Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 64 A Bilag 18
Offentligt
1437778_0001.png
Til lovforslag nr.
L 64 A
Folketinget 2014-15
Ændringsforslag stillet den 17. december 2014
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om afgift af lønsum
m.v., momsloven, lov om afgift af naturgas og bygas, spiritusafgiftsloven og
forskellige andre love
(Forenkling af registrerede varemodtageres adgang til godtgørelse af afgift ved eksport, afgiftsfritagelse af varer henhørende
under toldoplagsprocedure, andre særlige toldordninger og afgiftsoplag, lønsumsafgift for selvstændige momsgrupper,
indførelse af mulighed for indirekte opgørelse af afgifter af bygas, afskaffelse af banderoler på spiritus m.v.)
[af skatteministeren (Benny Engelbrecht)]
Af
skatteministeren:
Til § 6
1)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 5, stk. 1, nr. 1, § 12, stk. 1, nr. 1, § 13, stk. 2, nr. 1, §
14, nr. 1,
og
§ 18, 2. pkt.,
ændres »13 og 15« til: »13, 15 og
17«.
02.
I
§ 7, stk. 1, nr. 2,
ændres »8-10 og nr. 11, 1. pkt.,« til:
»8-10, nr. 11, 1. pkt., og nr. 17,«.
03.
I
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og 15,« til: », 15 og 17,«.
04.
I
§ 9 c, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »12,« til: »12 og 17,«.
05.
I
§ 11
ændres »og 15,« til: », 15 og 17,«.«
[Konsekvensændringer som følge af afgiften på metanol af
syntetisk oprindelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Indledningsvis bemærkes, at de foreslåede ændringer i
dette ændringsforslag skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslag nr. 2 i betænkningen til L 64. De foreslåede
ændringer er konsekvenser heraf.
Det skal samtidig præciseres, at de foreslåede ændringer
alene omfatter metanol af syntetisk oprindelse under positi-
on 2905 11 00 i EU’s Kombinerede Nomenklatur, som er
bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som
brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og
varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-vær-
ker, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 20. Anden
metanol til motordrift er fortsat omfattet af opsamlingsbe-
stemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., for
motordrift, hvorfor afgiftspligten efter CO
2
-afgiftsloven føl-
ger det tilsvarende mineralolieprodukt.
Der er tale om konsekvensændringer i CO
2
-afgiftslovens
§ 5, stk. 1, nr. 1, § 12, stk. 1, nr. 1, § 13, stk. 2, nr. 1, § 14,
nr. 1, og § 18, 2. pkt., som følge af den foreslåede CO
2
-af-
gift på metanol af syntetisk oprindelse.
Med den foreslåede ændring i CO
2
-afgiftslovens § 5, stk.
1, nr. 1, opgøres den afgiftspligtige mængde for beregning
af CO
2
-afgift af metanol efter reglerne i mineralolieafgifts-
loven. Dette svarer til hovedreglen i CO
2
-afgiftsloven, hvor-
efter afgiften opgøres efter de samme regler, som er fastsat i
den energiafgiftslov, den knytter sig til, dvs. mineralolieaf-
giftsloven.
Bestemmelserne i § 12, stk. 1, nr. 1, § 13, stk. 2, nr. 1, §
14, nr. 1, og § 18, 2. pkt., der vedrører henholdsvis regn-
skabsbestemmelser, kontrolbestemmelser og regler for hæf-
telse, foreslås udvidet til også at omfatte anvendelsen af me-
tanol af syntetisk oprindelse.
Ad nr. 02
Der er tale om en konsekvensændring i CO
2
-afgiftslo-
vens § 7, stk. 1, nr. 2, som følge af den foreslåede CO
2
-af-
gift på metanol af syntetisk oprindelse.
AX016919
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437778_0002.png
2
Efter CO
2
-afgiftslovens § 7, stk. 1, nr. 2, er der afgiftsfri-
hed for afgiftspligtige varer såsom gas og dieselolie, fuel-
olie, fyringstjære og petroleum m.v., der anvendes til pro-
duktion af elektricitet i kraftværker og kraftvarmeværker,
som har tilladelse til udledning af CO
2
efter lov om CO
2
-
kvoter. Denne bestemmelse foreslås udvidet til også at om-
fatte anvendelsen af metanol af syntetisk oprindelse i denne
sammenhæng.
Ad nr. 03 og 04
Der er tale om konsekvensændringer i CO
2
-afgiftslovens
§ 9 a, stk. 1, og § 9 c, stk. 1, som følge af den foreslåede
CO
2
-afgift på metanol af syntetisk oprindelse.
Udgangspunktet efter CO
2
-afgiftsloven er, at der ikke
ydes godtgørelse af CO
2
-afgift, jf. lovens § 9. Der findes en
række modifikationer hertil, hvilket bl.a. omfatter lovens § 9
a, stk. 1, og § 9 c, stk. 1.
Kvoteomfattede virksomheder kan opnå fuld godtgørelse
af CO
2
-afgift af brændselsforbrug herunder varme til pro-
cesformål, jf. CO
2
-afgiftslovens § 9 a. Ikkekvoteomfattede
virksomheder med processer, der er omfattet af proceslisten,
kan under visse forudsætninger opnå et bundfradrag i CO
2
-
afgiften af brændselsforbrug til procesformål, jf. lovens § 9
c.
Bestemmelserne i § 9 a, stk. 1, og § 9 c, stk. 1, foreslås
udvidet til også at omfatte anvendelsen af metanol af synte-
tisk oprindelse i denne sammenhæng.
Ad nr. 05
Der er tale om en konsekvensændring i CO
2
-afgiftslo-
vens § 11 som følge af den foreslåede CO
2
-afgift på meta-
nol af syntetisk oprindelse. Bestemmelsen vedrører afreg-
ning af afgiften for mineralolieprodukter, der indføres fra
steder uden for EU.
Bestemmelsen foreslås udvidet til også at omfatte anven-
delsen af metanol af syntetisk oprindelse i denne sammen-
hæng.