Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 6 Bilag 4
Offentligt
1416678_0001.png
Ernst & Young P/S
Englandsgade 25
Postboks 200
5100 Odense C
Telefon 73 23 30 00
Telefax 72 29 30 30
www.ey.com/dk
CVR-nr. 30 70 02 28
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
5. november 2014
LF 6 af 8. oktober 2014 – forslag til Lov om ændring af Lov om indgåelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Belgien, Lu-
xembourg, Singapore og Østrig (Gennemførelse af protokol til ændring af dob-
beltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Luxembourg)
Supplerende spørgsmål
Vi henviser til EY’s henvendelse fra den 31. oktober 2014, og har nedenstående supplerende spørgsmål
og opfordring til præcisering, som har en EU retlig vinkel.
Overførsel af pensionsordning efter Pensionsbeskatningslovens § 41
Efter Pensionsbeskatningslovens § 41 kan der under visse betingelser ske overførsel af en dansk pensi-
onsordning til en anden bestående eller nyoprettet dansk ordning uden skattemæssige konsekvenser, dvs.
overførslen er et skift af forvalter og det har ikke skattemæssige konsekvenser.
Overførsel af en bestående dansk pensionsordning kan efter Pensionsbeskatningslovens § 41 - efter at
dansk ret er rettet ind efter en tidligere EU domstolsafgørelse – også ske til en udenlandsk godkendt ord-
ning, jf. Pensionsbeskatningslovens § 15C.
EY skal fremhæve, at der med nuværende forslag og tekst i loven og bemærkningerne er et problem som
skal løses, jf. straks nedenfor.
Overgangsreglen i LF6
Den foreslåede overgangsregel i LF6 (§ 2, stk. 2) er snævert formuleret, jf. således i lovforslagets be-
mærkninger:
”For personer, som den 9. juli 2013 var hjemmehørende i Luxembourg og på denne dato
modtog pension
1
fra Danmark
, der er omfattet af artikel 18, stk. 1, eller artikel 21, stk. 1, i overenskomsten af 17. novem-
ber 1980 mellem Danmark og Luxembourg til undgåelse af dobbeltbeskatning og fastsættelse af bestem-
melser om gensidig administrativ bistand for så vidt angår indkomst- og formueskatter, som ændret ved
protokol af 4. juni 2009, kan pension, der omfattes af artikel 18, stk. 2, i overenskomsten, som ændret ved
protokol af 9. juli 2013, kun beskattes i Luxembourg. 1. pkt. finder alene anvendelse, så længe den på-
gældende forbliver hjemmehørende i Luxembourg”.
Protokollens formulering
Protokollens overgangsregel (artikel 3) lyder som følger:
”For så vidt angår en fysisk person, som (1) var hjemmehørende i Luxembourg på dagen for underskrivel-
sen af denne protokol, og (2) på denne dag modtog pensioner, som kun kunne beskattes i Luxembourg ef-
ter stykke 1 i artikel 18 i overenskomsten, kan sådanne pensioner, uanset bestemmelserne i artikel 1 i
1
Vores fremhævning.
Ernst & Young P/S - A member firm of Ernst & Young Global Limited
Yderligere henvendelse til Folketingets Skatteudvalg.docx
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416678_0002.png
denne protokol, kun beskattes i Luxembourg, så længe den fysiske person forbliver hjemmehørende i Lu-
xembourg”.
EY´s bemærkninger og opfordring til Folketinget
Vi henstiller til, at Folketinget forinden vedtagelse nøje vurderer lovforslagets EU-lovmedholdlighed for så
vidt angår overgangsreglens tilsyneladende krav om, at der skal være tale om ”pension fra Danmark”.
Dette er stridende mod princippet om anerkendelse af det frie udbud af tjenesteydelser inden for EU.
Det er formentlig også bare en ”tanketorsk” og dermed en ”upræcished” i bemærkningernes og forslagets
formulering – men det kan give store problemer ved den efterfølgende retsanvendelse.
Ifølge lovforslagets overgangsregel, vil en person, som den 9. juli 2013 var - og fortsat er – hjemmehøren-
de i Luxembourg, og som på denne dato modtog – og fortsat modtager – pension fra en privat ordning i et
dansk pensionsselskab fortsat være undtaget fra dansk beskatning, da pensionsudbetalingerne fra den
danske pensionsordning vil være omfattet af art 18, stk. 1, eller art. 21, stk. 1 i 1980-overenskomsten.
Det vil fortsat alene være Luxembourg (bopælslandet), der kan beskatte disse pensionsudbetalinger efter
den nye art. 18, stk. 2.
Retsstillingen skal ifølge EU retten være den samme, selvom personen, som i eksemplet ovenfor, efter
Pensionsbeskatningslovens § 41 har overført sin private pensionsordning fra et dansk pensionsselskab til
en udenlandsk pensionsordning godkendt efter Pensionsbeskatningslovens § 15C. Brydes dette princip
skabes en diskrimination.
Dette gælder uanset om den private danske pensionsordning er overført til en godkendt udenlandsk pen-
sionsordning før eller efter 9. juli 2013. Idet skift af forvalter ikke ændrer på beskatningsprincippet som
beskyttes efter overgangsreglen.
Udbetalinger fra en godkendt udenlandsk pensionsordning vil i en situation som den foreliggende – heller
2
ikke kunne beskattes i Danmark, til trods for at der foreligger borgererklæring , idet udbetalingerne fra den
udenlandske pensionsordning ikke ville kunne beskattes af Danmark efter art. 18, stk. 1 eller art. 21, stk. 1,
i 1980-overenskomsten. Dette skal sikres klart ved formuleringen.
Bør præciseres i lovforslaget
Vi finder, at det i lovforslaget bør tydeliggøres og dermed præciseres meget klart, at også udbetalinger fra
en godkendt udenlandsk pensionsordning, som er omfattet af 1980-overenskomstens art. 18, stk. 1 eller
art. 21, stk. 1, fortsat udelukkende kan beskattes i Luxembourg, hvis personen var hjemmehørende i Lu-
xembourg den 9. juli 2013, og på denne dato modtog pension som udelukkende kunne beskattes af Lu-
xembourg. Dette uafhængigt af, om midlerne på den godkendte udenlandske ordning er tilvejebragt via en
overførsel fra en dansk pensionsordning efter Pensionsbeskatningslovens § 41, og uafhængigt af om
overførslen efter Pensionsbeskatningslovens § 41 er sket før eller efter 9. juli 2013.
Folketingets skatteudvalg bør forelægge dette til Skatteministeren til besvarelse – og fremsættelse af ”æn-
dringsforslag” så formuleringen rummer dette.
***
Vi er naturligvis til rådighed, såfremt der måtte være spørgsmål til ovennævnte.
Med venlig hilsen
Ernst & Young P/S
Hans Henrik Bonde Eriksen
Jacob Kofoed
2
Efter Pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 1, nr. 3
2
Ernst & Young P/S - A member firm of Ernst & Young Global Limited