslutningsforslag nr. B 117
fra 2013.
Således bliver der nu tale om en obligatorisk ordning,
hvor bidraget opkræves sammen med flybilletten. Den kom-
mer til at gælde alle flyselskaber, der flyver ud af Danmark,
alle flyrejser med udgangspunkt i en dansk lufthavn. Det er
en væsentlig forbedring af forbrugerbeskyttelsen ved flysel-
skabers konkurs og ophæver i realiteten Østre Landsrets
dom fra den 4. juli 2012, hvor Norwegian Air ikke blev an-
set for at være omfattet af reglerne om konkurssikring, da
selskabet ikke havde et fysisk salgskontor i Danmark.
Enhedslisten glæder sig i den forbindelse ligeledes over,
at mindstegrænsen på 25.000 passagerer, før et selskab er
omfattet af lovforslaget, er fjernet i den »nye udgave« af
lovforslaget.
Det er dog en mangel ved lovforslaget, at konkurssikrin-
gen ikke dækker indenrigsflyrejser. Når man medtænker, at
en del af baggrunden for Enhedslistens beslutningsforslag
nr. B 117 var Cimber Airs konkurs i 2008, som ramte en hel
del indenrigspassagerer, burde lovforslaget også omfatte in-
denrigsflyrejser.
Enhedslisten tillader sig endvidere at gøre sig lystig over
det beløb på 2 kr. pr. afrejst passager, som vil blive opkræ-
vet i passagerbidrag til opbygning af den nye »flyrejse-
fond«. I betragtning af at Enhedslisten blev skoset noget for
sit oprindelige forslag om 5 kr. i passagerbidrag, fordi det
ville tage rigtig mange år at opbygge en flyrejsefond med
det beløb, kan det undre, at branchen og ministeren nu fin-
der, at 2 kr. er nok. Enhedslisten finder, at der her er taget et
alt for vidtgående hensyn til flyselskaberne og rejsearrangø-
rerne, og har da også stillet spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren om tidshorisonten for opbygningen af fly-
rejsefonden.
Enhedslisten konstaterer dog, at det er muligt for flyrejse-
fonden at låne i »pakkerejsefonden«, hvis ikke der skulle
være dækning ved et flyselskabs konkurs, inden fonden er
opbygget.
Alt i alt konstaterer Enhedslisten, at lovforslaget med de
ændringer, som ministeren har foreslået, nu ligger meget
tættere på Enhedslistens oprindelige beslutningsforslag nr. B
117, som gav anledning til udvalgsarbejdet og dette lovfor-
slag.
Enhedslisten havde helst set, at de foreslåede passagerbi-
drag på 2 kr. og 4. kr. blev ændret til henholdsvis 5 kr. og 10
kr., og at indenrigsrejserne også var blevet omfattet af den
foreslåede ordning for konkursdækning af flyrejsende. Da
der imidlertid ikke er et flertal herfor og lovforslaget med de
stillede ændringsforslag i øvrigt trækker i den rigtige ret-
ning, vil Enhedslisten stemme for lovforslaget og de af er-
hvervs- og vækstministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hver-
ken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udval-
get med undtagelse af LA):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0003.png
3
»01.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes i
2. pkt.
efter »§ 21«: », og når en
kunde har indgået aftale om en rejseydelse med en udbyder
af flytransport«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02.
Overskriften før § 3 affattes således:
»Rejseudbydere, formidlere og udbydere af flytransport««
[Teknisk korrektion]
3)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 3, stk. 1,
indsættes efter »eller sælger«: »de i § 2, stk.
1, nr. 1-3, nævnte«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 3
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Som udbyder af flytransport anses enhver, der i
eget navn udbyder eller sælger flytransport, medmindre den-
ne virksomhed alene udøves lejlighedsvis.««
[Som følge af ændringsforslag nr. 5 foretages en separat de-
finition af udbydere af flytransport]
5)
Nr. 5
affattes således:
»5.
