Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 65 Bilag 1
Offentligt
1419324_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kopi:
12. oktober 2014
Kommenteret høringsnotat om lovforslag nr. L 65 om ændring af
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne (Understøttelse af de
videregående uddannelsesinstitutioners mulighed for mere og
bedre videregående voksen- og efteruddannelse m.v.)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 5. september 2014 sendt oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisatio-
ner. Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Efter høringsfristens udløb den 3. oktober 2014 er der indkommet 15 høringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til udkastet til
lovforslag og de ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Center for jura
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Maskinmestrenes Forening, Danske Professionshøjskoler, SIMAC, Aarhus Ma-
skinmesterskole, DI, IDA, LO og FTF
støtter lovforslagets formål om at omfatte de
maritime og de videregående kunstneriske uddannelser af det generelle regelsæt
for efter- og videreuddannelse for de videregående uddannelsesinstitutioner. Sam-
tidigt ser de det som en positiv udvidelse af mulighederne for brug af realkompe-
tencevurdering, at der gives bedre finansiering til individuelle realkompetencevur-
deringer.
LO
mener, at det er afgørende vigtigt, at lovforslaget reelt fører til en fjernelse af de
hidtidige barrierer, sådan at det sikres, at uddannelsesinstitutionerne i fremtiden
foretager et øget antal individuelle realkompetencevurderinger.
LO
bemærker, at det er et væsentligt bidrag til styrkelse af uddannelsesløftet af
faglærte, at der skabes et bedre samarbejde mellem erhvervsakademier og ma-
skinmesterskoler, da det vil sikre et mere dækkende videreuddannelsesudbud in-
den for det tekniske område.
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419324_0002.png
Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
1. Individuel realkompetencevurdering (IKV)
Danske Professionshøjskoler
støtter intentionen bag forslaget, men bemærker, at
der med lovbemærkningerne ikke åbnes op for muligheden for at give tilskud til
IKV i forhold til fagspecifikke kurser.
SIMAC
og
DI
er ligeledes positive og anfører, at det forudsættes, at der gives tilskud
til relevant afkortning af uddannelse eller gives tilskud, hvis der gives merit for dele
af uddannelsen.
IDA
og
LO
ser positivt på mulighederne for IKV og mener, at der skal følges op på,
om den foreslåede ordning virker.
LO
anfører samtidigt, at det er afgørende, at initiativet fører til dels, at faglærte får
uhindret adgang til relevante videregående voksen- og efteruddannelser, og dels at
det ikke kræves, at den faglærte skal gennemføre dele af et uddannelsesforløb, hvor
den pågældende allerede besidder kompetencerne.
FTF
forudsætter i sit høringssvar, at de regler, som ministeren bemyndiges til at
fastsætte, ikke vil indeholde yderligere begrænsninger i brugen af realkompetence-
vurdering i forhold til målgrupper eller uddannelsesniveau.
Ministeren oplyser,
at det er blevet præciseret i lovforslagets bemærkninger, at
de regler, som ministeren vil blive bemyndiget til at fastsætte omkring tilskud til
individuel kompetencevurdering, vil omfatte både mulighed for tilskud til IKV til
adgang til videregående voksen- og efteruddannelse, samt tilskud til IKV som af-
korter den videregående uddannelse.
Ministeren forventer, at de forbedrede muligheder for at yde tilskud til IKV vil af-
spejle sig i et øget optag af studerende på baggrund af en IKV i forhold til adgangs-
kravene, samt at flere får afkortet en videregående efteruddannelse.
2. Udvidelse af anvendelsesområdet for lov om åben uddannelse (er-
hvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
DI, IDA
og
LO
er positive i forhold til en højere grad af fælles regelsæt for udbud af
efteruddannelser på de videregående uddannelsesinstitutioner.
FTF
er også positive, men bemærker endvidere, at der er væsentlige områder ud
over efter- og videreuddannelsesområdet, som trænger til harmonisering.
Ministeren oplyser,
at der er to formål med lovforslaget, dels at opfylde målene
i Vækstpakken om at give faglærte bedre mulighed for efter- og videreuddannelse
og dels en regelharmonisering til gavn for det maritime og det videregående kunst-
neriske område.
