Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 67 Bilag 11
Offentligt
1509770_0001.png
NOTAT
19. marts 2015
Høringsnotat vedrørende udkast til ændringsforslag til lovforslaget
om ændring af lov om en rejsegarantifond (obligatorisk passagerbi-
drag på 2 kr. pr. afrejst passager, opdeling af eksisterende fondskas-
se i to fondskasser samt opbygning af ny fondskasse på 100 mio. kr.
mv.)
1. Indledning
I november 2014 fremsatte regeringen et lovforslag om udvidelse af den
eksisterende konkursordning på flyområdet under Rejsegarantifonden.
Forud for lovforslag lå et udvalgsarbejde med deltagelse af repræsentan-
ter for Forbrugerrådet Tænk, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Rejsear-
rangører i Danmark, Danmarks Rejsebureau Forening, Forsikring og Pen-
sion, Rejsegarantifondens bestyrelsesformand, Finansministeriet, Trans-
portministeriet, Justitsministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
samt Erhvervs- og Vækstministeriet, med det formål at komme med an-
befalinger til en revision af Rejsegarantifondsloven.
Ved 1. behandlingen tegnede der sig ikke umiddelbart et flertal bag lov-
forslaget. I forlængelse af 1. behandlingen opfordrede erhvervs- og
vækstministeren Rejsegarantifondens bestyrelse til at udarbejde et forslag
til en løsningsmodel for konkursdækning af flyrejsende, som hele besty-
relsen kan stå bag. Som følge heraf har en enig bestyrelse for Rejsegaran-
tifonden fremlagt en model for konkursdækning af flyrejsende, der nu,
med de nødvendige ændringer, er omsat til et ændringsforslag.
Med udkastet til ændringsforslaget foreslås følgende ændringer i lov om
en rejsegarantifond:
-
Der indføres et passagerbidrag på 2 kr. pr. afrejst passager, der
flyver med flyselskaber fra en dansk lufthavn til en destination
uden for Danmark. Midlerne vil gå til opbygning af en fond, der
administreres af Rejsegarantifonden. Fonden skal dække hjem-
transport for alle passagerer, der har en hjemrejsebillet til en
dansk lufthavn, hvis deres flyselskab går konkurs under rejsen.
Hvis der er tilstrækkelige midler i fonden, dækkes også forudbeta-
linger for rejser, der endnu ikke er påbegyndt, dog med en selvri-
siko på 1.000 kr. pr. rejsende.
Rejsegarantifonden opdeles i to fondskasser. Den eksisterende,
der dækker fondens forpligtelser som følge af konkurser på pak-
kerejseområdet, og en ny, som dækker fondens forpligtelser som
følge af konkurser på flyområdet. Den nye fondskasse på 100
mio. opbygges af passagerbidragene.
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509770_0002.png
2/7
Passagerbidraget på 2 kr. pr. afrejst passager vil blive opkrævet fra flysel-
skaber, der flyver fra danske lufthavne. Passagerbidraget vil blive opkræ-
vet sammen med det safety-bidrag, som Trafikstyrelsen i dag opkræver.
Såfremt der indtræffer en flykonkurs, der mod forventning ikke kan hånd-
teres med de opkrævede midler fra de flyrejsende, vil fonden kunne opta-
ge lån i den fondskasse under Rejsegarantifonden, der har til formål at
dække pakkerejsendes tab i forbindelse med rejsearrangørers konkurs. Et
eventuelt lån optaget i fondskassen vedrørende pakkerejser vil alene kun-
ne anvendes til at dække hjemtransport af rejsende, og kan således ikke
anvendes til at dække flyrejsendes tabte forudbetalinger. Fondskassen
vedrørende pakkerejser vil ligeledes kunne optage lån efter samme model
i fondskassen vedrørende flytransport, såfremt der indtræffer en uforudset
stor konkurs på pakkerejseområdet.
Lovforslagets forslåede mindstegrænse på 25.000 afrejsende passagerer i
forhold til dækningsområdet fjernes i ændringsforslaget. Den foreslåede
centrale hjemmeside fjernes ligeledes. Det betyder i praksis, at ingen fly-
selskaber vil blive forpligtet til at lade sig registrere i RGF og ligeledes
ikke vil være underlagt krav om løbende indsendelse af regnskabsoplys-
ninger og garantistillelse.
Afskaffelsen af den særlige garantiskala for udbydere af flycharterrejser
og afskaffelsen af muligheden for konkursdækning af billeje i udlandet
bibeholdes, som i det oprindelige lovforslag.