§ 5 a, stk. 1,
affattes således:
»Når en kunde har indgået en aftale om en rejseydelse,
der udelukkende omfatter flytransport, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, er
kunden dækket i henhold til stk. 2 og 3, såfremt rejsen er på-
begyndt og kunden har et gyldigt hjemrejsedokument til en
dansk lufthavn. Indenrigsflyvninger og rejseydelser omfattet
af § 2, stk. 1, nr. 1-3, er ikke omfattet af bestemmelsen. Rej-
segarantifonden skal tilbagebetale flykonkursbidrag, der er
opkrævet fra indenrigsflyvninger, til udbydere af flyrejser
og flykonkursbidrag, der er opkrævet fra flytransport, som
efterfølgende er anvendt som element i en af de § 2, stk. 1,
nr. 1-3, nævnte rejseydelser, til rejseudbyderne.««
[Konsekvensændring som følge af nyt dækningsområde]
6)
Nr. 6
udgår, og i stedet indsættes som nye numre:
»6.
§ 5 a, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
04.
I
§ 5 a, stk. 3,
der bliver bliver stk. 2, ændres »rejseud-
byders« til: »udbyder af flytransports«.
05.
§ 5 a, stk. 4,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Fonden kan endvidere yde en kunde en godtgørel-
se for en ikkepåbegyndt forudbetalt rejse fra en dansk luft-
havn til en udenlandsk destination, forudsat at der er til-
strækkelige midler i flyrejsefondskassen efter afholdelse af
de i stk. 2 omtalte udgifter. Såfremt der ikke er tilstrækkeli-
ge midler i flyrejsefondskassen til at dække ikkepåbegyndte
forudbetalte rejser fuldt ud, foretages en forholdsmæssig
økonomisk dækning af kundens tab. Godtgørelsen fratræk-
kes 1.000 kr. pr. rejse.«
06.
I
§ 6
ændres »§§ 5 og 5 a« til: »§ 5«.
07.
I
§ 6
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Anmodning fra kunden om godtgørelse i henhold
til § 5 a skal fremsættes over for Rejsegarantifonden inden
rimelig tid, dog senest 6 måneder efter at rejseydelsen er af-
sluttet eller det er åbenbart, at rejseydelsen ikke vil blive
gennemført.«
08.
I
§ 8, stk. 3,
ændres »stk. 4-7« til: »stk. 4 og 5«.
09.
I
§ 8, stk. 4,
ændres »§§ 5 og 5 a« til: »§ 5«.
010.
I
§ 8, stk. 5,
udgår »dog stk. 6 og 7 og«.«
[Tekniske konsekvensændringer og ændringer som følge af
nyt dækningsområde]
7)
Nr. 7
og
8
udgår, og i stedet indsættes:
»7.
§ 8, stk. 6
og
7,
ophæves.
Stk. 8-10 bliver herefter stk. 6-8.«
[Konsekvensændring som følge af den nye finansieringsmo-
del]
8)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»011.
§ 9
affattes således:
Ȥ 9.
Rejsegarantifonden er én juridisk enhed, hvis for-
mue regnskabsteknisk er opdelt i to fondskasser, en pakke-
rejsefondskasse vedrørende de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte
rejseydelser og en flyrejsefondskasse vedrørende den i § 2,
stk. 1, nr. 4, nævnte rejseydelse. De to fondskasser opgøres
separat, men der kan under visse omstændigheder optages
lån mellem fondskasserne, jf. § 9 c.««
[Præcisering og regnskabsteknisk etablering af to fondskas-
ser]
9)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvensændring som følge af nyt dækningsområde]
10)
Nr. 10
affattes således:
»10.
Efter § 9 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ 9 a.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rej-
seudbydere af rejseydelser omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1-3
skal betale et administrationsbidrag til pakkerejsefondskas-
sen til finansiering af pakkerejsefondskassens og ankenæv-
nets driftsudgifter. Bidragets størrelse fastsættes af Rejsega-
rantifondens bestyrelse og godkendes af erhvervs- og vækst-
ministeren.
Stk. 2.
Rejsegarantifondens bestyrelse kan fastsætte, at
rejseudbydere og formidlere for en udenlandsk rejseudbyder
af de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte rejseydelser skal betale et
bidrag til pakkerejsefondskassen pr. deltager i en rejseydel-
se, der er omfattet af pakkerejsefondskassens dækning, jf. §
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0004.png
4
5. Bidragets størrelse fastsættes af Rejsegarantifondens be-
styrelse og godkendes af erhvervs- og vækstministeren.