Som led i regelharmoniseringen omfattes de maritime og de videregående kunstne-
riske uddannelsesinstitutioner af samme regelsæt for efter- og videreuddannelse
som de øvrige erhvervsrettede videregående uddannelsesinstitutioner, hvorved de
Side
2/4
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419324_0003.png
får forbedret mulighederne for at udbyde efter- og videreuddannelse til voksne
væsentligt.
Ministeriet arbejder i øvrigt med regelharmonisering på andre områder.
Desuden skal Vækstpakken frem til 2020 åbne mulighed for finansiering af yderli-
gere muligheder for efter- og videreuddannelse for faglærte, som lovforslaget lige-
ledes tager hånd om.
3. Oplysningskampagne
Danske Professionshøjskoler
anfører, at det er vigtigt, at der bliver fulgt op med
oplysningskampagner omkring de nye initiativer, som skal styrke faglærtes mulig-
heder for at tage en videregående efteruddannelse, herunder mulighederne for IKV.
Ministeren oplyser
,
at i forbindelse med udmøntningen af VEU-puljen på 1 mia.
kr. til mere og bedre voksen- og efteruddannelse for ufaglærte og faglærte, der er
afsat i forbindelse med Vækstplan DK, er der 6 mio. kr. i 2015-2017 til bedre infor-
mation om faglærtes uddannelsesmuligheder. Midlerne skal anvendes til at gen-
nemføre en informationskampagne med rådgivning fra den nedsatte reference-
gruppe og i tæt samspil med arbejdsmarkedets parter og evt. i samarbejde med
Studievalg.
Ministeriet vil lægge op til, at informationskampagnen sammentænkes med udrul-
ningen af erhvervsuddannelsesreformen i Undervisningsministeriets regi, som bl.a.
har som mål at tydeliggøre, at erhvervsuddannelserne foruden at være erhvervs-
kompetencegivende også giver adgang til uddannelse på videregående niveau.
Kampagnen vil blive målrettet tre modtagergrupper:
1.
Små og mellemstore virksomheder i produktionssektoren og ansatte inden
for disse,
2.
Studievalg og uddannelsesvejledere på virksomhederne, samt
3.
Uddannelsesinstitutioner, som er relevante i forhold til øget anvendelse af
realkompetencevurdering.
4. Overgangsordning
FTF
anfører, at organisationen principielt er meget betænkelig ved, at der lovgives,
uden at konsekvenserne af lovgivningen er afklaret.
FTF
lægger derfor til grund, at
den nuværende finansiering videreføres uden beskæringer både under og efter
overgangsordningen, således at der ikke sker besparelser på de videregående efter-
og videreuddannelser inden for det maritime og kunstneriske område i forbindelse
med reformen.
Samtidigt anfører
FTF,
at det er vigtigt, at rammebetingelserne for at udbyde efter-
og videreuddannelser ikke forringes, samt at betingelserne for at deltage - altså
deltagerbetalingen - ikke ændres.
Endelig forventer
FTF,
at arbejdsmarkedets parter bliver inddraget i udredningen
og udfasningen af de nuværende ordninger for efter- og videreuddannelse i over-
gangsperioden.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419324_0004.png
Ministeren oplyser,
at lovforslaget åbner en række nye muligheder for maritim
efter- og videreuddannelse. Overgangsperioden sikrer, at disse fordele kan opnås
med det samme, samtidig med at der bliver god tid til at analysere konsekvenserne
af en omlægning af videregående maritim efter- og videreuddannelse til de generel-
le vilkår. Det er til fordel for både uddannelsesinstitutioner og borgere.
Udredningen vil vise de præcise konsekvenser og hvilke regelændringer, der even-
tuelt vil være nødvendige. Det skal i den forbindelse understreges, at det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at omlægningen vurderes at være udgiftsneutral.
Selve udredningen vil blive forelagt Uddannelsesrådet for De Maritime Uddannel-
ser, hvor repræsentanter for søfartserhvervets organisationer deltager, inden om-
lægningen fastlægges endeligt.
For så vidt angår de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioners mulig-
heder for at udbyde efter- og videreuddannelse, er der tale om en forbedring af
rammebetingelserne i kraft af at området omfattes af ÅU-loven. Derudover påvir-
ker lovændringen ikke finansieringen af institutionernes nuværende efteruddan-
nelsesaktiviteter.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
4/4