Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 66 Bilag 1
Offentligt
1419316_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat
Kommenteret høringsnotat om forslag til lov om ændring af universi-
tetsloven og forskellige andre love (Gennemsigtighed i valg af uddan-
nelse, forsikring af gæsteforskere og krav til oversættelse af eksamens-
beviser m.v.)
9. oktober 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Center for Jura
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 5. september 2014 sendt oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisatio-
ner. Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Efter høringsfristens udløb den 6. oktober 2014 er der indkommet 34 høringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget
og de ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Danske Universiteter,
herunder
Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Co-
penhagen Business - Handelshøjskolen
og
IT-Universitetet,
samt
Professionshøj-
skolen Metropol
er betænkelige ved, hvorvidt det nye centrale værktøj om gennem-
sigtighed i valg af uddannelse kan lægge hindringer i vejen for det decentrale arbej-
de med kvalitetssikring, og derfor forventes det, at institutionerne inddrages i ud-
viklingen af det digitale værktøj.
VIA University College, UCC Professionshøjskolen, Københavns Erhvervsakademi
(KEA)
og
SIMAC
er positive over for forslaget om gennemsigtighed men finder, at
der er en række udfordringer i forbindelse hermed, og derfor er det også for disse
institutioner afgørende at blive inddraget i udviklingen af det digitale værktøj.
Akademikerne (AC), Ingeniørforeningen IDA, FTF, Lærerstuderendes Landskreds
(LL), Dansk Industri (DI), Dansk Erhverv, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
(FA)
og
LO
er positive over for forslaget om gennemsigtighed i valg af uddannelse.
For så vidt angår forsikring af gæsteforskere og krav til oversættelse af eksamens-
beviser, er der alene fremkommet positive tilkendegivelser.
Ministeren oplyser,
at uddannelsesinstitutionerne vil blive inddraget ved tilret-
telæggelsen af dataindsamlingerne. Uddannelsesinstitutionernes viden og erfaring
fra egne dataindsamlinger vil være et aktiv i planlægningen af de centrale dataind-
samlinger.
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419316_0002.png
Hensigten med forslaget om gennemsigtighed i valg af uddannelse har til formål at
give kommende studerende et mere oplyst grundlag at træffe deres studievalg på.
Det kræver sammenlignelige data. Sammenlignelighed i data sikres ved, at ministe-
riet har ansvaret for udvikling af spørgemetodik, indsamling og bearbejdning af
data mv.
Hertil kommer, at de videregående uddannelsesinstitutioner ikke er forpligtede til
at foretage studenter- eller dimittendundersøgelser, men mange gør det alligevel af
egen drift, f.eks. dimittendundersøgelser i forbindelse med akkreditering. Derfor
lægges der med lovforslaget op til en centralt styret proces med henblik på etable-
ring af data omkring studerendes vurdering af undervisningskvalitet, og dimitten-
ders vurdering af deres uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse.
Det nye digitale værktøj med centrale spørgeskemaundersøgelser kan erstatte dele
af de decentrale undersøgelser, som uddannelsesinstitutionerne foretager, men
ministeriet har brug yderligere oplysninger udover de oplysninger, der indsamles
decentralt.
Generelle bemærkninger til lovforslaget
1. Samspillet med institutionernes egne undersøgelser og dataindsam-
linger
Danske Universiteter,
herunder
Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Co-
penhagen Business - Handelshøjskolen
og
IT-Universitetet,
samt
Professionshøj-
skolen Metropol, UCC Professionshøjskolen
og
Københavns Erhvervsakademi
(KEA)
ser en udfordring i, hvordan det nye centrale digitale værktøj mest hen-
sigtsmæssigt kan spille sammen med institutionernes egne undersøgelser.
Lærerstuderendes Landskreds (LL)
ser gerne, at andre kan få adgang til informati-
onerne (arbejdsmarkedets parter, institutionerne selv og de studerende).
Datatilsynet
gør opmærksom på, at som følge af, at ministeriets behandling af de
indsamlede data udelukkende vil finde sted i videnskabeligt eller statistisk øjemed,
vil uddannelsesinstitutionerne kun kunne få de indsamlede data retur, i det omfang
uddannelsesinstitutionernes behandling af oplysningerne alene skal ske med hen-
blik på udførelsen af statistiske eller videnskabelige undersøgelser, jf. persondata-
lovens § 10, stk. 2. Desuden henleder Datatilsynet opmærksomheden på personda-
talovens § 10, stk. 3, hvoraf følger, at oplysninger, som behandles alene med hen-
blik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser, kun må videregives
til tredjemand efter forudgående tilladelse fra Datatilsynet.
Ministeren oplyser,
at uddannelsesinstitutionerne fremadrettet får mulighed
for dels at blive inddraget i udviklingen af spørgeskemaet, dels at kunne tilkøbe
egne spørgsmål som tillæg til de centralt definerede spørgsmål. De centralt indsam-
lede data (evt. suppleret med institutionsspecifikke spørgsmål) kan hermed fungere
som et alternativ til, at institutionerne selv står for lignende dataindsamlinger,
samtidig kan ekstra belastning af studerende og dimittender herved undgås.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419316_0003.png
Institutionerne har endvidere mulighed for at få de indsamlede data på egne stude-
rende og færdiguddannede retur, hvilket dog forudsætter tilladelse fra Datatilsynet,
jf. persondatalovens § 10, stk. 3.