Stk. 3.
Pakkerejsefondskassens formue fastsættes af fon-
dens bestyrelse og godkendes af erhvervs- og vækstministe-
ren.
§ 9 b.
Udbydere af flytransport, jf. § 3, stk. 4, vil blive
opkrævet et bidrag på 2 kr. pr. afrejsende fra en dansk luft-
havn til en udenlandsk destination. De indkomne bidrag vil
indgå i flyrejsefondskassen under Rejsegarantifonden til
dækning af ydelser omfattet af stk. 5 og § 5 a.
Stk. 2.
Flyrejsefondskassen er fuldt opbygget, når fonds-
kassen har opnået en størrelse af 100 mio. kr. Bidragsop-
krævning vil herefter blive sat i bero, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Såfremt flyrejsefondskassen efter at have opnået en
størrelse af 100 mio. kr. på grund af konkurs hos udbydere
af flytransport kommer under 75 mio. kr., vil bidraget, jf.
stk. 1, blive genaktiveret, indtil fondskassen igen opnår en
størrelse af 100 mio. kr. Bidragsopkrævningen vil herefter
blive sat i bero.
Stk. 4.
Såfremt flyrejsefondskassen på grund af konkurs
hos udbydere af flytransport kommer under 25 mio. kr., vil
bidraget, jf. stk. 1, blive forøget til 4 kr., indtil fondskassen
opnår en størrelse af 100 mio. kr. Bidragsopkrævningen vil
herefter blive sat i bero.
Stk. 5.
Omkostninger til administration af ordningen for
flykonkursdækning skal udelukkende afholdes af flyrejse-
fondskassen.
§ 9 c.
Der kan optages lån mellem de to fondskasser, hvis
der ikke er tilstrækkelige midler i den tabspåførte fondskas-
se til at opfylde dennes forpligtelser. Lån mellem fondskas-
serne kan i særlige tilfælde kræves indfriet umiddelbart. Lån
optaget af flyrejsefondskassen kan ikke anvendes til at dæk-
ke forudbetalinger, jf. § 5 a, stk. 3. Lån mellem fondskasser-
ne skal godkendes af erhvervs- og vækstministeren.««
[Konsekvensændring som følge af den nye finansieringsmo-
del, dækningsområde og fondsopbygning]
11)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»012.
I
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »3 de i fonden registrere-
de rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejseudby-
dere« til: »2 medlemmer de i fonden registrerede rejseudby-
dere og formidlere for udenlandske rejseudbydere, 1 med-
lem repræsenterer udbydere af flytransport,«.«
[Ændring, som sikrer udbydere af flytransport repræsentati-
on i Rejsegarantifondens bestyrelse]
12)
I den under
nr. 11
foreslåede ændring af
§ 15
ændres
»§ 8, stk. 5 og 6,« til: »§ 8, stk. 5,«.«
[Konsekvensændring som følge af den nye finansieringsmo-
del]
13)
Nr. 12
udgår.
[Konsekvensændring, som følge af at gældende lovs § 5 a,
stk. 2, foreslås ophævet, jf. ændringsforslag nr. 6]
14)
I den under
nr. 13
foreslåede ændring af
§ 17, stk. 1,
ændres »§ 8, stk. 5 og 6 « til: »§ 8, stk. 5«.
[Konsekvensændring som følge af den nye finansieringsmo-
del]
15)
Nr. 14
og
15
affattes således:
»14.
I
§ 23, stk. 2,
ændres »stk. 3-7« til: »stk. 3-5«.
15.
