Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 61 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 61
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 9. december 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og lov om
Det Centrale Personregister
(Reform af international rekruttering m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2014 og var
til 1. behandling den 21. november 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 23.
september 2014 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del –
bilag 145 (folketingsåret 2013-14). Den 12. november 2014
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stille-
de ændringsforslag.
Venstres medlemmer i udvalget støtter lovforslaget om at
sikre, at danske virksomheder får lettere adgang til højt kva-
lificeret arbejdskraft fra lande uden for EU. V mener, at op-
retholdelsen af det nuværende velfærdsniveau og velfærds-
samfund bl.a. afhænger af arbejdskraft udefra. Derfor finder
V det positivt, at der med denne aftale rykkes et skridt nær-
mere for at sikre de bedst mulige betingelser for, at virksom-
heder i Danmark kan rekruttere den nødvendige arbejds-
kraft. Private virksomheder i Danmark er med til at skabe
vækst til hele samfundets gavn. Derfor skal virksomhederne
sikres de bedst mulige betingelser for at rekruttere arbejds-
kraft. Det er således afgørende, at virksomhederne får let og
hurtig adgang til at ansætte kvalificeret og højtuddannet in-
ternational arbejdskraft, som kan være med til at sikre virk-
somhedernes konkurrenceevne. Fasttrackordningen forbed-
rer denne adgang og er med til at afbureaukratisere området.
Samtidig sikres der bedre muligheder for at fastholde udlæn-
dinge, som har studeret i Danmark, og som ønsker at søge
beskæftigelse her i landet. Venstre havde gerne set en fuld-
stændig afskaffelse af greencardordningen – en ordning,
som desværre står for import af lavtuddannet arbejdskraft:
43 pct. arbejder ufaglært, 28 pct. er ledige, og 40 pct. tjener
under 200.000 kr. om året. V er dog glade for, at området i
første omgang revideres, så der nu stilles højere krav til ud-
dannelsesniveauet, ligesom V er positive over for, at ordnin-
gen vil blive tilpasset efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale om rekrut-
tering af international arbejdskraft, som er indgået mellem
en række af Folketingets partier. En del af formålet med
lovforslaget er, at det skal være hurtigere for virksomheder
at rekruttere højtuddannet international arbejdskraft. I lov-
forslaget er der også tale om en målretning, så nogle af dem,
der kommer ind i Danmark i dag, og som ikke er højtuddan-
nede, får sværere ved at kunne det fremover. Den målret-
ning finder DF fornuftig.
Lovforslaget styrker rekrutteringen af højt kvalificeret
udenlandsk arbejdskraft, bl.a. ved at der indføres en fast-
DokumentId
Journalnummer