Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 60 Bilag 1
Offentligt
1420446_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
15. oktober 2014
Ændring af forskelsbehandlingsloven
(Ophævelse af 70-års-grænsen)
J.nr. 2014-4922
CAL/Mari Louise Bro Larsen
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Beskæftigelsesministeriet
1. januar 2016 (ophævelse af 70 års-grænse)
Mari Louise Bro Larsen
7220 5055
[email protected]
Baggrund for loven
Det har været et politisk ønske fra regeringen at ophæve muligheden for at aftale
automatisk fratrædelse, når en lønmodtager fylder 70 år eller mere, som det i dag er
muligt efter forskelsbehandlingsloven.
Der er et klart forbud mod forskelsbehandling pga. alder i den danske forskelsbe-
handlingslov, som implementerer beskæftigelsesdirektivet. Direktivet giver mulig-
hed for, at medlemsstaterne kan indføre en undtagelse til forbuddet, såfremt en uli-
ge behandling på grund af alder er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt for-
mål indenfor rammerne af national ret, og hvis midlerne til at opfylde det pågæl-
dende formål er hensigtsmæssige og nødvendige. Sådan en undtagelse har været
gennemført i forskelsbehandlingslovens § 5 a, som således giver mulighed for i in-
dividuelle kontrakter og kollektive overenskomster at aftale, at en medarbejder au-
tomatisk fratræder sit ansættelsesforhold ved en bestemt alder – i dag ved 70 år el-
ler mere. Det er denne udtagelse, der med lovforslaget ophæves.
Lovforslaget indeholder tillige en teknisk korrektion af implementeringen af be-
skæftigelsesdirektivets artikel 6, stk. 2, som fremgår af forskelsbehandlingslovens
§ 6 a. § 6 a. Med lovforslaget kommer forskelsbehandlingsloven i overensstemmel-
se med beskæftigelsesdirektivet.
Lovforslagets formål
Det er formålet med lovforslaget at fjerne en barriere for, at ældre lønmodtagere
kan forblive på arbejdsmarkedet, såfremt de ønsker det. Derfor foreslås det at op-
hæve muligheden for at aftale bestemmelser om pligtmæssig fratræden fra et an-
sættelsesforhold på grund af alder på 70 år eller derover i både individuelle aftaler
og kollektive overenskomster og aftaler.
Lovforslaget indeholder tillige en teknisk korrektion af implementeringen af be-
skæftigelsesdirektivets artikel 6, stk. 2, som fremgår af forskelsbehandlingslovens
§ 6 a. Med lovforslaget kommer forskelsbehandlingsloven i overensstemmelse med
beskæftigelsesdirektivets ordlyd.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den primære målgruppe for lovforslaget
Lovforslaget retter sig mod arbejdsgivere og lønmodtagere, som har aftalt
pligtmæssig fratræden fra en stilling, når lønmodtageren fylder 70 år eller mere.
Parterne vil være afskåret fra at indgå aftaler om sådanne nye bestemmelser med
dette lovforslag.
Der findes ikke opgørelser over, hvilke medarbejdere, der særligt vil have gavn af
forslaget. Det antages bl.a. på baggrund af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens vurde-
ring ved en tidligere ændring af aldersgrænsen fra 65 år til 70 år i 2006, at brugen
af individuelle aftaler om ansættelsesforhold er almindeligt på tværs af brancher.
Desuden at de medarbejdere, der vil have gavn af forslaget, findes på alle niveauer,
herunder både på timelønsområdet og funktionærområdet.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets seneste publikation
Kvinder og Mænd på ar-
bejdsmarkedet, 2013,
fremgår det, at mænd trækker sig senere tilbage fra arbejds-
markedet end kvinder. I 2011 var den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for
mænd på 62, 6 år, mens den var 61, 7 år for kvinder. Tallene bygger på en gennem-
snitlig alder for den 50-65 årige, som forlader arbejdsmarkedet i et givent år. Be-
skæftigelsesministeriet har ikke umiddelbart kønsopdelte tal på tilbagetrækningen
for personer omkring 70 år, som denne lov angår.
Lovforslaget retter sig endvidere mod arbejdsmarkedets parter – lønmodtagerorga-
nisationer og arbejdsgiverorganisationer – som indgår kollektive overenskomster
og aftaler på arbejdsmarkedet. Med lovforslaget kan parterne opretholde eksiste-
rende bestemmelser i kollektive overenskomster om pligtmæssig fratræden fra en
stilling, når en lønmodtager fylder 70 år, men de vil være afskåret fra at indgå nye
aftaler herom.
Der er en forventning om, at bestemmelserne er mest udbredt på det private ar-
bejdsmarked i individuelle kontrakter. Traditionelt er flere mænd ansat i den priva-
te sektor end kvinder. Dette sammenholdt med de generelle oplysninger om mænd
og kvinders tilbagetrækning kan indikere, at flere mænd vil have mulighed for at
forblive på arbejdsmarkedet med dette lovforslag.
Der foreligger dog ikke oplysninger om kønsfordelingen af kvinder og mænd på
arbejdsmarkedet, som er omfattet af et vilkår om pligtmæssig fratræden, som giver
anledning til yderligere undersøgelser.
Samlet vurdering
Lovforslaget er i sin formulering og hensigt kønsneutralt. Det vurderes ikke, at lov-
forslaget vil få betydning for, hvordan kvinder og mænd som grupper agerer på ar-
bejdsmarkedet eller trækker sig tilbage.
2