I
§ 25, stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 5 a, stk. 2 og«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 2
16)
Datoen »1. januar 2016« ændres til: »1. juli 2015.«
[Ny ikrafttrædelsesdato]
17)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Kunder, som har indgået en aftale om en rejse-
ydelse, der udelukkende omfatter flytransport, jf. § 2, stk. 1,
nr. 4, og som har et gyldigt hjemrejsedokument til en dansk
lufthavn, har ret til at blive hjemtransporteret efter ikrafttræ-
delsen af denne lov. Kunder, der har tilkøbt Rejsegarantifon-
dens konkursdækning før lovens ikrafttrædelse, men først
rejser efter lovens ikrafttrædelse, vil have de rettigheder,
som følger af den tilkøbte konkursdækning.«
[Præcisering af overgangsbestemmelser for lovens ikrafttræ-
den]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at fonden forpligtes til at yde kunder bistand
i henhold til de nye regler om flytransport jf. ændringsfor-
slag nr. 5, når kunden har indgået en aftale om de nævnte
rejseydelser i lovens § 2, stk. 1, nr. 4.
Til nr. 2
I ændringsforslag nr. 5 adskilles dækningen for flytran-
sport fra dækningen af andre rejseydelser, og Rejsegaranti-
fonden opdeles i to forskellige kasser – en pakkerejsefonds-
kasse og en flyrejsefondskasse.
Pakkerejsefondskassen omfatter pakkerejser, rejseydel-
ser, der omfatter transport og indkvartering, som er aftalt
med samme rejseudbyder eller formidler, men som ikke er
omfattet af pakkerejser, og transport og anden turistmæssig
ydelse, som ikke har en varighed over 24 timer, men har en
samlet pris på over 1.000 kr., jf. § 2, stk. 1, nr. 1-3.
Flyrejsefondskassen omfatter flytransport, jf. § 2, stk. 1,
nr. 4.
Som konsekvens af ovenstående ændres overskriften, så
udbydere af flytransport udskilles fra andre rejseudbydere.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 4, indeholdt en udvidelse af lovens
dækningsområde til ligeledes at omfatte udenlandske flysel-
skaber, der leverer flytransport med mere end 25.000 årligt
afrejsende passagerer fra lufthavne i Danmark.
Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 4, udgår og erstattes,
med ændringsforslag nr. 5, hvorefter udbydere af flytran-
sport udskilles fra de øvrige rejseudbydere og -formidlere.
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0005.png
5
Som konsekvens heraf præciseres det i § 3, stk. 1, at bestem-
melsen omhandler de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, omfattede rejse-
ydelser og ikke flytransport jf. § 2, stk. 1, nr. 4.
Til nr. 4
Med ændringen af loven i 2010 blev Rejsegarantifondens
dækningsområde udvidet. Det blev således obligatorisk for
dansk etablerede rejseudbydere og formidlere for udenland-
ske rejseudbydere, som sælger bl.a. flyrejser, at være regi-
steret i Rejsegarantifonden og at tilbyde forbrugeren dækn-
ing fra Rejsegarantifonden.
Det foreslås, at alle udbydere af flytransport, der i eget
navn udbyder eller sælger flytransport, defineres særskilt.
Til nr. 5
Efter gældende lovgivning kan kunden ved indgåelse af
en aftale om en rejseydelse til privat brug vælge dækning af
Rejsegarantifonden. Hvis en kunde vælger at tilkøbe kon-
kursdækning, sker dette ved betaling til rejseudbyderen, som
viderebetaler bidraget til fonden.
Det foreslås i ændringsforslaget, at alle erhvervs- og pri-
vatrejsende mod dokumentation af et gyldigt hjemrejsedo-
kument til en dansk lufthavn har ret til vederlagsfrit at blive
transporteret til rejsedokumentets danske slutdestination.
Rejsegarantifonden skal som udgangspunkt alene afholde
udgifterne til hjemtransporten. Såfremt hjemtransport ikke
er mulig inden for rimelig tid, skal Rejsegarantifonden yde
godtgørelse i form af passende overnatningsmuligheder og
andre væsentlige fornødenheder. Rejsegarantifondens besty-
relse fastlægger som hidtil retningslinjerne for, hvordan be-
greberne »rimelig tid« og »væsentlige fornødenheder« skal
tolkes.
Ønsker en kunde ikke at blive hjemtransporteret på det
tidspunkt, som Rejsegarantifonden har arrangeret, taber kun-
den retten til hjemtransport. Hjemrejsetidspunkt tidligere
end det planlagte tidspunkt kan ikke give anledning til krav
mod Rejsegarantifonden, selv om der er tale om en afkort-
ning af rejsen.