Udover de indholdsmæssige ændringer, der er nævnt i de nedenstående
afsnit, er der desuden gennemført flere mindre ændringer af lovteknisk
karakter, som ikke omtales yderligere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Rejsearrangører i Danmark (RID), Forbrugerrådet TÆNK, Branchefor-
eningen Dansk Luftfart (BDL), Dansk Erhverv (DE), Forsikring og Pen-
sion (F&P) og Dansk Rejsebureau Forening (DRF) er positivt stemt over
for ændringsforslaget. Forbrugerrådet TÆNK mener endvidere, at æn-
dringsforslaget vil styrke forbrugernes rettigheder ved køb af flyrejser i
tilfælde af rejseudbyderens konkurs.
3. Bemærkninger til konkrete elementer i lovforslaget
Kommenteringen af høringssvarene er sket med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Rimelig tid og væsentlige fornødenheder
3.2. Retningslinjer/procedurer for opkrævning/tilbagebetaling af midler
3.3. Fonden og fondskassernes opbygning
3.4. Administrative omkostninger
3.5. Ikrafttrædelse
3.6. Indenrigsrejsende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509770_0003.png
3/7
3.7. Forhøjet garantistillelse
3.1. Rimelig tid og væsentlige fornødenheder
RID og DRF mener, at det skal tydeliggøres, hvad der menes med ”rime-
lig tid” og ”væsentlige fornødenheder”. Passagerer kan være spredt på
mange destinationer med få flyruter, som kan hjembringe kunderne ved
konkursens indtræden. I disse tilfælde bør de rejsende være forberedt på,
at hjemrejsen kan komme til at foregå på et senere/tidligere tidspunkt end
det oprindelige hjemrejsetidspunkt. Endvidere bør det præciseres, at Rej-
segarantifondens forpligtelse til hjemtransport af strandede passagerer på
et andet tidspunkt end det planlagte tidspunkt ikke skal betragtes som en
afkortning af rejsen, med den konsekvens, at der kan rejses yderligere
krav over for Rejsegarantifonden (RGF).
RGF påpeger, at gældende praksis som følge af den gældende lovs § 5
stk. 4 er, at fondens bestyrelse fastsætter retningslinjer for, hvordan be-
greberne ”rimelig tid” og ”væsentlige fornødenheder” skal tolkes. RGF
antager, at denne praksis fortsættes med ændringsforslaget.
Kommentar
Det er intentionen, at gældende praksis, som følger af § 5 stk. 4 fortsættes
for så vidt angår implementeringen af begreberne rimelig tid og væsent-
lige fornødenheder.
Det præciseres i lovens bemærkninger, at der ikke kan rejses krav mod
Rejsegarantifonden for afkortning af rejsen, hvis det tilbudte hjemrejse-
tidspunkt for rejsen ligger før det oprindelige hjemrejsetidspunkt.
3.2. Retningslinjer og procedurer for opkrævning og tilbagebetaling
af midler
RID og RGF påpeger, at det vil være hensigtsmæssigt at præcisere ret-
ningslinjerne og procedurerne for både opkrævning og tilbagebetaling af
flykonkursbidraget. RID og DRF mener, at dette bør fremgå af lovbe-
mærkningerne, mens RGF mener, at det kan fremgå af den følgende be-
kendtgørelse.
DRF har endvidere det konkrete ønske, at tilbagebetalingen af bidrag
opkrævet for flytransport i forbindelse med pakkerejser skal fastsættes til
at være et netto-bidrag, således at rejsearrangører får dækket deres admi-
nistrative omkostninger ved at skulle oplyse, hvor mange flyrejser de har
købt og dermed, hvor stor deres tilbagebetaling skal være.
Kommentar
Det er vurderingen, at det er mest hensigtsmæssigt at definere de nærme-
re retningslinjer og procedurer for opkrævning og tilbagebetaling i en
bekendtgørelse, der fastsætter de administrative rammer for Rejsegaran-
tifondens drift i samarbejde Rejsegarantifondens bestyrelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509770_0004.png
4/7
Det vurderes ikke at være en uforholdsmæssig byrde, at pakkerejsearran-
gørerne skal oplyse, hvor mange flyrejser, der årligt har indgået i deres
pakkerejser. Der lægges derfor ikke op til, at lovteksten ændres.
