Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 62
Offentligt
1428995_0001.png
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Dato: 2. december 2014
”Hvordan vil ministeren konkret sikre, at den store gruppe borgere, som ikke har
digital post, som ikke er undtaget, og som ikke af sig selv formår at blive omfat-
tet af digital post eller undtaget herfor, ikke bliver dårligere stillet end andre
borgere?”
Lov om Offentlig Digital Post administreres af Digitaliseringsstyrelsen, der derfor
også har det overordnede ansvar for implementering af loven, herunder den
obligatoriske tilslutning af borgere.
Digitaliseringsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende:
”De borgere, som endnu ikke har været logget på deres digitale postkasse, og
som efter 1. november modtager post digitalt, orienteres i et papirbrev om, at de
har modtaget Digital Post, den første gang, de modtager Digital Post fra en of-
fentlig afsender.
Alle borgere, der logger på Digital Post, bliver bedt om at oplyse en mail-adresse
og/eller et telefonnummer. På den måde kan der sendes en advisering pr. mail
og/eller en SMS hver gang, der er ny Digital Post.
Kommunerne har gennemført og fortsætter et opsøgende arbejde for at fritage
borgere, der ikke kan forventes at sørge for det selv, herunder beboere på insti-
tutioner for kognitivt handicappede samt socialt udsatte.
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Borgere, der har svært ved det digitale, vil få hjælp. Hvis der er særlige forhold,
som gør, at nogle borgere ikke kan betjene sig digitalt, kan de blive fritaget.
En borger ansøger om fritagelse ved at møde op i kommunens borgerservice, så
man kan få den rette vejledning. Hvis ikke man selv kan møde op, kan man an-
søge om fritagelse ved hjælp af fuldmagt. Den enkelte borger har også mulighed
for at give andre, de stoler på, adgang til at læse deres digitale post i stedet for
at blive fritaget.”
Endelig skal det nævnes, at der i forbindelse med L62 er afsat 1,5 mio. kr. til en
informationsindsats overfor borgerne. Denne informationsindsats påtænkes at
blive koordineret med lignende informationsindsatser på bl.a. boligstøtte og
pensionsområdet.
Manu Sareen
/Søren Lund