Ordningen dækker hverken indenrigsflyvninger, eller rej-
seydelser som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1-3. Rejsegarantifon-
den skal tilbagebetale flykonkursbidrag, der er opkrævet fra
de nævnte indenrigsflyvninger, eller rejseydelser til flysel-
skaberne eller rejseudbydere.
Til nr. 6
Ad nr. 6 og 04
Ændringsforslag nr. 5 indeholder en obligatorisk ordning,
hvormed alle med et gyldigt hjemrejsedokument til en dansk
lufthavn omfattes af loven. Som konsekvens heraf udgår
lovforslagets § 1, nr. 6.
Endvidere foreslås det, at hele § 5 a, stk. 2, ophæves som
følge af den nye obligatoriske dækningsordning, jf. æn-
dringsforslag nr. 5.
§ 5 a, stk. 3, bliver herefter til § 5 a, stk. 2.
Ad nr. 05
Efter gældende lovs § 5 a, stk. 4, kan fonden yde kunder,
der har købt en flyrejse og garantidækning, en rimelig godt-
gørelse for tab, der skyldes en rejseudbyders økonomiske
forhold.
Det foreslås, at bestemmelsen præciseres således, at fon-
den skal yde en godtgørelse til kunder for ikkepåbegyndte
forudbetalte enkelt- og returflyrejser fra en dansk lufthavn,
såfremt der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen ef-
ter afholdelse af udgifter til hjemtransport af kunder med
hjemrejsedokument.
Det foreslås endvidere, at der indføres en selvrisiko på
1.000 kr. pr. kunde pr. ikkepåbegyndt forudbetalt rejse. Rej-
se skal forstås som en sammenhængende rejse med en eller
flere flyrejser bestilt ved samme transaktion.
Er der ikke midler nok i flyrejsefondskassen til at dække
ikkepåbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, vil der ske en
forholdsmæssig økonomisk dækning af kundens tab.
Ad nr. 06
I nr. 07 foreslås særskilte fristregler for de i § 2, stk. 1,
nr. 4, nævnte rejseydelser. Som konsekvens heraf foreslås
henvisningen i § 6, stk. 1, ændret, idet dækning efter de hid-
tidige fristregler i § 5 a ikke længere finder anvendelse.
Ad nr. 07
Hvis der ikke er midler nok i flyrejsefondskassen, skal
der opgøres en forholdsmæssig økonomisk dækning, jf. det
foreslåede nr. 06. For at Rejsegarantifonden endeligt kan op-
gøre tabet og muligheden for at godtgøre forudbetalte rejser,
foreslås det i ændringsforslaget, at der etableres en særskilt
bestemmelse vedrørende frister for fremsættelse af krav, for
så vidt angår flytransportdelen i henhold til § 5 a. Der vil så-
ledes være en kortere anmeldelsesfrist for dækning af tab for
flytransport. Baggrunden for den kortere frist er, at der ty-
pisk er tale om simple ydelser, og at omkostningerne skal
opgøres, før det kan afgøres, om forudbetalinger kan dæk-
kes.
Ad nr. 08
Konsekvensændring, som følge af at gældende lovs § 8,
stk. 6 og 7, om garantistillelse ophæves.
Ad nr. 09
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at
udbydere af flytransport, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ikke længere
skal registreres i fonden.
Ad nr. 010
Konsekvensændring, som følge af at gældende lovs § 8,
stk. 6 og 7, om garantistillere ophæves.
Til nr. 7
Det foreslås med ændringsforslag nr. 4, at udbydere af
flytransport, jf. det foreslåede § 3, stk. 4, undtages fra regi-
streringspligten til Rejsegarantifonden, og at rejseudbydere
ikke skal stille garanti for disse rejseydelser, i det omfang de
er købt separat – det vil sige, at de ikke indgår som en del af
de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte rejseydelser.
Det er foreslået i lovforslagets § 1, nr. 7, at »billeje i ud-
landet formidlet af dansk udbyder« i den gældende lovs § 2,
stk. 1, nr. 5, ophæves.
Som konsekvens af ovenstående foreslås det, at § 8, stk.