3.3. Fonden og fondskassernes opbygning
RGF påpeger, at det bør præciseres, at der på trods af beskrivelsen af de
to separate fondskasser, fortsat er tale om én fond i juridisk forstand. De
to fondskasser er ikke selvstændige juridiske enheder, men skal i regn-
skabsmæssig forstand forstås som to enheder.
RID mener, at størrelsen på pakkerejsedelen af fonden skal fastlægges og
endvidere, at de fondsopbyggende bidrags størrelse skal fastlægges.
DRF mener, det bør præciseres, at lån optaget af pakkerejsedelen af fon-
den i flydelen af fonden kan benyttes til at dække forudbetalinger. I æn-
dringsforslaget fremgår det alene, at lån optaget af flydelen af fonden i
pakkerejsedelen af fonden ikke kan benyttes til dækning af forudbetalin-
ger. DRF mener desuden, at betalinger til indkvartering og væsentlige
fornødenheder bør prioriteres lavere end tilbagebetaling af forudbetalin-
ger på flyrejseområdet.
Kommentar
For så vidt RGFs bemærkning om beskrivelse af de to fondskassen som
separate, så præciseres det i bemærkningerne til ændringsforslaget, at
der i regnskabsmæssig forstand er tale om to fonde, men at disse to fonde
indgår i én juridisk enhed, der er Rejsegarantifonden.
Det er vurderingen, at den nuværende praksis i Rejsegarantifonden i for-
hold til at fastsætte størrelsen på den fond, der skal dække tab som følge
af konkurs ved en pakkerejseudbyder, er hensigtsmæssig. Der ændres
derfor ikke i ændringsforslaget for at imødekomme denne bemærkning.
I forlængelse af bemærkningen fra DRF om brugen af lån mellem fonde-
ne præciseres det i bemærkningerne, at lån optaget af pakkerejsefonden i
flyfonden kan benyttes til at dække forudbetalinger af pakkerejser.
Det vurderes, at den praksis som allerede anvendes i Rejsegarantifonden
for indkvartering og væsentlige fornødenheder er hensigtsmæssig. Det er
ikke intentionen at prioritere indkvartering og væsentlige fornødenheder
lavere end forudbetalinger, sådan som det foreslås af DRF, da formålet
med ordningen først og fremmest er at hjælpe rejsende med at komme
hjem og derefter tilbagebetale tabte forudbetalinger i det omfang der er
tilstrækkelige midler hertil. På den baggrund ændres teksten i ændrings-
forslaget ikke.
3.4.Administrative omkostninger
RGF og Rigsrevisionen (RR) mener, at det er uhensigtsmæssigt at fast-
sætte en øvre grænse for de almindelige løbende administrative omkost-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509770_0005.png
5/7
ninger på 0,5 millioner kroner. RGF mener desuden, at det bør præcise-
res, at omkostninger, der følger af administration på flyrejseområdet, skal
bæres af flyselskaberne, og at administrative omkostninger på pakkerej-
seområdet skal bæres af pakkerejseudbyderne. DRF mener endvidere, at
der skal opstilles et separat budget for administrationsomkostningerne på
flydelen.
Kommentar
Det vurderes at være hensigtsmæssigt, at der sættes en fast overgrænse
for de almindelige løbende administrative omkostninger på 0,5 millioner
kroner. Det skal understreges, at der er tale om ”almindelige” og ”lø-
bende” administrative omkostninger. Særlige situationer, som fx hvis et
stort flyselskab går konkurs, vil kunne kræve midler ud over de 0,5 milli-
oner kroner. Lovteksten fastholdes derfor.
De administrative omkostninger i forhold til flydelen af rejsegarantifon-
den skal dækkes af flyselskaberne, ligesom pakkerejsedelen skal dække de
omkostninger, der er ved administration af den ordning, som omfatter
pakkerejseudbyderne. Det præciseres derfor i ændringsforslaget, at om-
kostninger, der følger af administration på flyrejseområdet skal bæres af
flyselskaberne, og modsat at administrative omkostninger på pakkerejse-
området skal bæres af pakkerejseudbyderne.
Der vurderes, at i det omfang, der skal stilles krav om separate budget-
opgørelser, kan det forhold behandles i bekendtgørelsen, der fastsætter
de administrative rammer for Rejsegarantifondens drift.
3.5. Ikrafttrædelse
RGF og RID påpeger, at det bør defineres i lovbemærkningerne, hvilke
forhold, der gælder for kunder, som har købt deres billet før ikrafttrædel-
sen, men først rejser efter, at loven er trådt i kraft.
