Det gør han nemlig.
Det skyldes, at det lovforslag, vi står med her, har været ude på en ganske, ganske besynderlig rejse.
Udgangspunktet var egentlig, at Enhedslisten helt tilbage i samlingen 2012-13 fremsatte beslutningsforslag B 117 på det her område, som skulle sikre bedre forbrugerbeskyttelse i forbindelse med flyselskabers konkurs.
For vores vedkommende, i vores beslutningsforslag dengang, var der tale om en obligatorisk ordning, som skulle gælde alle flyvninger fra danske lufthavne, og vi foreslog også, at det skulle være 5 kr.
pr.
flybillet.
Behandlingen af beslutningsforslaget førte til, at der blev skrevet en beretning, og der blev nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af branchen, som skulle prøve at komme med nogle forslag til, hvordan det her kunne komme til at se ud.
Det skal siges, at man i det udvalgsarbejde, som branchen deltog i, ikke blev enige om ret meget for nu at sige det meget mildt.
Alligevel blev det her lovforslag, L 67, fremsat, og det lå rigtig, rigtig langt fra Enhedslistens oprindelige forslag, og man måtte også konstatere, at der var en samlet branche, som var ganske, ganske utilfreds.
Derfor var Enhedslistens og andres partiers opfordring ved førstebehandlingen til ministeren også, at han skulle genoptage dialogen med branchen om at få det her, om jeg så må sige, genoprettet.
Vi konstaterer med glæde, at dialogen blev genoptaget, og vi må også konstatere, at det lovforslag, der ligger nu, er fuldstændig forandret i forhold til det, der blev lagt frem gennem en stribe ændringsforslag fra ministeren.
Vi må også konstatere, at det nu ligger langt, langt tættere på Enhedslistens beslutningsforslag B 117 fra 2013.
Der er tale om en obligatorisk ordning, hvis betaling opkræves sammen med flybilletten.
Det gælder alle flyrejser ud af danske lufthavne, og det ophæver i realiteten Østre Landsrets dom fra 4.
juli 2012, hvor Norwegian ikke var omfattet af den konkurssikring, som var gældende i forbindelse med Rejsegarantifonden.
Vi glæder os også over, at mindstegrænsen på 25.000 passagerer bliver fjernet.
Der er nogle mangler:
Indenrigsrejser er ikke dækket, og årsagen i sin tid var jo Cimber Sterlings konkurs, hvor en række indenrigspassagerer blev ramt.
Vi synes også, at beløbet på 2 kr.
er lige lavt nok.
Det kunne man jo sige meget om, fordi da Enhedslisten foreslog 5 kr., blev vi skoset en del for, at det var et utrolig lavt beløb, og at der ville gå mange år, inden fonden ville være opbygget.
Vi kan konstatere nu på det svar, vi har fået på spørgsmål 3, at det såmænd selv med 2 kr.
ikke tager så lang tid, så det er vi selvfølgelig også vældig godt tilfredse med, også fordi der bliver mulighed for at låne i pakkerejsefonden til den nye flyrejsefond.
Det er rigtig fint.
Derfor har vi også undladt at stille ændringsforslag, og vi konstaterer som sagt, at det nye lovforslag L 67 efter fornyet behandling, om jeg så må sige, er kommet meget tættere på vores oprindelige beslutningsforslag, så det er vi glade for.