6, ophæves, da dette henfører til garantistillelse af flytran-
sport og billeje.
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0006.png
6
Til nr. 8
Det foreslås præciseret i § 9, at Rejsegarantifonden er én
juridisk enhed, som har én formue. Derudover foreslås det,
at der rent regnskabsteknisk etableres to fondskasser. En
fondskasse skal dække de kunder, der har købt de i § 2, stk.
1-3, omfattede rejseydelser, som allerede er omfattet efter
gældende lovgivning (pakkerejsefondskassen). Derudover
etableres en fondskasse, der dækker kunder, der har købt
flytransport, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, (flyrejsefondskassen).
Fondskasserne er separate, og formuen er regnskabstek-
nisk opdelt i to fondskasser.
I de tre foreslåede bestemmelser §§ 9 a-9 c, jf. ændrings-
forslag nr. 10, fastlægges de nærmere regler for opbygnin-
gen af flyrejsefondskassen og lånemulighederne fondskas-
serne imellem.
Til nr. 9
Med ændringsforslag nr. 10 skabes der en obligatorisk
ordning for flytransport, hvor der indbetales 2 kr. for alle af-
rejsende kunder. Der er derfor ikke længere tale om, at kun-
den skal tilbydes at tilkøbe konkursdækning. § 9, stk. 3,
foreslås derfor ophævet. Ophævelsen omfatter såvel lovfor-
slagets ændring af § 9, stk. 3, som gældende lovs § 9, stk. 3.
Til nr. 10
Ad den foreslåede § 9 a
Det foreslås, at den eksisterende § 9 med visse præcise-
ringer bliver ny § 9 a, jf. bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 8.
Det præciseres i stk. 1, at bestemmelsen finder anvendel-
se for de i § 2, stk. 1., nr. 1-3, nævnte rejseydelser. Endvide-
re præciseres det, at omkostninger til administration af ord-
ningen udelukkende skal finansieres af pakkerejsefondskas-
sen.
Det præciseres i stk. 2, at fastsættelse af denne del af fon-
dens formue udelukkende kan anvendes til dækning af pak-
kerejsefondskassen. Rejseydelser omfattet af flyrejsefonds-
kassen, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, vil derfor ikke længere være om-
fattet af § 9 a, men af den foreslåede bestemmelse vedrøren-
de udbydere af flytransport, jf. den foreslåede § 9 b.
Det præciseres i stk. 3, at det er Rejsegarantifondens be-
styrelse, der fastlægger formuens størrelse, og at formuens
størrelse skal godkendes af erhvervs- og vækstministeren.
Ad den forelåede § 9 b
Ændringsforslaget indeholder en anden finansieringsmo-
del og dækning af flytransport end den, der er angivet i lov-
forslagets § 1, nr. 10.
Den foreslåede § 9 b indebærer, at udbydere af flytran-
sport bliver forpligtet til at betale 2 kr. pr. afrejsende fra en
dansk lufthavn med en udenlandsk destination. De opkræve-
de midler skal dække Rejsegarantifondens udgifter til hjem-
transport af kunder med et gyldigt hjemrejsedokument til en
dansk lufthavn, hvis det pågældende flyselskabs økonomi-
ske forhold hindrer planmæssig hjemtransport, jf. ændrings-
forslag nr. 5.
Ydermere skal midlerne dække passende overnatnings-
muligheder og andre væsentlige fornødenheder, såfremt en
rejseudbyders økonomiske forhold nødvendiggør dette. En-
delig kan fondskassen yde godtgørelse for forudbetalte rej-
ser, i det omfang der er tilstrækkelige midler i fondskassen
efter afholdelse af udgifter til hjemtransport, jf. det foreslåe-
de nr. 05 i ændringsforslag nr. 6.
Bidraget opkræves sammen med det safetybidrag, som
Trafikstyrelsen allerede opkræver. Bidraget opkræves på
vegne af Rejsegarantifonden, som forestår den videre admi-
nistration. Rejsegarantifonden kompenserer Trafikstyrelsen
for de administrative udgifter i forbindelse med opkrævning
af bidraget.