2. Den fremadrettede proces
Danske Universiteter,
herunder
Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Co-
penhagen Business - Handelshøjskolen
og
IT-Universitetet,
samt
UCC Professi-
onshøjskolen og Københavns Erhvervsakademi (KEA)
ser gerne, at de inddrages i
forhold til udarbejdelsen af spørgeskemaet.
Aarhus Universitet, Syddansk Universitet
og
Aalborg Universitet
anfører desuden
en bekymring for implementeringens hastighed bl.a. set i forhold til, at indsamling
af undervisnings- og vejledningstimer kun er i en pilotfase.
UCC Professionshøjskolen
finder endvidere behov for, at der fastsættes en frist for
en orientering af institutionerne, når en spørgeskemaundersøgelse igangsættes, og
at opgørelse og offentliggørelse af uddannelsernes timetal ved professionshøjsko-
lernes vil tage udgangspunkt i professionshøjskolernes studieaktivitetsmodel.
Ministeren oplyser,
at fase 1 af gennemsigtighedsinitiativet (etablering af præ-
sentationsværktøj med registerbaserede data) forventes at kunne gennemføres,
således at værktøjet med registerbaserede data kan offentliggøres primo 2015 (før
søgningen til de videregående uddannelser 2015).
Fase 2 af gennemsigtighedsinitiativet (indsamling af data om studerendes vurde-
ring af undervisningskvalitet og færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses
relevans i forhold til beskæftigelse) forventes implementeret i det digitale værktøj
forud for studiestart 2016. Fase 2 vil blive gennemført via en inkluderende proces.
Ministeriet vil gå i tæt dialog med institutionerne om udarbejdelsen af spørgeske-
maerne, herunder om spørgeskemaet skal udarbejdes både på dansk og engelsk, og
hvor høj svarprocenten skal være for, at resultaterne kan afrapporteres. Denne
dialog vil ske i form af, at ministeriet nedsætter en arbejdsgruppe med repræsen-
tanter for de videregående uddannelsesinstitutioner og studerende. En tæt dialog
med institutionerne vil endvidere kunne øge sandsynligheden for realisering af de
overordnede effektiviseringspotentialer i form af, at institutionerne benytter de
centralt indsamlede data (evt. med få ekstraspørgsmål) som erstatning for egne
lignende indsamlinger.
Særligt hvad angår indsamling af undervisnings- og vejledningstimer i pilotfasen,
vil ministeriet vurdere datakvaliteten, før der vil blive taget endelig stilling til, om
disse oplysninger skal med allerede i 2015. Endvidere vil kvaliteten af de data, der
foreligger herom i 2015, indgå i vurderingen af, hvornår indsamlingen af disse op-
lysninger kan udvides til at dække alle de videregående uddannelser.
Formålet med det nye digitale værktøj er at tilvejebringe sammenlignelige informa-
tioner, på tværs af uddannelser og institutioner. Derfor kan værktøjet ikke inde-
holde data fra studieaktivitetsmodel på professionshøjskolerne. Det forhold betyder
ikke, at professionshøjskolerne ikke kan anvende studieaktivitetsmodel i relation til
egen kvalitetsudvikling.
Side
3/4
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419316_0004.png
3. Indhentning af personoplysninger
Danske Universiteter,
herunder
Københavns Universitet, Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Co-
penhagen Business - Handelshøjskolen
og
IT-Universitetet,
samt
VIA University
College, UCC Professionshøjskolen, Københavns Erhvervsakademi (KEA)
og
SIMAC
fremfører, at der er praktiske problemer med at tilvejebringe kontaktoplys-
ninger for så vidt angår internationale studerende og færdiguddannede.
Ministeren oplyser,
at der med lovforslaget lægges op til, at spørgeskemaerne
skal sendes til studerende og dimittender via e-boks.
De fleste spørgeskemaer vil kunne sendes via e-boks, men ministeriet er opmærk-
somt på, at der er personer, som ikke har adgang til e-boks. Dette vedrører særligt
udlændinge, der efter endt heltidsuddannelse ikke længere bor i Danmark. I disse
tilfælde vil ministeriet anvende de andre kontaktoplysninger (adresse, telefon-
nummer/mobilnummer, e-mail). Det bemærkes, at uddannelsesinstitutionerne
skal indsende alle de nævnte kontaktoplysninger til ministeriet, men kun i det om-
fang disse oplysninger foreligger hos institutionen.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
På baggrund af høringssvarene er der foretaget følgende overordnede ændringer:
Bemærkningerne er præciseret, så det tydeliggøres, at ministeriets behandling
af de indhentede data vil ske inden for rammerne af lov om behandling af per-
sonoplysninger.
Det er tydeliggjort i bemærkningerne, hvorfor ministeriet ønsker at modtage
alle kontaktoplysninger på studerende og dimittender, samt at institutionerne
skal indsende alle kontaktoplysningerne, men kun i det omfang de ligger inde
med disse oplysninger.
Det er også tydeliggjort i bemærkningerne, at de enkelte uddannelsesinstituti-
oner vil få mulighed for at få de indsamlede data på egne studerende og fær-
diguddannede retur, hvis Datatilsynet giver tilladelse hertil, jf. persondatalo-
vens § 10, stk. 3.
Side
4/4