Kommentarer
Reglen i ændringsforslaget medfører, at alle med et gyldigt hjemrejsedo-
kument skal hjemtransporteres efter ikrafttrædelse, og dette vil gælde
uanset, hvornår rejsen er købt. Det præciseres i bemærkningerne, at rej-
sende, der har købt deres rejse før ikrafttrædelse, men først rejser efter
ikrafttrædelsen har ret til at blive hjemtransporteret – uanset om de har
købt Rejsegarantifondens nugældende konkursdækning eller ej.
Kunder, der har tilkøbt den nugældende konkursdækning før 1. juli 2015,
men først rejser efter ikrafttrædelse har de rettigheder, som de har købt
via dækningen – dvs. ret til hjemtransport og fuld tilbagebetaling af for-
udbetalinger i tilfælde af et flyselskabs konkurs. Dette præciseres i lovens
bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509770_0006.png
6/7
3.6. Indenrigsrejsende
BDL angiver, at de finder det naturligt, at indenrigsrejsende ikke er om-
fattet af dækningen, sådan som ændringsforslaget også angiver. De me-
ner, at rejsende, der er omfattet af dækningen, alene bør have ret til at
blive hjemtransporteret til den danske lufthavn, hvor den internationale
del af rejsen afsluttes – og således ikke helt til slutdestinationen.
Kommentarer
Det er intentionen med loven, at rejsende i en konkurssituation kan blive
hjemtransporteret helt til den lufthavn, hvor deres hjemrejsedokument er
gyldigt til. Hvis en kunde har købt en returrejse fra Ålborg til Los Ange-
les og skifter fly i København, skal kunden således hjemtransporteres helt
til ”rejsedokumentets danske slutdestination” – altså Ålborg. Det vurde-
res ikke at være rimeligt, at kunden strander i København, hvis det er
Ålborg, billetterne er købt til. Dette forudsætter, at rejsen fra Ålborg til
Los Angeles er købt samlet (i en transaktion). Hvis flybilletten Ålborg-
København er købt separat, vil der ikke kunne opnås dækning for den del
af rejsen.
Den foreslåede ændring foretages derfor ikke i ændringsforslaget.
3.7. Forhøjet garantistillelse
DE og DRF udtrykker utilfredshed med Rejsegarantifondens implemente-
ring af reglerne for forhøjet garantistillelse. Begge parter mener, at Rej-
segarantifondsloven bør ændres således, at færre virksomheder vil blive
omfattet af forhøjet garantistillelse for deres solgte rejseydelser. DE og
DRF er ikke tilfredse med, at det spørgsmål er henvist til implementerin-
gen af det kommende Pakkerejsedirektiv.
Kommentarer
Forslaget til et revideret Pakkerejsedirektiv, hvor der på nuværende tids-
punkt er indledt trilogforhandlinger i EU, vil formentlig ændre grund-
læggende på, hvilke virksomheder og hvilke ydelser, der fremover vil
være omfattet af direktivets bestemmelser. Det kan få betydning for Rej-
segarantifondens praksis vedrørende garantistillelse. Det vurderes derfor
mest hensigtsmæssigt at tage stilling til disse forhold, når direktivet er
vedtaget og skal implementeres i dansk ret.
Indtil det reviderede pakkerejsedirektiv er på plads, foreslås det, at disse
udfordringer håndteres i RGFs bestyrelse, ligesom det er tilfældet i dag.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder mv.
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Board of Airlines Re-
presentatives Denmark, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Campingrå-
det, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rej-
sebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Biludlejere, Danske Gym-
nastik- og Idrætsforeninger, Den Danske Dommerforening, DFDS A/S,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/7
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finansrådet, Forbrugerrådet TÆNK,
Foreningen af Rejsearrangører i Danmark, Forsikring & Pension, Frilufts-
rådet, HK/Danmark, HORESTA, Håndværksrådet, Landsforeningen
Dansk Vandrelaug, Landsorganisationen i Danmark, Pakkerejse-
Ankenævnet, Rejsegarantifonden, Rigsrevisionen, SAS, Trafikstyrelsen,
Stena Line A/S, Sø- og Handelsretten, Søsportens Brancheforening,
Transportministeriet, Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening og Visit
Denmark.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger
til lovforslaget
Rejsearrangører i Danmark (RID)
Forbrugerrådet TÆNK
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL)
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Rejsebureau Forening (DRF)
Rigsrevisionen (RR)
Forsikring og Pension (F&P)
Rejsegarantifonden (RGF)