Rejsegarantifondens nuværende formue er opbygget af
bidrag fra udbydere af rejseydelser og de indkomne midler
fra forbrugere, der har tilkøbt konkursdækning af flytran-
sport. Det foreslås, at Rejsegarantifondens formue rent regn-
skabsmæssigt opdeles i to fondskasser, jf. ændringsforslag
nr. 8. Rejsegarantifondens formue vil på lovens ikrafttrædel-
sestidspunkt blive fordelt i de to fondskasser svarende til de
foretagne indbetalinger.
I stk. 2 foreslås det, at flyrejsefondskassen anses for at
være fuldt opbygget, når den har en opnået en størrelse af
100 mio. kr., hvorefter opkrævningen af bidrag vil blive sat i
bero.
I stk. 3 foreslås det, at såfremt flyrejsefondskassen, efter
at have opnået en størrelse af 100 mio. kr., på grund af kon-
kurs hos en udbyder af flytransport kommer under 75 mio.
kr., vil bidraget blive genaktiveret, indtil fondskassen igen
opnår en størrelse af 100 mio. kr.
I stk. 4 foreslås det, at såfremt fondskassens beholdning
kommer under 25 mio. kr. på grund af konkurs hos en rejse-
udbyder af flytransport, vil bidraget blive genindført og for-
øget til 4 kr., indtil fondskassen igen rummer 100 mio. kr.
I stk. 5 foreslås det, at administration og driftsudgifter af
flyrejsefondskassen vil fortsætte på samme vilkår, som fin-
der anvendelse efter gældende lovs § 9, stk. 1, 2 og 4.
Etableringsudgifterne for flyrejsefondskassen skal ude-
lukkende afholdes af denne fondskasse.
De almindelige løbende omkostninger til administration
og driftsudgifter af ordningen kan årligt anløbe 0,5 mio. kr.
Dette beløb kan årligt pristalsreguleres. Omkostningerne
skal afholdes af flyrejsefondskassen.
Ad den foreslåede § 9 c
Det foreslås, at der indsættes en ny paragraf § 9 c, hvor-
ved forholdene for lån imellem de to fondskasser fastlæg-
ges.
Ved tab i en fondskasse, som ikke kan rummes inden for
fondskassens aktuelle størrelse, kan fondens bestyrelse tage
lån i den anden fondskasse efter godkendelse af erhvervs-
og vækstministeren. En godkendelse vil forudsætte, at der
foreligger en plan for tilbagebetaling inden for en kort tids-
ramme.
Såfremt der er ydet lån fra den ene fondskasse til den an-
den fondskasse og den udlånende fondskasse efterfølgende
påføres et tab som følge af en konkurs, som er større, end
den kan dække med de resterende midler i fondskassen, kan
det udestående lån kræves umiddelbart tilbagebetalt.
Såfremt der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskas-
sen, dækkes også forudbetalinger for rejser, der endnu ikke
er påbegyndt. Dog vil lån optaget i fondskassen vedrørende
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0007.png
7
pakkerejser alene kunne anvendes til at dække hjemtrans-
port af rejsende, jf. ændringsforslag nr. 5, og vil således ikke
kunne anvendes til at dække de omfattede kunders tabte for-
udbetalinger.
Lån optaget af pakkerejsefondskassen i flyrejsefondskas-
sen kan benyttes til dækning af både hjemtransport og til
forudbetalte rejser.
I det omfang, der påløber ekstraordinære administrative
udgifter på flyrejsefondskassen, skal disse afholdes af denne
fondskasse.
Såfremt et lån i den ene fondskasse ikke er stort nok til at
dække tabet i den anden fondskasse, kan Rejsegarantifonden
optage et banklån. Et banklån optaget af flyrejsefondskassen
kan dog ikke bruges til at dække forudbetalinger. Hvis det
vurderes uhensigtsmæssigt for Rejsegarantifonden at optage
et banklån på markedsvilkår, kan erhvervs- og vækstmini-
steren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalg stille
garanti for et lån optaget af Rejsegarantifonden. Dette prin-
cip er allerede gældende for Rejsegarantifonden efter den
gældende lovs § 23, stk. 3.
Til nr. 11
Efter gældende lov består Rejsegarantifondens bestyrelse
af 6 medlemmer. 3 af medlemmerne repræsenterer de i fon-
den registrerede rejseudbydere og formidlere for udenland-
ske rejseudbydere. De resterende 3 medlemmer repræsente-
rer kunderne.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 vil udbydere af
flytransport ikke længere være registreringspligtige i Rejse-
garantifonden.
Derfor ændres gældende lovs § 10 således, at de tre plad-
ser, der på nuværende tidspunkt tilfalder repræsentanter for
registrerede udbydere, nedsættes til to pladser, og at den sid-
ste plads tildeles en repræsentant for udbydere af flytran-
sport, jf. de i § 2, stk.1, nr. 4, nævnte ydelser. De resterende
tre pladser tilfalder stadig repræsentanter for kunderne.
Til nr. 12 og 14
Konsekvensændring, som følge af at gældende lovs § 8,
stk. 6 og 7, om garantstillelse ophæves.
Til nr. 13
Ændringsforslaget indeholder en konsekvensændring,
som følge af at gældende lovs § 5 a, stk. 2, foreslås ophævet.
Til nr. 15
Lovforslagets § 1, nr. 14 og 15, henviser til en adskillelse
mellem flyselskaber, der årligt har mere eller mindre end
25.000 afrejsende passagerer fra en dansk lufthavn.
Med ændringsforslaget bibeholdes det eksisterende etab-
leringsbegreb for de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte rejseudby-
dere og formidlere, hvorfor gældende lov opretholdes og
lovforslagets § 1, nr. 14 og 15, nyaffattes.
Ad nr. 14
Konsekvensændring som følge af, at gældende lovs § 8,
stk, 6 og 7, om garantistillelse ophæves.
Ad nr. 15
Konsekvensændring som følge af, at gældende lovs § 5 a,
stk. 2, foreslåes ophævet.
Til nr. 16
Det forslåes, at loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Til nr. 17.
Kunder, der er afrejst før den 1. juli 2015, men er i besid-
delse af et gyldig hjemrejsedokument til efter lovens ikraft-
trædelse, vil blive omfattet af denne lovs regler uanset til-
valg af konkursdækning hos Rejsegarantifonden før lovens
ikrafttrædelse.
Kunder, der er afrejst efter den 1. juli 2015, men har købt
rejsen før den 1. juli 2015 og er i besiddelse af et gyldigt
hjemrejsedokument til efter lovens ikrafttrædelse, vil blive
omfattet af denne lovs regler uanset tilvalg af konkursdæk-
ning hos Rejsegarantifonden før lovens ikrafttrædelse.
Kunder, der har tilkøbt Rejsegarantifondens konkursdæk-
ning, før loven træder i kraft den 1. juli 2015, men først rej-
ser efter lovens ikrafttrædelse, har de rettigheder, som de har
købt via dækningen – dvs. ret til hjemtransport og fuld tilba-
gebetaling af forudbetalinger i tilfælde af et flyselskabs kon-
kurs.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Uffe Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd.
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
Det Konservative Folkeparti (KF)
8
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0008.png
8
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
22
17
12
12
9
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1
1
L 67 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 13: Betænkning afgivet 26/3-15
1516836_0009.png
9
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 67
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
Henvendelse af 19/11-14 fra Rejsearrangører i Danmark
Henvendelse af 3/11-14 fra Rejsegarantifonden
Bilag tilbagetaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget fastsættes efter nytår
Forslag til ny tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag i høring, fra erhvervs- og vækstministeren
Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringssvar og høringsliste, fra erhvervs- og vækstministeren
Høringsnotat og ændringforslag, fra erhvervs- og vækstministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 67
Spm.nr.
1
2
3
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 19/11-14 fra Rejsearrangører i
Danmark, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/11-14 fra Rejsegarantifon-
den, til erhvervs- og vækstministeren , og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor lang tid det vil tage at opbygge fonden, henset til
at der kun opkræves 2 kr. pr. rejsende, og at der ikke indgår indenrigs-
rejser, herunder, hvor mange midler der forventes at være opbygget i
fonden årligt de kommende 10 år, til erhvervs- og vækstministeren og
ministerens svar herpå